View Full Version : Air Berlin A330-200 i Tromsø - ujeee!
Først og framst.... uten Flyprat, ingen flyglede! Takk takk takk takk!!! :)
Secondly... D-ALPH, en Airbus 330-220. 5 år gammel, var en svipptur innom LTU (leased) før den fikk sine fine Air Berlin-farger i 2008. P&W motorer. Kom fra Paris (De Gaulle) og forlot til Paris med charterturister. Også det største flyet Polaris noen sinne har vært i nærheten av.
http://farm6.static.flickr.com/5279/5893846791_24a041f3f6_b.jpg
Se opp mot øvre høyre hjørne. Når jeg senere snakket litt med pilotene fortalte de at det var en teknikk for å miste høyde når glide-slopen er for bratt. Og vi som trodde de lekte seg nedover, det er en mening bak alt og man lærer stadig noe nytt! :) (De "vinglet" nedover i et S-mønster).
http://farm6.static.flickr.com/5156/5894525748_5620de8fb7_b.jpg
Welcome!
http://farm7.static.flickr.com/6049/5893858019_b4ce058f1f_b.jpg
http://farm6.static.flickr.com/5155/5894429728_2b82604347_b.jpg
http://farm6.static.flickr.com/5278/5893860121_3fc09ed920_b.jpg
http://farm6.static.flickr.com/5305/5893865735_ecba473f4b_b.jpg
SCHVÆÆÆR :)
http://farm7.static.flickr.com/6054/5894434818_998c975dae_b.jpg
http://farm6.static.flickr.com/5066/5893869713_f67ab3d19b_z.jpg
Businessklasse hos AB :)
http://farm6.static.flickr.com/5065/5893871769_5b038461ac_z.jpg
Testet og godkjent!
http://farm7.static.flickr.com/6016/5893877099_16c1e8bae0_z.jpg
Testa også plassen her inne, absolutt godkjent uten yoken mellom beina!
http://farm6.static.flickr.com/5063/5893882093_599bdb3da9_b.jpg
http://farm6.static.flickr.com/5191/5893884021_bf9145dab7_b.jpg
Farvel farvel for nå! :)
FlyboyKarsten
02-07-2011, 19:12
Pene bilde av en Air Berlin A330 :D
Frode789
02-07-2011, 19:23
Fine bilder! :)
Virkelig flotte bilder! Trekker fram nr 4 og 5 som personlige favoritter, min type bildestil! :lol:
fjasebase
02-07-2011, 19:44
Fantastiske bilder!
Edricson
02-07-2011, 19:50
Veldig fine bilder!
Ble stående i køa på Coop og var for sent ute for å se selve landingen (den kom vel litt før rutetid), men fikk med meg at det sto på fjernparkering på innlandsdelen, og at det dermed ble bussing. Bussing på TOS! (Man ser vel disse bussene på ett av bildene.) Det var litt artig :)
viking1965
02-07-2011, 19:59
I nesegrus beundring på bilde#4:p
Flotte bilder,Polaris.
ENGM 911
02-07-2011, 20:03
A330, opptil flere av dem daglig på OSL :zzz ..............:72: Neida, denne er rett og slett lekker. Farvene stemmer, lengden stemmer, bredden stemmer, omgivelsene med fjell stemmer. Denne var du heldig med Mrs.
Bulkloading på A330:headbang
Flotte bilder forresten :)
Star Flyer
02-07-2011, 20:52
Kjempeflotte bilder!
Men SAS A340 har vært på besøk her.. så det her er vel ikke det største?
Sånn skal flybilder være!!! Masse miljø, liv og spennende vinkler! "Alle" har sett en Airbus før, men ingen sett dette før! Man får jo følelsen av å ha vært der.
Pent, rett og slett pent :)
Frode789
02-07-2011, 21:18
Kjempeflotte bilder!
Men SAS A340 har vært på besøk her.. så det her er vel ikke det største?
