PDA

View Full Version : Hvem bør ha krav på god beinplass på economy?

Duogjegogvito
08-06-2011, 09:55
Min kone og jeg ville prøve den nye New York-direkteruten til SAS, og booket billetter i fjor høst rett etter at billettene ble lagt ut. Vi flyr alltid economy, og en ting som er fint med SAS er jo at man kan velge plasser når man booker, noe vi også gjorde. Bestilte plasser ved nødutgangen på returen til Oslo.

Da vi kom ombord på flyet i New York ble vi spurt om å bytte sete til et lenger bak fordi det var en mann (med sin kone) som hadde lange bein og gjerne ville sitte med god beinplass ved nødutgangen.

Verken kona mi eller jeg er veldig lange i beina, men vi hadde gledet oss til god beinplass og var veldig klare for å sitte der, og vi hadde tross alt bestilt disse plassene for et halvt år siden. Derfor sa vi nei, og følte oss selvsagt ganske teite der og da. Vi har nok funnet ut i etterkant at vi nok burde sagt ja og kommer til å si ja dersom det blir en neste gang.
Nå fikk denne langbeinte mannen sitte ved nødutgangen på andre siden, da noen andre sa ja til å bytte med ham.

Lurer jeg litt på hva dere mener? Burde seter med god beinplass kun væreforbeholdt de med lange bein? Er det opp til folk å bestille slike plasser på forhånd?

Someone
08-06-2011, 10:05
Hvorfor burde dere sagt ja? Dere hadde vært flinke og reservert gode seter og da er det rimelig at dere beholder de setene. Så får heller vedkommende reise på en bedre klasse neste gang. Det er da ikke din jobb å sørge for at folk får plass til bena

The Ticketor
08-06-2011, 10:29
Enig. Dere har alt på det tørre. Visst, jeg forstår at man likevel føler seg kjip, men hey - dette er ikke deres ansvar.

Vegasbaby
08-06-2011, 10:30
Enig med Someone. Trenger man ekstra plass, er man selv ansvarlig for å skaffe dette. Synes heller ikke kabinbesetningen burde sette deg i en så beklemt situasjon.

Ztrem
08-06-2011, 10:36
Jeg er helt enig.

Selv er jeg ganske lang i beina og sitter som regel lite godt i et vanlig sete og dette er selvfølgelig verst på IC. Tiltross for dette har jeg ingen forventning om at andre skal gi fra seg de beste plassen for at jeg skal sitte der, men heller aksepterer at jeg bestilte for sent.

First come, first served!

Dag Viking
08-06-2011, 10:44
Enig med Someone, førstemann til mølla. Trodde egentlig at nødutgang var reservert for EBG, var det ikke det tiligere?
Det jeg derimot ikke synes noe om, er at det blir plassert eldre ved nødutgang. Det burde være en øvre aldersgrense for å sitte der, både ved kort- og lang-distanse. 65-70år. Vi vet alle hva som skjer med muskelkraft og hvor mye ben i kroppen tåler når man blir eldre, og det siste man trenger ved en evakuering er personer som sitter ved nødutgang som ikke er i stand til å hjelpe seg selv engang.

Hickok
08-06-2011, 10:46
Denne er enkel. Du har langt på vei valgt SAS, nettopp fordi du kan kan dra fordel av å velge de beste setene ved å booke tidlig, og har kanskje betalt mer nettopp for å kunne gjøre dette. Hvis du ikke kunne gjort dette hadde du kanskje valgt et annet selskap.

Sitt der med verdens beste samvittighet.

LNv22
08-06-2011, 10:51
Da vi kom ombord på flyet i New York ble vi spurt om å bytte sete til et lenger bak fordi det var en mann (med sin kone) som hadde lange bein og gjerne ville sitte med god beinplass ved nødutgangen.

At SAS i det hele tatt setter deg i denne situasjonen finner jeg betenkelig.

I dette tilfellet hadde jeg nok respondert ganske så resoultt "Jeg antar du mente fremover til Economy Extra eller Business"?

fluxie
08-06-2011, 10:56
At SAS i det hele tatt setter deg i denne situasjonen finner jeg betenkelig.

I dette tilfellet hadde jeg nok respondert ganske så resoultt "Jeg antar du mente fremover til Economy Extra eller Business"?

Haha, jeg skulle så brukt denne, om jeg hadde fått det samme spørsmålet.

Uansett, etter min mening har trådstarter sitt på det tørre. Du skal ikke behøve å føle deg kjip for dette.

Fnate
08-06-2011, 10:58
Er 100% enig med alle andre her. Jeg ville nesten skrevet en ris&ros mail til SAS og sagt at det var urettferdig å sette dere i en slik situasjon. Man føler seg jo usedvanlig kjip, selv om det ikke er noen grunn til det.

