Log in

View Full Version : Lufthansa Fasttrack OSL

Superhai
30-05-2011, 02:43
Jeg vil bare opplyse om at LH vil fra 1. juni tilby fasttrack på OSL for sine kunder. Gjelder for alle C-class og Star Gold pax på LH operating flights, men de må ha Boarding Pass med barcode.

tafpl
30-05-2011, 03:02
Regner nesten med det, men vil Lufthansa og SAS ha fast track sammen?

Superhai
30-05-2011, 03:06
Regner nesten med det, men vil Lufthansa og SAS ha fast track sammen?

Samme inngang. Men LH bruker løsning levert av OSL.

Chriscross
30-05-2011, 07:38

Hva bruker SAS da? Har de eget?

FlightDeck
30-05-2011, 09:46

Hva bruker SAS da? Har de eget?

SAS bruker vel en "løsning levert av OSL" de også - det er ikke hvem som helst som kan drive sikkerhetskontroller.

Dreyer
30-05-2011, 10:28
SAS bruker vel en "løsning levert av OSL" de også - det er ikke hvem som helst som kan drive sikkerhetskontroller.

Kunne du ha utdypet denne?

Superhai
30-05-2011, 12:37

Det jeg mente var at mens SAS bruker eget utstyr for adgangskontroll, så vil LH bruke noe levert av OSL.

ute_til_lunsj
30-05-2011, 13:19
Noen som vet om dette også vil være mulig å benytte tilbudet ved flyvning med f.eks Swiss?

Fnate
30-05-2011, 13:32
Dette var gode nyheter. En viktig forbedring det der.

OSLflyer
30-05-2011, 14:27
Nå som fruen har droppet ned til EBS kan jeg som EBG ta henne igjennom på fasttrack?

Someone
30-05-2011, 14:43
Nå som fruen har droppet ned til EBS kan jeg som EBG ta henne igjennom på fasttrack?

Ja, EBG kan ta med gjest

Flying-news
30-05-2011, 15:34

Det jeg mente var at mens SAS bruker eget utstyr for adgangskontroll, så vil LH bruke noe levert av OSL.

Må si dette ikke gjorde saken noe enklere.. :drunk:
Er det slik at SAS faktisk har eget utstyr? Eller ikke? Virker som om to stykker vet svaret på det samme, men gir to helt forskjellige svar.. eller er det bare jeg som rett og slett er helt på jordet nå?

LCH78
30-05-2011, 16:08
vil anta at SAS har en egen kortleser/barcode-scanner etc for å sjekke om du har tilgang til fast-track mens Lufthansa leier dette hos OSL :)

G4S står jo for sikkerhetskontrollen og der er vel også OSL/Avinor som står for portal og scannere for håndbagasje.

Discus
30-05-2011, 17:59
Jeg vil anta at grunnen til at SAS har eget BP-leseutstyr i slusa er at det ble innført før den "nye smarte" regelen kom, dvs. at de skal sjekke alle billetter generelt.

SAS har vel også utplassert utstyr i TaxFree for å lese av de som kun reiser med kort, så det er vel noe av samme løsning og ikke noe big deal for den reisende.

Slusene er identisk med de "for allmuen" mhp. bemanning og annet utstyr.

JoeW
31-05-2011, 16:10
Utstyret SAS har er vel nokså identisk med det som brukes for å scanne deg inn i loungen, ikke?

mo
02-06-2011, 18:41
Noen som vet om dette også vil være mulig å benytte tilbudet ved flyvning med f.eks Swiss?

Hvilke som helst flyselskap kan kjøpe seg inn i Fast track for utvalgte kunder. Siden kun SAS og Lufthansa gir dette tilbudet i dag betyr det at Swiss ikke ønsker å bruke penger (p.t.) på dette for sine kunder.

