PDA

View Full Version : TG to decommission 50 aircraft


CebPac
12-07-2011, 18:17
BANGKOK, 12 July 2011 – Thai Airways International’s board of directors, Monday, approved a revision plan to decommission 50 aircraft from now to 2017http://www.ttrweekly.com/site/2011/07/tg-to-decommission-50-aircraft/

sk931
12-07-2011, 18:48
Aircraft to be retired include:
-Four Boeing 747-400 from 2012 to 2013

-Four Airbus A340-500 from 2012 to 2013

-Six Airbus A340-600 from 2015 to 2017

-13 Airbus A300-600 from 2011 to 2015

-Nine Boeing 737-400 from 2014 to 2015 (includes four returned by Nok Air)

-Five Boeing 777-300ER in 2015 (leasing ends from Jet Airways)

-Two Boeing 777-200 in 2017

-Three Airbus A330-300 in 2017

-Two ATR-72 in 2017 (returns from NOK Air)
At TG ønsker at deres A340-500 skal væk hurtigst muligt er jo ikke nogen overaskelse
Hilsen Ole

FlightDeck
12-07-2011, 19:32
På tide å rydde opp i den mildt sagt lite enhetlige flåten deres. Hvilke bestillinger har Thai inne? Interessant at de kvitter seg med alle A340-600-maskiner.

Dag Viking
12-07-2011, 23:54
På tide å rydde opp i den mildt sagt lite enhetlige flåten deres. Hvilke bestillinger har Thai inne? Interessant at de kvitter seg med alle A340-600-maskiner.

Ikke så mye ennå, noen 77W om jeg husker riktig. Men det kommer ordre, og en stor en. Tipper de går for A359.

sk931
13-07-2011, 00:27
Ikke at forglemme at TG også har A380 på ordre....Har de afsat deres A340 ???
Har fløjet både med -500 og -600...Ærgeligt at -500 er så f...... dyr at flyve med...
Rækkevidden er jo enorm
Hilsen Ole

Someone
13-07-2011, 04:41
På tide å rydde opp i den mildt sagt lite enhetlige flåten deres. Hvilke bestillinger har Thai inne? Interessant at de kvitter seg med alle A340-600-maskiner.

Ikke så mye ennå, noen 77W om jeg husker riktig. Men det kommer ordre, og en stor en. Tipper de går for A359.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=87593

Joda, Thai bestilte 37 fly for en stund siden, som ble nevnt her paa forumet. Itillegg kommer det en ordre paa 38 maskiner til om ikke lenge. Og alle disse skal jo erstatte de som naa skal ut, i samme tidsrom (2012-2017) som de nye flyene skal leveres. Saa det man ser her er jo bare andre siden av regnestykket

Jamesbond_ppk
13-07-2011, 10:51
Aircraft to be retired include:
-Four Airbus A340-500 from 2012 to 2013
At TG ønsker at deres A340-500 skal væk hurtigst muligt er jo ikke nogen overaskelse
Hilsen Ole

Kunne disse være bra for SAS før de bestemmer seg enten for 787 eller A350? TG vil ssikkert la dem gå for en rimelig penger hvis de ønsker å bli kvitt av dem...

Vet at de er dyre å fly (vet noe hvor mye?), men SAS har jo veldig mye Cargo på NRT ruten og bra nok på BKK, og jeg regner med at de kommer til å få en del også på PVG ruten. Det kunne hjelpe...

Eller mener dere det er helt uaktuelt?

Boeing_fan
13-07-2011, 10:59
Kunne disse være bra for SAS før de bestemmer seg enten for 787 eller A350? TG vil ssikkert la dem gå for en rimelig penger hvis de ønsker å bli kvitt av dem...

Eller mener dere det er helt uaktuelt?

Jeg tror ikke det er aktuelt. Derimot skal også A340-600 ut av Thai, og dette må da være et fly for SK?

