Log in

View Full Version : Tilgang på seter, variasjon fra dag til dag

OSLJW
03-06-2011, 04:51
Etter en god streak med ic op-ups hos SAS den siste tiden gikk jeg inn og sjekket availabiliy for min neste SK-flyvning (EWR-OSL) i forrige uke. På sas.no samt flightstats var hele M og Y fullt (Gladsak!), men dagen etter var det plutselig flere ledige i Y. Jeg sjekket så igjen dagen etter hvor det plutselig var 2 ledige economy restricted og i dag har det blitt 4 ledige i sistnevnte kategori.

Mitt spørsmål er hvorfor dette skjer? Er det trolig at noen har kansellert sine bestillinger (Economy restricted) i stor skala for å få tilbake skatter på billetter de ikke skal benytte, eller er det slik at sas "flytter" availability fra C og Y til M for å oppnå høyest mulig belegg?

For en uke siden så sjansene for op-ups gode ut, liker ikke utviklingen :S

Superhai
03-06-2011, 14:10
Det er avbestillinger, og veldig ofte justeringer av gruppebestillinger. Og så klart så vil SAS tjene mest mulig penger og justerer tilgangen etter statistikker.

The Ticketor
06-06-2011, 13:40
Ikke så lett å flytte mellom C og M med forskjellige seter i kabinen. Har man en flyttbar divider, så gjør man det "hele tiden" dog.

FlyHi
06-06-2011, 17:54
Ikke så lett å flytte mellom C og M med forskjellige seter i kabinen. Har man en flyttbar divider, så gjør man det "hele tiden" dog.

Men derfor kan de jo sagtens oversælge M og opgradere de resterende. Det har jeg set masser af eksempler på... Det er noget der sker hele tiden...

OSLJW
07-06-2011, 03:37
Men derfor kan de jo sagtens oversælge M og opgradere de resterende. Det har jeg set masser af eksempler på... Det er noget der sker hele tiden...

Hvilket er grunnen til at jeg startet tråden i utgangspunktet.. Spørsmålet er om noen har kjennskap til i hvilken utstrekning dette blir gjort, og hvor tidlig de evt. begynner å flytte inventory.. De som vet det med sikkerhet holder sikkert kortene tett til brystet da rev mgmt vel er noe av det helligste i et flyselskap. Spekulasjoner og teorier derimot hører jeg gjerne dersom noen har synspunkter eller erfaringer fra SAS IC mtp. spesielle ukedager/tid på året etc.

FlyHi
07-06-2011, 08:07
Hvilket er grunnen til at jeg startet tråden i utgangspunktet.. Spørsmålet er om noen har kjennskap til i hvilken utstrekning dette blir gjort, og hvor tidlig de evt. begynner å flytte inventory.. De som vet det med sikkerhet holder sikkert kortene tett til brystet da rev mgmt vel er noe av det helligste i et flyselskap. Spekulasjoner og teorier derimot hører jeg gjerne dersom noen har synspunkter eller erfaringer fra SAS IC mtp. spesielle ukedager/tid på året etc.

Jeg er ret overbevist om at dette sker iht statistisk materiale for den enkelte afgang kombineret med hvor tidligt/sent den enkelte klasse bliver udsolgt. At komme med nogle generelle retningslinier for det vil nok være umuligt.

The Ticketor
07-06-2011, 09:43

Det kan man selvfølgelig. Men hvor mye man skal overselge med er oftest bestemt i god tid.