View Full Version : Modeller - noe for Foreningen Flyprat?
Det har vel vært løselig diskutert før, men vi ser jo at det er vanskelig å få tak i modeller av mer eller mindre obskure og utgåtte flyselskaper og typer - selv av de mer kjente som Braathens, Widerøe. Linjeflyg - bare for å nevne tre.
Fabrikantene må ha et visst volum for å produsere en modell, så det er jo ingen selvfølge at de skal sette igang med dette.
Men - hva om eksempel Foreningen Flyprat - eller noen andre - fikk med nok interessenter til at det ble attraktivt å lage en serie nordiske modeller i f.eks. 1:400 - eller 1:200? Disse abonnentene må naturlig nok forplikte seg til ta hele serien - eller ett visst minimum - så man må ikke kunne forvente å få sine favoritter hver gang .... . Men en komplett 'Sommerfly-samling' må vel stå ganske høyt på manges ønskeliste .. ;)
Noen som vet hva break even ligger på hos modellprodusentene?
Meld meg på, jeg abonnerer gjerne på Braathens komplette flåte jeg, ikke bare sommerflyene. Ville like å se disse i die-cast 1/200 skala, men 1/400 er ikke meg imot heller.
Hva med noen "premium" utstillings modeller i 1/100 i Pacmin klassen?
Jeg kjenner ikke til prisnivået, men jeg kontaktet en gang www.longprosper.com (produsent på Taiwan) for å sjekke muligheter for å bestille modeller. De krevde en bestilling på minimum 100 stk modeller for hver type:
"Thank you for intersting our plastic aircraft model . Would you please kindly provide following information for we can take our next step for you.
1. Your company background
2. Please advise the model scale , model type and printing livery information for cost evaluation .
3. We have min. order quantity i.e. 100pcs for each model type and scale "
Jeg vil understreke at jeg ikke har benyttet meg av dem, og kjenner ikke til hvor god kvalitet det er på modellene, leveringstid osv. Tipper at det er helt greie og rimelige plastmodeller. Det hadde selvfølgelig vært stilig dersom noen av de mer kjente produsentene hadde satt i gang produksjon.
Mvh
Leif-Arne
www.flymodeller.no
Jeg melder meg gjerne på. Men da må det være i 1/400.
Støtter Roxman, er med om det blir 1:400!
Kan vi ikke spør Hogan Wings om og lage noen Braathens modeller eller en sas A340
modell?
Spør du meg så er Hogan Wings 1:200 de fineste flymodellene til den prisen, og det er innkludert hjul også. :)
Men - hva om eksempel Foreningen Flyprat - eller noen andre - fikk med nok interessenter til at det ble attraktivt å lage en serie nordiske modeller i f.eks. 1:400 - eller 1:200? Disse abonnentene må naturlig nok forplikte seg til ta hele serien - eller ett visst minimum - så man må ikke kunne forvente å få sine favoritter hver gang .... . Men en komplett 'Sommerfly-samling' må vel stå ganske høyt på manges ønskeliste .. ;)
Det er en god ide, men jeg er litt usikker på hvordan det kan organiseres. Jeg ser ikke bort fra at Foreningen kan hjelpe til med økonomien, men jeg tror noen må ta seg av det praktiske rundt bestillinger og logistikk.
Jeg melder meg på også. :)
Robin882
11-07-2011, 19:37
Kan vi ikke spør Hogan Wings om og lage noen Braathens modeller eller en sas A340
modell?
Spør du meg så er Hogan Wings 1:200 de fineste flymodellene til den prisen, og det er innkludert hjul også. :)
A340 kan vell Phoenix også lage. De har jo nettop laget en A330, så en A340 burde jo ikke være vanskelig mht farger, tekst og slikt :)
svgspotter
12-07-2011, 20:48
Få mer Norwegian 1:200 og 1:100 -800 versjonene
Blir med jeg også, ihvertfall på SAS og BU i skala 1/400 :)
Twin Otter
13-07-2011, 00:31
Jeg er egentlig -500 fan, men kan noen ta et bilde bare for å sammenligne forskjellen på en 1:400 og 1:500 modell?
I might be up for it.
Jeg har ingen 1/500, men de er mindre ja . Mange ganger synes jeg de er mindre detaljerte også.
ATC-flyradar
13-07-2011, 08:23
Blir med på SAS, Braathen, Busy Bee, Color Air osv - 1:400 modeller.
http://www.longprosper.com/webdocs/images/aom%20a340-200.jpg
Få mer Norwegian 1:200 og 1:100 -800 versjonene
Henger meg på den jaaa!
Hiver meg med jeg så lenge det blir snakk om 1:400.
1:400 for meg også, men blir med på 1:200 også.
Skyliner
30-07-2011, 22:18
Blir med på 1:400 eg og:)
jameson82
01-08-2011, 03:40
Jeg er også med på 1/400 og/eller 1/200. Men det trengs en ressursperson her som kan ta seg av det praktiske. Er det noen som har meldt seg?