Jeg føler meg veldig beklemt ved slike spørsmål, og spør helt klart om hvor de mener jeg så skal sitte.

Larsabal
08-06-2011, 11:09
hvis SAS synes det var ille at en kunde med lange ben måtte sitte i vanlig economy-seter kunne de selv ha flyttet vedkommende frem i flyet. Jeg er enig med de andre, dere gjorde rett og dere ble helt unødvendig satt i en kinkig situasjon.

Duogjegogvito
08-06-2011, 11:13
Takk for tilbakemeldinger.

Jeg er helt enig med dere alle sammen. Men det virket som at folk ikke helt hadde forståelse for mitt valg der og da.

Hele situasjonen ble veldig rar i og med at flyvertinnene tok det opp da vi var i ferd med å sette oss.

Men som sagt. Da vil jeg med god samvittighet gjøre samme valg neste gang, hvis jeg som nevt da ikke skulle få oppgradering da....

Vegasbaby
08-06-2011, 11:35
[QUOTE=Fnate;641501Jeg ville nesten skrevet en ris&ros mail til SAS og sagt at det var urettferdig å sette dere i en slik situasjon. Man føler seg jo usedvanlig kjip, selv om det ikke er noen grunn til det. QUOTE]

Når du nå i tillegg beskriver hvor beklemt du følte deg, støtter jeg faktisk Fnate: Skriv en mail til SAS og "ris" dem for dette. Selv er jeg av den nokså forsiktige typen og er jammen ikke sikker på om jeg hadde klart å manne meg opp til et nei dersom alles øyne var rettet mot meg. (Og åtte timer med vedkommende like i nærheten var vel heller ingen drømmesituasjon.)

Henshaw
08-06-2011, 11:57
Mine 195 cm sier at du har ingen grunn til dårlig samvittighet. Du har betalt for mulighet til setevalg (kanskje eller kanskje ikke på lik linje med han andre) og da er det førstemann til mølla.

Bacardi
08-06-2011, 12:02
Lurer jeg litt på hva dere mener? Burde seter med god beinplass kun væreforbeholdt de med lange bein? Er det opp til folk å bestille slike plasser på forhånd?

Nødutganger ville i en ideèll verden vært forbeholdt de som trenger det, spesielt på lengre turer hvor biz ofte ikke er et alternativ (alle er ikke rik). Dette er dog noe som skal ordnes lenge før man sitter på flyet, og er den høye mannens/flyselskapets problem.

I din sak antar jeg at nødutgangen var en av forutsetningene for bestilling, så sådan virker det litt uffent å bli spurt om dette. Du gjorde helt rett i å si nei her.

Mvh, 1.96 ;)

Islending
08-06-2011, 12:07
100% enig med alle her. Dette burde kabinpersonalet håndtert litt mer diskrét. Selv er jeg kun 171 cm kort, men jeg er også glad i litt ekstra benplass. Spesielt på IC.

ILS2
08-06-2011, 13:41
Synes ingen gjorde noe kritikkverdig. Trådstarter så ingen grunn til å oppgi sitt sete (av f. eks. helsemessige årsaker), men jeg synes ikke SAS var spesielt uhøflige som spurte om noen kunne tenke seg å bytte plass. Det er helt normalt på IC-flighter, enten det er familier som ønsker å sitte sammen, eller tilfeller som det overnevnte. Jeg har selv avslått tilbud om setebytte ved flere anledninger, til og med innen Europa. Man får en litt sånn umiddelbar ubehagsfølelse, men det fort over. Hadde du vært amerikaner, ville du umiddelbart snudd spørsmålet til en mulighet for oppgradering, så vi sliter nok litt med at vi er indoktrinert i en jantelovsk væremåte i Norge. Liker ikke å bli tilsnakket av "autoritetspersoner" der man må ta en beslutning mens andre mennesker følger med. Man "vet" jo innerst inne at "alle" rundt tenker 'for en arrogant dust' når man takker nei, men det er jo sånn vi nordmenn er ;)

Er uansett ikke ditt problem at andre ikke booker sete tidlig, ev. betaler det det koster å få tilstrekkelig beinplass.

Hvis man ønsker et eksempel på uholdbar oppførsel fra et flyselskap, kan jeg helle peke på en sak som ble postet på Flyertalk. En kar ble informert ved boarding om at hans sete - ved nødutgangen - var ødelagt (visstnok noe galt med seteryggen), og at han derfor hadde fått nytt sete. Da han gikk forbi sitt opprinnelige sete ved boarding (han endte jo opp langt bak), testet han ut stolen, og alt virket som det skulle. Da flyet var kommet i luften, tok han seg en tur fremover i flyet og oppdaget at det satt en passasjer i setet som var "ødelagt". Det bør nevnes at det ved boarding ble annonsert om overbooket C-klasse, og at de tilbød 1000 EUR til en passasjer som kunne tenke seg å downgrade - i bytte mot penger og "a good seat in Y". Man trenger vel neppe å være rakettforsker for å legge sammen to og to her...

