View Full Version : Sydney–Cairns–Gold Coast / Brisbane–Sydney
FlightDeck
05-07-2011, 22:08
Sydney–Cairns–Gold Coast / Brisbane–Sydney
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/AUSTRALIA.jpg
Reiserute:
20. april 2011: Jetstar Airways JQ954 Sydney (SYD)–Cairns (CNS), Airbus A320-200
24. april 2011: Jetstar Airways JQ967 Cairns (CNS)–Gold Coast (OOL), Airbus A320-200
29. april 2011: Qantas Airways QF513 Brisbane (BNE)–Sydney (SYD), Boeing 767-300ER
Jeg har tidligere beskrevet reisen med Lufthansa, SAS og Thai til Australia (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=86497) i påsken. I denne rapporten kan du lese mer om innenriksflyvningene vi hadde i Australia. Planen var egentlig å fly de tre selskapene Virgin Blue/Virgin Australia, Jetstar og Qantas, men det endte opp med at pris og flytider ble avgjørende og derfor ble det i stedet to turer med Jetstar og en med Qantas.
FlightDeck
05-07-2011, 22:10
20. april 2011, kl. 11.15:
Jetstar Airways
JQ954 Sydney (SYD)–Cairns (CNS)
Airbus A320-200
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/43-9.jpg
Det er alltid spennende å prøve nye flyselskaper, spesielt i markeder du ellers ikke reiser i. Uavhengig av hva man reiser med og hvor man reiser, ønsker man en effektiv og behagelig reiseopplevelse. På Kingsford Smith-flyplassen var det imidlertid komplett kaos den dagen vi skulle reise, med en innsjekkingskø på over hundre meter. Jeg skjønte raskt at vi ikke ville rekke flyet om vi stilte oss i den lange køen, og da en rekke passasjerer ble dirigert over i en slags emergency-kø for innsjekk til avganger om under 30 minutter, oppstod det et stort hull i køen og vi kunne snike oss foran og sjekke inn på under 20 minutter. Ingen innsjekkingsautomater var i drift.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-32.jpg
Det var en egen sluse ved hver innsjekkingsskranke som ledet en videre til sikkerhetskontrollen, som var nesten like uorganisert som innsjekkingen, men uten en tilsvarende lang kø.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-33.jpg
Vi rakk kaffe og lett frokost før avgang – og en liten tur til enden av piren, der det var store panoramavinduer og flott utsikt mot en av rullebanene.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-33.jpg
Vår avgang av satt opp med VH-JQL som faktisk var Jetstars andre av i alt 44 A320-200-maskiner, levert ny i 2004.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-33.jpg
Ombordstigningen ble gjennomført etter seterad og var ganske effektiv til tross for at avgangen var helt fullsatt. En stor fordel med Jetstar er at man kan velge sete gratis ved bestilling, riktignok må man betale ekstra for å sitte på visse seterader.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-29.jpg
Vi slo oss ned på høyre del av rad 8 og merket raskt at benplassen ikke var den beste, kanskje ikke så rart når setene er så store og klumpete.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/9-31.jpg
Kabinen var imidlertid ganske fresh og fin, ikke noe reklame, og den litt skrikende oransje fargen var heldigvis tonet ned. Etter en serie med ferdiginnspilte meldinger, ga kapteinen informasjon om flyvningen og beregnet flytiden til 2 timer og 50 minutter. Distansen mellom Sydney og Cairns er 1975 kilometer.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-31.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-32.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-33.jpg
Vi hadde en fin overflyvning over innenriksterminalen på flyplassen og deretter flott utsikt mot byen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/44-9.jpg
Jetstar hadde et greit utvalg av mat og drikke, og jeg kjøpte en wrap sammen med mineralvann til 40 kroner. Måltidet smakte ganske bra og de ansatte var veldig hyggelige og serviceinnstilte.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-31.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/10-29.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/14-28.jpg
Utsikten over New South Wales og Queensland var ganske lik, med store slettelandskaper. Vi så først kysten da vi nådde Cairns, som også var omringet av flere mellomstore fjell.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/15-28.jpg
På flyplassen stod sikkert over 100 småfly parkert. Vi parkerte ved siden av Australian Air Express’ fire 737-300-maskiner.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/45-8.jpg
Vi gikk gjennom en flybro, ut i det som fremstod som en høyst provisorisk gang av betonggulv og lettvegger og videre gjennom avgangshallen og ut i ankomsthallen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/16-26.jpg
Bagasjen kom raskt på båndet og vi ble deretter hentet av et utleiebilfirma, som kjørte oss til vår ventende leiebil i Cairns sentrum.
