PDA

View Full Version : 8 timer i New York City


CFN_001
02-07-2011, 20:34
Hei! Jeg har en connecting flight fra EWR med ankomst på EWR 12.00 og avgang 20.00

Hva er raskeste og/eller billigste måte å komme seg til Central Manhattan på fra EWR?
Flyet tilbake er CO39 til Oslo så hvor lang tid i forveien bør jeg ankomme flyplassen?

Thomas
02-07-2011, 21:00
Det raskeste er vel taxi, det billigste er tog.
Taxi'en tar deg dit du vil, toget går til Penn Station på 30' gate. En grei regel er å være tilbake 2 timer før STD. Dog, sjekker du inn før du evt. reiser inn til Manhattan kan du kanskje strekke deg noe på tiden.

SQ 777
02-07-2011, 21:18
Vel, buss like utenfor ankomst er garantert billigst , tar like lang tid som taxi/limo i køene inn/ut i byen, kun $ 25 t/r til Port Authority på 42 gate ved Times Square. Ingen toll/tips etc.. Hvert 15. min begge veier..

Du må beregne minst over $ 100 med taxi t/r . Ut av New York må du betale gebyr siden NYC taxiene ikke kan ta folk fra EWR.. Taxameter tikker meget raskt i køene. Bortkasta penger du kan bruke på en god lunsj etc..

Men er dere flere kan det bli et helt annet regnestykke...;)

Har brukt alt selv (taxi/limo ), men kun buss nå. Så greit. Skal man til 34 gate så er det kun 10-12 min å gå.. Men antar du vil holde deg ved Times Square.

SomThomas sier bør du være der to timer før CO 38. Av erfaring går det fint om du drar tilbake fra Port Authority før kl 17.00, men ville dratt en halvtime før...

SudCaravelle
02-07-2011, 21:27
Hva med en tur til Jersey City?

Thomas
02-07-2011, 21:30
Evt. en tur på Outlet?

http://www.jerseygardens.com/

10min i taxi fra Newark, aldri vært der før, men har hørt bare varmt om både utvalg og pris.

Concorde
02-07-2011, 22:05
Hva skal du stresse for i NYC for i 2 timer når du har de glimrende anbeafalingene ovenfor for?

FlyHi
02-07-2011, 22:28
Evt. en tur på Outlet?

http://www.jerseygardens.com/

10min i taxi fra Newark, aldri vært der før, men har hørt bare varmt om både utvalg og pris.

Kan bakke op om denne. Dette er et rigtig fint mall med muligheden for få en masse gode tilbud. Har været her et par gange og du vil udnytte tiden langt bedre end ved at bruge den på transport til/fra Manhatten. Det kommer naturligvis an på om det er stemningen på Manhatten du vil have eller shoppe. Til sidstnævnte vil jeg med så kort tid til rådighed foretrække Jersey Garden Mall.

SQ 777
02-07-2011, 22:43
Helt enig, det går shuttle til Jerseygardens fra P4 hele tiden.. Kun noenf å bucks t/r. Ta Airtrain en stopp til P4 og gå ned og vent utenfor der hvor hotellshuttlene går..

MEN, hadde heller dratt ned til Times Square.. ;). Du har nok tid...

Tommy777
03-07-2011, 00:23
Dersom du ikke har vaert i NYC foer, ville jeg tatt turen til Manhattan. Det andre dillet som anbefales her er bortkastet tid i min bok. Jersey trip?? Come one, da ville jeg heller blitt paa flyplassen

Enig med Reidar, dersom jeg hadde 8 timer, hadde jeg ogsaa tatt turen inn til byen og spist lunch og tatt inn den herlige stemningen byen byr paa. Times Square er unnagjort paa 10 minutt og er ett sted jeg ikke akkurat trakter tilbake til..

Men jeg ville ikke tatt bussen. Er du alene og paa budsjett er det kanskje ok, men ikke for meg.

Taxi holder man seg unna. Det er overpriset og toget tar alt for lang tid.

Limo/Car service er billigere og enklere enn taxi. Du kan booke en towncar i ett par tre timer for rundt 150 dollar + toll og tips. De vil da ta deg rundt i byen og vise deg det som er interessant. De vil da ogsaa vente. Du kan ogsaa bestille en bil to veier og ta deg rundt Manhattan med taxi.

