PDA

View Full Version : Transport fra Dubrovnik til Kotor?


gustavf
03-07-2011, 16:20
Jeg skal besøke noen venner som er på ferie i Kotor, som dessverre ikke ser ut til å være verdens enkleste sted å komme seg til. Så vidt jeg kan skjønne er den greieste løsningen å fly til Dubrovnik og reise videre derifra.


Kan jeg leie bil i Dubrovnik og ta denne med til Montenegro?
Noen som har erfaringer med taxi fra Dubrovnik til Kotor, eventuel taxi til grensa og ny taxi videre?
Er grensepasseringa ei grei affære?

fokkeren
03-07-2011, 19:34
Ta turen til Cavtat,6 kmer ifra Dubrovik flyplass.
Gå innen reisekontoret rett overfor apoteket for åhøre om du kan bli de mange -
dagsturende til Montedegro-

gustavf
03-07-2011, 23:32
Vet du noe om hvor mye det koster og hvor ofte de går?

Someone
04-07-2011, 06:00
Kan jeg leie bil i Dubrovnik og ta denne med til Montenegro?


Samboeren og noen venninner gjorde det i fjor sommer uten problemer

Mugnas
04-07-2011, 10:29
Jeg tok taxi Kotor-Dubrovnik for noen (en del) år siden, det kosta kun 2-300kroner så vidt jeg husker. Grensepasseringen er ikke noe problem.

Er nok muligens dyrere motsatt vei, da Kroatia er et noe dyrere land. Men det er ikke lange turen.

gustavf
19-07-2011, 18:03
Vi endte med å leie bil fra UNI-Rent (adskillig billigere enn de internasjonale firmaene) og kjørte sørover.

Grensepasseringa er ikke noe problem og grønt kort fulgte med papirene på leiebilen. For å kjøre inn i Montenegro trenger du å betale ei vegavgift, dersom dette ikke allerede er betalt for bilen. Denne koster ti euro og selges av noen som rusler rundt til bilene på grenseovergangen. På veg til Montenegro brukte vi den største grenseovergangen (på E65/E80) og det var ca 10 minutter kø på hver grensestasjon. På veg tilbake valgte jeg den mindre overgangen ved Njivice og det tok ca 5 minutter med formaliteter ut av Montenegro og jeg ble bare vinket forbi på Kroatisk side. Vegstandarden er imidlertid en del dårligere her.

Ellers kan jeg anbefale Kotor, en meget hyggelig gamleby som er adskillig roligere enn Dubrovnik, og Budva, med noe mer partyfaktor.