PDA

View Full Version : Dramatikk på Notodden19 juni!


Seabee
20-06-2011, 12:53
Var på Notodden i går! Dessverre ødela regnet mye. MEN dramatikk ble det - særlig etter at showet var over! LN-JAK og LN-JAC tok av i løs formasjon for å dra hjem til Skien. Vi var noen få igjen ytterst på publikumsområdet. Like etter avgang mistet LN-JAC brått høyde og forsvant ned blant buskene forbi enden av rullebanen. Alle vi som så på trodde at "nå smeller det"! Men som ved et mirakel klart flyet å klatre over tretoppene igjen før det forsvant i en venstresving bak trærne mot elva. Vi ventet igjen å se en røyksopp blant trærne, men igjen skjedde det et mirakel og flyet kom over tretoppene igjen og landet medvinds på rullebanen.

Det var først etter at jeg såg på bildene av landingen etterpå at jeg virkelig forstod hvor nært dette var en alvorlig utgang! I ALLE hjulleggene hang det kvister og løv, i tilllegg til noen kvister imellom høyderoret! Denne flygeren må rett og slett være utrolig dyktig som kom seg ut av denne situasjonen! Og marginene var heldigvis på riktig side! Alle vi som såg dette ble svært "shaky" av å oppleve dette! Det er derfor litt artig å lese hvor rolig han beskriver det som skjedde i avisa "Varden":

http://www.varden.no/nyheter/uskadd-etter-nestenhavari-1.6315678

Litt dramatikk var det. Men jeg fulgte de prosedyrene jeg skal og fikk pumpet inn drivstoff med en manuell pumpe. Motoren startet igjen og jeg klarte å lande på rullebanen fra motsatt baneende, sier Landsverk.

Det er sånt som kan skje. Men det ble jo heldigvis ingen skade på person, sier Landsverk.

Jeg har noen bilder som jeg skal legge ut når jeg får tid i kveld eller i morgen.

En kar fikk tatt et utrolig bilde idet flyet fosvant ned mellom buskene, men jeg vet ikke om han er på dette forum?

Steinar
http://www.seabee.info

Seabee
22-06-2011, 00:21
Her er bildene...

http://www.seabee.info/images/noah/LN-JAC-001-1024A.jpg
Avgang for å fly hjem til Skien

http://www.seabee.info/images/noah/LN-JAC-002-1024.jpg
Dette er det først bildet jeg rakk å ta ETTER at flyet hadde vært i kontakt med trær/bakken. Flyet var like lavt som husene før det steg igjen...

http://www.seabee.info/images/noah/LN-JAC-003-1024.jpg
Venstresving rett over tretoppene...

http://www.seabee.info/images/noah/LN-JAC-004-1024.jpg
Venstresving mot elva...

http://www.seabee.info/images/noah/LN-JAC-008-1024.jpg
Over elva...

http://www.seabee.info/images/noah/LN-JAC-006-1024.jpg
Rett etter landing. Legg merke til grener i høyderoret og i hjulene...

http://www.seabee.info/images/noah/LN-JAC-005-1024.jpg
Legg merke til skader langs vingeforkant, og gress ved vingetipp/balanseror...

http://www.seabee.info/images/noah/LN-JAC-007-1024A.jpg
Taxing inn...

http://www.seabee.info/images/noah/LN-JAC-009-1024.jpg
Legg merke til busker i hovedhjulene...

Takket være fantastisk flygning av piloten...og kanskje litt flaks...så gikk dette heldigvis bra!!! :up:

Steinar
http://www.seabee.info

Madman
22-06-2011, 01:16
Dæven steike...... :wow

Dette har nok vært så nærme et havari man kan komme. Heldigvis gikk det bra. Meget bra håndtert av piloten.

LN-KRF
22-06-2011, 01:30
Å satan! Dæven det der var nære på!

DYKTIG PILOT!! DET SKAL SIES!

Icenor
22-06-2011, 08:51
Bra gjort av piloten!