Tommy777
03-07-2011, 00:25
bra selskap som er ok paa pris

http://www.carmellimo.com/

robertaas
03-07-2011, 00:51
Evt. en tur på Outlet?

http://www.jerseygardens.com/Var innom der sist jeg hadde for mye tid på flyplassen. Etter å ha sett større outlet var det en skuffelse. Så for eksempel etter hodetelefoner, men fant bare billig ræl der. Transport til Outleten var imidlertid greit.

Ved neste stayover tenkte jeg ta tog til Manhattan. Er det virkelig raskere med buss? Continental anbefaler bare tog.
http://www.continental.com/web/en-US/content/travel/airport/maps/ewr.aspx#AirTrain

Ellers holder i USA sølvstatus til å bruke priority gjennom sikkerhetskontrollen. Det kan spare litt tid.

SudCaravelle
03-07-2011, 10:52
Dersom du ikke har vaert i NYC foer, ville jeg tatt turen til Manhattan. Det andre dillet som anbefales her er bortkastet tid i min bok. Jersey trip?? Come one, da ville jeg heller blitt paa flyplassen

.

Der kom den ja - hadde regnet med den litt før, men tidsforskjellen gjør vel sitt ;)

Du har nok stadfestet at du er en "globetrotter" fra et metropol, men her er det jo snakk om å få litt ut av få timer.

Hører mye godt om Jersey City fra "de som hare greie på det" også fra svært frekventerte New York reisende.

Det er en god del svært bra restauranter der også hvor han kan får seg en god lunsj/tidlig middag til halve prisen av NY.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=529316

http://www.destinationjerseycity.com/things-to-do/top-picks/

http://www.destinationjerseycity.com/things-to-do/dining-drinks/

robertaas
03-07-2011, 11:04
Er det mulig å komme seg fra EWR til frihetsstatuen uten å dra via Manhattan? Det er jo en lang omvei.

SudCaravelle
03-07-2011, 11:06
Er det mulig å komme seg fra EWR til frihetsstatuen uten å dra via Manhattan? Det er jo en lang omvei.

Ja - det er lettere fra Jersey City.

http://www.destinationjerseycity.com/things-to-do/top-picks/

Statuen ligger faktisk ikke i New York ;)

Det er 15-20 minutter med taxi fra EWR.

robertaas
03-07-2011, 11:30
Er klar over at det ligger nærmere, det var derfor jeg spurte. Hvor mye koster taxi fra flyplassen og er det mulig å reise kollektivt dit?

SudCaravelle
03-07-2011, 11:47
Er klar over at det ligger nærmere, det var derfor jeg spurte. Hvor mye koster taxi fra flyplassen og er det mulig å reise kollektivt dit?

Sorry - syntes du nevnte via Manhattan osv.

Taxi koster sikkert nada.

gustavf
03-07-2011, 13:40
Jeg er enig med Tommy og Reidar, skal man på en snarvisitt til NYC så bør det være Manhattan som er målet. En by som NYC er, selvfølgelig, umulig å få med seg på et besøk på tre timer, men jeg ville prioritert:
Times Square: Jeg synes Tommys forslag om 10 minutter er litt snaut og ville satt av 15, men på tross av det er ei turistfelle er det et ikon som bør besøkes.
Top of The Rock: Etter min mening beder utsikt enn Empire State Building og en fin måte å få en følelse av å ha sett byen.
Metroen: Nok et ikon og jeg ville tatt den en gang for å oppleve den.

robertaas
03-07-2011, 14:02
Top of The Rock: Etter min mening beder utsikt enn Empire State Building og en fin måte å få en følelse av å ha sett byen.Om man bare har en kort transit kan det være risikabelt å prøve seg på Empire State Building. Det kan ta flere timer både å komme seg ogg og å komme seg ned i det bygget. Den største fordelen med Top of The Rock er at det går mye raskere og at det er færre folk der.

Om man er ved Rockefellebygningen tidligere på dagen har de "Today Show" derifra og det er ofte store artister som mimer til ett par låter utenfor. http://www.youtube.com/watch?v=NPy5UcpIcho

CFN_001
03-07-2011, 15:42
Takker for mange gode tips! :) Fantastisk forum!

Hvordan er trafikk bildet i New York/Newark om dagene? Har de konstant rushtid eller er det noen tider man bare bør tenke på å komme seg på veien før rushet starter? Veiene i USA er jo litt bedre dimensjonert enn trange byveier i Norge.

Thomas
03-07-2011, 15:57
Klokken 12 inn mot Manhattan bør gå rimelig greit både langs vei og ihvertfall kollektivt. Dog, tilbake i 4-5 rushet kan det ta alt fra 40min til 2 timer. Jeg har opplevd begge.

