PDA

View Full Version : Business As Usual


Martin
08-06-2011, 12:57
Så var det på tide å dra på tur igjen. Tittelen gjenspeiler seg på klassen det skal reises i på de aller fleste flightene på denne turen. Låttittelen er hentet fra Eagles' siste album, og viste seg jo passende, siden jeg skal på konsert med dem når jeg kommer hjem igjen ;)

Det begynte noen uker etter julebordet i Seattle. Listen over upcoming flights var fryktelig tom, og jeg følte ansvar for å gjøre noe med det. I tillegg "trengte" jeg noen flighter for å fornye sølvet hos BA. Etter et "gratisår" (takket være at BA fornyet det som en slags "kompensasjon" for kabinstreikene i fjor), følte jeg at jeg skyldte de såpass at jeg måtte fornye det igjen - eller så var det bare at jeg ikke ville miste det. Men hva skal jeg med sølv når jeg flyr businss allikevel? Tjene mer miles ;). Fordelene man har på bakken med sølvkort, er omtrent de samme som når man flyr business. Eneste forskjellen er vel at med sølvkortet kan man ta med seg en gjest i loungen og fast-track. 1. oktober i fjor, gjorde BAEC noen endringer, og økte bonusen for sølv og gull fra henholdsvis 25 og 50%, til 100% for begge, så sånt sett følte jeg det faktisk verdt noe å ha status.

150 TP var det jeg manglet, og siden en flight i Club Europe (CE) gir 40 poeng, måtte jeg finne meg i å få 10 poeng for mye - evt. havne 10 TP nærmere et evt. gullkort ;) Planen ble derfor å fly fra OSL via LON til et sted i Europa. Fant også ut at jeg ville fly open-jaw, og ta tog mellom stedene, så da ble det sånn - foreløpig :cool:.

Jeg fant en by jeg ville besøke - la oss kalle den by B. Booket så en open-jaw fra OSL via London til - la oss si by A, med retur fra by B via LHR og hjem. Togbilletter fra by A til by B skulle jeg booke når det ble mulig, ca. tre måneder før avreise.

Jeg var selvsagt utålmodig når det gjaldt å vente på togbilletter, og etter å ha sjekket flypriser hver dag i noen uker, fant jeg plutselig en business-billett fra by A, via huben til selskapet, til by B for like over 3000 kroner. Det måtte jeg jo bare prøve. De billetten inkluderte også en ny flytype, nemlig ATR-42!.

Ikke så lenge etterpå, oppdaget jeg at på den ene av de to strekningene (som jeg egentlig skulle fly med A319), var det mulig å fly Fokker-70! Hurra! En kjapp mail til Widerøe for ombooking, etterfulgt av en ny mail da noe så rart ut, som ble kjapt ordnet opp ;)

Det eneste "problemet", var at de selskapene jeg skulle fly, var i "feil" allianse. Mest for moro skyld, satt jeg og sjekket priser med et annet selskap, fra by A via huben sin, til byer de fløy til - og jaggu fant jeg ikke en businessbillett til under 3000 kroner. Den gamle billetten ble kansellert (etterhvert fikk jeg også igjen pengene), og ny ble kjøpt. Nå hadde jeg altså en ny billett fra by A, via huben til selskapet jeg skal fly med, til - la oss kalle denne for by C. Her fikk jeg også med Q400 som jeg "mistet" da jeg skulle komme meg fra SEA til LAX i vinter ;)


Nå var selvsagt "problemet" at jeg hadde kommet meg til feil sted. Jeg var i by C, men hadde returbillett med BA fra by B. Ergo måtte lørdagen brukes på å komme meg til by B, sånn at jeg rakk flighten på søndagen. Det burde vel være piece of cake å komme seg mellom de to byene? Hadde forsåvidt ingen krav til allianse her, det gikk kun på å komme seg dit til en grei pris, ikke for tidlig avgang fra by C, og ikke for sen ankomst til by B. Skavvisse.. EN direkteflight, og den hadde avgang før både jeg og fuglene har begynt å fise. Ok, men det finnes vel noen via-via-alternativer? Jeg fant ETT alternativ som oppfylte kravene mine ganske greit, til ca. 1500 NOK, fra by C via en by vi kan kalle by D, til by B. Avreise i 9-tiden, og ankomst i 14-tiden. Enda en ny flytype her: CRJ-900. Dog viste det seg at dette alternativet var lurere enn det var, men det kommer jeg tilbake til senere ;) *Nynner på Vazelina Bilopphøggers' "Gå for gull"*
Disse to flightene er forresten de eneste to i Y.

Avreise blir i morgen, på BA763, med avreise Maura drøye to timer før avgang. Usikker på om det blir buss eller bil. Tipper jeg finner ut av det i morgen. Innsjekk er foretatt, så nå gjenstår det bare å pakke litt.

LN-FHU
08-06-2011, 14:58
Ha ha ha ....jeg ler meg ihjel Martin. You crack me up....:D :D :D

God tur....ser som vanlig fram mot gedigen TR ;)

Twin Otter
08-06-2011, 15:34
Ah! Martin skal på tur = mye bra lesestoff i vente. Gleder meg til rapport osv. Liker at du lager litt spenning rundt vilke destinasjoner du skal til. Blir nesten en liten gjettekonkuranse ut av det.

Fnate
08-06-2011, 15:36
God tur Martin. Vi gleder oss til å lese fortsettelsen. Du har kongebra trip-reports.

By-B tror jeg blir gennial.

Martin
08-06-2011, 15:43
Blir nesten en liten gjettekonkuranse ut av det.

Det var liksom meningen, da. Er lov å gjette ;)

By-B tror jeg blir gennial.

Jaha? Du tror det?

MountainDew
08-06-2011, 15:53
Dette høres ut som en reise med komplikasjoner, men jeg gleder meg :up:

Martin
08-06-2011, 15:54
Dette høres ut som en reise med komplikasjoner, men jeg gleder meg :up:

Ingen foreløpig, og det håper jeg ikke det blir heller ;)

Flying-news
08-06-2011, 17:31
Hmm... ikke komplisert i det hele tatt da ;) Så oppsummert er routingen slik(?):

Opprinnelig plan:.... OSL-LHR-A,... tog A-B,... B-LHR-OSL.
Endret plan 1:....... OSL-LHR-A,... tog A-B,... A-X-B,....... B-LHR-OSL.
Endret plan 2:....... OSL-LHR-A,... A-X-B,..... A-Y-C,....... B-LHR-OSL.
Endelig reiseplan:... OSL-LHR-A,... A-Y-C,..... C-D-B,....... B-LHR-OSL.

X og Y er bare for å skille mellom de to ikke-navngitte hub'ene... for det var vel to? :p

Og til slutt; har prøvd å gjette meg frem til de ikke navngitte selskapene. Er ikke 100 % sikker, og har egentlig gitt opp, men har vært inne på tanken om Alitalia, Austrian, KLM og AirBaltic. En av de kanskje?

God tur ;)

Martin
08-06-2011, 17:36
Hmm... ikke komplisert i det hele tatt da ;) Så oppsummert er routingen slik(?):

Opprinnelig plan:.... OSL-LHR-A,... tog A-B,... B-LHR-OSL.
Endret plan 1:....... OSL-LHR-A,... tog A-B,... A-X-B,....... B-LHR-OSL.
Endret plan 2:....... OSL-LHR-A,... A-X-B,..... A-Y-C,....... B-LHR-OSL.
Endelig reiseplan:... OSL-LHR-A,... A-Y-C,..... C-D-B,....... B-LHR-OSL.

X og Y er bare for å skille mellom de to ikke-navngitte hub'ene... for det var vel to? :p

Og til slutt; har prøvd å gjette meg frem til de ikke navngitte selskapene. Er ikke 100 % sikker, og har egentlig gitt opp, men har vært inne på tanken om Alitalia, Austrian, KLM og AirBaltic. En av de kanskje?

God tur ;)

Ser ikke så hakkandes galt ut ^_^

KLM? Nei. Som du ser kansellerte jeg F-70/ATR-42-billetten, og booket en med bl.a. Q400 istedenfor.