Discus
02-06-2011, 20:44
Funket grei for LH i dag, minus litt "slurv" fra G4S-side. Hadde naturlig nok SK-boaringskort, som da ble dratt i SK-leseren. Fikk spoersmaal om jeg hadde gullkort for aa slippe gjennom. Han saa ikke paa BP, saa jeg kremtet Lufthansa og saa ble BPen dratt gjennom den andre leseren. Og da var det greit.

tafpl
30-06-2011, 17:12
Prøvde å gå igjennom for litt over tre uker siden, men det gikk ikke. Så ikke noe info om LH ved fast track-en. Vakten fra G4S spurte om å få se EBG selv om jeg sa at jeg skulle reise med LH... Prøvde å forklare om den nye ordningen jeg hadde lest om, men det visste han ikke noe om.

Hickok
01-07-2011, 12:30
Vaktene ved Fast-tracken på OSL kjører sitt eget løp. Har tidligere blitt nektet med EBG på en SAS-flight, med beskjed om at det kun var tilgjengelig for Buisness. Selv om det sto noe helt annet på plakaten 10cm ved siden av han. Den ville han dog ikke se på.

SQ 777
01-07-2011, 12:54
Neste onsdag er det vår tur til MUC/IST.. Finnes det noe skriftlig om dette på "LH-papir" ??

view
01-07-2011, 13:11
Vaktene ved Fast-tracken på OSL kjører sitt eget løp. Har tidligere blitt nektet med EBG på en SAS-flight, med beskjed om at det kun var tilgjengelig for Buisness. Selv om det sto noe helt annet på plakaten 10cm ved siden av han. Den ville han dog ikke se på.

Enig, det er innimellom noen vakter som ikke kan jobben sin der dessverre. dog synes jeg det ha blitt mye bedre siden oppstarten. Jeg har selv skrevet et par klager til SAS etter å nesten (ok, overdrivelse) ha havnet i håndgemeng med nye landsmenn som ikke setter pris på å bli fortalt jobben sin.

Jevnt over hyggelige folk i Fast tracken for tiden, men det er viktig at man som reisende setter seg inn i regelverket, for plutselig en dag står det en uten peiling der og da gjelder det å å vite hva man prater om. Enda mer nå som LH også har begynt å bruke den, regner med det er flere selskaper som kommer med etterhvert.

Discus
01-07-2011, 20:42
Neste onsdag er det vår tur til MUC/IST.. Finnes det noe skriftlig om dette på "LH-papir" ??

De i innsjekk vet hvertfall hva som gjelder, fikk beskjed om at FastTrack var for LH-business sist gang jeg fløy. (Hadde dog ikke spilt veldig stor rolle, da det var null kø over alt.)

SQ 777
01-07-2011, 20:54
Enig med deg, ofte på OSL ser jeg ofte at en like gjerne kan ta den andre for vanlig dødelige..

For oss er det ikke viktig, bortsett for å få "empiriske data" om det virker ??..

Gidder ikke å krangle og rusler til neste dersom det ikke går...:D Er alltid på OSL meget tidlig...

Dag Viking
01-07-2011, 20:59
Fløy med LH i biz midt i juni. Først dro de boardingpasset (som var skrevet ut av SAS). Ingen tilgang.
Så dro jeg EB-kortet (som det ikke var noen billett knyttet til). Ingen tilgang
Så fikk jeg vekteren til å se på både EB-kort og billett, og da var det greit.

Discus
02-07-2011, 08:50
Fløy med LH i biz midt i juni. Først dro de boardingpasset (som var skrevet ut av SAS). Ingen tilgang.
Så dro jeg EB-kortet (som det ikke var noen billett knyttet til). Ingen tilgang
Så fikk jeg vekteren til å se på både EB-kort og billett, og da var det greit.

De har to lesere, en for SAS og en for LH. hender de ser på BP at det står SAS og fortvilet forsøker i SAS-leseren...helt til man sier "Lufthansa"

Robbiedeluxe
02-07-2011, 10:19
Kjenner meg godt igjen når det gjelder beskrivningen av Fast Track Dragene som vokter inngangen til hulen sin.

En gang opplevde jeg å bli nektet inngang fordi kortleseren ikke klarte å "finne billett på kortet mitt" (har i senere tid funnet ut hva som trigger dette; gjør du 3 eller fler endringer på flighten din OG er innsjekket på en flight til, så gir systemet opp). Dette var 4. dagen i strekk den uken jeg skulle reise, så spurte om forståelse. Nope. Dragen stod på sitt og henviste meg til innsjekk. Dro frem iPhonen og fikk hentet frem et mobilt boarding pass før jeg spurte om han var fornøyd og hvorvidt dette var "firkantet nok" for han. Ikke et ord.

