PDA

View Full Version : To raske spørsmål om EB og SAS-loungen på Gardermoen

Flygern
31-05-2011, 20:11
Heisann!

Etter å ha lest en del på forumet, har jeg bestemt meg for å bli medlem. Må si det finnes mye kunnskap her!

Har to spørsmål til dere noe mer ruttinerte, som jeg ikke finner svar på ved å søke på forumet eller google. Vil tippe det er grei skuring for dere som reiser en del ;)

- Én trenger X antall kvalifiserende flygninger for å bli EBS/EBG. Er det kun flygninger med SAS, Blue1 og Widerøe som teller, eller vil også flygninger med Star Alliance telle? På sas.no står det at kun SAS, Blue1 og Widerøe teller, men har hørt at også *A-flygninger dukker opp som kvalifiserende flygninger på eurobonus.no

- Det er en stund siden jeg var i SAS-loungen på Gardermoen, så jeg husker ikke helt. Har denne én avdeling for EBS-kunder, i tillegg til EBG/biz-avdelingen? Hvis ja, gjelder dette andre SAS-lounger også?

På forhånd takk!

Dag Viking
31-05-2011, 20:14
Heisann!

Etter å ha lest en del på forumet, har jeg bestemt meg for å bli medlem. Må si det finnes mye kunnskap her!

Har to spørsmål til dere noe mer ruttinerte, som jeg ikke finner svar på ved å søke på forumet eller google. Vil tippe det er grei skuring for dere som reiser en del ;)

- Én trenger X antall kvalifiserende flygninger for å bli EBS/EBG. Er det kun flygninger med SAS, Blue1 og Widerøe som teller, eller vil også flygninger med Star Alliance telle? På sas.no står det at kun SAS, Blue1 og Widerøe teller, men har hørt at også *A-flygninger dukker opp som kvalifiserende flygninger på eurobonus.no

- Det er en stund siden jeg var i SAS-loungen på Gardermoen, så jeg husker ikke helt. Har denne én avdeling for EBS-kunder, i tillegg til EBG/biz-avdelingen? Hvis ja, gjelder dette andre SAS-lounger også?

På forhånd takk!

Som segments mot status teller kun de (innenriks i Norge teller ikke) i SAS-bolaget. Mot poeng-grensene er det derimot de fleste booking-klasser hos de fleste *A som gjelder.

Loungen er delt i to, *Gold og business lounge. Ingen lounge for EBS.

Martin
31-05-2011, 20:15
Det finnes to SAS-lounger på OSL: SAS Business Lounge, og SAS Scandinavian Lounge.
Business Lounge slipper man inn i med businessbillett, mens Scandinavian Lounge er forbeholdt de med gullkort. EBS gir deg dessverre ingen loungetilgang.

Hickok
31-05-2011, 20:16
Hei, og velkommen!

Det er kun SK, WF og Blue 1 som teller som kvalifiserende i Eurobonus. Hvis du samler i andre programmer, f.eks Aeroplan, så teller alle flygninger med *A.

Det er ingen avdeling for EBS på OSL, nei. Det er en SAS lounge, og den er delt i en buisness lounge og en Scandinavian Lounge, som kun er åpen for * Gold.

Flygern
31-05-2011, 20:23
Forstår. Dette tok ikke lange tiden! Takk for raske svar :)

Robbiedeluxe
31-05-2011, 22:44
Det finnes to SAS-lounger på OSL: SAS Business Lounge, og SAS Scandinavian Lounge.
Business Lounge slipper man inn i med businessbillett, mens Scandinavian Lounge er forbeholdt de med gullkort. EBS gir deg dessverre ingen loungetilgang.

På OSL er det ingen som sjekker om du kan bruke gull-loungen eller ikke. Sånn har det vært så lenge jeg kan huske (ca 2007ish?).

Dag Viking
31-05-2011, 23:19
På OSL er det ingen som sjekker om du kan bruke gull-loungen eller ikke. Sånn har det vært så lenge jeg kan huske (ca 2007ish?).