FlightDeck
05-07-2011, 22:10
Cairns og Great Barrier Reef
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/17-26.jpg
Vi reiste nordover til blant annet Port Douglas, en hyggelig liten by øverst ved Great Barrier Reef, som hadde en flott strand og hyggelig uteliv.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/22-19.jpg
Høydepunktet var likevel øyene i Great Barrier Reef, her representert ved Green Island.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/23-19.jpg
Dette var et fantastisk område for dykking og snorkling.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/24-18.jpg
… og for båtturer. Temperaturen her oppe lå mellom 25 og 35 grader, mot om lag 15–20 grader i Sydney.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/20-25.jpg
Kuranda Scenic Railway som går mellom Cairns og Kuranda - "the village in the rainforest".
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/18-26.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/19-25.jpg
Vi tok også Skyrail Rainforest Cableway, som går samme distanse, men over regnskogen. Den tar halvannen time og har to stopp i regnskogen.
FlightDeck
05-07-2011, 22:12
24. april 2011, kl. 12:05:
Jetstar Airways
JQ967 Cairns (CNS)–Gold Coast (OOL)
Airbus A320-200
Etter fire fine dager i Port Douglas og Cairns var planen å fortsette sørover i Queensland til Gold Coast. Vi tenkte i utgangspunktet å fly til Brisbane, som er den største destinasjonen fra Cairns, med Virgin Blue eller Qantas, men vi fant i stedet en billigere direkteavgang til Gold Coast. Denne ruten flys bare av Jetstar og går bare en gang daglig.
Billeieselskapet kjørte oss direkte til den søndagsstille flyplassen. Vi prøvde også her å sjekke inn på automatene, men heller ikke her så de ut til å fungere. Det var uansett lite kø – ja, situasjonen var en helt annen enn på Kingsford Smith fire dager tidligere – og den hyggelige agenten kommenterte at hun syntes vi reiste lett, til tross for at koffertene var overvektige.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/25-18.jpg
Vi slo oss ned på Skybury Coffee, som serverer kaffe fra sin lokale plantasje. Flyplassen har en innenriksterminal med fem flybroer og en utenriksterminal med seks flybroer. 3,5 millioner passasjerer reiste gjennom flyplassen i 2010, i overkant av en million av dem til Brisbane og i underkant av en million til Sydney.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/26-16.jpg
Det skulle vise seg at avgangen vår ville bli fullsatt, og det etablerte seg en lang kø ved utgangen. Vi gikk enda en gang gjennom den provisoriske gangen opp til flybroen og om bord i VH-JQX, en A320-200 levert som den tredje i flåten i 2004.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/27-15.jpg
Flytiden ble beregnet til 2 timer og 10 minutter med en distanse på 1487 kilometer.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/28-16.jpg
Vi tok av fra den 3200 meter lange rullebanen, roterte sørover og fikk fin utsikt over flyplassen, som også har en 900 meter lang bane som ble brukt av småflyene frem til den ble stengt i april i år.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/13-28.jpg
Jetstar Airways ble for øvrig startet i 2003 av Qantas, som en respons til det nystartede Virgin Blue (nå Virgin Australia). Selskapet har i dag 44 Airbus A320-200, seks A321-100 og ni A330-300.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/12-28.jpg
Selskapet åpnet i 2004 intrakontinentale ruter under singaporeregistrerte Jetstar Asia og flyr i dag 12 A320-200. I 2007 ble vietnamesiske innenriksruter en del av Jetstar-porteføljen ved oppkjøpet av et vietnamesisk selskap og oppstart av Jetstar Pacific, et selskap som i dag har to A320-200 og fem Boeing 737-400. Jetstar tok i 2009 også over innenriksrutene på New Zealand fra Jetconnect, Qantas’ New Zealand-baserte selskap.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/29-16.jpg
Utsikten på denne turen var mer spektakulær med delvis overflyvning over kysten og de mange øyene langs Queensland og Great Barrier Reef. Besetningen omtalte for øvrig destinasjonen konsekvent som Coolangatta, flyplassens tidligere navn, og ikke Gold Coast.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/30-17.jpg
Det ble en rolig og behagelig flyvning, uten irriterende meldinger på høyttalerne om salg av alt mulig man ikke har bruk for. Gold Coast-flyplassen ligger 100 kilometer fra Brisbane i nord og 25 kilometer fra Surfers Paradise i sør. Rullebanen går gjennom både Queensland og New South Wales, som om sommeren ligger i to forskjellige tidssoner. Flyplassen er i ferd med å passere Cairns i antall passasjerer og nådde i fjor 5,4 millioner passasjerer. Av disse fløy halvparten til Sydney.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/46-7.jpg
Flyplassen ga en skikkelig lavprisfølelse, med et terminalbygg som liknet på et shoppingsenter, både inni og utenpå. Det er da også en av få flyplasser i landet som ikke trafikkeres av Qantas, men bare lavprisselskaper som Jetstar, Virgin Australia og Tiger Airways, i tillegg til Air Asia X og Air New Zealand.
