PDA

View Full Version : Beholde gullkort

panerai
05-06-2011, 20:25
Jeg har et spørsmål angående det å beholde et gullkort. Er det enklere enn å skaffe det første gang. Når tiden (les pengene) kommer har jeg kanskje lyst til å ta et år der man skaffer seg kortet og så opprettholde det i årene fremover, hvis det er enklere.

Hvor mye (tips til hvor og klasse) må man reise for å få nok poeng til å opprettholde gullkort?

Hickok
05-06-2011, 20:37
Hos SAS Eurobonus f.eks. er det enklere å beholde et statuskort, enn det er å få det. Dette forutsetter at du hovedsaklig reiser med SAS. Dette ettersom du får bonus for status som kommer inn som grunnpoeng. Alle programmer som gir bonus som grunnpoeng vil gjøre at det er lettere å opprettholde enn å få.

I mange programmer, så vil bonusen kommer som ekstrapoeng. Da blir det ikke lettere å opprettholde kortet, men en får mye flere poeng for de samme turene.

TOS
05-06-2011, 21:02
Det er, som Hickok skriver, lettere å fornye i den forstand at man får 25% ekstra grunnpoeng når du flyr. Du må likevel fly ganske mye & i bookingklasser som gir full uttelling (ergo, ikke spesielt billige billetter). Jeg har aldri vært i nærheten (men flyr svært sjelden IC), så det er sikkert andre som er bedre i stand til å gi en vurdering av dette, men det krever vel noen IC-rundturer i året om du skal fornye kortet hvert år.

10 enkeltsegmenter OSL-EWR (eller tilsvarende) gir 45000 poeng som er kvalifiseringskravet første gang (gitt bookingklasse V eller høyere), men om man er EBG så trenger man bare å fly det som tilsvarer 36000 poeng (pga 25% ekstra som gullmedlem). Det er fortsatt 8 enkeltsegmenter OSL-EWR, så noe er det. :)

FlyHi
05-06-2011, 21:08
Som det er nævnt herinde i andre sammenhænge, så har man vel ikke så meget brug for et guldkort, hvis man ikke i forvejen rejser nok til at optjene point nok til at få det.

Naturligvis ville det altid være rart at være guld, men at lave en mileage-run med 0 point som udgangspunkt giver ikke meget mening og vil blive ualmindeligt dyrt.

Med SAS er billigste måde at få guldkort på nok at gå efter det antal legs der skal til og ikke point antal. Book så billige kampagne billetter indenrigs i DK - f.eks. CPH-AAL/AAR og afsæt nogle dage til at flyve frem og tilbage. Så vil man vel kunne erhverve det for 10-15000 kr.

Men som sagt, så er fordele ved at have det begrænset hvis man ikke flyver meget. Hvis det er loungen osv der lokker, så er det billigere at bruge Priority Pass, Diners etc.

TOS
05-06-2011, 21:17
Men som sagt, så er fordele ved at have det begrænset hvis man ikke flyver meget. Hvis det er loungen osv der lokker, så er det billigere at bruge Priority Pass, Diners etc.

Det tror jeg er et godt råd. Selvsagt må man gjerne fly t/r mellom CPH og AAL i dagesvis (..) dersom man finner attraksjon i dette, men om man må gjøre dette årlig for å opprettholde gullkortet så er kanskje ikke behovet for gullkort så stort. Det er selvsagt et valg den enkelte selv må gjøre.:)

Hickok
05-06-2011, 21:22
Det trenger ikke å være så vanskelig å få dette kortet. Hos Aeroplan, f.eks, så kreves det 35.000 miles for gull. FRA-YYZ-LAX er 6.128 miles. 3 slike turer på et år med et selvskap som gir deg 100% opptjening er nok. Værre er det egentlig ikke, men uten å reise på IC i det hele tatt, så blir det vanskelig. Det er klart.

