PDA

View Full Version : Tjener seg søkkrike på din flyreise


Hickok
13-07-2011, 11:02
Kjøpesenteret når tydeligvis stadig nye høyder! 50% større omsetning enn Norges største kjøpesenter er jo ganske heftig, da.

Selv om de har forskjellige navn og innpakning, driver den internasjonale mat- og drikkegiganten Select Service Partner (SSP) samtlige kiosker, barer og spisesteder i rød sone på Oslo Lufthavn.

Nylig sikret selskapet seg retten til å drive over 30 serveringssteder og kiosker på flyplassen de neste fem årene. Kontrakten er verdt 3,6 milliarder kroner.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10088395

CFN_001
13-07-2011, 11:52
Gikk inn på SSP sin hjemmeside, og ble ganske overrasket over at de også drev OSL loungen OG SAS loungen??

http://www.foodtravelexperts.com/norway/page/brand-list/2/0/norwegian

Boeing_fan
13-07-2011, 11:57
Disse monopolistene tjener seg rike på deg og meg! Dette er rett og slett urimelig. Det er nesten så man burde vurdere å boikotte alle butikker og serveringssteder på OSL.

Dag Viking
13-07-2011, 12:02
Disse monopolistene tjener seg rike på deg og meg! Dette er rett og slett urimelig. Det er nesten så man burde vurdere å boikotte alle butikker og serveringssteder på OSL.

Norsk "konkurranse" i et nøtteskall.. :p

VC-10
13-07-2011, 12:13
Synes det rent konkurransemessig høres underlig ut at et firma skal kunne ha monopol på alt på flyplassen. I min verden ville jeg tro at butikken ville gått bedre om flere kjempet om kundene. Men - på denne måten har de reisende selvfølgelig ikke noe valg og må derfor benytte seg av det eneste og rådyre alternativet. Spørs om ikke salget hadde økt dersom konkurranse ble innført og prisene gikk ned!?

FlightDeck
13-07-2011, 12:13
Disse monopolistene tjener seg rike på deg og meg! Dette er rett og slett urimelig. Det er nesten så man burde vurdere å boikotte alle butikker og serveringssteder på OSL.

De har vunnet anbudet om å drive serveringsstedene etter sikkerhetskontrollen. Man kan selvsagt stille spørsmål ved om flere aktører enn én burde fått kontrakten, men SSP konkurrerer jo med andre når anbudet legges ut. De stiller sterkt med mange kjente brands - og de har jo serveringssteder på en lang rekke andre norske flyplasser også (inkludert de private flyplassene Sandefjord og Rygge).

FlightDeck
13-07-2011, 12:18
Gikk inn på SSP sin hjemmeside, og ble ganske overrasket over at de også drev OSL loungen OG SAS loungen??

http://www.foodtravelexperts.com/norway/page/brand-list/2/0/norwegian

SSP driver serveringsdelen av loungen, mens SAS har ansvaret for kontroll av boardingkort/statuskort og alt som har med flyreisen å gjøre. Derfor møter man SAS-personell i resepsjonen og SSP-personell inne i loungene.

ENGM 911
13-07-2011, 12:58
Disse monopolistene tjener seg rike på deg og meg! Dette er rett og slett urimelig. Det er nesten så man burde vurdere å boikotte alle butikker og serveringssteder på OSL.

Det er valgfritt, altså helt opp til hver enkelt om de vil kjøpe noe på lufthavnene. Et annet scenario er å la deg som reisende bli pålagt en feit avgift før avreise. Husk at overskuddet går til DRIFT, VEDLIKEHOLD og UTBYGGING av samtlige Avinor`s lufthavner inkludert OSL.

Hva ønsker du?

Hickok
13-07-2011, 13:00
Det er valgfritt, altså helt opp til hver enkelt om de vil kjøpe noe på lufthavnene. Et annet scenario er å la deg som reisende bli pålagt en feit avgift før avreise. Husk at overskuddet går til DRIFT, VEDLIKEHOLD og UTBYGGING av samtlige Avinor`s lufthavner inkludert OSL.

Hva ønsker du?

Man betaler allerede denne feite avgiften. OSL gikk med 1,5 milliard i overskudd i fjor, og Avinor som helhet ca. 700mill. Med andre ord betaler man for helse og sosial ved å fly også, noe som absolutt ikke er riktig i mine øyne. (men nå er man på vei inn i politikk, noe som ikke hører hjemme her).

LNv22
13-07-2011, 13:14
Hvordan stiller dette seg mht. at det var snakk om McDonalds eller BurgerKing på OSL? Eller var det bare rykter?

Mjolnir
14-07-2011, 02:07
Alle tror at det er eksepsjonelt dyrt, men det er ikke tilfellet, sier Morten Solberg Nilsen, administrerende direktør i SSP i Norge.


Hvordan går det an for noen som er riktig nagla å påstå (alvorlig) til media at det IKKE er dyrt på OSL? :lol: Han er muligens aktiv i Flat Earth Society også?

