PDA

View Full Version : Hvordan å fordrive tiden på SVO?


Sondbjo
03-06-2011, 12:53
Hei, den 8 juni så har jeg en 6 timer lang conection på SVO i Moskva. Destinsjonen er FRU i Bishkek i Kirgistan. Er det noen "city tours" eller lignende som går i fra flyplassen å slutter på flyplassen? Jeg må skifte til terminal f noe som kansje tar tid?(trengs visum for terminal bytte her?) Jeg syns at SVO er en skrekkelig kjedelig flyplass(den gamle terminalen) så jeg trenger råd hvordan jeg best kan fordrive tiden :D Finnes det lounge i terminal f hvor, man kan kjøpe adgang? Hvet det blir mange spørsmål her men, SVO er så kjedelig... :)

Er det noen som kan se hvor mange plasser som er ledig på flyet til KG? Har lyst på en treseter for meg selv, siden flyet går om natten ;)

Hickok
03-06-2011, 13:30
De har i hvert fall noen resturanter som selger øl og mat som er grei å henge i. Jeg satt og så fotballkamp i noen timer på en TGIF (mener jeg det var). Ellers er det vel kanskje ikke all verden å ta seg til, nei. Har stort sett holdt meg i en eller annen lounge mens jeg ventet.

Mjolnir
03-06-2011, 15:17
Mener det skal være mulig å ta seg mellom terminal D, E og F airside. SU bruker vel stort sett D og F til internasjonale flygninger, så hvis det stemmer at du flyr videre fra F går det bra. Det er dog primært terminal C som brukes til CIS (gamle sovjetstater). Dit kommer du deg ikke airside fra DEF.

Hvis du vil inn til byen må du ha visum til Russland. Det fins transittvisum, men jeg vet verken hva (eller om) det koster, hvem som kan få det eller om det kan utstedes på flyplassen.

Hickok
03-06-2011, 15:29
Det er ingen problrm og gå mellom D, E og F nå, men ikke etter at en er kommet seg innenfor sikkerhetskontrollen. Det er bra med tilbud på utsiden, men hvis du kommer inn på F, og ikke har visum, så kommer du ikke deg ut der.

Sondbjo
03-06-2011, 16:18
Det er ingen problrm og gå mellom D, E og F nå, men ikke etter at en er kommet seg innenfor sikkerhetskontrollen. Det er bra med tilbud på utsiden, men hvis du kommer inn på F, og ikke har visum, så kommer du ikke deg ut der.

Jeg kommer tilbake på f. Hvil jeg da ha problemer med å gå tilbake til den terminalen som oslo-flyet går fra?

Hickok
03-06-2011, 16:49
Nei. Det er en egen vei å gå for de med international connections. Denne går utenom den vanlige immigrasjonen.

WF-380
04-06-2011, 10:02
Hvordan fordrive ventetid på SVO? Ved å meditere over hvor deilig det skal bli å komme seg vekk derfra. Er ihvertfall det jeg har gjort.

Edricson
04-06-2011, 13:34
Du kan kjøpe adgang til lounges i terminal E og F, men F er ikke å anbefale (det er den gamle SVO 2). Den i terminal E skal visstnok være bedre (E ligger mellom D og F). Det er en Diners-lounge, men jeg vet ikke om det er verdt 1500 rubler (litt under 300 kr) om du ikke har kortet (ingen personlig erfaring).

Sondbjo
04-06-2011, 14:44
Hvordan fordrive ventetid på SVO? Ved å meditere over hvor deilig det skal bli å komme seg vekk derfra. Er ihvertfall det jeg har gjort.

HAHA, det hvar dagens beste komentar :D

Sondbjo
07-06-2011, 16:37
I dag skaffet jeg meg ett dobbelt innreisevisum til Russland ,fordi jeg ikke ønsker å bli "fanget" på en terminal! Jeg fikk ekspress visum på bare 30 minutter :D (koster dog 630 kr) Er det noen som vet om et selskap som kan organisere en kort city tour? Jeg lander i SVO 16.55 og drar derfra 22.55 det er akkuratt 6 timer... Har jeg tid til en bytur?

