Flyprat >
Småprat > Ny metode for narkosmugling, kan forklare bagasjetyverier på Gardermoen.
View Full Version : Ny metode for narkosmugling, kan forklare bagasjetyverier på Gardermoen.
robertaas
29-06-2011, 19:24
Ny type trussel for de reisende: Utro tjenere på flyplassen i utlandet som bytter ut innsjekket koffert med én som er fullastet med narkotika.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10088168
Dette betyr antagelig at narkobanden har noen klar på Gardermoen til å hente opp slike kofferter. Om de har funnet en ny metode vil de antagelig bruke den flere ganger.
Og det kan også bety at mange av koffertene som i det siste har blitt meldt stjålet fra begasjebåndet på Gardermoen i virkeligheten har blitt byttet ut allerede rett etter innsjekking.
Ny type trussel for de reisende: Utro tjenere på flyplassen i utlandet som bytter ut innsjekket koffert med én som er fullastet med narkotika.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10088168
Dette betyr antagelig at narkobanden har noen klar på Gardermoen til å hente opp slike kofferter. Om de har funnet en ny metode vil de antagelig bruke den flere ganger.
Og det kan også bety at mange av koffertene som i det siste har blitt meldt stjålet fra begasjebåndet på Gardermoen i virkeligheten har blitt byttet ut allerede rett etter innsjekking.
Det du sier her (inndirekte) er at OSL har utro tjenere som er knyttet til narko trafikken. Er ikke det å dra saken litt i det lengste laget selv om det er agurk tid?
robertaas
29-06-2011, 19:51
Det du sier her (inndirekte) er at OSL har utro tjenere som er knyttet til narko trafikken. Er ikke det å dra saken litt i det lengste laget selv om det er agurk tid?Jeg tror du bør lese det en gang til. Den utro tjeneren befinner seg på en flyplass i utlandet, slik som den i artikkelen hvor det var i Mexico kofferten ble byttet ut.
På Gardermoen trengs kun en "tilfeldig reisende" som befinner seg ved bagasjebåndene i den tiden koffertene kommer og som vet hvordan kofferen med narkotika ser ut. Skulle vedkommende mot formodning bli stoppet i tollen har han til og med en vei unna da han kan si han har tatt feil koffert, det står jo ikke hans navn på bagasjelappen.
Den uheldige reisende ser etter sin koffert og ikke etter sin bagasjelapp som henger på kofferten med narkotika. Kofferten ligger antagelig i en søppelkontainer på flyplassen de reiste fra.
robertaas
29-06-2011, 20:14
Poster dette for å advare de som reiser. De kriminelle kjenner jo allerede metoden og har antegelig allerede brukt den en god stund.
Som reisende får man jo ikke gjort noe som helst.
Som reisende får man jo ikke gjort noe som helst.
Jo, man bør være på vakt, og gjerne sjekke koffertens innhold før man tar den med seg.
Man bør alltid være på vakt, overalt. Men jeg ser fremdeles ikke hva man som reisene kan få gjort. Fra innsjekk til bagasjen kommer på båndet får du ikke gjort noe som helst og sjekke inn må du. Om noen tar å bytter ut kofferten din så får du ikke sett den noen mer og kan ikke gjøre annet en å melde den tapt.
Å sjekke koffertens innhold når den kommer på båndet har jeg aldri gjort. Risikoen for at noen har tuklet med bagasjen er så mikroskopisk små at jeg ikke har tenkt den tanken en gang men kan jo gjøre det så ser man jo fort om noe ikke stemmer.
robertaas
29-06-2011, 23:51
Her er det ikke snakk om å legge noe inn i kofferten, men at bagasjelappen blir flyttet til en helt annen koffert etter at man har sjekket den inn.
Men er dette ett problem på Gardermoen?
robertaas
30-06-2011, 00:57
Ja, at folk tror de har blitt frastjålet bagasje fra bagasjebåndet er visst et problem der.
Merkelappen på min bagasje er inni. Står alltid først for å plukke opp. Når jeg har hentet den sjekker jeg at bagen er min bag ved å sjekke lapp inni, samt får jeg en brief summary av innhold. Bagasjetyveri har vært problem på GM og alle andre flyplasser i all tid. Har hørt kjenninger som har mistet sin bagasje ved reise innenlands i Norge så det skjer.
Har hørt kjenninger som har mistet sin bagasje ved reise innenlands i Norge så det skjer.
Nå trenger ikke akkurat dette å bety at den er stjelt. Det er fullt mulig at bagtaggen blir rivd av inne i sorteringsanlegget, og har du da 100.000 forskjellige kofferter, er det kanskje litt vanskelig å finne ut av hvem som er rettmessig eier.
robertaas
30-06-2011, 08:06
Merkelappen på min bagasje er inni.Du mener antagelig adresselappen. Bagasjetaggen som her blir byttet om henges alltid utenpå ved innsjekking.