FlyHi
14-07-2011, 09:45
Hvordan går det an for noen som er riktig nagla å påstå (alvorlig) til media at det IKKE er dyrt på OSL? :lol: Han er muligens aktiv i Flat Earth Society også?

Tror han har drukket lidt for meget af sin tax-free-kvote - for hans udtalelser har da intet med virkeligheden at gøre. Sidst jeg var på OSL synes jeg alt var meget dyrt - uanset om det var mad, drikke eller tax-free. Husker ikke jeg har oplevet dyrere lufthavn noget sted i verden.

Chriscross
14-07-2011, 10:12
SSP driver serveringsdelen av loungen, mens SAS har ansvaret for kontroll av boardingkort/statuskort og alt som har med flyreisen å gjøre. Derfor møter man SAS-personell i resepsjonen og SSP-personell inne i loungene.

Hm, er det derfor SAS-rundstykken har blitt erstattet med samme baguett som en finner i OSL-loungen? Får håpe at SAS fortsatt vil betale for farris på glassflaske.

Hickok
14-07-2011, 10:19
Tror han har drukket lidt for meget af sin tax-free-kvote - for hans udtalelser har da intet med virkeligheden at gøre. Sidst jeg var på OSL synes jeg alt var meget dyrt - uanset om det var mad, drikke eller tax-free. Husker ikke jeg har oplevet dyrere lufthavn noget sted i verden.

Er faktisk tilbøyelig til å si at om du skal finne en dyrere flyplass, så må det være en annen flyplass i Norge i så fall. Dette vet jeg ikke, men blir veldig overrasket om det finnes land med dyrere flyplasser.

kekker
14-07-2011, 11:02
Ikke for å være påståelig, men flyplassen i Mumbai har et friskt prisnivå.. Altså sett i forhold til prisnivået ellers i landet..

Jeg erindrer vagt at jeg betalte 700 INR for et måltid på flyplassen der, det var snakk om en svær baguett, et kakestykke, kaffe og vann. Noe som på Osl hadde havnet på omlag 200 spenn på Kontiki..

700 INR er verdt ca 70 norske kroner, så for min del var det jo helt ypperlig. Men tommelfingerregelen vi brukte i Mumbai, var at alt kostes ca en tiendedel i Mumbai.. Altså at det for en vanlig inder kostet 700 "kroner"...

Men nå har jo India noen helt vanvittige variasjoner, men jeg satt der med en litt ekkel bismak i munnen, av at dette var å ådsle i penger..

Basse-HAU
14-07-2011, 11:33
Det er valgfritt, altså helt opp til hver enkelt om de vil kjøpe noe på lufthavnene. Et annet scenario er å la deg som reisende bli pålagt en feit avgift før avreise. Husk at overskuddet går til DRIFT, VEDLIKEHOLD og UTBYGGING av samtlige Avinor`s lufthavner inkludert OSL.

Hva ønsker du?

Overskuddet går også tilbake til staten, som utbytte til eier, som igjen pløyer dette inn i ett allerede stort overskudd, og politikerne klager over at de ikke har penger.... Så vi betaler da mer i avgifter ved å fly (les spise) enn de bruker på de faktiske flyplasser... Som alt annet her i landet, og er vi vel vant til det.

nime
14-07-2011, 11:36
Har ikke for vane å kjøpe altfor mye på OSL, blir stort sett en flaske Farris etter sikkerhetskontrollen. Det meste der er for dyrt synes jeg. Men tilbudet er der, og det går med overskudd, så de fleste synes vel prisnivået er OK nok til å kjøpe noe :)

scarebus
14-07-2011, 12:26
Tja en baguett og pils koster da ikke såå mye mer enn flybilletten gjorde? :D

lerik
14-07-2011, 14:17
Skjønner at man må ha litt monpol på en flyplass ift. sikkerhet. Men det er helt urimelig dyrt for kundene på OSL å kjøpe noe så enkelt som litt mat og vann. (Tips er vel å ta med seg tom brusflaske og fylle opp i springen...)

Det er sikkert anbudskonkurranse for å få servere mat på OSL. MEN her kan ikke prisnivået til sluttkundene være særlig vektlagt. Er vel snarere kun hvor mye penger de kan bringe inn til OSL som er prioritert?

robertaas
14-07-2011, 14:22
Skjønner at man må ha litt monpol på en flyplass ift. sikkerhet.Den der må du nok forklare. Har andre flyplasser hvor det er konkurranse dårligere sikkerhet?

Jamesbond_ppk
14-07-2011, 23:23
Hvordan stiller dette seg mht. at det var snakk om McDonalds eller BurgerKing på OSL? Eller var det bare rykter?

Vet ikke om disse 2 men SSP har planer om å åpne Starbucks på OSL neste år (ref artikkelen i Aftenposten ca 1 måned siden)...

http://mobil.aftenposten.no/pulsarticle.htm?articleId=558927