Hickok
07-06-2011, 17:15
Hold deg bare langt unna de lokale taxiene. De tar glatt 1000kr for å kjøre deg 5-10 til en annen terminal!

Edricson
08-06-2011, 00:01
I dag skaffet jeg meg ett dobbelt innreisevisum til Russland ,fordi jeg ikke ønsker å bli "fanget" på en terminal! Jeg fikk ekspress visum på bare 30 minutter :D (koster dog 630 kr) Er det noen som vet om et selskap som kan organisere en kort city tour? Jeg lander i SVO 16.55 og drar derfra 22.55 det er akkuratt 6 timer... Har jeg tid til en bytur?

Som innfødt moskovitt har jeg dessverre ingen anbefalinger mtp firmaer og sånt, en på generelt grunnlag er det i korteste laget, spesielt fordi det er nå veiarbeid på den store veien mellom byen og flyplassen. Veien er også kjent for køer (3 timer fra sentrum til SVO er fullt mulig: du slipper det store rushet, men det kan lett ta opptil halvannen time). Køer i passkontroll kan også bli veldig lange, så du har i praksis ikke mer en 4.5 timer. Det er mulig å gjennomføre en veldig kort bytur pa på egen hånd på den tiden: flytoget tar ca 45 minutter fra det du har passert tollen + 10 min med t-bane til Den røde plass, men jeg det blir fort mye stress (Moskva er dessverre ikke en by der du raskt kan finne ut av ting hvis du ikke kan russisk).

Altså: vil du ha en bytur, prøv å styre deg unna drosje, spesielt på returen.

Sondbjo
09-06-2011, 03:30
Da har jeg landet i FRU etter en svært lang å slitsom reise...(nesten 20 timer) Det ble ingen bytur siden tiden egentlig hvar litt for kort. Jeg kom meg igjenom passkontrollen på 2 minutter eller mindre kansje, før jeg fikk trekke litt frisk luft utenfor terminalen. Jeg spiste også litt mat som ikke hvar så god(kyllingfillet). Det hvar svært deilig å gå ut siden, det hvar svært varmt inne i dag. De pengene jeg betalte for visummet hvar vært det! Jeg sitter nå å tenker på å skrive tripreport men, siden mobilkamerat mitt ikke er verdens beste så kan jeg ikke love de beste bildene hvis det blir noen i det hele tatt...(jeg glemte kamerat...)

WF-380
09-06-2011, 12:31
Jeg sitter nå å tenker på å skrive tripreport men, siden mobilkamerat mitt ikke er verdens beste så kan jeg ikke love de beste bildene hvis det blir noen i det hele tatt...(jeg glemte kamerat...)

Skriv rapport uansett, please. Bytte av fly på SVO er et svært interressant tema, og en trip rapport om dette hadde bidratt med verdifull informasjon for mange.

Sondbjo
09-06-2011, 16:24
Da blir det tripp raport del 1 :) Uten bilder da men, skal prøve å ta bilder på tilbake turen.

NZ83
10-06-2011, 21:33
I dag skaffet jeg meg ett dobbelt innreisevisum til Russland ,fordi jeg ikke ønsker å bli "fanget" på en terminal! Jeg fikk ekspress visum på bare 30 minutter :D (koster dog 630 kr) Er det noen som vet om et selskap som kan organisere en kort city tour? Jeg lander i SVO 16.55 og drar derfra 22.55 det er akkuratt 6 timer... Har jeg tid til en bytur?

Lander du med SAS kommer du til den nye terminalen. Og herfra går Airport-expressen inn til sentrum.

Husker ikke i farten hvor lang tid den tok siden jeg bodde på Novotel og hadde mye godt i koppen..................