PDA

View Full Version : Produktnavn på flyselskapenes klasser.

robertaas
26-06-2011, 20:22
Hvorfor kan selskapene ikke bare kalle det økonomi/business/first istedenfor World Traveller, Club Europe eller Z, P, Q?

dc-8-63
26-06-2011, 22:31
Hvorfor kan selskapene ikke bare kalle det økonomi/business/first istedenfor World Traveller, Club Europe eller Z, P, Q?

Sikkert fordi noen fant opp Markedsføring og det førte til MarkedsføringsAvdelinger som ansatte Markedsførere og allt de har vise frem er pussige Navn ....

Utflyttet
27-06-2011, 00:36
Av akkurat samme grunn som dopapiret du kjøper på butikken ikke heter "dopapir", men alle vil selge noe som høres bedre ut.

Man kan også substituere en hver porduktkategori.

Hvorfor betaler noen 25,- på en bensinstasjon for Bon Aqua, når det er vanlig springvann fra Lillestrøm?

-A

Islending
27-06-2011, 00:59
Sikkert et dumt spm., men hva er BizFirst? Er dette biz eller first?

Blir litt forvirret av slike navn. Jeg har forstått det slik at dette er C, eller tar jeg feil?

Dag Viking
27-06-2011, 01:00

Blir litt forvirret av slike navn. Jeg har forstått det slik at dette er C, eller tar jeg feil?

C
Filler
Filler

Islending
27-06-2011, 01:00
Oi, det var raskt svar. Takk. :)

Discus
27-06-2011, 18:04
C
Filler
Filler

Internasjonalt selges "kabinen der fremme" som "Business" av Continental (NB! Fordel ifbm. med poenguttak til USA), innlands er det "First". Produktnavnet de benytter er "BussinesFirst" ifbm. markedsføring

Som en digresjon så selger Continental nå økonomiklasse både som "Economy" og "Coach", og de bruker "First", "Business" og "BusinessFirst" litt om hverandre. Det stabiliserer seg vel etter hvert som et blir United-harmonisert.

Superhai
27-06-2011, 18:51
Tja, før slutten av 70-tallet så eksisterte ikke konseptet som i dag er business class. SAS var tidlig ute med å fjerne first class og introduserte EuroClass til glede og forskrekkelse, som var en egen klasse for økonomi-klasse passasjerene som hadde betalt mest. Historien har likhetstrekk med inføringen av Economy Extra (Flex) men har ikke fått den oppmerksomheten som EuroClass fikk. I dag har det blitt "common speech" å bruke benevnelsene First, Business, Premium Economy og Economy Class for å unngå for selskapsspesfikke navn. Men hvis du er på f.eks. en feriereise, gjerne med charterselskap så vil jo det å omtale klassen du flyr i som forretningsklasse være i beste fall merkelig. F.eks. SAS kaller derfor sin best klasse her for Charter Plus. BA kalte vel sin "business" klasse for Club før "business" ble den vanlige benevnelsen.

Jeg synes det også er en uting å bruke klassekodene aktivt, slik som forum som f.eks. flyertalk bruker. SAS bruker f.eks. C/Y/M for hhv. Business, Economy Extra og Economy. Mens andre kan bruke J og Z for sin "C-klasse", andre bruker Y for økonomi-klasse og heller W for en bedre økonomi-klasse. Det er ingen bransjestandard på mange av disse begrepene, forkortelsene og kodene, men knyttes nært til regionen/tilhørigheten som man tilhører.

LN-MOW
27-06-2011, 19:33
'Coach' er en amerikansk benevnelse på det man i Europa normalt benevner som 'economy class' eller 'tourist class', for å bruke dagligpråk. 'First' og 'coach' var de tradisjonelle klassebetegnelsne før man begynte å rote ned Business-klasser og slikt, på samme måte som man hadde 'første og annen klasse' på togene.

SAS-Steward
27-06-2011, 20:07
Tja, før slutten av 70-tallet så eksisterte ikke konseptet som i dag er business class. SAS var tidlig ute med å fjerne first class og introduserte EuroClass til glede og forskrekkelse, som var en egen klasse for økonomi-klasse passasjerene som hadde betalt mest. Historien har likhetstrekk med inføringen av Economy Extra (Flex) men har ikke fått den oppmerksomheten som EuroClass fikk. I dag har det blitt "common speech" å bruke benevnelsene First, Business, Premium Economy og Economy Class for å unngå for selskapsspesfikke navn. Men hvis du er på f.eks. en feriereise, gjerne med charterselskap så vil jo det å omtale klassen du flyr i som forretningsklasse være i beste fall merkelig. F.eks. SAS kaller derfor sin best klasse her for Charter Plus. BA kalte vel sin "business" klasse for Club før "business" ble den vanlige benevnelsen.

Jeg synes det også er en uting å bruke klassekodene aktivt, slik som forum som f.eks. flyertalk bruker. SAS bruker f.eks. C/Y/M for hhv. Business, Economy Extra og Economy. Mens andre kan bruke J og Z for sin "C-klasse", andre bruker Y for økonomi-klasse og heller W for en bedre økonomi-klasse. Det er ingen bransjestandard på mange av disse begrepene, forkortelsene og kodene, men knyttes nært til regionen/tilhørigheten som man tilhører.

Når det gjelder charter, er det i alle fall for SAS sin del charterselskapet som bestemmer hva klassene skal hete, ikke SAS. Desverre.

Discus
27-06-2011, 20:41
'Coach' er en amerikansk benevnelse på det man i Europa normalt benevner som 'economy class' eller 'tourist class', for å bruke dagligpråk. 'First' og 'coach' var de tradisjonelle klassebetegnelsne før man begynte å rote ned Business-klasser og slikt, på samme måte som man hadde 'første og annen klasse' på togene.

I know, men CO har nok litt harmoniseringsproblemer internt også:

Man kan fly med
CO618 EWR-TPA Fare Class: Coach
eller
CO318 EWR-TPA Fare Class: Economy

(begge hentet fra Continental.com)
Man kan jo skjønne at folk blir forvirret ;)

Superhai
27-06-2011, 20:46
Når det gjelder charter, er det i alle fall for SAS sin del charterselskapet som bestemmer hva klassene skal hete, ikke SAS. Desverre.

Du tar nok feil, selv om de helt klart snakker sammen med og blir enige med de største seriecharteraktørene, så er det SAS som har bestemt navnet.

Hadde det vært opp til turoperatøren, så hadde nok det vært samme navn for alle flyselskapene, og ikke ulike slik som TCS RoyalClass/SunClass, Novair Excellent/Easy/Extra, TuiFlyNordic Blue ComfortClass/PremumClass osv...

LN-MOW
27-06-2011, 21:11
I know, men CO har nok litt harmoniseringsproblemer internt også:

Man kan fly med
CO618 EWR-TPA Fare Class: Coach
eller
CO318 EWR-TPA Fare Class: Economy

(begge hentet fra Continental.com)
Man kan jo skjønne at folk blir forvirret ;)

Og i tillegg bruker de 'Main Cabin' på flystatussiden ... ;)

Fnate
27-06-2011, 21:25
Det med "Club-class" hos BA... Jeg mente å ha hørt at det hadde noe med reisepolicy vs business class å gjøre jeg. Kan det stemme eller er det bare rør og fanteri slik jeg pleier å komme med?

Biz/First navnene til US-selskaper synes jeg er noe fjas. Det er jo business class, og slett ikke first.