View Full Version : SAS-fly begynte å riste etter motorsmell
http://www.dagbladet.no/2011/07/16/nyheter/utenriks/flytrobbel/17334228/
Samtlige passasjerer i et nær fullsatt SAS-fly er tilbudt psykologhjelp etter en dramatisk episode i lufta etter avgang fra Arlanda utenfor Stockholm i morges.
Noen som vet hvilket fly det var?
FlightDeck
16-07-2011, 16:20
Noen som vet hvilket fly det var?
Faktisk samme fly som det er bilde av i artikkelen, LN-RRS Ymer Viking, en Boeing 737-800.
Og det var LN-RRS som vist i illustrasjonsfotoet.
Du kan også tatt en titt på denne squawk 7700-oversikten fra flightradar24.com:
http://twitter.com/#!/flightradar24
Twin Otter
16-07-2011, 16:21
LN-RRS
http://twitter.com/#!/flightradar24/status/92096629708038144
Compressor stall? Smeller bra, men det er jo slikt man trener for i simulatoren.
For et sammentreff med at det var samme fly som også var brukt som illustrasjonsfoto.
Vil det si at hele moteren er gåen når det blir en en compressor stall?
grindstein
16-07-2011, 18:47
Men 191 pax i en B738 kan umulig stemme..
Kan fint stemme det. Infants eller folk på klappsete.
Kan fint stemme det. Infants eller folk på klappsete.
Hvor mange seter er det i RRS?
Skyter litt vilt. 179 seter. 191 "pax" = pax, crew og evnt infants?
Ahh, trodde det var 189 i den, men tok feil der. Da kan vel kanskje 191 være i det høyeste laget. Sålangt det ikke er fullt opp med infants samt noen på klapp evt kabinseter.
Ahh, trodde det var 189 i den, men tok feil der. Da kan vel kanskje 191 være i det høyeste laget. Sålangt det ikke er fullt opp med infants samt noen på klapp evt kabinseter.
SAS har ingen 737-800 med 189 seter, maks er 186.
http://www.sasgroup.net/SASGROUP_FACTS/popupContainerNS.asp?File=Boeing%20737%20SK.htm
-RRS har 186-config.
Her kan dere se ferden til -RRS før den studde:
http://www.flightradar24.com/#!/2011-07-16/04:44/SAS1831
fjasebase
16-07-2011, 20:17
I tillegg var den "Nær fullsatt" med 191 pax... :P
Twin Otter
16-07-2011, 20:34
Maskinen blir vel ikke helt fullsatt før det sitter en infant på hvert eneste fang ombord.
Maskinen blir vel ikke helt fullsatt før det sitter en infant på hvert eneste fang ombord.
I teorien riktig, men antall personer ombord er nok begrenset av antall redningsvester ombord. Det er nok betydelig lavere enn 372 redningsvester ombord i en 373-800.
Når alle rednigsvester er delt ut kan man nok konkludere med at det er fullt.
Vidar
Redningsvester kan det lastes flere av, men ikke oksygenmasker. Maks en infant per treseter.
Det var en turbin som tok kvelden. Det ble motorbytte og RRS er planlagt i trafikk igjen på mandag morgen :)
sail4fun
16-07-2011, 22:59
Redningsvester kan det lastes flere av, men ikke oksygenmasker. Maks en infant per treseter.
Samt infant extention belts , og life raft (slide/raft capacity) osv osv.
Det var en turbin som tok kvelden. Det ble motorbytte og RRS er planlagt i trafikk igjen på mandag morgen :)
Må har være svindyrt å bytte!
Må har være svindyrt å bytte!
Er vel ikke noe i denne bransjen som er billig , annet enn bilettene :P
MountainDew
17-07-2011, 08:23
Redningsvester kan det lastes flere av, men ikke oksygenmasker. Maks en infant per treseter.
Det må være en ledig oksygenmaske pr. seterad så da blir det max 7 hoder fordelt på 6 seter. (737: 8 oksygenmasker for 6 seter) Den ene ledige masken kan benyttes av crew.
Redningsvester kan det lastes flere av, men ikke oksygenmasker. Maks en infant per treseter.
Vil tro det er max en per seterad, da crew vil ha én av maskene tilgjengelig pr seterad. Ved 32 rader vil det bli 186+32inf =218
sail4fun
17-07-2011, 14:05
Vil tro det er max en per seterad, da crew vil ha én av maskene tilgjengelig pr seterad. Ved 32 rader vil det bli 186+32inf =218
-rader ved nødutgang osv.
Dag Johnsen
17-07-2011, 14:19
Heisann!
...Vil det si at hele moteren er gåen når det blir en en compressor stall?
Nei, noedvendigvis ikke og det kommer an paa hva som er aarsaken til at motoren "staller"...
Skade paa kompressor bladene vil forstyrre luftstroemmen igjennom motoren og ofte skape en sjaak i kompressoren slik at motoren steiler, eller mere riktig identifisert som en "surge". Skade paa turbin seksjonen som foraarsaker en stall er ikke saa vanlig, men kan ogsaa skape en surge. Slike skader resulterer som regel i et motor bytte.
En motor surge kan ogsaa komme fra feil i kompressor luft balanse kontroll systemet og da kan man ofte reparere dette aa slippe motorbytte.
Dag