Tilbake til saken; både trådstarter og SAS opptrådte i mine øyne helt greit.

FlyHi
08-06-2011, 13:57
Alene det faktum at trådstarter har følt det var en ubehagelig situation at sige nej til at flytte plads kunne tyde på at situationen kunne være håndteret bedre af crew. At bede pax om evt. at flytte plads så evt. børnefamilier kan sidde sammen eller som i dette tilfælde at prøve at hjælpe en pax med behov for bedre benplads pga højden eller andre årsager er noget der sker hele tiden og som udgangspunkt er det helt ok at være lidt fleksibelt fra crewets side for at finde løsninger som tilfredsstiller flest mulige. Vi er selv som børnefamilie blevet hjulpet af crew et par gange når vi ikke har fået sæder sammen - noget vi har sat stor pris på.

Men man kan spørge på mange måder, så det f.eks. ikke bliver ubehageligt at sige nej. Hvis spørgsmålet f.eks. er formuleret som "er disse sæder nogle i selv har reserveret i forvejen eller har i noget imod at flytte til andre, så en medpax med lange ben kan sidde her? I skal forøvrigt ikke føle nogen tvang" - så giver det en fin mulighed for at sige nej. Når man så har sagt nej vil det være helt ok hvis crewet nævner, at det forstår de godt når man har glædet sig til den ekstra komfort i 6 mdr og måske endda afslutter med et "nyd turen og jeres reserverede benplads".

Gør man det på den måde har man både forsøgt at hjælpe den høje pax , men ikke sat andre i forlegenhed.

Nu ved jeg jo ikke hvordan der er blevet spurgt i dette tilfælde, men det faktum at trådstarter følte sig sat i forlegenhed over at sige nej - kunne tyde på at det kunne være håndteret bedre. Man skal ikke have dårlig samvittighed over at sidde på de sæder man har reserveret for 6 mdr siden.

Naturligvis skal man have lov til at beholde de pladser man har reserveret lang tid i forvejen - og det skal man gøre med god samvittighed.

Som andre har nævnt - skriv til SAS og forklar situationen og at I følte det ubehageligt at sige nej. Der bliver faktisk lyttet til sådanne ting og det kan måske være medvirkende til at spørgsmålet bliver formuleret lidt anderledes næste gang, så det ikke er så svært at sige nej for andre...

HVI
08-06-2011, 15:31
Enig med alle. Med mine 198cm sitter jeg så godt som alltid på nødutgang når jeg reiser economy. Dersom jeg finner at disse ikke er ledige er det bare å bite tennene sammen og være forberedt på gnagsår på knærne :)

Det som derimot irriterer meg er folk som har valgt å sitte på nødutgang, som viser helt klart at de har ikke noen anelse hva det innebærer (benplass, regler for håndbagasje, oppgaver ved en nødsituasjon). Jeg tenker da at de har "tatt" plassen fra noen med lange ben som helt sikkert hadde hatt lyst til å sitte der.

JoeW
08-06-2011, 15:53
Tror det var en gang i høst at jeg ble spurt om å bytte plass fra aisle på nødutgang til en midsete langt bak--dog direkte av en passasjer, på en kort rute som OSL-CPH. Smule ubehagelig når jeg sa nei, og passasjeren fulgte opp med et bittert "nei, du vil kanskje sitte på midtgang du". Overlevde dog, og det gjore sikkert mann og kone som satte himmel og hav i bevegelse for å kunne sitte sammen i en time også.

Utflyttet
08-06-2011, 16:00
Jeg stiller meg på linje med alle andre her, trenger man mer plass så lærer man hvordan systemet fungerer og får reservert setet selv.

-A

SAS-Steward
08-06-2011, 21:38
Jeg vil fra tid til annen spørre pax om de vil bytte seter. Da for å få barnefamilier sammen, lange mennesker som åpenbart ikke sitter godt etc.
De som da sier ja blir belønnet godt, enten i form av uppgrade om det er mulig. Eventuelt med andre ting. Champagne, sjokolade, og andre søte hemmligheter vi måtte ha.
Voksne mennesker som ikke klarer å sitte fra hverandre i 45-60 min sliter jeg litt med å hjelpe, skal innrømme det. Men det kommer også an på hvordan folk gjør dette selv.
Men det settes stor pris på av crew, og sikkert også av medpassasjerer når folk er hjelpsomme.

