PDA

View Full Version : En liten Teaser

Toby91
30-06-2011, 18:10
Heisann!

Får se når resten av bildene kommer, de kommer når eg får gjort de ferdig. Men her er en aldri så liten teaser! :D

http://farm6.static.flickr.com/5271/5887641461_e0ea25642e_b.jpg

Mvh Tommy! :D

Jerry
30-06-2011, 18:42
Gratuerer, flott bilde.

p.s neste gang prøv med polafilter ;)

Toby91
30-06-2011, 18:55
Takk for det Jerry :) Hadde engang et polafilter men det ble ødelagt, har ikke tatt stegetog kjøpt nytt enda, men det er definetivt noe som er kjekt å ha! :D

Yankee
30-06-2011, 19:11
RAF L1011?

Toby91
30-06-2011, 19:27
Stemmer :)

RAHelland
30-06-2011, 20:44
Gi meg mer :) Så dette på facebook... håpte på mer :)

Yankee
30-06-2011, 20:46
Hvordan fikk du til papirflyet øverst til høyre?
Flott detalje!

Toby91
01-07-2011, 19:08
Hvordan fikk du til papirflyet øverst til høyre?

Det er en logo som eg har laget på egenhånd i photoshop, flyet fant eg etter et søk på Google :p

Takker ellers for hyggelige kommentarer! Skal se om ikke eg får ut resten i løpet av helga :)

viking1965
01-07-2011, 23:45
Bra start dette,Tommy. Ser frem til resten:)
Du trenger ikke nødvendigvis polafilter. Lær deg å bruke graderingsfilteret i RAW-konverteren;)
Men hvis du uansett planlegger å gå til anskaffelse av et slikt filter, må du være klar over at dette funker relativt dårlig i kombinasjon med en kraftig vidvinkel...

Toby91
01-07-2011, 23:58
Graderingsfilter i RAW, fortell fortell! :p

Det kunne vert artig å prøvd :)

viking1965
02-07-2011, 00:46
Graderingsfilter i RAW, fortell fortell! :p

Det kunne vert artig å prøvd :)
Uante muligheter;)
Bruker denne en gang i blant,men i stedet for en laang forklaring,kan du sjekke ut denne linken: http://www.youtube.com/watch?v=yi0A8eaBct0

I prinsippet erstatter dette et Neutral density (ND)-filter,men med litt fikling vil du oppnå tilsvarende effekt som et polariseringsfilter gir deg.

Jerry
02-07-2011, 13:22
Du trenger ikke nødvendigvis polafilter. Lær deg å bruke graderingsfilteret i RAW-konverteren;)
Men hvis du uansett planlegger å gå til anskaffelse av et slikt filter, må du være klar over at dette funker relativt dårlig i kombinasjon med en kraftig vidvinkel...

Men polafilter er ikke same som gradert grå filter ;) Jeg har tenkt om fjerning av vinduene og lakk refleksjoner ;)

Bruk av en gradient i Photoshop ingen erstatning for korrekt eksponering med filter. Sammenlign bilde uten filter+ Photoshop gradient med foto+ filter, mengden detaljer i mørke områder vil være store. Hvis du setter den eksponeringen for mørke områder, vil himmelen være hvit og selv photoshop hjelper ikke;)

Ikke tro så mye i photoshop, hjelper, men ikke gjøre bra bildene fra ingenting ;)

viking1965
02-07-2011, 20:19
Men polafilter er ikke same som gradert grå filter ;) Jeg har tenkt om fjerning av vinduene og lakk refleksjoner ;)

Bruk av en gradient i Photoshop ingen erstatning for korrekt eksponering med filter. Sammenlign bilde uten filter+ Photoshop gradient med foto+ filter, mengden detaljer i mørke områder vil være store. Hvis du setter den eksponeringen for mørke områder, vil himmelen være hvit og selv photoshop hjelper ikke;)

Ikke tro så mye i photoshop, hjelper, men ikke gjøre bra bildene fra ingenting ;)

Mulig jeg var litt uklar i første post,men hvis du ser mine to poster i sammenheng så var det ikke min hensikt å påstå at graderingsfilteret i raw eller CS5 er en fullgod erstatning for et polafilter.Primært benyttes jo et polafilter til å fjerne refleksjoner fra ikke-metalliske overflater som feks vann,glass,blader/løv osv og akkurat det kan ikke Photoshop erstatte.Sekundært,og som en bi-effekt, har det også den egenskapen at det gjør blå himmel blåere/mørkere samt at farger fremstår med kraftigere metning.Når det gjelder det siste kan nok Photoshop være en god erstatning(uten at man går på akkord med lukkertiden);)
Samtidig foregår det jo stadige diskusjoner Photoshop vs filters,men som du korrekt beskriver så kan foreløpig ikke Photoshop matche alle egenskapene til et polafilter:cry:

FlyboyKarsten
02-07-2011, 20:26
helt rått bilde :D

Halvorsn
03-07-2011, 00:00

neineinei! Polafilter funker sinnsykt med vidvinkel, til og med ultravidvinkel! Jeg snakker om 14mm på fullformat, altså! Brukt massse på 17-40 på FF og 10-22 på crop, polafilter har de sykeste effektene ved vidvinkel, om du vil kan du også godt lese det jeg har skrevet om polafilter i sticky'en om du føler deg usikker på noget. pola+vidvinkel=sant

EDIT: leste nu at du klarte fint opp i det hele rett over her. #sorry

viking1965
03-07-2011, 19:21
neineinei! Polafilter funker sinnsykt med vidvinkel, til og med ultravidvinkel! Jeg snakker om 14mm på fullformat, altså! Brukt massse på 17-40 på FF og 10-22 på crop, polafilter har de sykeste effektene ved vidvinkel, om du vil kan du også godt lese det jeg har skrevet om polafilter i sticky'en om du føler deg usikker på noget. pola+vidvinkel=sant

EDIT: leste nu at du klarte fint opp i det hele rett over her. #sorry

Nå er det veldig mange ting jeg føler meg usikker på,men bruk av polafilter på vidvinkel er ikke blant disse.
Gitt at du på en fin sommerdag med blå himmel og kanskje et par ulldotter ønsker full effekt av et polafilter, er min erfaring at du ved bruk av kraftig vidvinkel vil få en ujevn fordeling av polariseringseffekten fra filteret.Resultatet er,siden man favner over en stor del av himmelen/horisonten,vil få mørkere/nesten sorte områder hvor effekten er størst og lysere partier på siden(e).Sinnsyk effekt,sier du? Kanskje det,men for meg er det uønsket.
Er glad i Photoshop,men ikke så glad at jeg risikerer å sitte i "timesvis" for å redigere bort denne effekten:)