Gold Coast
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/32-15.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/31-16.jpg
I Gold Coast var det surfing og strand som gjaldt. Jeg opplevde byen Surfers Paradise som en kombinasjon av Dubai og Kanariøyene, verken spesielt interessant eller vakkert, men den hadde i det minste et bra utvalg av restauranter og utesteder.
Brisbane
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/33-14.jpg
Utsikt fra leiligheten vår i 212 Margaret Street, som er en del av Oaks-kjeden. Stor leilighet til liten pris – moderne og meget høy standard til 700 kr. natten.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/36-13.jpg
Selv om noen ”holdeplasser” var ødelagt i flommen, var vannveien en praktisk og morsom måte å bevege seg rundt i byen på.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/38-12.jpg
I South Brisbane var det et spennende område med flere gode museer, gallerier og bibliotek.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/35-14.jpg
Kopi av James Cooks skip Endeavour. Om man vil lære en del om denne delen av verden, gir historiene om hans oppdagelser en god innføring.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/34-14.jpg
Omvisning og ølsmaking på det lokale bryggeriet XXXX.
FlightDeck
05-07-2011, 22:13
29. april 2011, kl. 09.15:
Qantas Airways
QF513 Brisbane (BNE)–Sydney (SYD)
Economy Class
Boeing 767-300ER
Etter to litt kjedelige flyreiser, så jeg frem til å returnere til Sydney med Qantas. Den gode følelsen av å fly et ordentlig selskap kom straks vi gikk inn dørene på Brisbane-flyplassen. Innsjekkingen var like effektiv som agenten var hyggelig – og jeg fikk til og med registrert EuroBonus-kortet mitt – med BU-prefiks – bare to dager før Qantas gikk ut av EuroBonus.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/49-5.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/47-6.jpg
Vi fant oss en kafé for frokost og tok deretter en runde i terminalen, som minnet om amerikanske flyplasser slik de fremstilles i Hjemme alene-filmene.
Det hele føltes som et skikkelig samlebånd – med avganger hvert 30. minutt til Sydney med 254 seter store Boeing 767-300ER-maskiner. Selskapet har i dag 27 slike i flåten, og de skal etter hvert erstattes med nye 787. Vår maskin (VH-OGT) var malt om de i nye fargene og ble levert som en av de siste i 1998.
Ombordstigningen var godt organisert og på vei inn i flyet fikk vi utdelt et sett med hodetelefoner.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/48-6.jpg
Det ble benyttet en dør og vi gikk gjennom business-kabinen, som avhengig av konfigurasjon har 20 eller 30 seter. Førstnevnte har faktisk 1-2-2-oppsett, mens sistnevnte har det mer vanlige 2-2-2-oppsettet.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/50-5.jpg
De to Economy-kabinene var innredet med 2-3-2-konfigurasjon. Jeg prøvde å sjekke inn på nettet dagen i forveien, og klarte det for så vidt også, men det var ikke mulig å endre våre på forhånd tildelte seter, som var den neste siste raden med midtseter i Economy Class. Våre plasser ga i det minste god oversikt over kabinen, som fremstod ganske umoderne, med lave seter trukket over med et blått setetrekk, som må ha vært minst en størrelse for stor. Likevel føltes det bra å sitte i en 767-maskin på en av landets travleste ruter.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/53-5.jpg
Benplassen var som forventet ikke den beste bakerst i 767-maskinen, som Qantas bruker på innenriksflyvninger, til New Zealand og til Asia. Flytiden ble beregnet til 1 time og 10 minutter over en distanse på 752 kilometer. Avgangen var så å si fullsatt.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/51-5.jpg
Besetningen ga meget god informasjon om flyvningen, vær og servering om bord. De informerte også om ”underholdningtilbudet” om bord, men med takskjermer like små som på en iPhone og kvalitet på linje med MS-DOS, var det selvsagt en real bløff.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/52-5.jpg
Serveringen bestod av to kjeks, i tillegg til fritt valg av kaffe, te og mineralvann. Besetningen hadde også grønne epler i en fruktkurv på trallen, en ganske stilig touch. Vi fikk servert kjeksen sammen med en pose hvor vi kunne samle avfallet, også det en ganske stilig touch.