I denne saken har ingen gjort noe galt, det er fult lovlig å si nei. Ingen skal måtte føle ubehag pga av det.

Vegasbaby
08-06-2011, 22:49
I denne saken har ingen gjort noe galt, det er fult lovlig å si nei. Ingen skal måtte føle ubehag pga av det.

Nå er det vel strengt tatt ikke kabinpersonalets subjektive oppfatning av om det er grunn til å føle ubehag som er avgjørende - men hvorvidt vedkommende som spørres rent faktisk føler det (og dette ikke er helt uberettiget).

BårdK
09-06-2011, 02:59
Nå er det mange år siden jeg fløy economy interkontinentalt, men som ikke-mørk og kun 174 på strømpelesten er det en liten glede å se de høye og mørke ha det ekstra trangt!

SAS-Steward
09-06-2011, 11:14
Nå er det vel strengt tatt ikke kabinpersonalets subjektive oppfatning av om det er grunn til å føle ubehag som er avgjørende - men hvorvidt vedkommende som spørres rent faktisk føler det (og dette ikke er helt uberettiget).

Kabinbesettningen har strengt tatt ikke noe med det å gjøre. Men jeg mener at man ikke skal føle seg ille til mote fordi man svarer nei på spørsmål om bytte.
Hva min subjektive oppfatning er har ingenting å si.
Men å si nei skal og bør ikke være noe problem for noen, om noen blir irritert fordi andre ikke ønsker å bytte sete, er faktisk da den enkeltes problem.

Fnate
09-06-2011, 12:11
SAS-Steward... Jeg skjønner at dere ønsker å hjelpe. Det er egentlig en egenskap jeg verdsetter høyt hos SAS crew. Det er dere veldig gode på.

Men er det ikke litt slik at mange av de som "trenger hjelpen" i dette tilfellet er folk som ikke kjenner reglene fordi de reiser veldig sjelden med dere? Mens de som reiser ofte kjenner reglene og har sikret seg disse gode setene. (Jeg holder eldre, småbarnsforeldre og UM'er utenfor)

Så ved å være hjelpsomme som her irriterer dere en god kunde med formål å hjelpe en dårlig kunde?

Superhai
09-06-2011, 12:18
Jeg tror ikke det er mulig å garantere at slike spørsmål er smidige. Det finnes to type spørsmål, de man føler er behagelige og de som ikke er det. De er helt forskjellige fra person til person, og til og med tidspunktet (tilstanden) som det stilles.

Når det gjelder "krav" på god beinplass, så rent teknisk har ingen "krav" på bedre beinplass enn andre på SAS (og mange andre selskaper). Men hvem som "bør"? Jeg synes det ikke finnes noe svar på det. Det som nok gjør det vanskelig er jo det at for noen er det et spørsmål om reisen blir fra smertefull til behagelig, mens for andre så er det overgang fra "helt greit" til behagelig. (Og for de som er så opptatt av total-høyden, det er egentlig ikke det som er så interessant, det er avstanden fra kneskåla til hoften som er vesentlig her). Og dette er en tilstand som er medfødt som ikke man kan gjøre noe med. Men også ofte kan andre tilstander or situasjoner gi samme spørsmål. Det er barnefamilier, flyredde, klaustrofobiske, allergiker/vs/katte-eier, skadet bein, eldre, snorkere, adhd, religiøse, osv... Prøv heller å svare på hvem har "krav på å få være seg selv".

Videre så synes jeg samtilige her har en litt firkantet tilnærming til dette. Jeg synes absolutt ikke det er en forventning at man skal kunne systemet for å kunne ha en mest mulig behagelig reise, dessuten hva er det med først til mølla prinsippet som gjør det bedre enn andre? Alle har ulike grunner til både reise, når de bestilte billetten, og hvilke prioriteringer de har.

Men min konklusjon er: Får du et slikt spørsmål på vegne av noen andre, så kan du anta at noen har vurdert at denne personen har større behov for det setet ditt enn du har.

Dag Viking
09-06-2011, 12:23
Men min konklusjon er: Får du et slikt spørsmål på vegne av noen andre, så kan du anta at noen har vurdert at denne personen har større behov for det setet ditt enn du har.

Dette tror jeg ikke noe på. En flyvert(inne) kan være en tilfeldig mellom-mann, og spør på vegne av noen som i følge seg selv har større behov for setet ditt enn deg selv. Hvis en flyvertinne blir spurt om å spørre noen andre om å bytte sete, vil jeg tro at hun/han i de fleste tilfeller sier ja, i stedet for å begynne å vurdere om byttet er "rettferdig". Det er lettere å fungere som formidler enn som dommer.