Korrekt. Men hverdagskost er det likevel ikke :) Hadde vært mer vanlig om de hadde forlenget rullebanen med 500m.. Men akk, det kommer ikke før 2020-2030 perioden. Forstå det den som kan.
EDIT: Airbus A340-313X fra Tokyo var her i 09 f.eks. http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/227194_198673050173757_142769919097404_506746_6293 364_n.jpg
Edricson
02-07-2011, 21:37
Korrekt. Men hverdagskost er det likevel ikke :) Hadde vært mer vanlig om de hadde forlenget rullebanen med 500m.. Men akk, det kommer ikke før 2020-2030 perioden. Forstå det den som kan.
Det jeg har hørt er at den ikke kan forlenges mot nord pga terrenget og blir for dyrt mot sør pga ustabill grunn på havbunnen...
Takker og bukker! :)
Angående A340 - jepp det stemmer den var her i 2009. Men jeg "fikk aldri oppleve hvor stor den var" (klarer ikke formulere det uten at det blir litt loddent :lol: ) - for det var A340'en som var starten på flyinteressen min og slutten på flyskrekken min :) Merk nårtid jeg har "join date" på forumet...
Og derfor var det ekstra stort for lille meg som kun har blitt bekjent med Dash 8 og 737-800, å få oppleve noe så massivt som en Airbus 330!! :) Var helt pussig å gå inn i flyet og se hvor bred kabinen var. (Har kun vært i utlandet én gang i mitt liv, med en 737-600 :lol: ). Har vært på OSL et par ganger men kun sett 747 gjennom et skittent flyvindu. Så detta var stort, takk igjen til Flyprat avd. Tromsø-gjengen :)
Merker godt størrelsen på disse når man kommer innpå de (og under). Heldig som fikk sitte i 0B og. ;)
Flotte bilder. :)
putzmeister
02-07-2011, 22:39
Vakker maskin på besøk i en vakker by:D Knallfine bilder.
Bulkloading på A330:headbang
Kommer an på hva du mener? For de hadde sånne container-boks-greier inni flyet, som de fyllte opp.
Halvorsn
02-07-2011, 23:56
Max tow angle? max WIDE ANGLE skal jeg si deg! Herrrlige bilder, frøken Nord :)
suppebuss
03-07-2011, 03:34
Glimrende reportasje! Syntes "RWY 24" sa det på en bra måte. Fortsett sånn:)
Fantastisk Polaris! Mvh innflytta Tromsøværing. Heldig at du fikk adgang til at det snaxxne, men, jeg syntes du og fikk til fine arr/dep pics. Supert! :D Er enig i ENGM911 sin kommentar om at liveryet er fantsastisk.
Kommer an på hva du mener? For de hadde sånne container-boks-greier inni flyet, som de fyllte opp.
Det blir som bulk-lastig å regne, siden boksene blir ombord. De har vel ikke highloader på TOS så da må man 'improvisere'. Å stue i containere ombord er egentlig noe drit - da er det bedre å bruke paller og legge nett over bagasjen.
Tusen takk for gårdagen og det sosiale. Va storveis å ha ett slikt besøk på TOS.
Mye flotte bilder og ikke minst vinklingene. Dette var en fryd for øyet å se.
Fantastisk Polaris! Mvh innflytta Tromsøværing. Heldig at du fikk adgang til at det snaxxne, men, jeg syntes du og fikk til fine arr/dep pics. Supert! :D Er enig i ENGM911 sin kommentar om at liveryet er fantsastisk.
Og arr/dep pics med 18-55mm linsa...!! ;) haha. Takk, fint folk liker det!
Det blir som bulk-lastig å regne, siden boksene blir ombord. De har vel ikke highloader på TOS så da må man 'improvisere'. Å stue i containere ombord er egentlig noe drit - da er det bedre å bruke paller og legge nett over bagasjen.
I see I see. Jaja, du sku nu tru de har noe mer enn de trenger på Tromsø Lufthavn, de sliter med å holde budsjettet på velikehold her og der. Det var visst forøvrig litt pallesystem også, men det kan nok vår kjære Tromsø-stuer fortelle mer om :)
Tusen takk for gårdagen og det sosiale. Va storveis å ha ett slikt besøk på TOS.