En annen gang opplevde min sjef å bli stoppet i Fast Tracken pga av samme "finner ikke billett" feilen. Han er Pandion.

Den kanskje mest bisarre situasjonen var da jeg skulle fly til FRA og hadde mitt SEN på bookingen, og ikke EBG. "Du kommer ikke inn her med det gullkortet, leste du ikke skiltet!?" (greit at mennesker har en dårlig dag, men...) hvorpå jeg bare dro frem mitt EBG og spurte om det var greit. Han var uenig og mente bonuskortet måtte være registrert på bookingen (altså stå på boarding passet) for at fast track skal gjelde, men at han skulle gjøre et unntak denne gangen fordi han allerede hadde brukt 5 min med meg.

Søtt. :)

L-1011
02-07-2011, 12:35
Varför har det tagit sådan lång tid för LH att erbjuda fast track i OSL?

På ARN har sedan flera år hela Lufthansa group( Lufthansa, Swiss & Austrian Airlines) erjbudit premium kunder fast track.

SQ 777
06-07-2011, 06:48
He, he :lol: gikk nesten som forventet. Litt kö i dag vanlig security og vi snakket med gullskranken til SK som forklarte at de var OK med fasttrack LH og *Gold.

Neida, et meget surt etnisk norsk fruentimmer var lite behjelpelig.. Scannet boarding card og swipet CO * Gold vaare.. Ut med oss. Saa vidt jeg saa hadde hun kun en leser..

Gikk tilbake til gullskranken, og meget hyggelig SK folk der:up:, geleidet oss tilbake og sendte oss igjennom.. Jeg er IKKE sur, men et eller galt er det i systemet eller de som betjener det. Spennende , 21. jul er vi tilbake...:headbang

Discus
14-07-2011, 08:52
LH-flight i economy og LH*G-kort - testet og funker OK i fast-tracken

SQ 777
14-07-2011, 09:00
Skal prøve om en uke igjen, men *G.... Blir interessent....:lol:

SQ 777
21-07-2011, 06:49
He, he, Fawlty Towers med Basil i gaar paa BBC .. Tenkte paa det da vi sjekket inn til MUC med LH i dag.

Damen ved gullskranken forklarte meg at Fast Track var for LH med EBG.. CO *G var ikke gyldig. :headbang. Nabodama sa kun LH C klasse, men unnskyldte seg med at hun akkurat har kommet fra ferie.

Gadd ikke pröve aa gaa inn, snakket med SK supervisor og alt var OK. Geleidet oss gjennom.

Ja, ja, min "butikk" er opplaering.. Kunne tatt et lite oppdrag her...:headbang

Men kanskje CO sine folk boer rydde opp ogsaa;)

Dag Viking
21-07-2011, 07:24
Jasså, du er på tur i dag du også Reidar?
Skal prøve det samme om 1,5 time, får se om de har orden på reglene da ;)

Dag Viking
21-07-2011, 09:26
De har to lesere, en for SAS og en for LH. hender de ser på BP at det står SAS og fortvilet forsøker i SAS-leseren...helt til man sier "Lufthansa"

Og akkurat slik gikk det i dag. Kanskje på tide at sas skriver ut boardingpass på lh-papir, slik at de som ikke har lest denne tråden også kommer gjennom uten problemer.
Damen i EBG-innsjekk måtte bruke fingertegn til dragen når passasjerene foran oss på innsjekk skulle gjennom sikkerhetskontrollen..

SQ 777
21-07-2011, 18:46
Ny rapport følger om to uker ;). Til DBV via MUC... :colgate:

Hypern
21-07-2011, 18:54
Jeg er en vanlig Reidar jeg, men sikkerhetskontrollen på OSL er som regel ganske effektiv så fasttrack trenger man kanskje ofte ikke. Ellers kan man på EDI kjøpe fasttrack for 3 pund på en maskin før sikkerhetskontrollen. Man får ut en billett man viser til kontrolløren. Litt merksnodig løsning, men man kan da få fasttrack selv om man reiser DY eller FR.