Bagasjen min ble forsinket tidligere i år og det tok flere dager før jeg fikk bagasjen. Problemet var visst at de ikke klarte finne adressen utenpå kofferten min. Jeg har en helt vanlig Samsonite hvor adresselappen er innfelt i kofferten slik at den ikke dinglere fritt og lett faller av.
De var visst ikke vant med noe så eksotisk som Samsonite på flyplassen så nå har jeg hengt på en ekstra adresselapp som henger og dingler fra håndtaket. Å ikke ha adresse utenpå i det hele tatt høres ut som en dårlig strategi.
Ja, adresselappen. Pleier å gå fint, at taggen rives av skal litt til da
Til visse land i Asia bør man vurdere å være forsiktig og sjekke bagasjen før man går gjennom tollen. Det har vært tilfeller der noen legger inn narkotika i innsjekka bagasje, selv om risikoen for det er liten. Selv om man er uskyldig så kan man måtte tilbringe noen dager i fengsler som er hinsides hva vi har i Norge. Malaysia har til og med dødsstraff hvis man blir dømt for narkosmugling.
Du kan bare ta en tur inn på toalettet i bagasjehallen og ta en rask sjekk.
Som andre nevner, det er jo vanskelig å hindre det som har skjedd her. Kanskje bortsett fra å reise til høyrisikoland vedrørende narkotika og korrupsjon som f.eks Mexico, selv om dette kan skje overalt.
Var det ikke i sin tid noen stuere på Fornebu som drev en ganske omfattende importaktivitet i sin tid som tilslutt ble avslørt
Men de det gjaldt her kunne jo egentlig lite gjøre. Dette skjedde jo etter bagasjen ble sjekket inn, og de ble tatt under transfer. Så er umulig å kunne sjekke hva som skjer med bagaajen din da
Pleier å gå fint, at taggen rives av skal litt til da
Men er fullt mulig...har fått revet av både bagtag og addresselapp på Heathrow. Men heldigvis ble bagge identifisert basert på utseende og innhold etter en uke, så den tilslutt dukket opp
Ja, at folk tror de har blitt frastjålet bagasje fra bagasjebåndet er visst et problem der.
Det er et ganske stort sprang fra at folk tror de er frastjålet bagasje til å påstå at denne formen for narkotikasmugling er vanlig inn til Norge.
robertaas
01-07-2011, 00:26
Joda, men man har som sagt allerede en heldelse som er avslørt så dette er faktisk en brukt smuglermetode. Men man kan selvsagt ikke konkludere at dette er hva som har skjedd hver gang noen ikke finner sin koffert på Gardermoen.
SAS-Steward
01-07-2011, 15:25
Det er et ganske stort sprang fra at folk tror de er frastjålet bagasje til å påstå at denne formen for narkotikasmugling er vanlig inn til Norge.
At det finnes utro tjenere på OSL er helt klart. Tror man noe annet er man ganske så naiv. Spesielt med så mane mennesker som jobber på flyplassen.
Om noen er innvolvert i organisert smugling vites ikke, men at alle skal være erlige, NO WAY!
Du mener antagelig adresselappen. Bagasjetaggen som her blir byttet om henges alltid utenpå ved innsjekking.
Bagasjen min ble forsinket tidligere i år og det tok flere dager før jeg fikk bagasjen. Problemet var visst at de ikke klarte finne adressen utenpå kofferten min. Jeg har en helt vanlig Samsonite hvor adresselappen er innfelt i kofferten slik at den ikke dinglere fritt og lett faller av.
De var visst ikke vant med noe så eksotisk som Samsonite på flyplassen så nå har jeg hengt på en ekstra adresselapp som henger og dingler fra håndtaket. Å ikke ha adresse utenpå i det hele tatt høres ut som en dårlig strategi.
Vel... Å ha adresse utenpå, eller inne, kan jo også medføre at du ikke bare risikerer å miste kofferten din.
Men, at tyvene også reiser til din hjemstedsadresse og rapper bilen din, sølvtøyet ditt, og alt annet av verdi mens du er på ferie...
Superhai
01-07-2011, 20:27
Det er nok lurt å være oppmerksom. Men jeg synes noen her er særdeles paranoide nå.
Av de som melder bagasjen savnet hos oss på OSL så er det et par hundre hvert år som ikke får den igjen. Og hvis du setter det i et perspektiv av 20 mill reisende via OSL årlig...
Det er nok sikkert en teoretisk sjanse for at tyver går igjennom koffertene for å se hvilken adresse som står på. Men da må de a) ha noen utro tjenere som jobber på en flyplass på avreise eller b) noen som kan gå igjennom bagasje på ankommende destinasjon, noe som også er relativt komplisert. Og videre så er det ikke gitt at huset står tomt, eller at adressen stemmer.