PDA

View Full Version : Passagerafgift på vej i Norge?


PP
10-11-2005, 09:16
Takeoff.nu skriver at når den norske regering i dag fremlægger finanslovs forslag for 2006, kan dette indeholde et comeback til passagerafgiften i Norge.

Er dette sandt kan det kun være dårligt nyt for norsk luftfart - at sporene fra Danmark hverken skræmmer i Sverige eller Norge er bemærkelsesværdigt synes jeg.

Fra takeoff.nu:

Norge genopliver passagerafgift (http://www.take-off.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=5836)

ENKB
10-11-2005, 09:46
Ikke overraskende i det hele tatt, husk du snakker om nissenes hjemland .... :sarc

CK
10-11-2005, 09:51
med vår nye avgiftskåte regjering kommer det nok både passasjeravgift, ulandsskatt, høyere mva og co-avgift....:nor :mol

LN-RKF
10-11-2005, 10:19
Og folk vil klage over høyere priser på billetter...også de som har stemt på regjeringspartiene! :nor

LN-KOG
10-11-2005, 10:22
Men det er SASBraathens som har skylda! Det må dere da skjønne. SASBraathens er et kapitalistisk selskap som bare utnytter oss forbrukere. Det er ikke vår kjære og solidariske regjering som kan lastes for at SASBraathens (styggedommen selv) tar ut økte avgifter på passasjenere. Det vil aldri solidariske Norwegian gjøre. Norwegian har ikke som mål å suge mest mulig av forbrukerne. Det har de vist!

TOS
10-11-2005, 10:44
Originally posted by PP


Takeoff.nu skriver at når den norske regering i dag fremlægger finanslovs forslag for 2006, kan dette indeholde et comeback til passagerafgiften i Norge.

Er dette sandt kan det kun være dårligt nyt for norsk luftfart - at sporene fra Danmark hverken skræmmer i Sverige eller Norge er bemærkelsesværdigt synes jeg.


Sporene fra Danmark er kanskje ikke spesielt relevant i Norge og Sverige - det er tross alt nokså store forskjeller mellom Norge og Sverige på den ene siden og Danmark på den andre når det kommer til behovet for flyreiser....

Når det er sagt kan man sikkert diskutere om det er en god ide med en slik avgift. Jeg har nevnt det tidligere, men sier det gjerne igjen: Persontransport i Norge (herunder flyreiser) betaler (nesten?) ikke merverdiavgift, noe som gjør at denne typen produkter er langt lavere skattlagt enn f.eks. klær og forsåvidt også mat. Man bør kanskje se litt på den større sammenhengen før man evt. klager på en passasjeravgift, men det kan kanskje være kjekt for bransjen å ha noe slikt å skylde på når ting ikke går så bra (for det er jo stort sett alle andres feil....). En passasjeravgift a la den danske varianten på 75 kroner tror jeg ville spilt fint liten rolle....

En annen ting er vel at det er vanskelig å finne noen som helst referanser til innføring av en ny passasjeravgift i forslaget til endringer i statsbudsjettet som nettopp er lagt frem.... Innslagspunktet for toppskatt nivå 1 økes også, samt at satsen reduseres så jeg vet ikke om man kanskje ser spøkelser på høylys dag....:spin:

TOS
10-11-2005, 11:29
Originally posted by BU662

Ökte avgifter resulterer direkte i mindre reiser blant turister. Det kan man vise med de tallene fra de årene da det ble en passgerafgift i Norge.

Men CK, vi har samme her nede. Den nye regjeringen snakker om innsparinger men hva kommer først? Økte skatter. Allikevel bør folk ikke klage, fordi de valgte seg sine politikers selv...

De fleste land i Europa har merverdiavgift på persontransport såvidt jeg vet, selv om det finnes unntaksmuligheter i EU-lovgivingen. Om det var sete-/passasjeravgiften som førte til midre trafikk enn ellers (om det er tilfelle) eller helt andre faktorer er vel ikke helt enkelt å si, eller hva...?