Jeg nevnte det kanskje ikke lenger opp, men grunnen til at jeg kansellerte F70/ATR-42, var fordi de var i "feil" allianse. Ergo booket jeg på nytt i "riktig" allianse.

Som et annet hint, finnes det også en domestic flight, og den domestic-flighten samt den flighten den er booket sammen med, er grunnen til at jeg går og nynner på tittelsporet til Vazelina Bilopphøggers sitt album "Gå for Gull" ;). Nevnte jeg at jeg har absolutt null status og null miles i bonusprogrammet til det selskapet fra før?

Hickok
08-06-2011, 19:25
Det må jo være Malev inni bildet her vel, og Budapest en av byene?

Flying-news
08-06-2011, 20:04
Edit i ettertid; ser jeg glemte å skrive at selskapene jeg nevnte gjaldt både "endelig" reiserute, og billetten som ble avbestilt.
Uansett, ser det er lagt inn noen nye tips. Sier meg 100% sikker på Iberia! :)

Martin
08-06-2011, 20:06
To stykker har klart å gjette på hvert sitt europeiske Oneworld-selskap. Utenom BA finnes det vel tre? MA, IB og AY...

Martin
08-06-2011, 20:09
Og bare for å ha nevnt det, så bekrefter jeg ingenting her, før jeg faktisk er fremme på hver plass, bare sånn at dere vet det ;)

LN-MOW
08-06-2011, 20:46
By-B tror jeg blir gennial.

By-B er knall, den .. ;) God tur!

Martin
08-06-2011, 20:48
By-B er knall, den .. ;) God tur!

Snoka i databasene på jobben nå, eller? ;)

Martin
09-06-2011, 15:06
Da var man på LHR, har allerede kjørt en buss, og venter nå på buss nummer to. Snakkes etterhvert ;)

BSSW
09-06-2011, 17:19
Tror det kommer til å dukke opp et par overraskelser ila denne TRen :p

God tur videre Martin ;)

Martin
09-06-2011, 18:07
Tror det kommer til å dukke opp et par overraskelser ila denne TRen :p

Det tror du vel...

Så, dagen begynte i åttetiden eller noe sånt. Kom meg opp før halv ni, fikk stekt og spist et par egg, og kom meg av gårde litt før 10. Parkerte bilen på jobben, og trasket opp til terminalen, opp en etasje, og ned i andre enden.

Fant en automat, dyttet inn kortet, og gjorde det som måtte gjøres, sjekket setekart - jaggu hadde ikke noen satt seg ved siden av meg - flyttet meg tilbake på 6F, og fikk toseteren for meg selv. Gikk så for å droppe bagasje, og havnet bak en relativt stor familie i Club-innsjekken. Er litt usikker på hva de gjorde der, for jeg så de gikk bakover til Euro Traveller (ET), og om de hadde sjekket inn der pga. status, så hadde ikke damen sagt ting som "jeg kan plassere dere helt bakerst?". Men, det var sikkert noe mer jeg ikke visste.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0289.jpg


Ble vinket fram til en ettehvert ledig ET-skranke, og fikk tag'et kofferten. Først til by A, helt til hun fant ut at det ikke gikk, og hun tag'et på nytt til LHR, og jeg ble informert om at jeg var nødt til å hente den ut selv på LHR og ta den med meg videre. Det var helt i orden. Alt i alt en hyggelig innsjekkingsopplevelse, av en hyggelig frøken.

Så var det security: Avmed alt som kunne pipe, og i gjennom... *PIIIIIP*. Hurra, jeg er en "tilfeldig utvalgt" :rolleyes:. Ble litt beføling av en dame som var litt for gammel for min smak, og så fikk jeg gå. Samlet tingene, og kom meg avgårde - først for å handle litt sjokkis i tax-free'n, der jeg ble brått overrasket av at hun i kassa kjente igjen meg, mens jeg kjente ikke igjen henne. Det viste seg å være en tidligere veninne av min søster.

Deretter gikk turen opp for en liten stopp i loungen, og jeg ville ha brus. Fant et glass, tok oppi et par isbiter, og dyttet glasset borti "pinnen" på Pepsi-dispenseren... Det kom ikke en dråpe Pepsi. Forsøkte på 7-UP: Fortsatt ikke en dråpe.. Hva gjør Martin nå? Et glass appelsinjuice ble redningen.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0291.jpg

Nuvel, fikk satt meg ned og slappet av litt med nevnte juice og litt potetgull, før det etterhvert lyste "Go to gate", og jeg gjorde så. Ble litt venting der, før det ble boarding, og jeg fant 6F. Ett-eller-annet rart skjedde, for en dame fikk litt vel mye hjelp til å løfte opp kofferten sin - av selve kapteinen. Hun satt i ET, men kofferten lå over setet mitt. Nuvel.

Departure ble på tid, om ikke før, og vi kom oss av gårde fra 01L, og satte snuta mot London. Purser Andrew tok seg av CE, etterhvert hjulpet av FA Patricia, etter at hun og FA France (jepp, France) hadde delt ut brus, kaffe og kjeks bak gardinen.

Det ble flørst en champis, og etterhvert mat. Fikk med meg at det var noe kyllinggreier, samt noe som hørtes ut som "Pork with rice". Jeg hadde litt lyst på noe med ris, så jeg gikk for den. I all flystøyen, hadde jeg hørt pork, mens det jeg fikk var Prawn :drunk:. Jaja, det gikk ned, sammen med mere champis, og en kopp te etterhvert. Andrew gjorde generelt en god jobb der framme, lettere hjulpet av Patricia.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0294.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0295.jpg

Ettehvert nærmet vi oss London, og det ble opplyst om en 10-minutters strafferunde. Det gikk ikke verre enn at vi overlevde det, og begynte etterhvert på approachen, og landet etterhvert fra øst, på den til høyre (27R).

Det ble taxet i retning T5, som nå forøvrig er åpen i tre deler: T5A, T5B og T5C. Vi tok til venstre rett før T5C, og jeg tenkte først at vi bare skulle over på andre siden og ned til T5A. Vi taxet altså bortover, med T5C til høyre for oss, og T5B og T5A enda lenger til høyre.... da svingte vi til venstre :headbang

Det ble altså fjernparkering, og etter å ha vente litt, kom det en buss. BA har forøvrig begynt å busse premium-pax i egne busser ved ankomst. Foreløpig gjør de det på utvalgte ankomster på T3, og jeg fikk bekreftet i dag at de enda ikke har begynt med det på T5.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0296.jpg
En maskin som enkelte julebordeltakere har vært bortpå før ;)

Etter en liten sightseeing, ble vi sluppet av ved T5, og jeg fant vegen opp en etasje, og gjennom UK Border. Her var det laaaaaang kø. Heldigvis var det en egen kø for folk med en ny type elektroniske pass, og det hadde jeg ;). Fikk stå på to gule føtter, legge passet på en leser, og se på et kamera eller var det var, før det lyste "please call assistance". Nuvel. Fikk da beskjed om å gå rundt, og bort til en dame som satt og bemannet en vanlig pass-skranke, og jeg ble sluppet inn på "gamle"måten.

Deretter var det å vente på bagasjen som tok sin tid, før jeg kom meg ut gjennom tollen, fant en automat som jeg kunne kjøpe en billett på, og gjorde så, før jeg gikk ut og ventet på bussen...

Fnate
09-06-2011, 18:25
Ikke brus i dispenserne?????? Elefanten river seg i håret bare av tanken.

Lykke til videre. Begynner å ane hvor by-A og by-B er. Setter isåfall en knapp på by-B fremdeles, selv om by-A er helt iorden den og.

Martin
09-06-2011, 18:34
Elefanten får trøste seg med dette bildet ;)
http://tapatalk.com/mu/d929ec4d-f61c-1e02.jpg

Martin
09-06-2011, 19:28
Så var man ombord i kveldens siste flymaskin. Spent på om de rekker å servere noe underveis. Gjør de ikke det, kan de jo evt. ta det under taxingen etter landing :p. (Var det et hint?)

Hickok
09-06-2011, 20:35
Og dermed var det avslørt at Martin nok en gang var på tur mot Polderbahn.. :)

Fnate
09-06-2011, 20:41
Da rekker de å servere både lunch og middag før du er inne.

learjet
09-06-2011, 21:03
Og for å komme med litt detaljer

første flight pushet 2 minutter før rute og ankom gate nøyaktig på rutetid.

siste flight gikk også 2 min tidlig fra gate og ankom 6 minutter før rute, etter 12 minutter taxe tid.