Mjolnir
05-06-2011, 21:48
Siden OP ikke har spesifisert et FFP tillater jeg meg å svare litt mer generelt.
De fleste program jeg har sett har 1 av 3 tilnærminger:
1. Like vanskelig å fornye som å oppnå første gang
2. Statusmedlemmer får poengbonus som gir lettere fornying (dette brukes som nevnt i EB, og er antagelig det vanligste)
3. Grensa for å fornye status er lavere enn grensa for å oppnå status

Med mindre du har behov for fleksible billetter svært ofte vil det bli vanskelig å oppnå status med økonomibilletter hos SK, LH eller KL/AF. Mangler du dog kun noen få poeng kan discounted/restricted business (vanligvis bookingklasse Z) være et fint alternativ som milagerun i forhold til pris i kombinasjon med komfort og poeng vil jeg tro.

Om du reiser mye fra OSL og/eller til USA, har jeg inntrykk av at det hos British Airways og Delta er relativt lett å få 100 % opptjening på deres respektive egne flygninger (med forbehold om at award miles/points og tier miles/points kan ha andre regler). Dette er sannsynligvis diskutert i 12 bind på flyertalk. ;)

jcnorway
05-06-2011, 21:50
Nå har ikke trådstarter nevnt noe om hvilken allianse det er snakk om gullkort hos, men ser at alle svarene hittil antar EBG eller tilsvarende gullkort i *A.

I en annen tråd (http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=638283&postcount=5) nylig så ble det vel nevnt i et innlegg at BA sitt sølvkort på mange måter kunne sammenlignes med *A Gold.

En t/r fra OSL til utvalgte destinasjoner i USA med BA i biz kan man få på salg til under 15K. Tar man i tillegg en t/r i biz OSL-LHR som BA selger til ca 2500 kr så har man nok Tier Points (400 TP) til å kvalifisere for BA Silver. BA sølvkort gir bl.a. tilgang til alle oneworlds lounger (unntatt First-loungene) for kortholder + 1 gjest uavhengig av kabinklasse når man reiser med et selskap i oneworld.

Det er like lett/vanskelig å få BA sølv som å fornye det. Som BA sølv får man bonus på miles (som igjen kan benyttes til oppgraderinger, bonusbilletter osv), mens Tier Points som avgjør hvilken status man får er det samme uavhengig av kortfargen.

panerai
05-06-2011, 22:50
Det er vel egentlig eurobonus eller flying blue som er mest interresant.

Hickok
06-06-2011, 10:07
Det er nevnt tidligere at hvis en ikke klarer å kvalifisere seg til gullkort, så trenger en det ikke. Dette er strengt tatt en sannhet med modifikasjoner. Ta følgende to scenarioer:

En kar reiser 17 jobbturer OSL-LHR i året med SAS, men ettersom vi nå er i en ny økonomisk virkelighet, og ettersom en reiser med samme avganger hver uke, så er en pålagt å reise på billigste billett. Dermed ender man med 25% opptjening, og misser gullkortet.

En annen reiser OSL-CPH-NRT to ganger i året med jobben, men siden dette er IC, så får han lov til å bestille disse reisene i biz. Dette er all reisingen han gjør i løpet av et år. Han kvalifiserer dermed til gull.

Hvem trenger dette gullkortet mest? Han som likevel har alle fordeler og nesten ikke reiser, eller han som ikke har noen fordeler i det hele tatt og reiser nesten annen hver uke?

Robbiedeluxe
06-06-2011, 13:55
Karen som flyr til London 17 ganger kan sannsynligvis fly én gang til og få EBG, men jeg forstår helt klart poenget ditt.

Det må vel også sies at det finnes sikkert en del beregning bak 35-segmenter regelen, slik at SAS dekker med denne regelen de aller fleste som reiser f.eks. ofte på 25% billetter.

Hickok
06-06-2011, 14:27
Karen som flyr til London 17 ganger kan sannsynligvis fly én gang til og få EBG, men jeg forstår helt klart poenget ditt.

Det må vel også sies at det finnes sikkert en del beregning bak 35-segmenter regelen, slik at SAS dekker med denne regelen de aller fleste som reiser f.eks. ofte på 25% billetter.

Joda, selvsagt kan han det, men jeg satt jo opp dette eksemplet for å sette det litt på spissen.