View Full Version : Trenger litt hjelp med kamera utstyr.
Jeg har et Sony A290 (mitt første dslr kamera) speilrefleks kamera med en Sigma 70-300 linse som fin justeringen av zoom funksjonen har begynt å takke for seg på.
Det jeg trenger hjelp til er anbefalinger av tilsvarende linser opp til 3000 kroners klassen.
Er i første omgang kun denne typen linse jeg er intressert i (18-55 linsa er vel mer eller mindre ubrukelig til å ta gode fly/helikopter bilder med?).
Jeg fikk tilbud om en tilsvarende 70-200 lukket linse, men syns 5500,- er vel mye for en slik linse når jeg ikke har tenkt å leve av å ta bilder (og grunnet leilighets kjøp i mars) så må jeg passe på hvor kronasjene flyr.
Skal inn til Elkjøp Forus iløpet av uken da jeg kjøpte linsa der for bare noen mnd siden og høre om dette er noe som garantien dekker.
Håper det er noen av dere fotografer som kan hjelpe meg på en eller annen måte.
Heter det forresten zoom-linse eller tele-foto linse?
Mvh Joachim.
Det beste er nok å sjekke de store nettbutikkene som Fotovideo og Japan Photo. De har som regel bedre priser enn de store elkjedene. Jeg kjenner ikke til hva som finnes til Sony-kameraer, men i foto-verdenen er det ofte slik med optikk, at du får det du betaler for.
Dvs. legger du mer penger i optikken, så er den som regel også bedre både mht. byggekvalitet og bildekvalitet.
Min erfaring rundt OSL er at 70-200mm er det jeg bruker i de aller fleste tilfeller. Jeg tar også noen bilder på en fast 300mm, samt noen ganske få med vidvinkel.
Det heter forresten zoom- eller tele-objektiv. Et objektiv består av flere linser/glass.
På Sigma linsen min står det 70-300mm 1:4-5.6, hva betyr "1:4-5.6"?
Jeg er nysgjerrig å vil lære :)
Det er maks blenderåpning, dvs. hvor mye lys den kan slippe inn.
På billigere objektiver varierer blenderåpningen med brennvidden, dvs. at på denne får du f/4,0 på 70mm og f/5,6 på 300mm.
På dyrere objektiver får du som oftest samme blender på alle brennvidder, f.eks. 70-200mm f/2,8 eller 70-200mm f/4,0.
Da var kamera linsen levert inn til Elkjøp, regner med å få den tilbake iløpet av 2-3 uker.
ENGM 911
28-06-2011, 16:52
Da var kamera linsen levert inn til Elkjøp, regner med å få den tilbake iløpet av 2-3 uker.
Pssst, objektiv heter det.
Ellers bør du guggle og kikke litt på youtube ang foto. Det er bare så infernalsk mye å sette seg inn i, men moro er det.
Beklager.
Objektivet.
Gleder meg allerede til å få det igjen :D
Kort sagt: Blenderen er den lukkemekanismen som styrer hvor mye lys som objektivet slipper i gjennom og inn til kameraet og bildesensoren.
F/-tallet er et forholdstall mellom den fysiske størrelsen på blenderåpningen og brennvidden på objektivet.
Altså: Har du et objektiv med en brennvidde på 100mm og et f/-tall på 2 (f/2) så er den fysiske blenderåpningen 50mm i diameter. (100/2 = 50).
Stor blenderåpning (lite tall) gir liten dybdesksarphet, men slipper inn mye lys.
Liten blenderåpning (stort tall) gir stor dybdesksarphet, men slipper inn lite lys.
Saken her er å velge riktig blenderåpning med tanke på hva du vil ta bilde av. Er det noe i bevegelse vil du gjerne ha kort lukkertid - altså trenger du mye lys og velger en stor blenderåpning. Og motsatt. Her er det bare å ta masse bilder og prøve seg frem.
Husk også at billige objektiver ofte er uskarpe ved største og minste blenderåpning så ikke velg det med mindre du må. De fleste objektiver er ofte skarpest fra ca. fire til sju trinn opp fra største blenderåpning (minste tallet), typ f/8-f/11 og rundt i området der.
Takk for informativt svar gilera, benderåpningen på Sigma objektivet mitt gikk fra 1/5 til 1/4000, selv brukte jeg stort sett 1/125, 1/250, 1/500 når det ikke var direkte strålende vær, utenom det så brukte jeg og 1/1000, 1/1250, 1/2000, 1/2500 når det var lyst og fint ute.
De aller første bildene jeg la ut her hadde blenderåpning på ca 1/50, men selv nå etter ca 9500 bilder så driver jeg fortsatt å gjør meg kjent med kamera mitt og med de kommentarene jeg har fått her inne (og på andre sider) så syns jeg det blir mer og mer morro å ta bilder og har ingen planer om å slutte med det, men jeg vurderer sterkt å kjøpe nytt Sony A290 speilrefleks kamera og ny Sigma 70-300 linse slik at jeg har i reserve til fremtiden.
Stå på med denne siden, jeg liker meg bedre og bedre her blandt andre fotografer og har allerede møtt noen veldig trivelige fotografer/spottere.
:)
Nå tror jeg du blander litt her. Det du snakker om nå er lukkertider. Det måles i sekunder og 1/50 betyr at bildesensoren eksponeres (utsettes) for lys i nettopp 1/50 sekund. Altså 0,02 sekunder.
Det har forøvrig ingenting med objektivet å gjøre, men er en mekanisk lukker i selve kamerahuset som lukker opp speilet og lukker opp eller drar vekk lukkergardinen som sitter foran sensoren og er svært rask. Denne bestemmer hvor lenge sensoren skal bli eksponert for lys og igjen styres av vrihjulet på kameraet eller automatikken, spørs jo på om du tar bilder i manuell modus eller auto osv..
Jo mer lys sensoren utsettes for, jo lysere blir bildet. Dette kan gjøres enten ved å velge en stor blenderåpning og, eller lengre lukkertider. Merk at ved lengre lukkertider kan det bli vanskelig å holde kameraet stødig nok og under ca. 1/30 sekund vil man generelt trenge et stativ, med mindre man er svært stødig på hånden ved bruk av teleobjektiv.
Beklager, det er ikke første gang jeg misforstår.
Bildene jeg tok på Stavanger Airport ikveld står det f/5,6 på
Hehe, er ikke så lett i sterten, men det er bare å stå på og ta mange bilder og prøve ut mange forskjellige teknikker. Plutselig finner du en teknikk som passer for deg og som gjør at bildene blir tilfredstillende. Husk at det viktigste er at du selv blir fornøyd! :)
Ellers har du kommet deg veldig fort, følger med på bildetråden din. :)
Jeg vet jeg kommer til og passere 10.000 bilder denne uken (tar vel ca 2000 bilder i uken) og jeg har ingen planer om å slutte med foto med det første, det er altfor morro! :D sosialt er det og :P
EDIT: Jeg ser at NPH (hvem nå enn det er) ankommer Sola kl 08:25 fra Tallin idag (flightnr NPH001), er det noen måte å finne ut hvem det er?