S

Martin
10-06-2011, 00:50
AMS var riktig ;)

Sorry at jeg henger litt etter. Lover å fylle ut mer i morgen, da jeg har ca. 5-6 timers loungtid i morgen. Flightnummeret herfra i morgen er forøvrig det samme som forrige gang jeg fløy herfra - den gangen pilotene til TAP streiket, og de måtte chartre inn en A310 - den A310'en så jeg forresten på LGW i dag.

Og bare så det er sagt: Jeg skal fly med samme flightnummer, men ikke med de samme to bokstavene foran nummeret som sist ;)

Selskapets sider og Schiphol sine sider er litt motstridende når det gjelder flytype på den første flighten, men om schiphol.nl har rett, så ser det ut som det bare blir flytyper som SAS har vært kjent for å ha "suksess" med ;)

Twin Otter
10-06-2011, 00:54
Skudd i mørket: AB med Q400?

Digger rapporten din så langt. As usual!

Martin
10-06-2011, 01:00
Nå er jeg altså i "by A". Der jeg først booket til by B via en hub med "feil" allianse, før jeg booket om til by C via en annen hub, med "riktig" allianse. AB skal riktignok inn i OW, men jeg tror ikke jeg hadde fått noen miles og TP om jeg hadde flydd med de i morgen ;)

Men du har vel rett i at SAS ikke hadde så stor suksess med Q400, så godt gjettet. Jeg nevnte vel kanskje lenger opp at jeg skal fly Q400 også?

En av flytypene jeg skal fly i morgen, ble forresten ikke noen stor suksess i det hele tatt - hverken for SAS eller andre. Men som sagt: En nettside sier en flytype, selskapets sier en annen, så vi får se i morgen.

Hickok
10-06-2011, 07:04
Dette må jo bety at du skal avgårde med MA661 (der får du nok en kjedelig 73G) og fortsette med en B736 til en eller annen luguber plass...

Martin
10-06-2011, 08:50
Dette må jo bety at du skal avgårde med MA661 (der får du nok en kjedelig 73G) og fortsette med en B736 til en eller annen luguber plass...

Det var inbound MA660 som Schiphol.nl påstod var en 736, men de hadde ombestemt seg i dag tidlig. Forresten, så kan det bekreftes at infoen om Malev på nevnte nettside er feil. Innsjekkingsområdet skal være i Hall 1, område 3 (husker ikke hva schiphol.nl påstod), og loungen man kan bruke.. ja, er ikke helt sikker. Schiphol.nl påstår KLM Crown Lounge. Tidligere googling påstod Servisair sin lounge. Damen i innsjekk fortalte om lounge 20 og 21, og at den ene var OW og den andre *A. Da jeg kom fram, nevnte ingen av dem Malev, men den ene (operert av Menzies) nevnte adgang til bl.a. IB og AY, mens den andre (Servisair) slapp inn masse *A-selskaper. Menzies sin var dog stengt, men det stod et skilt om at man var velkommen inn i naboloungen. Så nå sitter jeg her, i en over snittet gos lenestol, og koser meg med en glasscola.

Boarding av MA661 til BUD om en snau halvtime, der man skal tilbringe noen timer før en Q400 frakter meg videre. Snakkes ;)

Hickok
10-06-2011, 09:51
Det var inbound MA660 som Schiphol.nl påstod var en 736, men de hadde ombestemt seg i dag tidlig. Forresten, så kan det bekreftes at infoen om Malev på nevnte nettside er feil. Innsjekkingsområdet skal være i Hall 1, område 3 (husker ikke hva schiphol.nl påstod), og loungen man kan bruke.. ja, er ikke helt sikker. Schiphol.nl påstår KLM Crown Lounge. Tidligere googling påstod Servisair sin lounge. Damen i innsjekk fortalte om lounge 20 og 21, og at den ene var OW og den andre *A. Da jeg kom fram, nevnte ingen av dem Malev, men den ene (operert av Menzies) nevnte adgang til bl.a. IB og AY, mens den andre (Servisair) slapp inn masse *A-selskaper. Menzies sin var dog stengt, men det stod et skilt om at man var velkommen inn i naboloungen. Så nå sitter jeg her, i en over snittet gos lenestol, og koser meg med en glasscola.

Boarding av MA661 til BUD om en snau halvtime, der man skal tilbringe noen timer før en Q400 frakter meg videre. Snakkes ;)

Med andre ord en tidligere SAS Q400. Ikke bare en type SAS tidligere har hatt "suksess" med, men faktisk et av de eksakt samme individene!

Fnate
10-06-2011, 09:55
Hele min gjetting var altså helt på jordet. Jeg hadde rotet i lesingen og trodde du hadde busset til T3 på LHR. Og med OW så var det en soleklar mellomlanding i Madrid på vei til Barcelona. Men skjønte jeg hadde tatt feil ca kl 19.28 igår.

Budapest har jeg aldri vært i så jeg gleder meg til å lese.

Martin
10-06-2011, 12:54
Hele min gjetting var altså helt på jordet. Jeg hadde rotet i lesingen og trodde du hadde busset til T3 på LHR. Og med OW så var det en soleklar mellomlanding i Madrid på vei til Barcelona. Men skjønte jeg hadde tatt feil ca kl 19.28 igår.

Budapest har jeg aldri vært i så jeg gleder meg til å lese.

Moro å kunne forvirre litt ;)

BUD kjapt oppsummert: Cola og kaker, og ellers lite grevlingfor.

Planen var som sagt egentlig å ta toget fra AMS til by B. Så fant jeg en businessbillett med CSA fra AMS via PRG til by B. Denne ble booket om til en KL/OK-combo, før den ble kansellert, da jeg fant ut at Malev hadde enda billigere businessbilletter - men til et helt annet sted. Det som altså skulle bli en "Martin tar et par dager i by B"-tur, ble nok en "Martin farter rundt bare for å farte rundt"-tur.

Man er også sjekket inn for morgendagens to flighter, og begge går med flytypen som SAS skaffet for å erstatte Q400: Nemlig CRJ-900.

Selskapet som opererer de, hadde jeg ingen konkrete planer om å fly, men det var altså de som dukket opp som det eneste fornuftige alternativet. I ettertid, viste det seg faktisk at det var et riktig så lurt valg ;) *nynner fortsatt på "Gå for gull" av Vazelina Bilopphøggers*

Nå skal det ventes noen timer her, før en ex SAS-maskin skal frakte meg dit jeg skal sove i natt.

Martin
10-06-2011, 13:22
Så var det videre fra der jeg avsluttet sist.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0297.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0298.jpg

Kom fram til den nordre terminalen på LGW, og fant kjapt innsjekkingsområdet til BA. Av en eller annen grunn likte jeg hele området veldig godt. Nå du kom inn, var det to rader med skranker fra der man kom, og bort til security i andre enden. Club og First-skrankene var lokalisert på høyre side, nærmest inngangen. Jeg beveget meg mot den som det stod Club på, men siden damen der var i ferd med å betjene en annen passasjer, ble jeg vinket fram til kollegaen i F-skranken. Boardingkort og pass ble lagt på skranken, og kofferten på båndet. Allerede nå, begynte jeg å like Gatwick. Boardingkortet fra OSL, var fra en ny type automater de har fått der, som printer på mye dårligere, tynnere papir. Uten å si et ord - eller at jeg hadde sagt noe, kastet hun hele papirlappen, og gav meg et nytt BP, på "årntli pappir" ;). Allerede her, var jeg blitt forelsket i Gatwick, og BA-personalet der. Det har blitt nevnt på Flyertalk, at de er littegrann hyggeligere der enn på LHR, så det var i grunn derfor jeg hadde lyst til å prøve Gatwick, og det var først og fremst forrdi jeg ville fly fra Gatwick, at jeg fløy til AMS :cool:.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0300.jpg
Innsjekkingsområdet for BA på LGW

Kjapt gjennom Security, selv om jeg tror jeg bommet på Fast Track'en. Var så heldig å bli "tilfeldig utvalgt" her også, i likhet med OSL tidligere på dagen. Etter litt beføling, fikk jeg gå videre. Kikket meg så litt rundt i terminalen, før jeg fant vegen mor BA sin Terraces Lounge. Terraces er det forrige konseptet, som driver og blir erstattet av Galleries. LHR har Galleries, LGW har Terraces. I praksis betyr det litt annerledes interiør, og Galleries har visstnok mere (varm)mat. Det eneste varme jeg fant på LGW var en suppe, som jeg ikke smakte på. Ble heller et par runder i en salatbar, og et par cola fra kjøleskapet.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0304.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0302.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0301.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0305.jpg

Etterhvert var det en time igjen, og jeg bestemte meg for å gå for å kikkelitt mer, samt finne gaten. Vente litt ved gaten, før de startet pre-boarding, og slapp oss bak skranken, men fortsatt på utsiden av en port, som så mest ut som den hørte hjemme på et gjerde eller noe.