Er ikke disken fjernet nå? Mener noen skrev noe om det.

Hickok
31-05-2011, 23:25
Joda, det er kommet inn to lenestoler der i stedet for nå.

LN-FHU
01-06-2011, 15:41
Var der i går formiddag. Ingen sjekk - kun desken ved inngangen ;)

TG923
01-06-2011, 16:43
Det betyr ikke at man aldri blir spurt om gullkort av de ansatte.
Er sjelden, men jeg har opplevd det.

Flygern
01-06-2011, 16:46
Hiver inn et spørsmål til jeg ikke finner svaret på, siden dere er så flinke til å svare :)

- Får man ca. like mange grunnpoeng med *A-partnere som med SAS? På eurobonus sine hjemmesider står det kun hvor mange poeng man minimum får på div *A flygninger.

Jeg skal til San Francisco til sommeren, og da er både SAS, Continental og Lufthansa gode alternativer. Ser på SAS.no at reisen vil gi 13500 poeng hvis jeg flyr med dem, så da ble plutselig EBS ikke så langt unna.

Someone
01-06-2011, 22:29
Nei, med SAS får man i forhold til soner, mens på andre Starslskaper er det i forhold til antall miles fløyet.

Discus
01-06-2011, 23:11
Jeg skal til San Francisco til sommeren, og da er både SAS, Continental og Lufthansa gode alternativer. Ser på SAS.no at reisen vil gi 13500 poeng hvis jeg flyr med dem, så da ble plutselig EBS ikke så langt unna.

Husk at du kun får poeng etter hvilket navn som står på flyet, ikke hvilket selskap som står på billetten. (Flyr du med Lufthansa fly, men det står SKxxxx på billetten regnes det som en Lufthansa-flight på opptjening) SAS flyr deg jo ikke helt til SFO enda.

Vedr. krav til sølv:

Kravet til Sølvkort er 20 000 Grunnpoeng eller 20 enkeltreiser hos SAS, Widerøe eller Blue1 innenfor din personlige kvalifiseringsperiode. http://www.sas.no/no/EuroBonus/Om-EuroBonus/Solv-/

Dvs. flyr du SAS til Frankfurt og Lufthansa videre så er det ikke alt for mye opptjening å hente på segmentene. Flyr du SAS til ORD er det mer å hente.

Flygern
01-06-2011, 23:17
Jeg forstår. På en rute fra Oslo til San Francisco, tjener jeg mest grunnpoeng med SAS eller *A? Kommer til å fly økonomi på alle ruter, gitt at det lar seg gjøre.

Har sett på mulige flygninger som
OSL - FRA, FRA - SFO
OSL - EWR, EWR - SFO
OSL - MUC, MUC - SFO
OSL - CPH, CPH - ORD, ORD - SFO

OSLJW
02-06-2011, 02:28
.. Kommer til å fly økonomi på alle ruter, gitt at det lar seg gjøre.

Et viktig poeng å få med seg er hvordan du tenker å oppnå sølv - Via poeng eller segmenter?

Dersom du satser på poeng så vær nøye med å sjekke ut hvilken bookingklasse du flyr i og hvilken opptjening det gir hos SAS. Selv har jeg fløyet 3 ganger over atlanteren hittil i år på økonomiklassebilletter med 25% opptjening. Blir ikke mye statuspoeng av det, så dersom du er ute etter poengene bør du velge billetter med omhu, i hvert fall hvis du skal fly SK-metal og kreditere poengene til EB. For å være sikret en økonomibilett med 100% opptjening kan du booke via Widerøe og spesifisere hvilken bookingklase du ønsker (Via chat eller mail - telefon funker sikkert også)

Et alternativ (Dersom status er det viktigste) ville være å fly Lufthansa i den grad det er mulig, for så å kreditere poengene til Aegean. Da vil du kunne runde *Sølv bare på denne turen hvilket stort sett gir de samme fordelene som EBS. Kommer du over 20K får du *G og da får du de fleste av fordelene ved EBG (lounge etc.), med unntak av FastTrack på Gardermoen og mulig høyere sannsynligheter for op-ups (Regner med at SAS prioriterer EBG før andre *G - korriger meg gjerne her..)