SQ 777
05-08-2011, 06:38
I dag greit, ingen scanning men så kun på boardingpasset....^_^

Hypern
05-08-2011, 07:22
I går gikk det ikke greit. De forlangte gullkort selv om jeg hadde businessklasse på boardingpasset. Da tok jeg like gjerne den vanlige sikkerhetskontrollen. Men men Lufthansas og SAS sine datasystemer snakker ikke bra sammen. Hvorfor er det feks slik at man MÅ sjekke inn på Lufthansas flygninger fra Skandnavia på SAS sine hjemmesider? Samtidig får man bare ut boardingkortet til FRA eller MUC ut på automatene, videre leggene går det ikke an å få boardingkort på SAS sine automater. Da må man få ut i skranka på OSL eller hente i FRA eller MUC. Jeg er lei av det tulleopplegget der. Burde vel for faen gå an å sjekke inn på alle legger på LUFTHANSAS sider.

Discus
12-08-2011, 12:20
Siste status, som vel bekrefter noen andre historier.

SK-flight med LH-gull funker ikke i Fast Track, siden det var null folk i slusen og i kø så fikk jeg beskjed om at følgende var gyldig for økonomiklassebilletter:

SK med SK-gull
LH med Star-gull

Med andre ord er LH et allianseselskap som tilbyr gode tjenester til alliansens gode kunder, mens SK kun kikker på sin egen navle.

(Vekteren var hyggelig, men oppgitt han også. Det var ikke få Star-status-pax som ikke skjønte opplegget)

SQ 777
15-09-2011, 06:31
Ble nektet adgang idag .Kalte inn SK dama fra Goldsjekkinn.Hun mer eller mindre kastet oss ut at her kun gjaldt EBG og LH Gull...:headbang

Dama i security ( kun knapt snakke norsk ) sa at det kun var en leser... Finnes det ikke noe skriftlig her ....

ILS2
15-09-2011, 11:20
Ble nektet adgang idag .Kalte inn SK dama fra Goldsjekkinn.Hun mer eller mindre kastet oss ut at her kun gjaldt EBG og LH Gull...:headbang

Dama i security ( kun knapt snakke norsk ) sa at det kun var en leser... Finnes det ikke noe skriftlig her ....
Du får vel klage til OSL, samt informere Lufthansa. OSL leverer tjenesten, mens LH betaler for den. Begge parter bør vel sørge for at det fungerer iht. avtalen.

Jamesbond_ppk
15-09-2011, 12:15
Du får vel klage til OSL, samt informere Lufthansa. OSL leverer tjenesten, mens LH betaler for den. Begge parter bør vel sørge for at det fungerer iht. avtalen.

Klage til OSL sendes:
passasjerservice@osl.no

Siden Fra Lufthansa (gjelder egentlig SN i denne lenken, klarte ikke å finne LH sin side)
https://www.miles-and-more.com/online/myportal/mam/be/program/news/detail?nodeid=2929504&l=en&cid=1000188

Discus
15-09-2011, 18:50

Men kanskje du kan opplyse oss om hva slags billett/kort du hadde?

SQ 777
17-09-2011, 07:05
Som tidligere LH okonomi, CO Star Gold. Virket bra tidligere... Senest i august to ganger.

Jamesbond_ppk
17-09-2011, 09:34
Som tidligere LH okonomi, CO Star Gold. Virket bra tidligere... Senest i august to ganger.

...

Fast Track til *A gull medlemmer fungerer bare for EBG og Senatorer. Les gjennom denne thread.

Discus
17-09-2011, 09:42
Fast Track til *A gull medlemmer fungerer bare for EBG og Senatorer. Les gjennom denne thread.

Nei, det gjør ikke det - Funker ikke med SEN hvis du har økonomibillett med SAS for eksempel, ref. tidligere innlegg.