SudCaravelle
03-07-2011, 17:21
For 100-150 kroner så går du forbi køene på Empire, drar du til NYC og har dårlig tid er dette å anbefale på det sterkeste.

Jeg synes dette er et must på en snarvisitt.

SQ 777
03-07-2011, 18:32
Empire er et super must... Tenk på hva de greide å bygge for 70-80 siden med datidens "datateknologi" og ingeniørkunst... :devot:

robertaas
03-07-2011, 20:36
Og så bygde de noe som var så solid at det tålte et flykræsj...

http://www.youtube.com/watch?v=cUlWpqLsOVs

Someone
04-07-2011, 05:21
Å dra til Jersey City eller en eller annen Outlet når man har 8 timer transfer på EWR er som å dra til Jessheim istedet for Oslo hvis man har like lang tid på OSL

Om man trenger 10 eller 15 min på Times Square skal jeg ikke legge meg opp i, men kom deg inn i byen og duft inn atmosfæren i New York. Om så det innebærer å bare traske litt rundt på måfå. New York har det meste å tilby, men har du kun noen timer på deg og er førstereisende så ville jeg konsentrert meg om Midtown.

Thomas
04-07-2011, 10:26
Å dra til Jersey City eller en eller annen Outlet når man har 8 timer transfer på EWR er som å dra til Jessheim istedet for Oslo hvis man har like lang tid på OSL


8 timer fra man lander til flyet går. Man lander 12, ute av flyplassen 12:30 fremme på Manhattan +/- 14:00 også bør man dra derfra 16:30 - jaja, man rekker jo en Frappe på Starbucks. Skal man dra til New York så drar man dit med god tid, man bruker dager og ikke 2 timer der. Snakk om stress!

robertaas
04-07-2011, 10:47
Man lander 12, ute av flyplassen 12:30Det må være en rekord. Først tar det minst 10 minutter fra flyet lander til man er ute av flyet, så er det fort 1 time i immigration, så skal man hente bagasje og stå i kø for tollen, og så skal innsjekket bagasje sjekkes inn igjen. Man kan ikke anta at det vil ta under halvannen time, men man kan selvsagt være heldig og komme ned mot en time før man er ute.

Husk også at man ikke får opbevart håndbagasje på flyplassen. Å drasse meg seg en liten trillekoffert er ikke så polulært hverken i store butikker eller på severdigheter med streng sikkerhetskontroll.

SudCaravelle
04-07-2011, 11:24
Vi glemmer jo litt å spørre herr 001 hva han ønsker. Har han/hun vært i NYC før? Er det opplevelsene eller relaxing han ønsker?

De mest "verdensvante" her inne ser på JC som latterlig (ja for en rookie) men hvis man har opplevd NY før og trenger litt komfortabelt tidsfordriv, så regner jeg med at de som på det varmeste anbefaler dette ikke er ruset :D

Nå er ikke jeg en så bemidlet globetrotter som resten av forumet her, men en langlunsj her mellom flyøktene hadde jeg likt:

http://www.libertyhouserestaurant.com/ eller til nød her: http://maritimeparc.com/

2,3 smiletegn osv..

Martin
04-07-2011, 11:34
Det må være en rekord. Først tar det minst 10 minutter fra flyet lander til man er ute av flyet, så er det fort 1 time i immigration, så skal man hente bagasje og stå i kø for tollen, og så skal innsjekket bagasje sjekkes inn igjen. Man kan ikke anta at det vil ta under halvannen time, men man kan selvsagt være heldig og komme ned mot en time før man er ute.

Og hvor står det at trådstarter skal gjennom immigration og fortolle bagasje?

Tolker det sånn at han ankommer med en innenriksflight (ref: signaturen hans), og da går bagasje automatisk videre, og han kommer av flyet som en hvilken som hest innenrikspassasjer, og kan følge skilting til "baggage reclaim" - vil ikke påstå at det å da være ute av terminalen en halvtime etter ankomst er så veldig urealistisk.

CFN_001
04-07-2011, 11:58
Vi glemmer jo litt å spørre herr 001 hva han ønsker. Har han/hun vært i NYC før? Er det opplevelsene eller relaxing han ønsker?

Herr 001 ønsker å bare gi sin kjæreste en rask smaksprøve på NYC :)
Jeg var i NYC nå sist i mars alene en tur. Selv tok jeg toget inn til Penn Station fra EWR, men det gikk tid til venting og lignende, og siden vi nå ikke har all verdens med tid så er tid et viktig element denne gangen :)

Når jeg reiste tilbake til EWR fra Manhattan tok jeg faktisk bussen fra Porth Authority, men jeg sovnet på turen og tok meg ikke bryet med å se hvor lang tid jeg hadde brukt.

