PDA

View Full Version : Osl taper pax.


amatør
03-06-2011, 14:22
Ifølge A.posten taper OSL pax til de andre flyplassene som tilbyr utenlandstrafikk.
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article4138730.ece

robertaas
03-06-2011, 18:34
Andre flyplasser som tilbyr Ryanair ville jeg sagt.

Desk pilot
03-06-2011, 19:04
Tja, Ryanair flyr da ikke fra Sola, Flesland og Værnes.

De ferskeste tallene viser at 46 prosent av utenlandspassasjerene fra Trondheim flyr direkte til utlandet.

LTH
03-06-2011, 19:06
Andre flyplasser som tilbyr Ryanair ville jeg sagt.

Ryanair flyr vel ikke på BGO, SVG eller TRD. Alt handler ikke om Oslo og omegn ;)

Superhai
03-06-2011, 19:16
Det er bra for de mindre stasjonene, men undergraver OSL's sjanse for å få mer IC og mer eksotiske destinasjoner. Men heldigvis så vokser det vel fortsatt totalmessig.

Someone
03-06-2011, 19:51
Vel, OSL er sprengt nok som det er. Hadde man ikke "mistet" disse passasjerene hadde det vært enda mer overfylt der oppe

VC-10
03-06-2011, 20:17
Det er bra for de mindre stasjonene, men undergraver OSL's sjanse for å få mer IC og mer eksotiske destinasjoner. Men heldigvis så vokser det vel fortsatt totalmessig.
Mulig det, men for oss som har hjemmebase utenfor OSL sitt nedfallsområde, er ofte andre plasser mer naturlig og enklere å benytte når vi skal IC. Selv om OSL har og kanskje får enda en håndfull destinasjoner, vil det nok være gunstigere for mange av oss å fly over for så å sette oss på et større fly der destinasjonene er flere og avgangene hyppigere!

LN-MOW
03-06-2011, 20:40
OSL taper pax? I 2010 hadde OSL litt over 10 millioner utenlandspax .. 19 mill totalt. I 2000 var tallene 6.7 mill utenlandspax og 14.2 totalt. Jepp - her går det skikkelig på rattata! :p

Mjolnir
03-06-2011, 21:38
Syns dette var svært hyggelige nyheter for de andre primærflyplassene. OSL lider vel heller ingen nød.

Som nevnt tidligere i tråden tror jeg de fleste med hovedflyplass på BGO/SVG/TRD driter lenge i hvilke IC-destinasjoner (og andre destinasjoner for den saks skyld) de får på OSL når de kan reise minst like behagelig one-stop via AMS, FRA eller CPH som via OSL.. Mange vil nok heller foretrekke å unngå OSL for å slippe å sjekke inn bagasje på ny på hjemreisen.

Boeing_fan
03-06-2011, 21:59
Mange vil nok heller foretrekke å unngå OSL for å slippe å sjekke inn bagasje på ny på hjemreisen.

Ble det ikke innført et nytt system som gjør at passasjerene skulle slippe dette?

Hickok
03-06-2011, 22:02
Det var snakk om det, men de er vel fortsatt for glad i penger, så de så ikke nytten av å fjerne en butikk for å få dette til.

Someone
03-06-2011, 22:25
Ble det ikke innført et nytt system som gjør at passasjerene skulle slippe dette?

Nei, tollmyndighetene eller hvem nå som styrer det har satt ned foten og sagt nei

MD11
03-06-2011, 23:51
All ære til Norwegian's satsning på TRD, BGO og SVG. Her ser man resultatet og betydningen av direkteruter ut fra disse byene. I tillegg har man selvsagt KLM's store satsning i disser byene.

LN-KGL
04-06-2011, 01:17
Bør vel også nevnes at Lufthansa flyr ut fra andre enn OSL - ah ja, så var det SAS og Widerøe også da

Farmer
04-06-2011, 12:23
Nei, tollmyndighetene eller hvem nå som styrer det har satt ned foten og sagt nei
Som også andre skriver her, så er nok denne tollkontrollen, re-innsjekk ogny sikkerhetskontroll helt klart med på å hjelpe passasjerer til å velge andre flyplasser når man ellers kunne ha valgt OSL. På de siste 3-4 turene mine fra Thailand har jeg bevisst valgt å reise via CPH med direkteforbindelse videre til Værnes derfra. Når man først skal videre fra Oslo har det være mye mer behagelig og enkelt å slippe den ekstrarunden på OSL.