Etterhvert ble det ropt opp at Club Europe-passasjerer "as well as Executive Gold and Silver and Oneworld Sapphire and Emerald customers" kunne boarde. På LHR roper de kanskje opp sine egne farger. Det bar ned en slags "rullestolrampe", som gikk fram og tilbake et par ganger, før vi kom til broa, og fant vegen om bord.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0307.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0308.jpg

Ble møtt velkommen av Purseren, som var en riktig så hyggelig dame. Fant setet mitt, og spent meg fast. Purseren må ha sett at det så litt trangt ut, for etterpå, kom hun bort med ett sånt "skjøtebelte", og lurte på om jeg trengte det, men jeg kunne berolige henne med at det gikk helt fint.

Vi kom oss av gårde, og Purseren alene tok seg av oss fire i Club, som egentlig skulle vært fem, men det var visst en no-show.

Igjen opplevde man det lille ekstra. Når jeg før har hørt LHR-crewet ønske "Executive Club members, as well as out Oneworls alliance partnerst" om bord, nærmest på autopilot, hørtes det ut som om denne damen faktisk var skikkelig glad for å ha frequent flyers om bord.

Flighten ellers gikk greit. Fikk en Chicken Cæcar Salad og et par cola, som jeg faktisk rakk å få i meg på den relativt korte turen. Vi landet etterhvert på Poolderbaan. Jeg har hørt at den skal ligge langt unna flyplassen, men da jeg så tårnet langt der borte, ble jeg overrasket over hvor langt det faktisk var.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0309.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0310.jpg

Vi kom oss nå uansett bort, og jeg kom meg av flyet og gjennom passkontrollen til bagasjebåndet, der kofferten min dukket opp relativt raskt.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0311.jpg

Fant så vegen til CitizenM, som ligger rett utenfor terminalen, og fikk sjekket kjapt inn på den selvbetjente løsningen deres, og tok etterhvert kvelden.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0313.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0314.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0315.jpg
Elefantvekking :drunk:

pingo
10-06-2011, 14:21
Boarding av MA661 til BUD om en snau halvtime, der man skal tilbringe noen timer før en Q400 frakter meg videre. Snakkes ;)

Er også spændt på at høre nærmere om Malev og BUD. Skal derned i næste måned og forhåbentlig på business (Optiontown).

Martin
10-06-2011, 14:53
Etter en natt på CitizenM var det på tide å sjekke ut. Hadde satt på vekking, og bestilt "elefant". Det kom ingen elefant.

Hva jeg tenkte da jeg satte på vekkingen, vet jeg ikke. Tanken var å sette på "rom"vekkingen på et klokkeslett, og mobilen ca. 20 minutter senere. Elefantevekkingen startet 06:00, mens iPhonen begynte å gaule klokke 07:20.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0316.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0317.jpg
HVis man har glemt ESTA ^_^

Nuvel. Kom meg avgårde, og var framme ved MA sitt innsjekkingsområde litt før innsjekkingen skulle åpne, så jeg rakk en kjapp frokost på en sjappe rett ved, som solgte bl.a. sandwicher.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0318.jpg

Etter hvert åpnet innsjekk, på en litt rotete måte. Fyren som satt i skranken begynte å sjekke inn folk, selv om skiltet over hodet hans viste at skranken var stengt. Så kom en dame og satte seg i naboskranken, og hele køen delte seg i to. Litt etterpå skrudde skiltene seg på, og sa så man at den til høyre var Business/Bagdrop, mens den til venstre - som jeg stod - var kljipklasse-har-ikke-sjekket-inn-på-forhånd-kø. Da gadd jeg ikke flytte meg, og ble allikevel kjapt ekspedert.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0319.jpg

Fikk to boardingkort, og kofferten ble sendt, og jeg fikk forklaring om hvor loungen lå. Jeg skulle visst finne nummer 20 og 21, og så var den ene for Oneworld, og den andre for Star Alliance. Hvorfor hun begynte å blande inn *A, vet jeg ikke.

Security gikk veldig greit. Fant en fast-track, hvor jeg måtte vise BP ikke mindre enn to ganger for å slippe inn. Han ene bare så på BP'et, og utbrøt: "You're flying business". Gjør jeg? Kult :).

Ingen piping, og jeg fant etterhvert loungen. Den for Oneworld var stengt, og det hang et skilt om at man var velkommen i den andre. Det var henholdsvis Menzier og Servisair som drev disse loungene, og jeg fant vegen inn i Servisair sin. Fant en lenestol og en cola, som her ble servert på glassflaske.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0320.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0321.jpg

Etter litt testing av lenestol, var det avgårde for å finne gaten. Ventet litt der, før man ble preboardet inn i en innhegning. Måtte bl.a. vente på to pax som kom i en egen bile ute på tarmac, fulgt av to uniformerte i refleksvest. Hadde sikkert en sammenheng med at det stod politi og ventet i BUD også.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0322.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0324.jpg


Kom etterhvert ombord, og fant 2A. Artig kabin. De kjører 2x3 seating på de første radene - ala noen av grisene til SAS - bortsett fra på rad 1, der de har 2x2. Setene på venstresiden er da litt bredere, mens på høyresiden er setene i toseteren like brede som de bakover. 2D har forresten god benplass. Gardinene og setebeltene var grønne, men ellers gikk det greit. Her delte de også ut drikke før pushback.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0326.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0327.jpg

Pushet 10 minutter sent, og dro avgårde fra 18L, og satte snuten mot BUD.
Litt drikke og nøtter først, alt båret fra galley - var vel en 6 passasjerer totalt i biz. Foreløpig likte jeg de litt bedre enn BA, sånn på servicen om bord. Da vertinna kom med et plastinpakket brett med selvdød grevling, savnet jeg BA litt igjen. Det var noe slags kjøtt, med noe grønnsaker, og noe jeg tror var en slags ost. jeg fikk det nå ned, men det var ikke noe å rope hurra for. Colaen smakte heldigvis cola.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0328.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0329.jpg

Ellers benyttet jeg tiden til å slappe av, følge med på airshow, og et par filmer som dukket opp på skjermen i taket. Den ene så ut til å handle om Malev, og vi "fulgte" både en småbarnsfamilie og en dresskledd businessmann på samme flight. Flyet deres var noen ganger en 737, og noen ganger en F70, mens innvendig satt mannen i en widebody :rolleyes:

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0331.jpg

Anyway, vi fikk landet, og taxet litt, og ble plassert på en bussgate. Bussen ble langt fra full, og vi var kjapt inne. Fulgte så skilting for de som skulle connecte, og havnet i et relativt tragisk gateområde. Fant først en tragisk lounge i ene enden, men det var en betalingslounge. Gikk andre vegen, og kom plutselig ut av det tragiske området, og inn i en svær, luftig og åpen hall med litt butikker og serveringssteder. En riktig så fin flyplass, faktisk.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0333.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0334.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0343.jpg


Fant en lounge som det stod Malev på - forholdsvis liten, men heller ikke full, så der var det ålreit å sitte. Cola har de også. Fortsatt noen timer til boarding, og da skal det flys en ex-SAS maskin.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0344.jpg

Martin
10-06-2011, 18:16
http://tapatalk.com/mu/59095f07-4354-56d4.jpg

Retro-Dash :D

Martin
10-06-2011, 23:56
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0338.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0336.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0335.jpg

Jeg hadde bestemt meg for å forlate loungen ca. en time før avgang, for å kikke meg litt rundt i terminalen, som jeg nesten var litt glad i. Da det var enda litt tid igjen før det, skulle jeg sjekke om det var mer cola i colaboksen - det var det, men den havnet ikke i glasset. Siden jeg fikk et plutselig behov for å vaske hendene, samt ta en tur på do, bestemte jeg meg for å gå med en gang.