Trafikken i NYC er et element jeg også er ukjent med, som en forumist skrev over så har han hatt ulike opplevelser med kø ut fra Manhattan.

(Skulle jeg imponert burde jeg jo selfølgelig spandert en Helikopter Shuttle fra Manhattan til EWR ;) ;) ) (Kanskje neste gang)



Og hvor står det at trådstarter skal gjennom immigration og fortolle bagasje?

Tolker det sånn at han ankommer med en innenriksflight (ref: signaturen hans), og da går bagasje automatisk videre, og han kommer av flyet som en hvilken som hest innenrikspassasjer, og kan følge skilting til "baggage reclaim" - vil ikke påstå at det å da være ute av terminalen en halvtime etter ankomst er så veldig urealistisk.

Det stemmer at jeg kommer med innenriksflight. Så jeg slipper å sjekke inn bagasje på nytt selv om det er en utenriksflight som er connection? En annen ting som er interesangt er at jeg booket reisen fra SAS. Flyturen hjem innebærer følgende legg til slutt
Charlotte-Newark (American Airlines) og Newark-Oslo (Continental).

Denne billetten ligger i samlet bestilling, og da burde det vil ikke være behov for å sjekke inn bagasjen på nytt på EWR? (Dette er litt off-topic?)

Igjen: Fantastisk forum med fantatiske forumister med masse bra informasjon og svar! :)

Martin
04-07-2011, 12:18
En annen ting som er interesangt er at jeg booket reisen fra SAS. Flyturen hjem innebærer følgende legg til slutt
Charlotte-Newark (American Airlines) og Newark-Oslo (Continental).

Denne billetten ligger i samlet bestilling, og da burde det vil ikke være behov for å sjekke inn bagasjen på nytt på EWR? (Dette er litt off-topic?)

Hørtes merkelig ut at SAS booker deg på AA, men siden det er på samme booking, burde det gå greit å¨sjekke inn bagasjen hele vegen fra CLT. I verste fall vil ikke AA i CLT kunne gi deg boardingkort for CO-flighten, men det fikser du kjapt på en automat når du kommer tilbake til terminal C et par timer før avgang.

CFN_001
04-07-2011, 12:20
Hørtes merkelig ut at SAS booker deg på AA, men siden det er på samme booking, burde det gå greit å¨sjekke inn bagasjen hele vegen fra CLT. I verste fall vil ikke AA i CLT kunne gi deg boardingkort for CO-flighten, men det fikser du kjapt på en automat når du kommer tilbake til terminal C et par timer før avgang.

Ja, er veldig rart at SAS bruker AA, de er jo ikke oppført som CodeShare partner heller!
Men det skal nok ordne seg =)

robertaas
04-07-2011, 14:34
Og hvor står det at trådstarter skal gjennom immigration og fortolle bagasje?

Tolker det sånn at han ankommer med en innenriksflight (ref: signaturen hans),Jeg tolket "Juli: OSL-EWR" fra signaturen som at han snakket om en flight fra utlandet, men så feil kan man altså ta. Sorry.

Med connecting flight innenlands burde 30 minutter ikke være noe problem

Discus
04-07-2011, 15:12
Denne billetten ligger i samlet bestilling, og da burde det vil ikke være behov for å sjekke inn bagasjen på nytt på EWR? (Dette er litt off-topic?)

Igjen: Fantastisk forum med fantatiske forumister med masse bra informasjon og svar! :)

Og skulle det være behov for å sjekke inn deg selv eller bags så gjør du selvfølgelig det FØR dere setter nesa mot Manhattan.

robertaas
15-08-2011, 22:23
Da må jeg vist endre planene for å se Frihetsstatuen ved neste besøk i New York.

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article4199408.ece
"I år feirer Frihetsgudinnen i New York 125 år. Selve dagen, 28.oktober, feires med musikk og et spesielt bursdagsprogram for besøkende, før gudinnen stenger dørene for renovering."
Så blir det stengt i minst ett år. :-(

Discus
15-08-2011, 22:25
Da må jeg vist endre planene for å se Frihetsstatuen ved neste besøk i New York.

Ellis Island er jo verdt et besøk hvis man er litt interessert i nyere historie, da får man jo også sett dama fra sjøsiden.