Folk har veldig ulik treskel for å spørre andre om å bytte sete, og ser kun sine egne behov før de spør om bytting.
På samme måte som jeg ikke er villig til å bytte bort nødutgang/vindu/midtgang mot et vanlig/midtsete, vil jeg heller aldri finne på å spørre andre om å bytte tilsvarende med meg.

Fredrik74
09-06-2011, 12:25
Jag fick en likadan fråga som trådstartaren när jag flög för ett tag sen och jag förstår precis obehagskänslan när man tackar nej. Man måste ignorera den känslan för vem har egentligen rätt till platsen vid nödutgången? Plats 10A på en 736 är dessutom rätt bra och det finns ju en anledning till att jag valde den. Jag skulle gärna byta med folk som brutit ben eller har andra uppenbara problem men de får ju inte sitta på den platsen...

I mitt specifika fall tycker jag nog dock att flygvärdinnan kunnat vänta tills boardingen var klar eller kollat på sin lista(för nog står det väl vilka platser som är upptagna?) då det visade sig att E-platsen på min rad var fri när alla boardat.

Superhai
09-06-2011, 12:38
Dette tror jeg ikke noe på.

Har du opplevd det når det kommer til seter med ekstra beinplass?

Superhai
09-06-2011, 12:41
(för nog står det väl vilka platser som är upptagna?)

Crewet på SAS får ikke liste på opptatte seter, men får en oversikt over ledige seter hvis klassen har mindre enn ti seter igjen.

SK384
09-06-2011, 12:55
Fikk spørsmål sist fra en av de andre passasjerene om å bytte fra vindussetet jeg hadde bestilt til en midtgangsetet. Hun som ville bytte ville på død og liv sitte ved siden av venninnen sin som satt på et midtsete på raden bak. Jeg sa nei til det. Fristet ikke å sitte på midtsetet fra TOS til OSL. Hadde det vært en barnefamilie som ikke hadde fått plass ved siden av hverandre eller andre som åpenbart hadde behov for å sitte ved siden av hverandre hadde jeg selvsagt byttet med en gang. Det var en annen som byttet sete med dem så venninnene fikk likevel skravlet med hverandre på turen. Tror de spurte tre stykker før de fikk napp. Flyet var forøvrig helt fullt.

Dag Viking
09-06-2011, 13:18
Har du opplevd det når det kommer til seter med ekstra beinplass?

Ja, men det er ganske lenge siden. Tidligere i år ble jeg flyttet fra nødutgang når jeg boardet, uten å få spørsmål om det.

SAS-Steward
09-06-2011, 13:30
SAS-Steward... Jeg skjønner at dere ønsker å hjelpe. Det er egentlig en egenskap jeg verdsetter høyt hos SAS crew. Det er dere veldig gode på.

Men er det ikke litt slik at mange av de som "trenger hjelpen" i dette tilfellet er folk som ikke kjenner reglene fordi de reiser veldig sjelden med dere? Mens de som reiser ofte kjenner reglene og har sikret seg disse gode setene. (Jeg holder eldre, småbarnsforeldre og UM'er utenfor)

Så ved å være hjelpsomme som her irriterer dere en god kunde med formål å hjelpe en dårlig kunde?

Det er helt riktig, mange vet ikke hva som gjelder. Disse forsøker vi å opplyse på en god måte og hjelpe så godt man kan. Men her vil de aller fleste crew ikke gå rundt å forsøke flytte på folk.
De fleste vil nok forsøke å hjelpe de kategoreier du holder ute, mens ander egentlig må spørre selv. Jeg pleier da å si til folk hva som gjelder ifm reservere seter, og hvordan man gjør dette. Forklarer også at de sikkert kan spørre rundt seg og medpassasjerer, men må forvente at ikke alle vil bytte, med mindre du bytter mot en bedre plass.
Det er faktisk eksempler på at noen har hatt plass i eco extra, og byttet med en i economy for å sitte sammen med venner, et enkelt bytt.
Men å bytte med et midtgang mot et midtsete kan man stort sett glemme.

HVI
09-06-2011, 16:07
Opplevde forresten på Norwegian her om dagen at en som hadde 2F måtte flytte til 1E pga. en med rullestol som var blitt plassert der. Han fikk en gratis kaffe som "kompensasjon".

Tommy777
09-06-2011, 18:28
Dette er en av de tingene jeg ikke savner med SAS. For en som reiste opp til 200 flighter i året med SAS gruppen mens jeg bodde i Norge, husker jeg en del ufrivillige seteflyttinger ved gate og en del merkelige forespørsler (som denne) fra CC.