Det ble en behagelig tur med landing noe etter rutetid i Sydney. Vi satte oss deretter på toget i retning Blue Mountains.
Blue Mountains
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/42-10.jpg
Vi tok verdens bratteste jernbane ned i regnskolen, som er listet på UNESCOs verdensarvliste.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/40-11.jpg
Vi hadde en flott tur i regnskogen og deretter to turer i taubane over regnskolen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/41-10.jpg
Berømte Three Sisters var egentlig umulig å se i tåken, men plutselig dukket de frem og var synlig i drøyt 30 sekunder.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/39-12.jpg
Fra hovedgaten i den koselige byen Leura, ikke langt fra Blue Mountains.
FlightDeck
05-07-2011, 22:16
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/21-23.jpg
Konklusjon:
Det er alltid interessant å prøve nye selskaper og ruter, og selv om alle tre flyvninger var rolige og effektive, er det rart hvordan tradisjonelle selskaper som Qantas gir meg en følelse av å få mye mer igjen for å fly med dem.
Tidligere rapporter:
Oslo–New York–Oslo (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=88217)
Oslo–Frankfurt–København–Bangkok–Sydney–Bangkok–Kø benhavn–Oslo (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=86497)
Oslo-Lisboa-Frankfurt-Oslo (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=81849)
Oslo-København-Warszawa-Wroclaw-Frankfurt-Oslo (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=79749)
Auckland-Tonga-Eua-Tonga-Auckland (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=78608)
Auckland-Napier-Wellington-Auckland (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=78558)
Oslo-Frankfurt-København-Bangkok-Auckland-Bangkok-København-Oslo (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=76239)
Oslo-København-Vilnius-Tallinn-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=69256)
Oslo-København-Vilnius-København-Oslo-København-Oslo-Bergen-Oslo-Bergen-Trondheim-Tromsø-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=68195)
Oslo-London-Dublin-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=66251)
Rygge-Wroclaw-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=65133)
Oslo-København-Barcelona-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?p=491797)
Oslo-Alicante-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=60236)
Oslo-München-Newark-Boston-Newark-Düsseldorf-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=59199)
Oslo-Zürich-München-Zürich-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=57008)
Oslo-Frankfurt-Dubai-München-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?p=451812)
Oslo-Stockholm-Istanbul-Izmir-Istanbul-London-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=52694)
Oslo-Wien-Kiev-Wien-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=50013)
Oslo-Frankfurt-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=45791) Oslo-Stockholm-Düsseldorf-Wroclaw-Barcelona/Girona-Wroclaw-Frankfurt-Stockholm-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=45424) Oslo-Wroclaw-London-London-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=42147) Oslo-København-Hamburg-Zürich-Manchester-Zürich-Hamburg-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41856) Manchester-Helsinki-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41114) London-Warszawa-Wroclaw-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=40239) Manchester-København-Bergen-Oslo-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=39305) Manchester-Dublin-Wroclaw-Edinburgh (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=39036) Manchester-København-Bergen-København-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38786) Manchester-Frankfurt-Oslo-München-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38199)
Doncaster/Sheffield-Wroclaw-East Midlands (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37528)
Oslo-London City Airport-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37267) Oslo-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36936) Oslo-Wroclaw-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36399)
Oslo-London City Airport-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36021)
Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Poznan-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=34555) Oslo-København-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33427)
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteborg-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33116) Oslo-København-München-Lyon-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32644)
Oslo-Bristol-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32326)
Oslo-Barcelona-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=31103)
Bergen-København-London-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=30879)
Rygge-Istanbul-Rygge (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29456)
Bergen-Paris-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29172) Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28583)
Bergen-Molde-Trondheim-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27901) Oslo-Madrid-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26052) Bergen-Oslo-Bodø-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=25466) Bergen-Torp-London Stansted-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=23008) Oslo-Helsinki-Hong Kong-Helsinki-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26188)
Takk for flott innenriks rapport fra Australia FlightDeck! :up: Flere interessante innenriks destinasjoner du dekker her, og jeg håper jeg får muligheten til Australia i fremtiden selv. Forøvrig treffer konklusjonen din godt ift. min egen oppfatning av flyselskap. Dog er det jo alltids interessant å prøve noe nytt som du selv sier.....:D Igjen takk!
Spennende å se en rapport innenriks fra andre siden av kloden :) Krydder i tilværelsen med nytt flyselskap på listen... Men jeg støtter deg 100 % i at de tradisjonelle selskapene ofte gir deg meg.. Håper å se flere rapporter fra deg !!
Nok engang en bra rapport og denne gangen med selskaper man horer lite om her inne. Passe mengde med bilder fra baade flyturen og destinasjon :)