Jo takk :)
---
Er det noen som har MTOW for A332'ene til Air Berlin? Eller bare generelt MTOW for en A332 med P&W motorer? Jeg fikk nemlig vite at MTOW for "mini-hvalen" i går var på ~220-221tonn, og at det ikke var så langt unna maksgrensa for flyet. Overraskende på den korte rullebanen vi har.
Flotte bilder, det er en glede å se widebody på TOS. Får håpe banen og terminalen snart får en etterlengtet oppgradering så vi slipper "unntakstilstand" hver gang et fly av denne størrelsen vil på besøk.
Frode789
03-07-2011, 19:37
Her er video fra landing/take-off: (ikke min video)
http://www.youtube.com/watch?v=gsJa6LwQjOg :)
Angående utbygging av terminal: 2015 blir det 2 nye oppstillingsplasser ved terminal A, og da utvidelse av terminal mot nord/vest som følge av dette. Dette hjelper dog ikke for "utenlandssituasjonen". Ny utenlandsterminal, som da vil holde like bra standard som innenlandsterminalen, blir det ikke før i 2021-2022.
Angående forlengelse av rullebane: Dette er ikke oppført før 2030-2050 perioden.. (500m forlengelse sørover RWY+TWY) Men tror nok dette blir presset fram tidligere. Det er jo helt nødvendig selvsagt for å kunne ta ned klasse-D fly.. (take-off med pax/full load)
Angående utbygging av terminal: 2015 blir det 2 nye oppstillingsplasser ved terminal A, og da utvidelse av terminal mot nord/vest som følge av dette. Dette hjelper dog ikke for "utenlandssituasjonen". Ny utenlandsterminal, som da vil holde like bra standard som innenlandsterminalen, blir det ikke før i 2021-2022.
Angående forlengelse av rullebane: Dette er ikke oppført før 2030-2050 perioden.. (500m forlengelse sørover RWY+TWY) Men tror nok dette blir presset fram tidligere. Det er jo helt nødvendig selvsagt for å kunne ta ned klasse-D fly.. (take-off med pax/full load)
..og masterplanen med kart og detaljert beskrivelse finnes her (http://www.avinor.no/lufthavn/tromso/naringslivogeiendom)
Det blir som bulk-lastig å regne, siden boksene blir ombord. De har vel ikke highloader på TOS så da må man 'improvisere'. Å stue i containere ombord er egentlig noe drit - da er det bedre å bruke paller og legge nett over bagasjen.
Stemmer det, ingen highloader i TOS.
Fokker-50
03-07-2011, 20:57
Ein flott maskin !
Stemmer det, ingen highloader i TOS.
Men hvor ofte ville en slik bli brukt? Du må vel ha en 321/757 maskin eller større før det vil lønne seg og foreta et slikt innkjøp?
Ingen loennsomhet i aa ha en highloader som ikke er i regulaer bruk. For info er det heller ikke containerlasting paa 757 .. og heller ikke alle 321-operatoerer bruker containere.
Flotte bilder, det er en glede å se widebody på TOS. Får håpe banen og terminalen snart får en etterlengtet oppgradering så vi slipper "unntakstilstand" hver gang et fly av denne størrelsen vil på besøk.
Hva er det største vi kan få, med f.eks 500 meter addon på rullebanen? Blir det for lite for A380?
Ellers: takk for alle hyggelige kommentarer. Sharing is caring - which is why I post! :)
Hva har dere nå? 2400m? Ikke noe i veien for at dere kan få besøk av f.eks. Air Force 1 med det, men dekket på oppstillingsplassene er neppe dimensjonert for å ta imot så tunge fly. Bredde på rullebane og takseveier er imidlertid noe som kan begrense og det spørs om man finner det bryet verdt å oppgradere dette når man har BDU såpass nær.
Avinor selv sier at største tillatte fly med dispensasjon er MD-11. 330/340 regnes vel her i samme kategori ..