Hadde nå kjempegod tid, men gikk en runde rundt, før jeg igjen gikk mot det litt mer kjedelige gateområdet, og satte meg etterhvert ned og ventet. Sånn litt etterhvert, ble nærmet det seg boarding, og jeg lekte gate-lus, og stod ved gaten og ventet. Der stod det fortsatt "Frankfurt", som skulle gå 17:55, mens min flight skulle gå 18:10 fra samme gate - ja, vi snakker bussgate. Vet ikke hva det er med folk som skal til Frankfurt, men raske er de ikke. Det begynte å blir relativt nære avgangstid, og fortsatt kom det et par pax gående nå og da. Sistemann kom når klokken var ca. 17:58, og så nesten ut som om han ble litt lei seg, og kunne ikke skjønne hvorfor flighten hadde gått, når han faktisk møtte opp bare tre minutter etter oppsatt avgangstid. Idiot...

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0350.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0355.jpg

Det ble til slutt vår tur, og vi fikk gå ned på bakken, og ut i bussen, som etterhvert kjørte oss av gårde til en ventende Q400, i flotte retrofarger. "En gammel SAS-maskin med litt maling, så ser'n enda eldre ut".

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0358.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0360.jpg

Vel om bord, la jeg etterhvert merke til - og jeg har aldri vært ombord i en SAS Q400 - at interiøret lignet veldig på SAS. De bål setene, fargen på "tapeten" på bulkhead. Og cateringtrallene? SAS-logo på alle sammen ^_^.
Flyet hadde heller ikke de grønne setebeltene.

Fant sete 2A, og da det ikke kom flere folk, var nabosetet fortsatt ledig - helt til det plutselig var to som trodde de hadde samme sete, og en dame plutselig fant ut at hun hadde sete ved siden av meg. Det ble ikke god plass følte jeg, men det gikk nå. Vi pushet... Eh, rygget (for egen motorkraft), og taxet til en rullebane, og kom oss opp luften. Veldig behagelig take-off, og resten av turen var heller ikke ille. Drikke ble også denne gangen tilbudt før take-off.

Det var selvsagt egen business-klasse ombord, på hvertfall tre rader, og trallene kom fram, og det var varm mat og greier. Var "pullet", som jeg fant ut var kylling. Var også en "pullet" jeg fikk på den forrige flighten. Denne gangen var den varm, kom med en-eller-annen saus oppå seg, og nudler ved siden av. Det var en liten salat, som jeg tror må ha vært definert som forrett, for det datt to sett med bestikk ut av den sammenrullede servietten. Jeg klarte meg midlertid med ett sett, og spiste av den lille salaten sammen med "pulleten". til dessert, var det en liten bøtte med Haa... Häa... Häag... ehm, sjokoladeis :colgate:.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0361.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0362.jpg

Turen ellers gikk uten de helt store hendelsene. Nabodamen fikk isen sin da hun var ferdig med maten sin, gikk bakover i flyet, og kom tilbake uten is. Jeg tenkte ikke så mye mer over det.

Vi landet etter hvert, og taxet til en fjernoppstillingsplass, det vi ble hentet av en buss. Denne kjørte oss inn til terminalen, og man måtte selv gå til bagasjebåndet. Jeg var nå spent på om Pri-tag'en til Malev virket. Og om den gjorde!! Min koffert kom FØRST!! :wow:. Da jeg hadde tatt kofferten min, og begynt å gå fra båndet, var jeg fortsatt den eneste av de som stod der som faktisk hadde fått kofferten sin. Jeg var kjapt ute, og fant vegen opp til avgang for å få et "overblikk", og jaggu fikk jeg ikke øye på hotellet mitt. tuslet dit, og fikk sjekket inn, og har et rom med utsikt over hele fyplassen og terminalen :)

Det ble en hamburger og pils i baren i stad, etterfulgt av en jotdbærsorbet. Litt rart å spise jordbær her, for en skulle nesten ikke tro at de hadde folk igjen her nede til å plukke bær :colgate:.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0370.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0371.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0372.jpg

Åstedet for natten er altså Courtyard by Marriot ved WAW. Snart er det natta, så en rekker en tur innom frokosten en allerede har betalt for, før man skal fly videre klokken 9 i morgen: 2 x CRJ900, og det blir den letteste milage-run jeg noen gang har hatt :)

Martin
11-06-2011, 07:46
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0373.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0374.jpg

Man fikk sjekket kjapt ut av hotellet etter en bed... etter en frokost. Trasket over til flyplassen, fant en automat som gav meg to BP, deretter en skranke uten kø, og kofferten forsvant. Security var nesten køfri, og det samme var den lille kiosken hvor jeg fikk meg en flaske vann og en cola. Drøy time til avgang på mitt livs enkleste milage-run. Straks har jeg en tittel som også brukes i amerikansk politikk ;)

Martin
11-06-2011, 20:00
Da hadde man fått sikret seg to LH-segmenter for å få SEN-status, kommet seg til Berlin, droppet HRC og sitter nå og venter på noe pasta.

Skildring av min jomfrutur med CRJ-900 kommer litt etterpå.

Utflyttet
11-06-2011, 20:16
Og dermed var det avslørt at Martin nok en gang var på tur mot Polderbahn.. :)

Ikke noe bahn her takk. Baan. Baaaaaan. Takk. ;)

Og god tur videre til Martin. ;)

-A

pingo
11-06-2011, 21:46
Skildring av min jomfrutur med CRJ-900 kommer litt etterpå.

CRJ900 - mit favoritfly på kort og mellemdistance !!!
Jeg elsker bare det fly. Har efterhånden fløjet med det 40 gange. Trods det mangler jeg stadigvæk to i "samlingen" af SAS crj900 fly: OY-KFA og OY-KFE.
Hvis du skriver bare det mindste negativt om det fly , bliver der kæmpe ballade her på FlyPrat..;) ha..ha...

Chriscross
11-06-2011, 22:38
Hvor mye har denne herligheten kostet? Selger Malev rimelig c-klasse one way, eller er det option-town du har brukt? Grattis med Senator!

Martin
11-06-2011, 22:52
Hvor mye har denne herligheten kostet? Selger Malev rimelig c-klasse one way, eller er det option-town du har brukt? Grattis med Senator!

Malev-billetten kostet ca. 2600 hos Widerøe. I tillegg kostet LH-billetten ca. 1500, og BA-billettene litt over 6K.

Om det er dyrt eller billig får være opp til hver enkelt å avgjøre, men personlig hadde jeg nok aldri booket alt hvis jeg syntes det var dyrt. Alt untatt BA-billettene ble jo også booket litt senere, så det er liksom spredd litt utover et par lønninger ;)

Men at BA satte ned prisen på de laveste businessbillettene sine med en tusenlapp en måneds tid senere, var selvsagt litt irriterende...

Martin
12-06-2011, 07:40
CRJ900 - mit favoritfly på kort og mellemdistance !!!
Jeg elsker bare det fly. Har efterhånden fløjet med det 40 gange. Trods det mangler jeg stadigvæk to i "samlingen" af SAS crj900 fly: OY-KFA og OY-KFE.
Hvis du skriver bare det mindste negativt om det fly , bliver der kæmpe ballade her på FlyPrat..;) ha..ha...

Hehe ;) Da må jeg nok skuffe deg litt ;)

Dagen begynte på morgenen i WAW, med litt buffetfrokost, før jeg hentet kofferten og fikk sjekket ut, og spaserte de få meterne over til terminalen.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0375.jpg

En automat gav meg to BP, og en dame bak en køfri skranke tok i mot kofferten, og fikk tag'et den helt til TXL. I security var det også lite kø, og jeg kom meg gjennom relativt kjapt, uten at det pep. Var dog litt uvant å se sikkerhetskontrollansatte med grønne militærbukser.