Edit: Noe reduksjon i antall reiser kan man nok forvente med høyere priser, men spørsmålet er vel hvor stor denne effekten er.

LCH78
10-11-2005, 11:35
og den berømmelige 200kr grensa på varer importer fra utlandet blir værende.. selvom de rød/grønne lovet i valgkampen å heve denne.. var er par illsinte kommentarer på dagbladet ang dette :)

sail4fun
10-11-2005, 11:37
Originally posted by LN-KOG


Men det er SASBraathens som har skylda! Det må dere da skjønne. SASBraathens er et kapitalistisk selskap som bare utnytter oss forbrukere. Det er ikke vår kjære og solidariske regjering som kan lastes for at SASBraathens (styggedommen selv) tar ut økte avgifter på passasjenere. Det vil aldri solidariske Norwegian gjøre. Norwegian har ikke som mål å suge mest mulig av forbrukerne. Det har de vist!

Ja ved å ansette fremmedarbeidere i kabinen, det styrker Norske Arbeidsplasser !

LN-KGL
10-11-2005, 11:53
Ser ingenting om avgiftsøkning på flyreiser i de 289 sidene med St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1.

Er det mine briller det er noe feil med eller er sutringen ovenfor bare basert på rykter/frykt?

LN-KOG
10-11-2005, 12:01
BU662: Du har helt rett. Det er ironi og sarkasme fra min side, men det reflekterer nok dessverre noe av den debatten som vi kan få i ettertid - både her på forumet og generelt i Norge.

Jack
10-11-2005, 12:04
Er nok bare sutring fra de høyrevridde nissene på dette forum…
Var det ikke her vi skulle slippe å høre politisk tullprat(Både når det gjelder høyre og venstrevridd vissvass)? Det ser ikke ut til at dette blir overholdt her! Men kanskje det er lov så lenge sjefen er enig med sutringen?
:smokin :smokin :devil

TOS
10-11-2005, 12:16
Originally posted by LN-KGL


Ser ingenting om avgiftsøkning på flyreiser i de 289 sidene med St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1.

Er det mine briller det er noe feil med eller er sutringen ovenfor bare basert på rykter/frykt?

Jeg finner, som nevnt ovenfor, heller absolutt ingen referanser til passasjeravgift.

PP
10-11-2005, 12:32
Rygtet kom fra danske takeoff - der tilsyneladende har snakket med boarding.no. Det stod KAN indeholde en passagerafgift, hvilket vil sige måske - det tyder så på at det ikke er tilfældet!

PP
10-11-2005, 12:45
Originally posted by TOS


Originally posted by PP


Takeoff.nu skriver at når den norske regering i dag fremlægger finanslovs forslag for 2006, kan dette indeholde et comeback til passagerafgiften i Norge.

Er dette sandt kan det kun være dårligt nyt for norsk luftfart - at sporene fra Danmark hverken skræmmer i Sverige eller Norge er bemærkelsesværdigt synes jeg.


Sporene fra Danmark er kanskje ikke spesielt relevant i Norge og Sverige - det er tross alt nokså store forskjeller mellom Norge og Sverige på den ene siden og Danmark på den andre når det kommer til behovet for flyreiser....

Jeg må tilstå at jeg har meget svært ved at se på forskellen mellem Danmark, Sverige og Norge i denne sag.

I bund og grund har problemet med afgiften i Danmark været, at en række aktører inden for LCC segmentet har holdt sig væk fra det danske marked, da deres påstand er at det ikke er muligt at få en tilfredsstillende yield med en statsafgift på 75 kr. pr. afrejsende passager.