ILS2
17-09-2011, 11:09
Nei, det gjør ikke det - Funker ikke med SEN hvis du har økonomibillett med SAS for eksempel, ref. tidligere innlegg.
Jeg synes oppriktig synd på vekterne som skal prøve å holde styr på Fast Track-reglene. Man skjønner fort at man bor i et land hvor det å ha "Brustad-bu" vedtatt som lov er helt normalt.

nick5000
17-09-2011, 12:16
Jeg synes oppriktig synd på vekterne som skal prøve å holde styr på Fast Track-reglene. Man skjønner fort at man bor i et land hvor det å ha "Brustad-bu" vedtatt som lov er helt normalt.

Kan det være så vanskelig da?
SK flight: EBG kort eller business billett
LH flight: *A gullkort eller business billett

SQ 777
17-09-2011, 12:21
Nok en gang, det har gaatt 4 ganger tidligere, sist til ATH med groent lys..

Men et eller annet sted maa finnes skriftlig ?:rolleyes:

nick5000
17-09-2011, 12:35
Nok en gang, det har gaatt 4 ganger tidligere, sist til ATH med groent lys..

Ja og det stemmer jo med reglene: LH flight og CO (*A) Gullkort.

SQ 777
17-09-2011, 12:45
Ja ja hva skal man gjoere med en arrogant eldre SK dame ( yngre enn meg ) som nekter meg... Hun visste det bedew enn meg... Gidder bare ikke mer, null koe paa vanlig security :headbang:stir

Hickok
17-09-2011, 14:54

Det er ikke så enkelt. Jeg har blitt nektet på SAS flight med EBG, fordi jeg fikk rødt lys. Viste kortet, men det spilte ingen rolle. Rødt lys var rødt lys.

TG923
17-09-2011, 15:56

Prøver du å si at dette er reglene eller hva du ønsker det skal være?

På http://www.sas.no/Alt-om-reisen/For-reisen/Fast-Track/ står det jo også at Economy Extra kan bruke Fasttrack på OSL

Discus
17-09-2011, 16:08
Prøver du å si at dette er reglene eller hva du ønsker det skal være?

Her burde SAS, LH m.fl. tatt grep og gjort som de fleste andre steder i verden, dvs. har du *A gull så går du gjennom så lenge de har en billett på en *A-carrier - enkelt og greit.

Jamesbond_ppk
17-09-2011, 19:28

Fungerer hvertfall ikke med CO Star Gold...

Helikopter
17-09-2011, 21:14
Det er ikke så enkelt. Jeg har blitt nektet på SAS flight med EBG, fordi jeg fikk rødt lys. Viste kortet, men det spilte ingen rolle. Rødt lys var rødt lys.

Du skulle ikke til Bergen? For det er jo bare utland... Ikke en gang pandion har tillgang til innland lengre.

Man har forresten tilgang med en buisniss/economy ekstra hvis man flyr med. LH/SAS/ Blue One :P /widerø.

Dag Viking
17-09-2011, 23:10
Man har forresten tilgang med en buisniss/economy ekstra hvis man flyr med. LH/SAS/Jet Blue/widerø.

Imponerende at Jetblue har fast-track på OSL, lurer på om de trekker ekstra kunder på det ;)

tafpl
18-09-2011, 00:07

Reglene som LH har fastsatt.

Passengers with seating class “C” (regardless of booking class).
Star Alliance Gold members (regardless of seating or booking class).
The passenger must have a bar-code boarding pass.
The passenger must have a valid reservation on LH operating flight.
LH Fast Track is only applicable when LH is operating carrier.

Fordi LH bruker OSL sitt validerings-system får ikke automatene eller de på check-in automatisk beskjed om at passasjeren kan benytte fast track.

Hickok
18-09-2011, 01:37
Du skulle ikke til Bergen? For det er jo bare utland... Ikke en gang pandion har tillgang til innland lengre.

Man har forresten tilgang med en buisniss/economy ekstra hvis man flyr med. LH/SAS/Jet Blue/widerø.

Nei, jeg skulle ikke til Bergen. Var på vei til MUC eller FRA, som første del av en tur til USA med AC. Billetten var på AC nummer, og det var nok det som skapte krøll for systemet.

janarne101
19-09-2011, 20:30
"
Quote: Originally Posted by SQ 777
Men et eller annet sted maa finnes skriftlig ?