Husker spesielt en flight CPH-LHR der jeg hadde første rad bak business (før Extra kom) ved midtgang valgt lang tid på forhånd som EBG. Hadde tidspress den dagen og setet var godt for å komme seg ut av en MD. Ved gaten fikk jeg beskjed om at jeg var på nest siste rad i ett midtsete fordi en japansk gruppe ville sitte sammen.. "come on, det spiller jo ingen rolle på en så kort flight". En skikkelig dansk f avor itte og der satt man og det tok selvsagt nesten 20 minutter før alle fikk karra seg ut.

Og dette tilfellet var ikke unikt. At en gate agent eller CC skal vurdere og ta en avgjørelse hvem sine behov som er viktigst er helt på trynet og jeg har ALDRI opplevd å bli flyttet til andre seter enn det jeg har reservert hos andre enn SAS bortsett fra når man blir oppgradert og det er equipment change. At SAS ikke har nok plass til beina/ikke gir muligheten til familier å bestille seter sammen/at familier glemmer å velge seter sammen etc etc. er deres problem, ikke mitt.

Det skal være sagt at jeg alltid sier ja til å flytte for at folk skal få sitte sammen, både foran og bak gardinen så lenge at jeg ikke får ett elendig sete.

SAS-Steward
09-06-2011, 19:55
Tror mange missforstår, CC kan ikke flytte på noen som ikke vil i SAS. Det må i så fall gjøres av gate. Om man opplever noe som Tommy777 gjorde her, ville jeg sendt en saftig klage.

litt-amatør
10-06-2011, 00:17
Jeg synes denne debatten var litt interessant. Mine foreldre kom hjem fra ferie i ALC nylig. Jeg hadde bestilt returbilletten, og de hadde tenkt å reise med FR. Men fordi det ofte kan være både spenning og nerver involvert i deres reiser, hadde jeg fått bestilt SAS-billetter. Til og med på eco extra (!!):8: Rett og slett fordi jeg ønsket at de skulle ha en behagelig tur. Selv om kredittkortet lå brunsvidd noen dager kom bilettypen til nytte ettersom datoen måtte endres og det var jo da gratis. Nok om det. Jeg hadde reservert seter på rad 2 (rad 1 var opptatt). Ombord på flyet hadde et følge med en svært syk mann tatt deres plasser. Dermed måtte eco extra-passasjeren stues sammen på rad 1 (seks personer seks seter), mens eco-kabinen bak var drøyt halvfull.

Det gikk greit etter en halvtime i luften da han som satt på midtgangsetet (for øvrig EBG) gikk og satt seg bak på et ledig vindussete i eco - han ofret gratis mat og drikke for å få ro til å lese. Men poenget mitt var at crewet ikke gjorde noe forsøk på å ordne opp i dette, bare sa at dette måtte passasjerene selv ordne opp i, viste til dårlig tid pga slot-tider, og at de ikke ville blande seg i om passasjeren som opprinnelig skulle sitte på rad 2 fikk sitte der.

Jeg har virkelig stor sympati for denne syke mannen og den situasjonen følget hans var i, men dette kunne emm vært løst mer smidig fordi de få på syden-flygninger som har betalt mange ganger ekstra billettpris for å sitte foran, faktisk bør kunne nyte godt av det.

Turen gikk greit, men ikke helt ok. :rolleyes:

The Ticketor
10-06-2011, 10:24
Jeg tror jeg taler for de fleste som jobber på gate når jeg sier at jeg kan love at vi ikke bytter seter på noen i gaten om vi ikke er i en situasjon der vi er nødt til det. Sikkerheten går som alltid først, og er det en regel relatert til dette som krever at vi flytter på folk, så gjør vi det. Ellers holder vi oss laangt unna det å reseate pax!

jefi99
10-06-2011, 12:52
Jeg tror jeg taler for de fleste som jobber på gate når jeg sier at jeg kan love at vi ikke bytter seter på noen i gaten om vi ikke er i en situasjon der vi er nødt til det. Sikkerheten går som alltid først, og er det en regel relatert til dette som krever at vi flytter på folk, så gjør vi det. Ellers holder vi oss laangt unna det å reseate pax!

Hvilke sikkerhedsmæssige grunde kan der være for at bytte to pax' pladser?

sail4fun
10-06-2011, 12:54

Eldre/uføre som har valgt nødutgang. (f.eks)

jefi99
10-06-2011, 12:57
Eldre/uføre som har valgt nødutgang. (f.eks)

OK, det er klart (de burde ikke have fået pladserne i første omgang). Hvilken andre årsager?

LN-FHU
10-06-2011, 14:48
OK, det er klart (de burde ikke have fået pladserne i første omgang). Hvilken andre årsager?