Sterling f.eks. ønsker at køre med en minumums pris på 298 kr. ink. alle skatter og afgifter - med en fjernelse af afgifteb på 75 kr. bliver der således pr. solgt billet 75 kr. mere til Sterling. Leger vi med et tal for Sterling på 1.000.000 afrejsende pax. fra DK om året bliver dette på årsbasis 70 mio kr. Aboslut ikke et ubetydeligt beløb for et selskab i en presset branche. For et selskab som Easyjet vil det med deres nuværende tilstedeværelse på CPH svare til ca. 13 mio. kr.

Så hvordan nogen kan påstå at en sådan afgift ikke også vil have indflydelse i forhold til det norske marked har jeg svært ved ar forstår - nu ser det ikke ud til at det alligevel er aktuelt, men det er da interessant at der faktisk er folk her der er positive over for en sådan afgift.

LN-RKF
10-11-2005, 12:54
Originally posted by Jack


Er nok bare sutring fra de høyrevridde nissene på dette forum…
Var det ikke her vi skulle slippe å høre politisk tullprat(Både når det gjelder høyre og venstrevridd vissvass)? Det ser ikke ut til at dette blir overholdt her! Men kanskje det er lov så lenge sjefen er enig med sutringen?
:smokin :smokin :devil

Man behøver ikke være høyrevridd for å være skeptisk til bruk av div. avgifter i en bransje som har slitt økonomisk lenge.

TOS
10-11-2005, 13:07
Originally posted by PP
Jeg må tilstå at jeg har meget svært ved at se på forskellen mellem Danmark, Sverige og Norge i denne sag.


Tja, det er jo i mange tilfeller nokså mye større avstander å snakke om både i Sverige og Norge, noe som nok gjør at norske og svenske reisende er mye mindre følsom for prisendringer i forhold til sitt valg av fly kontra alternativ transport. Dette er vel blitt hevdet ikke er tilfelle i Danmark (det ble sagt i en annen tråd at flyavgiften har gjort at flere finner det mer aktuelt å ta toget med avgift enn uten - i Norge er det en rekke reisende som ikke har alternative transportmåter som er realistiske). Det er, etter mitt syn, en viktig forskjell i denne saken.

I bund og grund har problemet med afgiften i Danmark været, at en række aktører inden for LCC segmentet har holdt sig væk fra det danske marked, da deres påstand er at det ikke er muligt at få en tilfredsstillende yield med en statsafgift på 75 kr. pr. afrejsende passager.

Sterling f.eks. ønsker at køre med en minumums pris på 298 kr. ink. alle skatter og afgifter - med en fjernelse af afgifteb på 75 kr. bliver der således pr. solgt billet 75 kr. mere til Sterling. Leger vi med et tal for Sterling på 1.000.000 afrejsende pax. fra DK om året bliver dette på årsbasis 70 mio kr. Aboslut ikke et ubetydeligt beløb for et selskab i en presset branche. For et selskab som Easyjet vil det med deres nuværende tilstedeværelse på CPH svare til ca. 13 mio. kr.


I Norge så er det vel slik at flyselskapene ofte legger til statlige avgifter til billettprisen de setter. Yielden påvirkes vel således ikke nødvendigvis av en ny avgift om hele beløpet veltes over på kundene, men det kan selvsagt slå ut i noe reduksjon i antall reisende. Et av mine poeng var at det ikke er sikkert at dette vil slå like negativt ut i Norge som det kanskje har gjort i Danmark.

At fx Sterling ønsker å sette 298,- som en minimumspris er jo et valg de som selskap gjør. De velger da å påta seg hele byrden med avgiften, noe de vel ikke må gjøre, men som kanskje er på grunn av konkurransesituasjonen inn/ut av Danmark. Sterling bør vel sørge for å ta høyde for avgifter i sine billettpriser, og dersom det ikke er mulig så må man kanskje vurdere fx frekvenser på ulike destinasjoner osv.