LN-FHU
04-06-2011, 18:46
Som Farmer skriver, velger jeg også - om jeg kan - å unngå OSL. Nettopp av den grunn med re-innsjekk og ta ut bagasje etc. Jeg synes det er noe herk å måtte gjøre dette når jeg kommer fra utlandet. Og det er ikke SÅ bra på OSL, personlig synes jeg det er en elendig flyplass å reise gjennom.....

TOS
04-06-2011, 19:26
Som Farmer skriver, velger jeg også - om jeg kan - å unngå OSL. Nettopp av den grunn med re-innsjekk og ta ut bagasje etc. Jeg synes det er noe herk å måtte gjøre dette når jeg kommer fra utlandet. Og det er ikke SÅ bra på OSL, personlig synes jeg det er en elendig flyplass å reise gjennom.....

Som en som alltid må innom OSL på vei hjem fra utlandet så synes jeg vel også det hadde vært fint å slippe, men samtidig er det ikke en så big deal.

Henshaw
04-06-2011, 19:34
Skal vel heller ikke så veldig langt unna Oslo før man velger en annen flyplass. For min del går det omtrent for det samme om jeg f.eks fly EWR-CPH-TRF eller EWR-OSL-2 timer tog/bil til Sandefjord. KLM som er flinke til å satse fra andre norske byer gir jo enda mindre grunn til å dra fra OSL for min del.

Jens W
04-06-2011, 19:45
Nå har vel 'alle' norsk (stam)lufthavner stigning i pax, OSL inkludert, så dette 'tapet' på OSL er vel like mye generering av pax på de andre plassene?

RWY 24
04-06-2011, 19:46
Her er det mye generalisering og dissing av OSL. OSL har vel så overlegent mange flere passasjerer enn de andre flyplassene, at jeg ikke tror man kan ha hold for å si at folk generelt prøver å unngå OSL. Tallene sier sitt, dessuten tror jeg ikke folk er så bevisste. Og for de som er bevisste, er det nok ikke så big deal, som TOS sier. Men går det en flight dit jeg skal fra en flyplass som er nærmere (RYG og TRF for min del), flyr jeg jo derfra pga. spart tid eller sparte penger. Ikke fordi jeg ikke liker OSL.

Hickok
04-06-2011, 19:56
Her er det mye generalisering og dissing av OSL. OSL har vel så overlegent mange flere passasjerer enn de andre flyplassene, at jeg ikke tror man kan ha hold for å si at folk generelt prøver å unngå OSL. Tallene sier sitt, dessuten tror jeg ikke folk er så bevisste. Og for de som er bevisste, er det nok ikke så big deal, som TOS sier. Men går det en flight dit jeg skal fra en flyplass som er nærmere (RYG og TRF for min del), flyr jeg jo derfra pga. spart tid eller sparte penger. Ikke fordi jeg ikke liker OSL.

Jeg tror faktisk en hel del prøver å unngå OSL om mulig, i hvert fall på tur hjem igjen. Problemet er at det for mange, som også TOS sier, ikke er mulig ettersom det ikke finnes alternativer. Det er en grunn til at det har vært en kraftig økning prosentvis for de som reiser direkte til utlandet fra SVG, BGO og TRD de siste ti år. I løpet av disse samme ti årene har DY, LH og KL økt sitt tilbud kraftig på nettopp disse flyplassene, og de reisende har tatt det tilbudet som har kommet i mot med åpne armer.

Mjolnir
04-06-2011, 20:08
En stor del av passasjertallene til OSL kommer nok også fra innenlands transferpassasjerer. Innenriks er tross alt alternativene til OSL svært begrensede når man først ikke har mulighet til å reise direkte.