Men dette tar jo opp den gamle problematikken om "Impossible Turn"...
Skal man ta sjansen på å snu når man mister motoren i lav høyde? Er det bedre å lande i åkeren enn å risikere en stall for å komme seg tilbake til asfalt?

Uansett så kan det nok være lurt å gjøre seg opp en formening før man starter ned rullebanen... for når du først mister motoren, så har du ikke tid til å filosofere noe særlig over det :)

Seabee
22-06-2011, 09:42
Skal man ta sjansen på å snu når man mister motoren i lav høyde?

I avisartikkelen forteller flygeren at han fikk start på motoren igjen. Det var nok derfor at han valgte å fly tilbake til flyplassen. Motoren gikk når han landet, og han taxet inn med motoren igang. Hadde han ikke fått motoren igang, ville han helt sikkert ikke prøvd å snu. Men det skal bli interessant å lese "havarirapporten" for denne hendelsen!

Steinar
http://www.seabee.info

jarud
05-07-2011, 23:18
Noe gammel sak...som heldigvis endte bra.

Her er en liten bildeserie ifra dette.
http://farm6.static.flickr.com/5266/5851673692_52e0a5b20e_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/jarud/5851673692/)
Nesten ulykke med en Yak 52 (http://www.flickr.com/photos/jarud/5851673692/) by jarud (http://www.flickr.com/people/jarud/), on Flickr

Og en liten video.
Desverre var ikke 5D'en satt opp for video da, så jeg mistet noen sekunder i starten.
http://www.flickr.com/photos/jarud/5853321002/

http://www.ta.no/nyheter/article5645215.ece

S. Holberg
06-07-2011, 01:12
Søkke ta, nærmere havari enn det der kommer man ikke!

jarud
06-07-2011, 01:35
Har vært på mange flyshow oppover åra som er mange ganger »bedre» en Notodden flyshow 2011.
Og for min del, så tror jeg den her ikke kommer til å bli glemt med det første nei..

Halvorsn
06-07-2011, 01:42
Bra vi får så gode rapporter på detta forumet! Takk for deling, detta var spennende lesning og titting! :D Og takk det som er å takke for at alt gikk så fantastisk bra.

Seabee
16-09-2011, 15:15
Da var "Rapport om luftfartsulykke" fra SHT klar:

Umiddelbart skyver jeg stikka frem, begynner å prime, samtidig som jeg tar gear down og svinger høyre tilbake for å prøve å lande i forlengelsen av 30. Sinkrate er imidlertid så stor at det ikke lykkes å nå inn til asfalten, men forsvinner ned i det lavere området parallelt med rullebanen. På vei ned har motoren begynt å gå igjen pga. konstant priming. Like før vi treffer bakken gir motoren så stor kraft igjen at vi får flyfart og klarer å stige inn mot rullebanen. Høyre vinge og understell og propell feier igjennom lauvkratt. Høyre vinge og understell skrenser nedi kanten på rullebanen før vi vinner mer høyde. Farten er nå såpass stor og gjenværende rullebane så liten at det ikke lar seg gjøre å lande. Jeg vurderer å lande på et jorde rett frem, men har nå så mye motor og kraft at jeg heller bestemmer meg for å gjøre en venstre sving for så å lande på bane 12. Motoren blir hele tiden holdt i gang ved å prime. Det lykkes å gjøre en normal landing på bane 12, normal utrulling, oppbremsing og taxe til parkering for egen maskin.

http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2011-24

Steinar
http://www.seabee.info

Skipskatta
16-09-2011, 15:24
Virker som piloten beholdt roen og var snartenkt i en kritisk situasjon! Imponerende.

LN-KOG
16-09-2011, 15:59
Dette sier ikke så rent lite:
Havarikommisjonen mener fartøysjefen ved sin resolutte handling kan ha avverget en langt alvorligere ulykke.

kekker
16-09-2011, 16:15
Damn imponerende av piloten..

To close to comfort det der..