Var innom en kiosk og kjøpte en cola og en flaske vann, og satte meg ved gaten og blomstret. Ble lei av det, så jeg gikk en liten runde, før jeg gikk tilbake og blomstret mer. Etterhvert ble det også tid for boarding - ca. et kvarter etter skjema. Det fikk jeg forresten vite på tekstmelding fra Tripit lenge før det stod på noen skjerm. Dagens reklame ;)

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0376.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0378.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0379-1.jpg

Vi ble geleidet inn i en buss, og ble kjørt bort til en ventende CRJ-900 fra Eurowings. Kom meg ombord, og fant setet mitt, 24A - heeeelt bakerst, med et håp om at så mange andre kanskje ikke satte seg så langt bak, og nda helst ikke ved siden av meg. Det gjorde det heller ikke, og godt var det.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0382.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0384.jpg

Armlenet kunne jeg bare glemme å få ned, og den lille maten jeg fikk utdelt, var det mest praktisk å spise fra nabobordet. Greit, så er nok jeg litt større enn andre, men da kan jeg hvertfal konkludere at CRJ-900 ikke er noe fly for meg - med mindre nabosetet er ledig ;)

Vi kom oss opp, og en Helga kom gjennom flyet med en eske som hun delte ut små bokser fra. Det var visst en müsli-blanding, og en flaske med noe hvitt på. Fant ikke ordet "milch" der, så da var det ikke det. Jeg tok sjansen, åpnet flasken, og helte innholdet utover müslien. Modig gjort med tanke på at jeg ikke "liker" melk, og er enda mer skeptisk til ting som "ser ut som" melk ^_^

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0385.jpg

Anyway, så smakte det ikke så galt, og etterhvert kom Helga med drikke også, så da ble det å kose seg med den. Vi havnet så etterhvert på DUS, landet, taxet, og vi fikk kjøre buss inn til terminalen.

Vel inne på DUS sin terminal A, var det å kikke seg litt rundt, og se om man kunne finne ut hvor flyet videre skulle gå fra. Tror jeg gikk terminalen fram og tilbake et par ganger, før jeg fant noen små skjermer et sted. Kunne bekrefte at A82 som stod på boardingkortet fortsatt stemte, og fant denne - ned en trapp, og oppdelt i fire (82 A, B, C og D). Mao. nok en bussgate. Satt der og blomstret enda mer, før de slapp oss ombord i en buss, som kjørte oss til flyet.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0387.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0389.jpg

Vel ombord, var det TO Helgaer (i motsetning til en Helga og en Fritz på den forrige). Nok en gang satt jeg bakerst, denne gangen på 24F. Her lærte jeg forresten forskjellen på de to flyene jeg fløy i dag: Dette flyet hadde ikke vindu på høyresiden på rad 24, mens det forrige hadde. Jaja, man overlever vel en flight uten vindu?

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0390.jpg

Dette flyet var fullere enn det forrige, og mange flere kom lenger bak, inkludert han som skulle sitte ved siden av meg. Jeg tror han skjønte på forhånd at dette kunne bli trangt, men han satte seg ned. Trangt ble det også.. Det var dog flere ledige seter lenger fram, som han hadde kunnet flytte seg til, så jeg klarte ikke helt å synes synd på han.

Nuvel, vi kom oss opp, fikk en sjokolade, takket nei til drikke, og ned igjen på TXL. Bagasjen kom også relativt kjapt.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0391.jpg

Etter å ha fått tak i kofferten, fikk jeg tak i noen Euro, og fant en buss. Deretter - i et forsøk på å kjøpe billett - tror jeg at jeg klarte å ødelegge en billettautomat. Lite skjedde på kortterminalen, og på selve billettautomaten, gikk den "tilbake til start". Med litt makt, fikk jeg ut kortet, og da stod det noe på kortterminalen som jeg tror kunne bety "i ustand" eller noe.

Jeg fikk uansett fisket fram noen Euro-mynter, og forsøkte på nytt, og nå hadde jeg billett. Boardet bussen, og etter litt sightseeing, kom vi fram til Zoologisk hage. Derfra fant jeg kjapt hotellet - Hampton by Hilton, som lå like i nærheten. Fikk sjekket inn hos en hyggelig dame, og fikk tom. med et lite velkomstbrev, i en konvolutt merket "Mr. Foss".Stilig :)

Det ble slappet av noen timer på hotellet - mest pga. at det regnet - før jeg gikk ut for å fange meg noe middag. Etter litt sightseeeing til fots, klarte jeg å finne et sted kalt "Hard Rock Cafe". Der var midlertidkøen så lang, at jeg stod over - og var egentlig like glad for det, fant jeg ut etterhvert. Etter å ha trasket litt videre, kom jeg fram til et sted hvor det lå en to-tre tilsynelatende italienske reatauranter ved siden av hverandre, og tenkte at dette så bra ut. Her fant jeg ut at jeg tydeligvis ikke var helt inne i en-eller-annen berlinsk form for restaurantskikk. Når jeg går på restaurant, pleier jeg som regel å stå i inngangen og se sulten ut, og så kommer det noen bort og spør om jeg vil ha et bord. Til tross for et par ganger med øyekontakt fungerte det tydeligvis ikke sånn her. På et av stedene fikk jeg til slutt kontakt med en kelner, spurte om bord til en, og selvsagt hadde han da det. Det var bare å sette seg. Flott.

Fikk kjapt en meny, dog på tysk, men da "min" kelner skjønte at jeg ikke var tysk, ble den kjapt byttet ut med en en på engelsk. Fikk bestilt en cola, og etterhvert noe paste med noe kjøtt og sopp, og visstnok en cognac-saus eller hva det var. Skikkelig godt, var det.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0392.jpg

Til tross for det, var servicen ikke den beste jeg har vært borti. Da glasset var tomt, tok det tid før jeg fikk tilbud om mer. Jeg er her vant til at de ser glasset, og så spør de gjerne om man vil ha mer. Her måtte kelneren "hukes tak i" for å få noe mer å drikke. Det samme når man skulle betale. Vet ikke om det er "restaurantkulturen" i Berlin jeg sliter litt med å forstå, eller om jeg fikk en dårlig kelner ^_^

Stakk etterhvert tilbake på hotellet, og gjorde et par mislykkede forsøk på og få oppdatert denne TR'en. Nettet her er gratis, men til dels veldig ustabilt, så til slutt gav jeg opp, og la meg.

Nå venter straks litt frokost, før det blir å finne en buss tilbake til TXL, og to nye "busser" hjem til OSL.

Martin
12-06-2011, 10:20
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0393.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0394.jpg

Frokosten var god, og jeg fikk sjekket ut. Hadde egentlig planer om å gå tilbake til Zoo, og ta buss X9 som jeg kom dit med i går, men ble anbefalt å gå til venstre og ned til Ku'damm, og ta 109. Det ble plutselig mye kortere og gå, og ellers like enkelt.

Fremme ved TXl, var det god tid til avgang - så gos tid at de ikke ville ha kofferten min, da det var enda en flight som skulle gå før min. Jeg kunne i det minste få boardingkort, og fikk det sammen med vegbeskrivelse til loungen, som ligger landside, med beskjed om å komme tilbake 40 minutterflr avgang. Her går det nå i potetgull, cola og internett, og det er ca. to timer til avgang. Riktig så trivelig liten lounge, og jeg er litt glad for at jeg fikk testet den, før den stenger sammen med hele flyplassen neste år.

Martin
12-06-2011, 10:31
Nå kom loungedamen bort og lurte på om jeg skulle være med 11:05-avgangen. Godt at de passer på :)

Nei, colaglasset er tomt. Må hente mer.

Fnate
12-06-2011, 11:20
Elefanten la merke til at du takket nei til drikke på flyet til TXL... Det er et valg han aldri ville gjort. Ellers ser det ut som en skikkelig kul tur da. Gennialt opplegg.