Så hvordan nogen kan påstå at en sådan afgift ikke også vil have indflydelse i forhold til det norske marked har jeg svært ved ar forstår - nu ser det ikke ud til at det alligevel er aktuelt, men det er da interessant at der faktisk er folk her der er positive over for en sådan afgift.


Staten må vel hente inn inntekter på et eller annet vis, og en passasjeravgift er en slik mulighet. Hvorvidt det er den beste måten å gjøre det på, ja se det er forsåvidt en annen sak. Som jeg skriver i mitt første innlegg i denne tråden: "Når det er sagt kan man sikkert diskutere om det er en god ide med en slik avgift".
:)

Jack
10-11-2005, 13:13
Originally posted by LN-RKF


Originally posted by Jack


Er nok bare sutring fra de høyrevridde nissene på dette forum…
Var det ikke her vi skulle slippe å høre politisk tullprat(Både når det gjelder høyre og venstrevridd vissvass)? Det ser ikke ut til at dette blir overholdt her! Men kanskje det er lov så lenge sjefen er enig med sutringen?
:smokin :smokin :devil

Man behøver ikke være høyrevridd for å være skeptisk til bruk av div. avgifter i en bransje som har slitt økonomisk lenge.

Her har det vært mye sutring! Og MYE vissvass! At man er kritisk til avgifter gjør en ikke til en høyrevridd sutrekopp... men i blandt annet denne tråden så er det vel akkurat det som skjer... sutring fra høyresiden... og helt ubegrunnet... som skjer relativt ofte... Norge går ikke til skogs med dette regimet.. det tør jeg nesten å garantere... :thumbup :smokin
OG bransjen sliter IKKE på grunn av avgifter... men av dårlig ledelse! Og hvis jeg ikke tar helt feil så har vel de seneste årene vært veldig ille… Og det har vært et høyreregime i flesteparten av de årene…. Har det ikke? :mol
Og de ansatte slipper loven om midlertidig ansettelse… dette har jeg prøvd og vil ikke anbefale noen… Glad for reversering av arbeidsmiljøloven…
:love :musikk :devil

LN-RKF
10-11-2005, 13:32
Var det ikke her vi skulle slippe å høre politisk tullprat(Både når det gjelder høyre og venstrevridd vissvass)? :D

Snakk om å kaste stein når man sitter i glasshus! :naughty:

TOS
10-11-2005, 13:38
Originally posted by Jack

Norge går ikke til skogs med dette regimet.. det tør jeg nesten å garantere... :thumbup :smokin


Jens, er det deg...?:D

Jack
10-11-2005, 13:46
Originally posted by TOS


Originally posted by Jack

Norge går ikke til skogs med dette regimet.. det tør jeg nesten å garantere... :thumbup :smokin


Jens, er det deg...?:D

Ikke helt.... :smokin

Jack
10-11-2005, 13:57
Originally posted by LN-RKF


Var det ikke her vi skulle slippe å høre politisk tullprat(Både når det gjelder høyre og venstrevridd vissvass)? :D

Snakk om å kaste stein når man sitter i glasshus! :naughty:

Når andre gjør det i denne tråden så gjør jeg det også! :mol :thumbup :smokin
Denne tråden er jo allerede gjennomsyret med meninger… hvorfor ikke litt til? Og jeg ble for fristet av det som sto her og måtte flagge en mening… Forskjellen på det som ytres her og det jeg sier er at det jeg skriver skjer, mens det høyrefløyen klager over ikke har rot i virkeligheten……. i følge flere her! Ingen slemme avgifter fra de slemme sosialistene…… Men er enig… burde nok ikke flagegt en mening… men måtte bare…. Og som gutt så liker jeg å kaste ting… og noen ganger går dem gjennom en rute eller to… :biggrin :smokin :devil
Uansett var det vel snakk om at dette forumet skulle være fritt for politiske ytringer? Og i den senere tid har det vel vært noen ytringer her? Dukket vel opp i september en gang? Der er mange nok forum hvor denne typen saker kan diskuteres… VG, Dagbladet og Nettavisen har utmerkede forum for dette.. Der kan man klage over hvor ille det er i Norge, og eventuelt det motsatte…

Isbamse
10-11-2005, 14:33
Det er da ikke statens, den danske eller norske, sin oppgave å ivareta priskonseptene til NB??? Det kalles indirekte subsidiering....