Flygern
02-06-2011, 03:07
Et viktig poeng å få med seg er hvordan du tenker å oppnå sølv - Via poeng eller segmenter?

Planen er å satse på poeng, da denne turen kan dekke mesteparten, og det faktum at jeg trolig ikke vil klare 20 SAS-flights i løpet av opptjeningsperioden.

Jeg er klar over 25%-regelen, så skal passe på å få 100% på flygningene mine over atlanteren. Kan også nevne at du kan sjekke bookingklasse før du bestiller på sas.no ;)

Jeg ønsker å holde meg til EB, selv om det så veldig lett ut å få sølvstatus med Aegean.

Martin
02-06-2011, 03:15
Kan også nevne at du kan sjekke bookingklasse før du bestiller på sas.no ;)

Men kan du be om en annen hvis du får "feil"?

På continental.com kan du faktisk søke etter spesifikke bookingklasser.
Fant klassene her (http://www.flysas.com/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/Continental-Airlines/?vst=true#), og limte inn hele remsa med "Economy"-klasser på OSL-SFO på et par tilfeldige datoer i august, og det ble ikke så hakkandes dyrt: 8697 var biligste.

Flygern
02-06-2011, 11:21
Men kan du be om en annen hvis du får "feil"?

På continental.com kan du faktisk søke etter spesifikke bookingklasser.
Fant klassene her (http://www.flysas.com/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/Continental-Airlines/?vst=true#), og limte inn hele remsa med "Economy"-klasser på OSL-SFO på et par tilfeldige datoer i august, og det ble ikke så hakkandes dyrt: 8697 var biligste.

Nei, det har jeg ikke fått til. Men hvis du på widerøe ber om bookingklasse i vanlig economy, blir prisen alltid den samme da, eller vil den muligens bli dyrere?

På siden du linket til står det kun at jeg får minimum 150/600 poeng med Continental. Da SAS kan tilby oppmot 13,5k poeng for t/r OSL - SFO, er det jo umulig å vite om Continental (eller andre) kan tilby det samme.
Så er det noen som vet av erfaring om man tjener mest grunnpoeng med SAS eller *A fra OSL til SFO?

Hickok
02-06-2011, 11:24
Flyr du *A selskaper i økonomi og skal ha poengene dine i Eurobonus, så får du antall miles opprundet til nærmeste 100poeng. I tillegg må det ganges med evt. 25% eller 200%, om det er eco discounted eller buisness.

EDIT: Har du Eurobonus kort, så får du i utgangspunktet mer poeng på SAS flygninger enn på andre *A flygninger om reisen er lik. Så kommer hele denne opptjeningsgreien inn, da, ettersom det er langt flere klasser som gir 100% hos enkelte selskaper enn hos andre. SAS er vel helt på bunn på den skalaen, mens CO/UA ligger helt i toppen.

Flygern
02-06-2011, 11:46
Flyr du *A selskaper i økonomi og skal ha poengene dine i Eurobonus, så får du antall miles opprundet til nærmeste 100poeng. I tillegg må det ganges med evt. 25% eller 200%, om det er eco discounted eller buisness.

EDIT: Har du Eurobonus kort, så får du i utgangspunktet mer poeng på SAS flygninger enn på andre *A flygninger om reisen er lik. Så kommer hele denne opptjeningsgreien inn, da, ettersom det er langt flere klasser som gir 100% hos enkelte selskaper enn hos andre. SAS er vel helt på bunn på den skalaen, mens CO/UA ligger helt i toppen.

Da skal jeg klare å regne ut antall poeng jeg vil få før jeg bestiller. Tusen takk for svar!
Ser forresten ut som f.eks. Continental gir noe mer poeng (15k) enn SAS (13k-13,5k). Hvis jeg finner noen billige billetter med Lufthansa hadde det jo vært kult å prøve A380-maskinen ;)