sail4fun
05-11-2005, 09:07
54 SAS-ansatte MISTER JOBBEN
Publisert: 05.11.05
54 flyteknikere og annet flyteknisk personell i SAS Braathens mister jobben på Gardermoen. Flere av arbeidsoppgavene til SAS tekniske hovedbase overføres til utlandet.
Direktør Per Stokke i SAS Technical Services (STS) bekrefter at 54 ansatte på Gardermoen blir overflødige. Han betegner nedtrappingen i den tekniske staben som "kapasitetstilpasning".
Får etterlønn
– Det ser ikke ut som om noen vil bli oppsagt. Mange har benyttet seg av tilbud om etterlønn, mens andre har funnet nye jobber andre steder, sier direktør Per Stokke som mener overskuddet på arbeidskraft er et resultat av et tett samarbeide mellom SAS og Braathens.
– Nå er vi i ferd med å oppnå de innsparingene og den effekten vi hadde håpet på helt uten oppsigelser. Prosjektet skal etter planen avsluttes 1. januar, men slik det ser ut akkurat nå vil de 54 stillingene som er definert som overtallige på Gardermoen være borte før årsskiftet.
54 overtallige
Rune Thuv, leder i Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO), deler ikke SAS Braathens-ledelsens glede over at det nå blir 54 overtallige stillinger på Gardermoen.
– De ansatte føler stor frustrasjon. Mange føler seg nærmest presset ut av konsernet. De har funnet ut at arbeidssituasjonen i SAS Braathens er så utrygg at de velger å ta annet arbeide, sier Rune Thuv som legger til at han er svært betenkt over at SAS nå kan styre deler av flyvedlikeholdet akkurat slik de vil.
– En del av det tunge vedlikeholdet vi har hatt på Gardermoen skal nå utføres i Sverige, Danmark og Italia. Dermed blir det ledig kapasitet, men for de ansatte fører det til at arbeidsdagen bli utrygg.
Mange selskap
Rune Thuv og NFO mener at det først og fremst er oppsplittingen av SAS Braathens i flere selskap som har ført til en ny og utrygg arbeidssituasjon.
– Mange arbeidsoppgaver på Gardermoen er overført til baser i land som Sverige, Danmark og Italia. Slik har det vært helt siden 2002, og i NFO har vi forsøkt å strekke oss langt for å være med på de innsparingstiltakene som er foreslått. Nå er imidlertid frustrasjonen stor, og derfor er det også mange som velger å slutte.
– Men mange velger også sluttpakke?
– Det er riktig, og årsaken er igjen en usikker framtid på Gardermoen. Vi ser stadig at vedlikeholdsoppdrag forsvinner til andre baser. Da er det enkelt å påstå at det blir gjennomført en kapasitetstilpasning. For de ansatte betyr det i klartekst en utrygg arbeidsdag og en usikker framtid, sier Rune Thuv i Norsk Flytekniker Organisasjon.
De ansatte føler stor frustrasjon. Mange føler seg nærmest presset ut av konsernet.
fra NFO.no / http://www.rb.no/lokale_nyheter/article1812172.ece
Publisert: 05.11.05
54 flyteknikere og annet flyteknisk personell i SAS Braathens mister jobben på Gardermoen. Flere av arbeidsoppgavene til SAS tekniske hovedbase overføres til utlandet.
Direktør Per Stokke i SAS Technical Services (STS) bekrefter at 54 ansatte på Gardermoen blir overflødige. Han betegner nedtrappingen i den tekniske staben som "kapasitetstilpasning".
Får etterlønn
– Det ser ikke ut som om noen vil bli oppsagt. Mange har benyttet seg av tilbud om etterlønn, mens andre har funnet nye jobber andre steder, sier direktør Per Stokke som mener overskuddet på arbeidskraft er et resultat av et tett samarbeide mellom SAS og Braathens.
– Nå er vi i ferd med å oppnå de innsparingene og den effekten vi hadde håpet på helt uten oppsigelser. Prosjektet skal etter planen avsluttes 1. januar, men slik det ser ut akkurat nå vil de 54 stillingene som er definert som overtallige på Gardermoen være borte før årsskiftet.
54 overtallige
Rune Thuv, leder i Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO), deler ikke SAS Braathens-ledelsens glede over at det nå blir 54 overtallige stillinger på Gardermoen.
– De ansatte føler stor frustrasjon. Mange føler seg nærmest presset ut av konsernet. De har funnet ut at arbeidssituasjonen i SAS Braathens er så utrygg at de velger å ta annet arbeide, sier Rune Thuv som legger til at han er svært betenkt over at SAS nå kan styre deler av flyvedlikeholdet akkurat slik de vil.
– En del av det tunge vedlikeholdet vi har hatt på Gardermoen skal nå utføres i Sverige, Danmark og Italia. Dermed blir det ledig kapasitet, men for de ansatte fører det til at arbeidsdagen bli utrygg.
Mange selskap
Rune Thuv og NFO mener at det først og fremst er oppsplittingen av SAS Braathens i flere selskap som har ført til en ny og utrygg arbeidssituasjon.
– Mange arbeidsoppgaver på Gardermoen er overført til baser i land som Sverige, Danmark og Italia. Slik har det vært helt siden 2002, og i NFO har vi forsøkt å strekke oss langt for å være med på de innsparingstiltakene som er foreslått. Nå er imidlertid frustrasjonen stor, og derfor er det også mange som velger å slutte.
– Men mange velger også sluttpakke?
– Det er riktig, og årsaken er igjen en usikker framtid på Gardermoen. Vi ser stadig at vedlikeholdsoppdrag forsvinner til andre baser. Da er det enkelt å påstå at det blir gjennomført en kapasitetstilpasning. For de ansatte betyr det i klartekst en utrygg arbeidsdag og en usikker framtid, sier Rune Thuv i Norsk Flytekniker Organisasjon.
De ansatte føler stor frustrasjon. Mange føler seg nærmest presset ut av konsernet.
fra NFO.no / http://www.rb.no/lokale_nyheter/article1812172.ece