Høyere avgifter = mindre flytrafikk = mindre forurensing = bra!. Men da bør selvsagt avgiften legges på drivstoffet og ikke som nok en tullete symbolavgift.

DY Tech
10-11-2005, 14:44
Det var da svært så aggressiv du er i dag, Jack? Innlegg som dine ødelegger den gode tonen vi har ellers på dette forumet!

Jack
10-11-2005, 14:55
Originally posted by DY Tech


Det var da svært så aggressiv du er i dag, Jack? Innlegg som dine ødelegger den gode tonen vi har ellers på dette forumet!

Ja her var det en god tone ja! En god tone var det ikke før jeg ytret en mening og jeg kan nok innrømme at jeg ikke har bedret tonen med mine innlegg! Men at jeg alene forsurer stemningen er pissprat! Jeg kan vel også si min mening når andre gjør der? Selv om jeg ikke tilhører den harde høyrefløy... og er relativt positiv til den nåværende regjering..... :devil :mol

DY Tech
10-11-2005, 15:18
Originally posted by Jack


-------En god tone var det ikke før jeg ytret en mening .....



Jo, det var det faktisk!

Jack
10-11-2005, 15:29
Originally posted by DY Tech


Originally posted by Jack


-------En god tone var det ikke før jeg ytret en mening .....



Jo, det var det faktisk!

Mulig hvis du er enig i det som sto der! Men det plager ikke meg at du mener at jeg forsurer debatten!" Her er det mange medlemmer som er minst like ille OG verre en meg når det gjelder å gjøre diskusjoner negative! Diskusjonen blir negativ når man flagger ekstreme og ytterliggående politiske meninger... og ofte når man kun flagger sitt politiske ståsted... noe jeg trodde det var enighet om at vi ikke skulle gjøre på dette forumet.....? Men der tok jeg feil...?:mol :devil

TUC
10-11-2005, 15:33
Originally posted by DY Tech


Originally posted by Jack


-------En god tone var det ikke før jeg ytret en mening .....



Jo, det var det faktisk!

Du fleiper nå??

WestAir
10-11-2005, 17:32
Jeg er høyrevridd og jeg er stolt av det. Venstresiden i Norge har i alle år forsøkt å stemple "høyrevridd", "høyrepolitikk" etc. som noe ondskapsfullt og kynisk, men tilbake til avgiftene... Dette er den Stoltenberg-regimets første budsjett. De røde hadde heldigvis begrenset mulighet til å endre den forrige regjeringens budsjettforslag, men dessverre ligger fire tunge år foran oss. Erfaring fra tidligere har vist at AP alltid øker avgiftene når de sitter med makten, og det samme vil skje nå. Dessuten vil det såkalte miljøpartiet SV aldri finne seg i at flyselskapene ”slipper unna”.

ANX
10-11-2005, 19:07
Hva er problemet? :baeh

Noen få kroner på toppen av billettpriser ned til 168 kr? :smokin

Gå bare på et shoppingsenter og se hva folk villig betaler for ting-og-tang-tull for å utsmykke de allerede overdådig oppussede husene sine!

For ikke å snakke om bilparken ved flyplassene, eller marinaene hvorsomhelst.

Var det ikke DY som mente at tilslutt skulle flyreisen være gratis fordi de ville kunne hanke inn profitten fra reklame for relaterte greier?

Leste nylig en bok om flybåtenes glansperiode på 30-tallet. Transatlantisk billettpris var da det samme som for en bil, eller halvparten av et lite hus.

:skep