PDA

View Full Version : LHR T5C har åpnet


Øivind
02-06-2011, 13:21
Terminal 5C åpnet i går.
Antall bussinger blir dermed sterkt redusert. Fra 20% til 5%.
Terminalen har 12 gater, 8 av de har triple broer, designet for A380.

http://www.businesstraveller.com/news/heathrowa-s-t5c-opens-for-business

OEH
02-06-2011, 13:50
At bussing nesten blir eliminert er definitvt en god nyhet.
At det forløpig ikke blir en egen lounge er ikke overraskende.
Galleries loungen i T5B er som regel ikke mer enn 25% full.
Derimot synes jeg loungene i T5A ofte er temmelig fulle.
Grunnen er vel at gate info kommer veldig sent opp, ofte en halv time før avgang.
De burde gjøre noe med dette etter min mening. Er det så vanskelig å få gate-info opp på skjermene i god tid?

Øivind
02-06-2011, 14:03
Det har vært spekulasjoner på flyertalk om loungen i T5B kan komme til å stenges pga lite bruk.
Håper ikke det, da jeg synes dette er en svært behagelig lounge. Sikkert nettopp fordi det er lite folk der...
Utsikten til alle widebodyene er fantasisk i den loungen. Digg å sitte med noe godt i glasset og se skjønnhetene komme og gå.

Flying-news
02-06-2011, 15:25
Har hørt at det er mange som mener at grunnen til at de ikke setter opp gate-nr på skjermene før tett inntil avgang er at folk skal bruke mest mulig tid i butikkene (les "shoppingsenteret") i hovedbygget/T5A. Selvsagt ikke en offisiell grunn, men nå er det jo som kjent god butikk på å drive en suksessfull flyplass. Og de fleste butikkene på T5 befinner seg nettopp i hovedbygget/A, ergo går man rett til gate når man først er i B eller C.

Discus
02-06-2011, 15:37
Vedr. gateinfo saa er det nok todelt. Det ene er aa holde folk i shoppingomraadene, men man har ogsaa shopping i T5B saa den er tynn. Den andre grunnen er maaten de allokerer gater paa. Det er for faa gater og de (de = flyplasseier BAA) oensker ikke sende folk frem og tilbake. Mange gater blir allokert i siste liten, og det skjer iflg. noen insdere en del endringer (aner ikke hvor godt det stemmer). Har i en del tilfeller sett at det har blitt annonsert "B-gates" i god tid, men saa har gatenummer kommet opp senere. Det var jo tidligere omtrent umulig aa komme seg fra B tilbake til A, men der har de gjort en endring til det bedre.

grindstein
02-06-2011, 19:11
Dette med at dem ikke kommer opp med gate gjelder også Gatwik blant annet. Da jeg reiste til Bangkok feb2010 med EK kom gate opp 45 min før avgang. Det samme skjede på returen ifra Gatwik til Oslo med DY. Fordelen er jo at ifra man kommer til gate til ombordstigninga starter går det veldig kort tid.