Hickok
12-06-2011, 13:01
Ikke noe bahn her takk. Baan. Baaaaaan. Takk. ;)

Og god tur videre til Martin. ;)

-A

Woops. Hmm, litt blanding av språk, ja! :)

Øivind
12-06-2011, 14:17
Fremme ved TXl, var det god tid til avgang - så gos tid at de ikke ville ha kofferten min, da det var enda en flight som skulle gå før min. Jeg kunne i det minste få boardingkort, og fikk det sammen med vegbeskrivelse til loungen, som ligger landside, med beskjed om å komme tilbake 40 minutterflr avgang.
Dette er en av grunnene til at dette er en av de flyplassene jeg liker minst i Europa.
Alt er så upraktisk og lite publikumsvennlig.

Martin
14-06-2011, 15:43
Elefanten la merke til at du takket nei til drikke på flyet til TXL... Det er et valg han aldri ville gjort.

Nei, det kan hende. Det var trangt og fælt, og jeg orket ikke å måtte sitte å holde i et glass i tillegg. Elefanten har den fordelen at han er litt mindre enn meg.

Dette er en av grunnene til at dette er en av de flyplassene jeg liker minst i Europa.
Alt er så upraktisk og lite publikumsvennlig.

Faktisk, så likte jeg flyplassen. Med loungen lanside, var det ikke noe problem å vente der, spesielt når man ikke hadde voldsomme mengder baggasje. Selvsagt en liten ulempe at man tydeligvis ikke kan bli kvitt bagasjen om forrige flight ikke har gått enda, men det er vel et problem bare om man møter opp ekstremt tidlig og/eller har mye bagasje. Jeg hadde ikke så mye bagasje - strengt tatt hadde kofferten gått i hattehylla (den har gjort det før), men jeg gidder ikke å drasse med meg den gjennom security samt med meg hele tiden med mindre jeg f.eks. har det veldig travelt med å komme meg av i andre enden.

Loungen var trivelig, og jeg satt og koste meg med cola og potetgull mens jeg surfet litt på nettet. Etterhvert var det ca. en time til avgang, så jeg tuslet tilbake til innsjekk. Damen kjente meg fort igjen, og virket nesten glad for å se meg: "It's you again", utbrøt hun, mens hun smilte. Hun fikk så tag'et kofferten min helt til Oslo, og jeg fant security.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0395.jpg

Likte løsningen her. En sikkerhetskontroll betjente kun et par gater, som betød at det sjeldent var mange som skulle gjennom - stort sett kun de som skulle være med samme flight. I tillegg lå passkontrollen på samme sted.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0396.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0397.jpg

Vel gjennom security, var det bare å sette seg og vente, og etterhvert begynte de boarding. Jeg kom meg om bord, og fant setet mitt, 3F.

Flighten foregikk som de fleste BA-flighter. Relativt lett servering på disse kortere flightene, kun en salat, som forøvrig var god. Det gikk også med et par bokser cola til herren i 3F.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0399.jpg

Landet etterhvert på LHR, og fikk connectet og kommet seg gjennom security og til loungen. Valgte først den nordre, siden trafikken gikk mot øst, og da kan man se flyene lande fra den loungen. Synes det er mer spennend å se de "plutselig" dukke opp, enn å se den stå og vente på å line opp i flere minutter. Valgte dog først å få meg noe å spise, så jeg satte meg ved et av "spisebordene", og forsynte meg et par ganger av salatbaren, før jeg gikk for å finne en plass med stikkontakt. Det forsøket ble mislykket, så jeg gikk istedenfor til den andre loungen, i sørenden av terminalen, og der fant jeg faktisk en plass med stikkontakter. I tillegg virket den :).

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0400.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0401.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0402.jpg

Satt så der littegrann, før det nærmet seg tid for boarding, og jeg fant gate A8. Her fikk jeg bekreftet det som jeg leste på Flyertalk for en tid tilbake: Da har faktisk begynt med Priority Boardaing for CE/Gold/Silver :). Det var satt opp slike bånd som man måtte gå gjennom for å komme til der de scannet BP, og her var det ett sikk-sakk bånd for de i ET/uten status, og et litt rettere, helt til venstre, for oss som satt foran, og/eller hadde shiny kort. Første gangen jeg hart opplevd dette på short-haul :)

Vel om bord ble man ønsket velkommen, og fant setet sitt. Det var purseren som alene tok seg av oss 10 i CE, og ikke en eneste tralle var ute. Her ble drikke- og matbestillinger tatt en og en, og hentet fra galley. Stilig med litt ekstra service, selv om man merker at det tar litt lengre tid når man sitter nesten bakerst.

Bar-runde først: Ble cola, siden jeg hadde bilen stående på OSL. Her fikk jeg både et fullt glass, og en extra boks - i tillegg til rørepinne i glasset. Det har jeg heller aldri fått før :)

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0404.jpg

Maten var enten noe kylling, eller noe jeg tror var noe fisk. Det virket som om de fleste valgte kyllingen, og jeg "fryktet" et øyeblikk at den skulle gå tom, men neida. Jeg fikk også muligheten til å velge, og valgte kylling. Fortsatte med cola - dessverre uten rørepinne herfra :(.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0405.jpg

Maten var god, og colaen likeså. Vi kom oss etterhvert forbi Oslo på vår høyre side, og gjorde en liten sightseeng over større deler av Østlandet, for vi kom vestfra over Hurdalsjøen, og inn over Mjøsa litt nord for Minnesund, og svingte til høyre mot 19L, som gav kortest taxeveg til gaten.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0408.jpg

For første gang har jeg også nå fått parkere på kombigate når jeg kommer fra utenfor Shcengen. Learjet stod og lusket utenfor døra, så jeg ble stående og prate litt med han, mens jeg samtidig havnet lenger og lenger bak i passkøen. Allikevel, var den eneste køen for EU/EØS-pass ganske kort da jeg kom meg opp dit, og jeg var allikevel kjapt igjennom.

Innom Tax-free for den obligatoriske posen M&M, en deo og litt tyggis, og da jeg kom til bagasjebåndet, kom kofferten forbi, og jeg fikk plukket den med meg, og kommet meg gjennom tollen, og ned til bilen, og turen var offisielt over.

Håper det var en fornøyelig lesing.

Jo, og forresten: Glemte nesten dette bildet ;)

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0406.jpg

Polaris
14-06-2011, 15:59
Ikke for å være negativ eller noe - men jeg orker bare ikke lese meg gjennom Loungegreier og gjetting på flyplasser (sorry :72:) - hvor reiste du egentlig? Jeg prøvde å lese noen kortere innlegg og bilder og slikt no, men jeg fant kun ut noe om England og Tyskland. Ish.

Martin
14-06-2011, 16:15
Ikke for å være negativ eller noe - men jeg orker bare ikke lese meg gjennom Loungegreier og gjetting på flyplasser (sorry :72:)

Alt i orden. Can't please everyone ;)


- hvor reiste du egentlig? Jeg prøvde å lese noen kortere innlegg og bilder og slikt no, men jeg fant kun ut noe om England og Tyskland. Ish.

OSL-LHR i Business - British Airways
LGW-AMS i Busness - British Airways

Overnattet på CitizenM rett utenfor terminalen på AMS

AMS-BUD i Business med Malev.
BUD-WAW i Business med Malev

Overnattet på Courtyard by Mariott like utenfor terminalen ved WAW

WAW-DUS i Lufthansa Economy
DUS-TXL i Lufthansa Economy

Overnattet på Hampton by Hilton i Berlin, og spiste for en gangs skyld ikke på Hard Rock Cafe :wow:

TXL-LHR i Business med British Airways
LHR-OSL i Business med British Airways.


Jeg liker å skrive TR'er, og liker positive tilbakemeldinger på måten jeg skriver på, og har kanskje min "egen" måte å gjøre det på. Skriver alltid live, underveis, og om jeg kan få folk til å lure litt på hvor jeg skal, synes jeg det er morsomt, spesielt hvis det er en litt komplisert reirerute sånn som nå.

Hva slags TR'er er det folk egentlig ønsker? Skjønner at jeg ikke kan tilfredstille alles behov, men ko gjerne med litt feedback. Får stort sett positive tilbakemeldinger, men tror dette er den første "negative" jeg har fått. Er det noen som evt. mener jeg kunne gjort noe bedre?`

(Og no personal offence til Polaris. Tar det ikke negativt, men heller som kontruktiv kritikk).