Det kan ikke automater eller OLCI definere, så om pax velger dette, så må de vel flyttes.....

Martin
10-06-2011, 14:51
Det kan ikke automater eller OLCI definere, så om pax velger dette, så må de vel flyttes.....

I hvertfall hos BA må man krysse av på at man vet at man har valgt nødutgang, og at man er kapabel for å evt. hjelpe til.

Mjolnir
10-06-2011, 18:51
Er det ikke slik at flyselskapene forbeholder seg retten til å flytte pax? Man har jo da i praksis ingen rettigheter hvis man får beskjed om å sette seg på 31B, samme hvor lang tid i forveien en har reservert nødutgang.

Hickok
10-06-2011, 21:09
Ingen rettigheter? Du har da alle rettigheter i verden til å la vær å booke med selskapet igjen om du blir behandlet på en måte du føler er urettferdig. Så om du blir flyttet uten grunn, og uten å få noen fornuftig forklaring, så trenger du ikke bruke deres tjenester igjen.

kongenavtys
11-06-2011, 00:42
Ingen rettigheter? (http://www.reisetilkina.com/gj%C3%B8r-deg-klar-til-din-kina-ferie/) Du har da alle rettigheter i verden til å la vær å booke med selskapet igjen om du blir behandlet på en måte du føler er urettferdig. Så om du blir flyttet uten grunn, og uten å få noen fornuftig forklaring, så trenger du ikke bruke deres tjenester igjen.

Tror Ryanair har fått en hver passasjer der til å gå lei på seg selv. Men når de tilbyr flybilletter til 20 kroner rundt om i Skandinavia, så er det vel ikke mye annet enn kun flyturen man skal kunne forvente å få.

Mjolnir
11-06-2011, 16:18
Ingen rettigheter? Du har da alle rettigheter i verden til å la vær å booke med selskapet igjen om du blir behandlet på en måte du føler er urettferdig. Så om du blir flyttet uten grunn, og uten å få noen fornuftig forklaring, så trenger du ikke bruke deres tjenester igjen.

At du kan velge et annet selskap på neste tur kan jo på ingen måte kalles en rettighet. Det hjelper deg veldig lite at du kan velge å fly med KLM neste gang hvis du plutselig står i FRA med et annet og dårligere sete. Så klart vil de fleste selskap helst ha fornøyde passasjerer og flytter ikke rundt på folk bare for moro skyld. Poenget er at du ikke har noen juridisk rett til å protestere hvis du blir flyttet ved gate, enten det er på grunn av passasjerer med helsemessige behov eller fordi to veninner for alt i verden skal sitte sammen.

Discus
11-06-2011, 18:37
Poenget er at du ikke har noen juridisk rett til å protestere hvis du blir flyttet ved gate, enten det er på grunn av passasjerer med helsemessige behov eller fordi to veninner for alt i verden skal sitte sammen.

Men to venninner har heller ingen juridisk rett til å sitte sammen.

Normen hos de fleste selskaper er at de strekker seg for at du skal få den plassen du har booket, men at de må ha ryggen fri for å kunne flytte på folk dersom det er operasjonelle/sikkerhetsmessige/andre behov.

Mjolnir
11-06-2011, 20:45
Men to venninner har heller ingen juridisk rett til å sitte sammen.

Normen hos de fleste selskaper er at de strekker seg for at du skal få den plassen du har booket, men at de må ha ryggen fri for å kunne flytte på folk dersom det er operasjonelle/sikkerhetsmessige/andre behov.

Helt korrekt. Poenget mitt er at flyselskapet har mulighet til å tvangsflytte pax selv om bakgrunnen ikke er 100% legitim. Det har allerede blitt postet to eksempler på dette i denne tråden, en hvor pax hadde reservert sete langt fremme ved midtgang pga. dårlig tid ved ankomst, men ble flyttet bakover pga. en gruppe japanere som ville sitte sammen og en hvor pax ble flyttet fordi hans sete ble tilbudt en voluntary downgrade fra business som ble lovet et godt sete i eco. I det siste eksempelet kan det regnes med at personen som ble nedgradert fikk en kompensasjon for dette, mens pax som ble flyttet til et dårligere sete pga. dette ikke fikk et rødt øre. Jeg kan ikke se at pax har noen rett til å klage/nekte i noen av disse tilfellene. Tvilsom praksis av flyselskapet? Absolutt! Ulovlig? Nei.

The Ticketor
11-06-2011, 21:07

Det mest åpenbare svaret har du fått. Det er også to relativt vanlige situasjoner, nemlig plassering av infants og av PRMer:

Kun 1 infant per seterad tillates, selv om det er fire masker per 3 seter. Dette fordi at cabin crew skal umiddelbart kunne ta på en maske uansett hvor dem befinner seg i kabinen.

