PDA

View Full Version : Langtidsleie eller kjøp av bil i USA for 1 år?


BårdK
14-07-2011, 17:51
Om to uker flyr familien og jeg til San Diego for et opphold på ca. 11 måneder. Jeg har nettopp solgt (nesten gitt bort føler jeg med de prisene jeg oppnådde) våre to biler etter masse stress og mas midt i ferien.

Det de fleste vel gjør på slike opphold i USA er å kjøpe og selge bil. Det jeg lurer på er om det er noen som kjenner til OK dealer ved langtidsleie. Har søkt litt blant de store utleierne og det jeg fant blir for dyrt (ca. $9-10k).

dc-8-63
14-07-2011, 18:11
Leie gir fort begrensninger i kjørelengde - med store påslag for det du kjører lengre enn leieavtalen sier. Kjøp en rundt 1 år gammel bil som har gått rundt 20-25000 miles - du vil da få de fleste nybil fordelene i form av garantier, service inkludert etc. og burde ha nokså problemfritt bilhold.

Regn med at dere kommer til å kjøre betraktlig lengre enn hva dere ville ha gjort i Norge - jeg tviler på at du finner leieavtaler som gir deg mere enn 10.000 miles - og jeg tror dere lett kommer opp i 25.000 miles ++

BårdK
14-07-2011, 19:18
Takk for svar og for advarselen om kjørelengde. Og ja, det er vel en grunn til at de fleste kjøper og selger. Får vel heller begynne salgsprosessene (må ha to biler) noe tidlig og lei mot slutten av oppholdet.

ex_trd
14-07-2011, 20:06
Kjøp deg en stor og flott bil, gjerne med V8-motor, som du kanskje aldri vil få råd til i Norge. Latterlig billig for biler i USA, og støtter dc-8-63s forslag om å kjøpe nybrukt. Enormt marked for det i SoCal, så du burde ha en stor mengde lekkerbiskner å velge i (tenk Mercedes-Benz, Lexus etc.). Bare fantasien (og i mindre grad lommeboka) som setter grenser :)

BårdK
14-07-2011, 20:16
Skal jobbe litt med fantasien.... Men jeg ser at jeg får veldig mye bil for pengene. Det gjelder derimot ikke leie av hus i La Jolla. Rene Aker Brygge-priser, men man kan ikke tenke for mye på lommeboka for noe som forhåpentligvis blir et minnerikt år.

ex_trd
14-07-2011, 20:21
Gjør det, helt klart en fordel å ha en litt større og mer komfortabel bil der borte med store avstander og uberegnelige medtrafikanter i store kjøretøy.

La Jolla er ikke akkurat noe fattigstrøk, så kan godt se for meg at det er kostbart å bo der ja, svært flott område.