BU662
13-07-2011, 11:05
Jeg tror ikke det er aktuelt. Derimot skal også A340-600 ut av Thai, og dette må da være et fly for SK?

Sorry, I don't see your logic.

For hvilked rute trenger SAS de performance kapasitaeter av en A340-600?

Det hva SAS trenger er en batch av A330-200 og A300-300 slik at de kan erstatte sine törstige A340 og ha en relativ uniform IC flate til den dag man har rad a kjöpe noe nytt... En A340-600 er definitiv overkill og dersom man tar bruktmarked for denne fly i betraktning, sa vil jeg ogsa tvile sterkt at SAS kan betale de leieratene...

Boeing_fan
13-07-2011, 11:17
Sorry, I don't see your logic.

For hvilked rute trenger SAS de performance kapasitaeter av en A340-600?

Det hva SAS trenger er en batch av A330-200 og A300-300 slik at de kan erstatte sine törstige A340 og ha en relativ uniform IC flate til den dag man har rad a kjöpe noe nytt... En A340-600 er definitiv overkill og dersom man tar bruktmarked for denne fly i betraktning, sa vil jeg ogsa tvile sterkt at SAS kan betale de leieratene...

Haha, A300-300 for å erstatte tørste A340 :D

Jeg skal innrømme jeg ikke har mye kompetanse innen det området, men SAS trenger jo flere IC-fly. Hvorfor er A346 overkill, er ikke dagens A333 rimelig fulle?

Grunnen til at Thai nå faser ut A346 er vel at de har så få av dem at det ikke blir lønnsomt?

Dag Viking
13-07-2011, 11:32
Haha, A300-300 for å erstatte tørste A340 :D

Jeg skal innrømme jeg ikke har mye kompetanse innen det området, men SAS trenger jo flere IC-fly. Hvorfor er A346 overkill, er ikke dagens A333 rimelig fulle?

Grunnen til at Thai nå faser ut A346 er vel at de har så få av dem at det ikke blir lønnsomt?

346 er et stort fly, det er dyrt å drive og krever mye cargo og passasjerer for å få det til å være lønnsomt. Flyet er bygget som en 742-erstatter, og det er for stort for SAS. Kanskje Tokyo og Bangkok kunne trenge et såpass stort fly deler av året, men da ville nok RASK gått ned. Det er bedre å si nei til noen passasjerer, enn å fly med mange tomme seter og dumpe prisene for å prøve å fylle setene.

Grunnen til at Thai faser ut 345 og 346 er at med dagens oljepris så er drivstoff-forbruk veldig viktig. 77W, A350 og B787 er i en annen liga enn de nevnte 4 engines 4 high fuel bill.

Basse-HAU
13-07-2011, 11:33
En 330 er ikke noe særlig å bruke på Asia ruter, og spesielt om man skal ha cargo også. Mener SK hadde kikket litt på en/noen 346 for en stund tilbake, (var det fbu-forever?) og men at leieratene var for høye i forhold til fuelbruk.
En 346 kunne vært noe å ha på noen ruter som går bra, US på sommertid og Asia på vinterstid.

Dag Viking
13-07-2011, 11:44
En 330 er ikke noe særlig å bruke på Asia ruter, og spesielt om man skal ha cargo også.

En 330 er helt fin på asia-ruter, men da snakker vi om -200. Blandt annet fløy Air France A330 fra Paris til Tokyo.
Den vil typisk ta nesten like mye cargo som en A380.

Futura
13-07-2011, 12:19
Og fra ca 2017 ser flåten muligens slik ut:

12 747-400 (har 18 i dag)
2 744F (ombygd fra pax)

6 777-200
6 777-200ER
6 777-300
16 777-300ER
2 777F (er disse erstattet av de to 744F??)