Twin Otter
14-06-2011, 16:19
Du skriver rapport på din måte Martin og jeg digger det. Andre skriver på andre måter. Folk er forskjellige. Polaris og alle oss andre skal bare være glad for at det er folk som gidder og skildre sine reiser for oss.

Polaris
14-06-2011, 16:21
Du må ikke ta det personlig. Jeg er litt sær vettu - må ha alt i oversiktlig "chart and figure form" :love :lol: Grunnen til at jeg spurte om det var jo fordi jeg faktisk lurte, hadde jeg gitt fullstendig faen hadde jeg jo ikke spurt ;)

Takk, Malev sounds fancy :)

Martin
14-06-2011, 23:37
Du må ikke ta det personlig. Jeg er litt sær vettu - må ha alt i oversiktlig "chart and figure form" :love :lol: Grunnen til at jeg spurte om det var jo fordi jeg faktisk lurte, hadde jeg gitt fullstendig faen hadde jeg jo ikke spurt ;)

Takk, Malev sounds fancy :)

Neida, tar ikke noe personlig, men når jeg hører at folk ikke orker å lese, begynner jeg jo å lure om jeg kanskje skriver for "vanskelig". Jeg har jo for vane å enten ikke si en dritt, og la folk gjette, eller så skriver jeg en lang avhandling om selve bookingen, og detaljert routing. Anyway, vi får se hvordan neste TR blir. T-66 til avreise.


Har forresten fått lagt inn bilder i innleggene over. En ny måte å gjøre det på for meg, som vanligvis legger alle bilder i slutten. Håper folk "gidder" å bla gjennom hele en gang til for å se på bilder ;)

Someone
15-06-2011, 05:43
Og der kom bildene ja :) Nok en glimrende rapport fra den kanten!

K3nn7
15-06-2011, 06:59
Jeg må innrømme at jeg klødde meg litt i huet når du skrev i "kode" :P Allikevel en artig og ikke så vanlig måte å skrive TR på. Takk for turen!

jcnorway
15-06-2011, 07:26
Takk for nok en super rapport! Morsomt å reise "sammen" med deg.

Jo, og forresten: Glemte nesten dette bildet ;)

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0406.jpg

Jobber conciergen lørdag 25.JUN? :colgate:

Discus
15-06-2011, 20:10
Leste litt kjapt på skjermen her - "all luggage lost" :D

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Berlin/IMG_0311.jpg

Takk for rapporten og bildene!

Fnate
15-06-2011, 20:42
Kongerapport Martin. Det er kult med så mange forskjellige rapporter som er her inne.

SQ 777
15-06-2011, 20:55
Herlig, Martin.....:):lol:

litt-amatør
16-06-2011, 00:41
Jeg synes måten du har gjort på her er helt super. Har vært veldig artig å følge deg. Vi trenger litt utenom det vanlige-rapporter. Gleder meg til neste TR fra deg.:D

OEH
16-06-2011, 00:43
Artig og informativt!

HS-TLD
16-06-2011, 02:46
Kjemperapport som vanlig Martin....:up: Bare fortsett i samme stil - det er alltid gøy å "følge" deg på tur...;)

Martin
17-06-2011, 14:04
Men hva skal jeg med sølv når jeg flyr businss allikevel? Tjene mer miles ;). Fordelene man har på bakken med sølvkort, er omtrent de samme som når man flyr business.


Jeg har bare lyst til å legge til enda et svar her. En kamerat bestilte nylig tur til New York for seg og dama med BA, og jeg fikk lov til å ta en titt på bookingen hans. Jeg ble nesten overrasket da jeg så hvor mye det kostet å reservere seter når man ikke har status. Var vel nesten 1000 kroner til sammen for de to på alle fire flightene - et par hundrelapper mer, om de ønsket å reservere en av toseterne helt bakerst i jumboen. Nei, godt man har sølvkort, sier jeg.

Ellers har man fått alt av miles på BA-kontoen etter at Malev-flightene tikket inn i dag. Mangler per nå 310 Tier Points for gull, og per øyeblikket har jeg - *teller over* - 300 "upcoming" Tier Points. Hmm, jeg lukter en TP-run innen 8/10.


Ellers takker jeg for hyggelige kommentarer. Er de som gjør det litt moro å skrive en TR :)

Flying-news
17-06-2011, 19:58
Du drikker for mye cola! :rolleyes:

Flott TR! Liker veldig godt måten du skriver på, og dette med gjetting var nå bare morsomt - nå har vel alle funnet ut at å gjette ikke er min beste side da..

Skriv gjerne slik en som dette igjen! :)

pgaa
17-06-2011, 23:28
Fantastisk rapport som vanlig :up:

LNv22
04-07-2011, 22:50
Herlig rapport Martin - leser gjerne flere!

Takk for titten:)

Martin
05-07-2011, 23:37
Herlig rapport Martin - leser gjerne flere!

Takk for titten:)

Jo, takker for det :)

Ble sittende og titte gjennom denne tråden nå, og som en av mine "verste kritikere" må jeg egentlig si meg fornøyd. Før har bildene kommet i egne innlegg mot slutten av tråden, mens heg fikk jeg i det minste editert de inn. Neste gang satser jeg på å legge inn bilder underveis, sånn at jeg slipper å måtte velge bort en del bilder (som jeg måtte nå) fordi det ikke var plass til flere. Satser på å gjøre neste TR enda (i mine øyne) bedre ;)

T-44 til avreise når klokka snart bikker midnatt. Det vil si at det er 44 dager til jeg ligger og forsøker å sovne, og lurer på hvorfor i h***** det virket som en lur ide å booke morgenflighten til BA da jeg booket - men med antall flighter jeg skal ha den dagen, kan det lønne seg å begynne tidlig kanskje ^_^.

Øivind
10-07-2011, 15:13
Nok en hyggelig overraskelse da jeg skulle hjem fra UK på fredag.
Da jeg sjekket inn på nettet dagen før hjemreisen takket jeg nei til tilbudet om oppgradering til CE for 650 kroner, selv om det var litt fristende, og valgte sete 9F som alltid når det gjelder A319.
Da jeg kom til LHR og fikk boardingkortet stod det 3F på det :D
Etter at jeg ble gold for et år siden har dette hendt meg på mer enn halvparten av flyvningene, så gold er definitivt value for money for meg.
Tilgang til first class loungene er imidlertid det mest attraktive ved gull-statusen.

Hypern
10-07-2011, 18:02
BA har jo et noe forvirrende system for status da. Hvor mye miles utgjor det for en tierpoint feks? De kunne ikke ha gjort som 99% av alle andre program som utelukkende gar pa miles/poeng (EB poeng er jo det samme som miles)?

Øivind
10-07-2011, 18:45
BA har jo et noe forvirrende system for status da.
Hvordan er systemet forvirrende?
Er da faktisk veldig enkelt og greit.

Martin
10-07-2011, 18:56
Først må man skille mellom miles og Tier Points: Miles får man etter hvor langt man flyr, hvilken kabin man sitter i, og evt. status-bonus. Flyr man fra LHR til OSL, får man f.eks. mer miles enn om man flyr fra LHR til AMS, som er kortere.

Man får 100% i economy, 125% i premium economy, 150% i business, og 200% i F, I tillegg har man 100% bonus om man har sølv- eller gullkort. De 100 prosentene regners ut i i fra basic milage - altså får man ikke statusbonus av kabinbonusen. En sølvkunde i business, får da 250%.

Tier Points er de poengene man får status av. Der får man like mange om man flyr til OSL eller AMS fra LHR: 10 på billigøkonomi, 20 på fleksibel, og 40 på business. ALtså har man "fixed rates" innen europa, noen flere TP på de litt lengre Europa-rutene, samme opptjening på alle ruter til Nord-Amerika, alle til Sør-Amerika, osv. osv. Man får f.eks. like "mye status" av å fly LHR-JFK, som å fly LHR-LAX. Egentlig et veldig greit og enkelt system, og det er veldig lett å regne ut hvor mye man mangler for å oppnå status, samt hva man får får en fremtidig booking.

En av grunnene til at jeg liker Executive Club såpass godt som jeg gjør :)