TOS
04-06-2011, 20:23
Jeg tror faktisk en hel del prøver å unngå OSL om mulig, i hvert fall på tur hjem igjen. Problemet er at det for mange, som også TOS sier, ikke er mulig ettersom det ikke finnes alternativer. Det er en grunn til at det har vært en kraftig økning prosentvis for de som reiser direkte til utlandet fra SVG, BGO og TRD de siste ti år. I løpet av disse samme ti årene har DY, LH og KL økt sitt tilbud kraftig på nettopp disse flyplassene, og de reisende har tatt det tilbudet som har kommet i mot med åpne armer.

Det er få jeg kjenner som mener at det å reise via OSL er et stort problem, og iallefall ikke et kriterium som man velger flighter ut i fra. At det hadde vært greit å slippe å ta ut bag'en på OSL og re-innsjekke den ville nok, som nevnt, vært bedre, men jeg tror et viktigere kriterium er hvorvidt det eksisterer gode alternativer. Jeg flyr iallefall ikke bevisst utenom OSL for å unngå tollbehandling der (i de tilfellene det har vært aktuelt), men jeg flyr heller ikke bevisst innom OSL dersom det er et bedre alternativ (f.eks., direkteruter av ulike slag). Jeg innbiller meg at dette er en viktigere årsak til at man velger andre rutinger enn via OSL, men jeg hører jo at det er andre som mener andre ting om den saken.

Edricson
04-06-2011, 20:49
Nei, det er ikke en big deal, men det er noe man må tenke på når man bestiller. Jeg prøver f eks å unngå connections på 1 time, da jeg har erfaring med å måtte løpe som f**n fordi bagasjen tok over 40 minutter å komme igjennom (og ifølge SKs skranke var det ingen ledige plasser før neste dag) - noe som kan gi utslag både pris- og tidsmessig (som f eks om en velger 3 timers connection fremfor en 1 times, men så går det som smurt og man sitter med 2t 40m igjen). Ikke en big deal, men ikke det beste heller.

TOS
04-06-2011, 20:55
Nei, det er ikke en big deal, men det er noe man må tenke på når man bestiller. Jeg prøver f eks å unngå connections på 1 time, da jeg har erfaring med å måtte løpe som f**n fordi bagasjen tok over 40 minutter å komme igjennom

Det kan helt klart være en utfordring. Min egen policy er å bare la baggasje være baggasje om det blir knapt om tid, så sender flyselskapet baggasjen hjem til meg enten senere samme dag eller neste dag. Ikke ideelt & helt klart irriterende. Alternativet er å kun reise med håndbaggasje...;)

Basse-HAU
04-06-2011, 21:37
OSL burde hatt egen toll eller bygd om tollen slik at pax som skal til videre har egen innsjekking av bag nede ved ankomst og komme rett opp i avgangshallen, evt med ny sikkerhets sjekk. Vet det høres akkurat det samme som å gå ut igjen. Men tror det ville slått bedre ann enn det gjòr i dag.

TOS
04-06-2011, 21:42
OSL burde hatt egen toll eller bygd om tollen slik at pax som skal til videre har egen innsjekking av bag nede ved ankomst og komme rett opp i avgangshallen, evt med ny sikkerhets sjekk. Vet det høres akkurat det samme som å gå ut igjen. Men tror det ville slått bedre ann enn det gjòr i dag.

Det var jo betraktelig bedre bare med et par skranker like ved utgangen fra tollen (nede), men en løsning hvor man slipper & gå ut, opp og igjennom sikkerhetskontrollen hadde nok vært bedre, ja.:)

Andre1980
04-06-2011, 22:02
Mine venner som reiser en del til Bangkok unngår ihvertfall med vilje OSL, men mest på returen, nettopp pga dette med å gå sightseeing på OSL med bagasjen. De reiser via CPH eller FRA på returen. Dette er folk som ikke er flyinteressert som folk her, men som bare ikke gidder stresset på OSL etter en 11 timer lang flytur.

Selv så reiser jeg ofte via OSL på utreise, liker bedre Thais 777 enn 747, men prøver å ordne hjemreise via CPH eller FRA istede. Om jeg ikke bare går for KLM hele veien da.

