PDA

View Full Version : Transfer på EWR og SAS/AA samarbeid?


CFN_001
14-07-2011, 19:20
Jeg har alltid hatt god tid med transfer på EWR men ukas flygning ser jeg først nå kan by på en utfordring.

13:10 lander jeg med SK907 og har da 1 time og 55 minutter på meg før jeg skal rekke AA2559 til Dallas kl. 15.05. Det har jeg på følelsen kan bli knapt med tid?

Billetten er bestilt via restplass, viste forresten ikke at SAS hadde noe sammarbeid med American Airlines, men finner de også når jeg søkte opp den samme ruten på sas.no

Er det noe jeg bør foreta meg er det noe SAS kan hjelpe meg med hvis det blir knapt om tid?

Martin
14-07-2011, 19:21
Bør ikke være noe å bekymre seg for. Så lenge alt er på samme billetten, får du bare bli med neste fly.

Thomas
14-07-2011, 19:30
Newark er en veldig uforutsigbar plass, det skal sies. Man vet aldri hvordan stova er, har opplevd å sitte i taxi'en 40min etter landing og jeg har også stått halvannen time i immigration kø. På papiret har du som Martin sier ingenting å bekymre deg over, og om det skulle gå 'skeis så blir det alternativ routing til DFW, da jeg ikke vet helt hvor mange daglige AA har fra EWR. Dog, du må vel en tur på AirTrain også, siden AA bruker terminal A og SAS bruker B.

CFN_001
15-07-2011, 04:07
Takker :) Ja, Newark virker til å være en veldig uforutsigbar flyplass, hver gang jeg er der så byttes bl.a Gate på innenlandsflyene jeg skal ta hele tiden...

Someone
15-07-2011, 05:10
Billetten er bestilt via restplass, viste forresten ikke at SAS hadde noe sammarbeid med American Airlines, men finner de også når jeg søkte opp den samme ruten på sas.no


De har interline som med mange andre nettverkselskaper. Da jeg landet på EWR for 1,5 uke siden kom det opp flere AA (i tilleggg til en drøss CO/UA og litt annet) connections på skjermene rett før vi landet

Chriscross
15-07-2011, 08:36
Noen generelle råd er å komme seg tidlig av flyet, og gå raskt til immigration. Først og sist av en a330 utgjør ca 250 plasser i køen. I tillegg kan det gjerne komme et par 747 også med passagerer også.

panerai
17-07-2011, 09:33
Noen generelle råd er å komme seg tidlig av flyet, og gå raskt til immigration. Først og sist av en a330 utgjør ca 250 plasser i køen. I tillegg kan det gjerne komme et par 747 også med passagerer også.

Og i tillegg gå kjapt. Vi tok igjen en god del mennnesker ved å gå fort, samtidig som vi var tidlig ute av flyet.

Someone
13-02-2012, 15:25
Henter opp denne litt, men fra mitt synspunkt virker det etterhvert ha blitt en økning i interline-aktiviteten mellom AA og SK. Selv om jeg kan ta feil med mitt litt svake statistiske grunnlag, men kanskje noen mer mer info kan bekrefte trenden?

Gjorde et søk på ORD-OSL på sas.no, og itillegg til den vanlige routingen via ARN/CPH, så kommer også muligheten med AA ORD-EWR, også videre med SK907 EWR-OSL opp. Mens ingen routinger med Starpartner UA, selv om de har mange avganger ORD-EWR å velge mellom

mcduck
23-01-2014, 04:34
Har selv en kort transfer på EWR;

2 April, UA39 til UA1120 (SFO), transfer er 1t 21m.

Ser de som regel går fra samme terminal, men må vel gjennom passkontrollen, hente bag, sjekke inn på nytt og gjennom security. Noen som har erfaring fra hvor lang tid jeg bør beregne å bruke? Har vel sånn halvveis tenkt at det ikke går, spesielt med tanke på tidspunkt (14-15:21).. men så kan jeg være litt pessimistisk til tider :D

Peppep
23-01-2014, 04:39
Immigration i EWR på ettermiddagen er ikke så ille, så det kan gå (jeg gir det 60/40, du kan jo risikere 90 min kø der óg). Skal forsøke to timer på fredag, kan rapportere tilbake da.

mcduck
23-01-2014, 04:50
Da venter jeg spent på svar :) God tur!

kimpe
23-01-2014, 08:00
Heisann!

Når jeg ankom med SK907 på fredag på EWR gikk jeg rett igjennom passkontrollen uten å vente et sekund, så her kan du være svært heldig. Total tid fra jeg gikk ut av flyet til jeg hentet leiebil var 15 minutter.... Har skjedd de siste 3 gangene jeg har kommet dit at det har vært helt tomt i immigration! :)

Så du kan ha flaks.. hehe.

Kim

Cecilie
23-01-2014, 08:57
Kimpe; men SAS ankommer på B, UA vanligvis på C.
Fløy UA39 forrige uke og da parkerte vi på B faktisk men det er ikke det som er vanlig. Var gjennom passkontrollen der på 10 min! Som Peppep sier så er ikke tidspunktet som UA39 lander på så hektisk mtp internasjonale ankomster til C.

kimpe
23-01-2014, 09:10
Stemmer det Cecilie! La ikke merke til at han skrev UA i farta her..