8 787-8
2 787-9

24 A330-300
12 A350-900
6 A380-800

X -A320 serien

10+ en variant eller 2 eller 3 av A320 +2 frakt, som er sin egen greie.
Vil tro at 747 ikke er i flåten så lenge etter dette.
Pilotkorpset skal deles på 7 typer, for en logistikk,

Jarlabanke Vking
13-07-2011, 12:31
nå vurderte jo faktisk SK for et par år siden 346 på bla CPH-PEK, så det er jo ikke utenkelig ;-)

Basse-HAU
13-07-2011, 12:35
En 330 er helt fin på asia-ruter, men da snakker vi om -200. Blandt annet fløy Air France A330 fra Paris til Tokyo.
Den vil typisk ta nesten like mye cargo som en A380.

Men med en 332, så er du si nei til pax. Må ikke en full lastet 332 ha fuel stopp på en CPH-BKK tur en av veiene? Mener en av charterselskap ene må det, men om jeg ikke husker feil.

Hickok
13-07-2011, 12:53
Men med en 332, så er du si nei til pax. Må ikke en full lastet 332 ha fuel stopp på en CPH-BKK tur en av veiene? Mener en av charterselskap ene må det, men om jeg ikke husker feil.

Nei, det er 333 i full charterconfig det. 332 klarer dette uten problemer med full last.

FlightDeck
13-07-2011, 13:21
Denne tråden handler om flyflåten til Thai - ikke forumgenererte ideer om at SAS kan ta over Thais A340-600-maskiner i 2017 ...

sk931
13-07-2011, 23:42
Denne tråden handler om flyflåten til Thai - ikke forumgenererte ideer om at SAS kan ta over Thais A340-600-maskiner i 2017 ...

Det har du ret i , men samtidig vil en sådan tråd automatisk give spekulationer om vad der sker med disse fly...For TG flyver dem jo ikke ud i junglen oglader dem rådne op.
SAS KUNNE sagtens indgå en eller anden form for lease aftale med TG, F. ex via Airbus, om disse fly til eventuelle A350 kommer ind i flåden...Behovet for mere kapasitet på BKK,NRT og PVG er på visse årstider stort. BKK hele året. Så jo det kunne være en ide med lease af nogle A346`ere

Hilsen Ole

Jamesbond_ppk
14-07-2011, 10:27
Det har du ret i , men samtidig vil en sådan tråd automatisk give spekulationer om vad der sker med disse fly...For TG flyver dem jo ikke ud i junglen oglader dem rådne op.
SAS KUNNE sagtens indgå en eller anden form for lease aftale med TG, F. ex via Airbus, om disse fly til eventuelle A350 kommer ind i flåden...Behovet for mere kapasitet på BKK,NRT og PVG er på visse årstider stort. BKK hele året. Så jo det kunne være en ide med lease af nogle A346`ere

Hilsen Ole

Da er det snakk om A345/A346 til SAS i denne tråden.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=89701

Her kan vi fortsette å diskutere TG sin flåte som kommer til å ha utrolig stort diversitet!!

En ting som er verd å nevne er at TG sine A380 kommer ikke til å få samme innvendig farger enn resten av flåten (det ble diskutert her et sted før). TG har nemlig bestemt seg for å "pusse opp" gamle flyene de beholder, med nye seter og farger. Alle flyene de har bestilt kommer også å få disse fargene, men ikke A380 som var bestilt lenge siden...

Hickok
14-07-2011, 10:29
Her kan vi fortsette å diskutere TG sin flåte som kommer til å ha utrolig stort diversitet!!

He he. Ikke vanskelig å se hvem som lærte opp TG i gamle dager, nei! :)

Basse-HAU
14-07-2011, 11:38
He he. Ikke vanskelig å se hvem som lærte opp TG i gamle dager, nei! :)

Men så har TG ett par flere destinasjoner og pax på menyen enn SK, slik at det kanskje lønner seg å ha en mer oppstykket flåte. Og de får vel statsstøtte som det holder....

L-1011
14-07-2011, 14:40
Iberia, South African Airways lr LH kanske kan vara intesserade av TGs A340-600 flotta? Samtliga har ju stora A346 flottor och verkar vara nöjda med dem.