Flying-news
04-06-2011, 22:19
Det har jo fint lite å si at OSL taper markedsandeler når kapasiteten der er sprengt. Da er det jo ikke så veldig mye markedsgrunnlag å "stige på", med mindre de andre flyplassene plutselig får færre passasjerer? Er vel ikke for drøyt å påstå at markedsandelene stiger for OSLs del når T2 åpner da? Mer ledig plass vil jo åpne opp for nye ruter/markeder

Dessuten er vel passasjergrunnlaget på OSL mer stabilt enn på TRF og RYG. Dersom RF forsvinner, stuper også passasjerantallet der... da sier det seg selv hva som skjer med markedsandelene når det gjelder OSL. :) (Snakker her kun om Østlandsflyplassene, ikke om hele landet..)

TOS_EBG
04-06-2011, 23:38
Om det hadde vært mulig for oss i Tromsø hadde jeg unngått OSL på hjemtur. Glem heller ikke at man kan slå ihjel ventetid i lounge på CPH, FRA etc. i motsetning til på OSL (om man har adgang såklart).

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

TOS
04-06-2011, 23:58
Glem heller ikke at man kan slå ihjel ventetid i lounge på CPH, FRA etc. i motsetning til på OSL (om man har adgang såklart).


Ingen aktuell problemstilling for undertegnede...:)

amatør
05-06-2011, 06:50
Ingen aktuell problemstilling for undertegnede...:)
Nei for oss uvaskede er ikke lounge en aktuell problemstilling.:rolleyes:
Er enig i at det virker som endel på død og liv skal reise utenom OSL. Det er jo langt flere avganger å velge mellom til sin endelige innenriksdestinasjon fra OSL, enn fra noen utenlandsk flyplass?? Samtidig mener jeg også at transfer fra utlandet selvfølgelig burde vært langt smidigere på OSL enn det er idag, der kunne OSL "stjålet" noen passasjerer fra AMS og CPH.

Giama3
05-06-2011, 13:43
Her er det mye synsing ser jeg. Spesielt de som har et eller annen mot OSL.
OSL er Norges hovedflyplass og kommer til å bli det i mange hundre år.
Jeg har tittet litt på tall fra Civil Aviation Authority.
Tallen der forteller litt om trafikken fra Norge til England.
Kilde http://www.caa.co.uk/default.aspx?catid=80&pagetype=88&sglid=11&fld=201104.
Total trafikk fra Norge til England i April 20011 var 190055. Det fordeler seg således i London alle flyplasser.
Bergen total alle flyplasser i London. antall passasjerer 18032.
Stavanger 17193.
Trondheim 2876.
Oslo 72769.

Det forteller litt om trafikken fra Norge og fordelingen på flyplassene i Norge.
Og si at OSL taper terreng er bare ønsketenking. Og når T2 blir ferdig så blir det sikkert større økning i ant. passasjerer.

Basse-HAU
05-06-2011, 13:51
Hvor reiste de ca 80.000 siste ifra?

Giama3
05-06-2011, 14:04
Tallene gjelder hele England. Så de siste 80000 er resten av England. Se på tallmatriale i linken.

Andre1980
05-06-2011, 14:04
Etter hva jeg kan se utifra rapporten reiste

11576 Stavanger-Aberdeen,
4524 Bergen-Aberdeen,
8017 Rygge - Gatwick,
3129 Haugesund - Stansted,
8749 Sandefjord-Stanstead,

I tillegg til ruter fra OSL til andre flyplasser i Storbritannia. Så statistikken stemmer...

Interresant er det å se at SVG har hatt en økning på 111% mellom SVG og LHR fra i april 2010 til april 2011, SVG - LGW har en økning på 25%, og SVG - ABZ har en økning på 34%.

Forøvrig har OSL - LGW økning på 29% og OSL-LHR øker med 51%

Someone
05-06-2011, 16:01
Interresant er det å se at SVG har hatt en økning på 111% mellom SVG og LHR fra i april 2010 til april 2011, SVG - LGW har en økning på 25%, og SVG - ABZ har en økning på 34%.

Forøvrig har OSL - LGW økning på 29% og OSL-LHR øker med 51%

Nå var det jo en aldri så liten askesky i april 2010 og således det blir vanskelig å sammenligne noe som helst med den måneden