Flyr kun SAS over jeg, så aldri ankommet på C-terminalen fra Oslo. Men på B-terminalen går det i hvertfall kjapt de fleste gangene. :)

Kim

SQ 777
23-01-2014, 09:26
Sist før jul, kun 15 min, men har hatt to nesten 90 min siste halvåret med UA 39.

Vanligvis kort tid. Avhenger vel om hvor mange fly kommer samtidig, ev forsinkelser av andre fly.

MEN vi løper alltid så fort vi kan for å komme foran de andre 160-170 fra 39..
Det kan gi stor gevinst..

K3nn7
23-01-2014, 16:16
Har selv hatt overgang fra SK til AA på EWR med billett booket via SK. Du har ingenting å frykte, annet enn muligens noe kort overgangstid.

Fbu76
23-01-2014, 18:54
Kom med UA39 sist fredag til Terminal C. Ingen kø i Imigration. Mitt fly til San Fransisco gikk også fra Terminal C fra gate C75. Min fordel var at jeg hadde 24 timers transfer

Peppep
02-02-2014, 18:09
Da venter jeg spent på svar :) God tur!
Fasit 24. januar var null kø. Var kjapp av og blant de første som kom frem (verre var det at smartingen jeg reiste med leverte bagasjen før meg på BGO og ikke fikk pritag, som gjorde at vi måtte vente over 20 min lengre på hans koffert).

petter380
13-02-2015, 14:45
Bumper denne opp.

Jeg vil ankomme EWR om morgenen i 0800-tiden og har UA videre til Oslo i 2000-tiden samme dag. Vil bagasjen da være på EWR slik at jeg slipper å drasse rundt på den og kan heller koser meg i New York? :)

Cecilie
13-02-2015, 16:23
Bumper denne opp.

Jeg vil ankomme EWR om morgenen i 0800-tiden og har UA videre til Oslo i 2000-tiden samme dag. Vil bagasjen da være på EWR slik at jeg slipper å drasse rundt på den og kan heller koser meg i New York? :)

Yeeeep hvis det er sammenhengende billett og den er tagget helt frem til OSL :)

God tur!

Sundet81
18-02-2015, 16:03
Jeg har fått en billett via SAS med AA til ORD og derfra videre med SK944 til CPH, så det virker som om SAS og AA har et samarbeid. Det synes imidlertid ikke som om man får EB-uttelling for flyvninger med AA.

Apropos transfer, men malapropos EWR. Min transfertid fra terminal 3 til 5 på ORD er, hvis alt går som det skal, 1 time og 17 minutter. Umiddelbart forekommer dette meg litt snaut, men skal jo ikke gjennom annet enn ny security på terminal 5 og det er visst bare noen minutters togtur mellom T3 og T5. Noen som har erfaring med transfer på ORD. Bør det spurtes det remmer og ledd kan holde ved ankomst T3?

LN-MOW
18-02-2015, 17:27
Det går fint. Bagasjen blir merket gjennom.

Man må skille mellom interline og allianse. Interlinepartnere kan selges, men de er ikke nødvendigvis med i bonusprogrammene. Imidlertid får du gjennomgående billett dit du skal, og slipper å styre med bagasje og du vil også ha rettigheter i tilfelle forsinkelser.

Sucellos
18-02-2015, 19:17
Jeg har fått en billett via SAS med AA til ORD og derfra videre med SK944 til CPH, så det virker som om SAS og AA har et samarbeid. Det synes imidlertid ikke som om man får EB-uttelling for flyvninger med AA.

Husk imidlertid at du kan kreve eurobonuspoeng i henhold til din opprinnelig bookede reiserute i stedet. (Antar at dette er samme turen hvor du har blitt ufrivillig ombooket. Ref en annen tråd)

Sundet81
19-02-2015, 08:22
Husk imidlertid at du kan kreve eurobonuspoeng i henhold til din opprinnelig bookede reiserute i stedet. (Antar at dette er samme turen hvor du har blitt ufrivillig ombooket. Ref en annen tråd)

Korrekt :-) Men med de endringene som til sist ble i reiseruten, så går det selv etter devalueringen av EB omtrent opp i opp med det jeg vel skulle hatt i EB-poeng i utgangspunktet (opprinnelig reise ble booket før 27/11 '14) selv uten poeng for AA. Det sier vel kanskje mest om melkeruten det til slutt ble.

Someone
17-05-2023, 13:50
Ser forresten at SAS/AA samarbeidet nå opphører

https://finalcall.travel/da/sas-og-american-airlines-afslutter-billetsamarbejde/?fbclid=IwAR2TQMZdtNjOkzfVnmJWyYIVPtcQw1AVEaUVvDqS whtKF0zDXfoKbY5Qkzk

SAS OG AMERICAN AIRLINES AFSLUTTER BILLETSAMARBEJDE