Frode789
05-07-2011, 00:58
Hva er det største vi kan få, med f.eks 500 meter addon på rullebanen? Blir det for lite for A380?
2393m er den nå. Ved 500 meter ekstra vil klasse E fly (A330-A340 etc) kunne lette. Derimot er ikke banen brei nok for klasse F (A380 osv), selv om den er lang nok (A380 krever ikke noen lenger bane enn f. eks 747). Banen er bare 45m bred, og den må være 60m. Taksebane er heller ikke bred nok, og oppstillingsplasser er heller ikke dimensjonert for det (mtp. pushback sone etc) og så videre. Men hvor sannsynlig er det at det kommer en A380 på TOS uansett? :P Jeg skal være fornøyd når de kan ta ned klasse E fly uten å måtte søke om disp.
Først og framst.... uten Flyprat, ingen flyglede! Takk takk takk takk!!! :)
Secondly... D-ALPH, en Airbus 330-220. 5 år gammel, var en svipptur innom LTU (leased) før den fikk sine fine Air Berlin-farger i 2008. P&W motorer. Kom fra Paris (De Gaulle) og forlot til Paris med charterturister.
Takk i like måte Polaris, det var en veldig hyggelig stund nede på Langnes! LTU kjøpte dette flyet og alle de andre som nå er AB sine A330-223 (og -322) fabrikknye. Så i 2007 ble LTU overtatt av Air Berlin. Denne sammenslåingen tok sin tid å gjennomføre og den var ikke komplett før 1/4 i år.(Dette er kortversjonen av denne historien!) Charterturister var det jo sant nok, men hele poenget var jo at det var bytte av passasjerer på et cruiseskip, nemlig tyske "Mein Shiff 2"
Bussing på TOS! (Man ser vel disse bussene på ett av bildene.) Det var litt artig :)
Det var mye bussing på TOS i en periode rundt 96/97 da nyterminalen var under oppføring. Det var det også den perioden for ikke så mange årene siden da alle charterfly måtte stå på stand 25 pga. av den daværende merking gjorde at halen på de lengste flyene (A321/B757) ble stående inne på det som var definert som taksebane... Det er nå endret slik at bussingen ikke er nødvendig i disse tilfellene.
Det blir som bulk-lastig å regne, siden boksene blir ombord. De har vel ikke highloader på TOS så da må man 'improvisere'. Å stue i containere ombord er egentlig noe drit - da er det bedre å bruke paller og legge nett over bagasjen.
Ja det var containere ytterst, og innenfor disse var bagasjen lagt på slike paller med nett over som du nevner. Ja det er også riktig at det ikke finnes highloader her, men et widebody bånd er det i det minste her. (Det røde som kan sees i bruk bak) I "gamle dager" da Fred. Olsen sin frakter gikk fast her oppe fantes det en highloader, da var det jo behov for den her. Med et par slike fly ca. annenhvert år så er det jo ikke så mye butikk å ha en slik stående å ta opp plass i utstyrsgarasjen. Men hadde den vært tilgjengelig (men også andre ting også vært på plass slik som lengre bane, større terminal!) kunne det jo tenkes at vi så slike fly langt oftere. Hvis ambisjonene om å gjøre Tromsø til slik snuhavn for cruiseskipene skal virkeliggjøres så må det jo satses på Langnes!
[/QUOTE=Polaris;650409]
Er det noen som har MTOW for A332'ene til Air Berlin? Eller bare generelt MTOW for en A332 med P&W motorer? Jeg fikk nemlig vite at MTOW for "mini-hvalen" i går var på ~220-221tonn, og at det ikke var så langt unna maksgrensa for flyet. Overraskende på den korte rullebanen vi har.[/QUOTE]
Air Berlin sier selv at MTOW for A330-223 er 233.000 kg og disse flyene har PW4168A motorer med skyvekraft på 68.000 lb hver. Til slutt Polaris, takk for laget og en feiende flott bildeserie!!!:fly