PRMer skal seates på vindusete så at dem ikke sperrer inne pax ved en evakuering.

Så kan du også ha trimproblemer på ett fly med få pax. Da kan man måtte flytte pax for at flyet "skal holde balansen".

Det er dem jeg kommer på sånn med en gang.

mo
12-06-2011, 16:34

Mange flyselskaper har egne regler, for eksempel Icelandair har 16 års grense for å sitte ved nødutgangen. Listen over regler kan være lang.

kanari
26-06-2011, 16:58
Må først si jeg er helt enig med trådstarter.Han har alt på sitt tørre.
Gjennom årene har jeg sett endel mennesker som spekulerer i å feks spare penger ved å ikke reservere plasser,for så å sette himmel og helvete i bevegelse som å få viljen sin. Veldig irriterende å møte på slike folk. Alt skal handle om dem og deres ønkser. Og de vet at mange gir seg veldig lett når det blir litt dårlig stemning.

Mjolnir
01-08-2012, 22:47
Opplevde en lignende situasjon som trådstarter for et par uker siden på en CRJ-flight med SAS hvor jeg hadde reservert sete på bakerste nødutgangsrad. Fikk forespørsel fra en av CC i det jeg skulle sette meg om jeg kunne tenke meg å bytte plass siden personen på plassen bak hadde "meget lange ben". Med denne tråden stadig i bakhodet valgte jeg å takke nei, siden jeg tross alt hadde valgt plassen i det innsjekk åpnet pga. beinplass og for å sitte sammen med følget som hadde tilsvarende seter rett over midtgangen.

Jeg må henge meg på de andre som har vært borti lignende og si at det er en litt ubehagelig situasjon, spesielt når man blir spurt i midtgangen i tydelig påsyn av medpassasjerer - inkludert "herren med de lange ben". Jeg får bare anta at jeg ikke var den eneste som fikk et slikt spørsmål og takket nei i og med at det er 8 nødutgangseter på en CRJ.

chrisljo
02-08-2012, 13:16
Er selv 198 med de konsekvenser det har, men er enig at man ikke skal ha dårlig samvittighet for å si nei til en slik forespørsel. Det er dog veldig mange karmapoeng til dem som gjør (dessverre ikke overførbar til miles).

Jeg har ofte fått litt ekstra setehjelp ved checkin eller hos FA, og synes selvsagt det er veldig god service, men uten at man skal straffe dem som i dette tilfellet har vært tidlig ute.

Har dog opplevd at pax er blitt sure fordi de har fått en ny sidekamerat når de håpet på ledig sete ved sin side (ikke betalt for det). DET kan i beste fall betegnes som barnslig.

Er stor tilhenger av å betale for sete ala Norwegian da jeg kan få utøvd min betalingsvilje (men la oss ikke gjøre dette til OT diskusjon om SAS/LCC og gebyrer:))

SE-AER
02-08-2012, 14:00
Er stor tilhenger av å betale for sete ala Norwegian da jeg kan få utøvd min betalingsvilje (men la oss ikke gjøre dette til OT diskusjon om SAS/LCC og gebyrer:))
Jeg synes det hadde vært greit med en kombinasjon av forhåndsbetalt setevalg og online check-in:

- Frem til 24 h før avreise er det mulig å betale for setevalg. Kunder med høy status har og mulighet å velge sete gratis.
- 24 h for avreise åpner online check-in og det er da mulig å velge de setene som ikke allerede har blitt tatt.

chrisljo
02-08-2012, 16:01
Jeg synes det hadde vært greit med en kombinasjon av forhåndsbetalt setevalg og online check-in:

- Frem til 24 h før avreise er det mulig å betale for setevalg. Kunder med høy status har og mulighet å velge sete gratis.
- 24 h for avreise åpner online check-in og det er da mulig å velge de setene som ikke allerede har blitt tatt.

Som jeg skulle sagt det selv. Den perfekt balanse mellom å belønne lojalitet og gi personer med betalingsvilje for deler av produktebundle mulighet til å betale ekstra. Dette er vel omtrent slik MileAgePlus fungerer i forhold til E+. De øverste nivåene får det ved kjøp av billett, silver ved innsjekk og andre kan betale.

Edit: skrivefeil

Dag Viking
02-08-2012, 16:10

Delta har noe lignende. Alle kan kjøpe economy comfort, som har vesentlig bedre benplass. Statuskunder får dette automatisk.
Heldigvis åpnes ikke dette for alle ved innsjekk, noe som ville ført til at man aldri fikk ledig midtsete der det var god benplass.