Quote:Passengers with seating class “C” (regardless of booking class).

Fordi LH bruker OSL sitt validerings-system får ikke automatene eller de på check-in automatisk beskjed om at passasjeren kan benytte fast track.
"

Fint å lese det her. Men hva er linken til dette skrivet?

SQ 777
20-09-2011, 10:30
En kompis ble også stoppet av security med LH billett og *CO Gold i går.

Men i hans tilfelle fikk han hjelp fra en mann i gullskranken til SK som hadde uttalt noe i retning av "De er så dumme der i security". Akkja, er det ikke noe som heter "opplæring" ??

SQ 777
03-11-2011, 09:11
En kompis prøvde i dag og ble stoppet med * G og LH økonomi billett. Det ble forklart at det ikke gjaldt lenger ???

SQ 777
15-11-2011, 15:40
Kan jo bare lure. Er på FCO og her gir LH voucher for fasttrack til * G selv med billigste billett..^_^

Fly med oss
15-11-2011, 20:50
En kompis prøvde i dag og ble stoppet med * G og LH økonomi billett. Det ble forklart at det ikke gjaldt lenger ???

Hvilket frequen flyer-program har han?

SQ 777
16-11-2011, 10:38
Han har som meg *CO Gold... Som senest i går ga oss Fasttrack FCO...

Someone
16-11-2011, 10:42
LH eco må du enten ha LH*G eller SK*G.

Fnate
16-11-2011, 20:21
I morgen skal jeg med LH i C og har EBG. Da kan jeg med andre ord bruke fast track?

Discus
16-11-2011, 20:32
I morgen skal jeg med LH i C og har EBG. Da kan jeg med andre ord bruke fast track?

Ja, ren LH + C gir deg FastTrack (EBG bare kompliserer det).

Fnate
16-11-2011, 20:45

Takk skal du ha!

Eirik
22-11-2011, 17:28
Lufthansa økonomibillett og LH Gold ble ikke godkjent/gjenkjent av maskin og operatør i Fast Track´n på torsdag, fikk først adgang etter at Sas-ansatt på billettkontoret tok affære og ´kranglet´ det igjennom med fyren i Fast Track.
Hvor vanskelig kan det egentlig være å få dette til å fungere ?
Det burde gå an å få briefet de som blir satt til å jobbe i denne slusen om gjeldene regler uavhengig av om elektronikken spiller på lag eller ikke, det er tross alt ikke så mange flyselskaper og kombinasjoner av kort/bookingklasser det er snakk om.

Discus
22-11-2011, 18:19
Kanskje på tide man begynner å klage til LH hver gang man møter stengt dør? De har vel en avtale med OSL om hva som skal leveres, og hvis leveransen er så dårlig som det kan virke så går jo det utover LHs service og rykte.

Hickok
22-11-2011, 19:15
Kanskje på tide man begynner å klage til LH hver gang man møter stengt dør? De har vel en avtale med OSL om hva som skal leveres, og hvis leveransen er så dårlig som det kan virke så går jo det utover LHs service og rykte.

Ikke bare det, de betaler tross alt for en tjeneste som på langt nær blir levert skikkelig.

TG923
23-11-2011, 12:46

Eller omvendt.
EBG gir deg FastTrack med *A på OSL... (LH bare kompliserer det...)

dc-8-63
23-11-2011, 14:16
Eller omvendt.

Det er vel OSL som kompliserer det..

Discus
23-11-2011, 17:12
Eller omvendt.

Poenget mitt var at dersom du drar opp en LH-C-billett så dropp å dra frem EBG eller et annet kort, da blir de bare forvirret der oppe. (LH-C er i seg selv nok til å komme gjennom)

wilhelm
26-12-2011, 12:06
Poenget mitt var at dersom du drar opp en LH-C-billett så dropp å dra frem EBG eller et annet kort, da blir de bare forvirret der oppe. (LH-C er i seg selv nok til å komme gjennom)

Om det bare var så vel. Vi ble nektet adgang med LH i C i fasttracken i dag og henvist til den ordinære sikkerhetskontrollen.

w

Discus
26-12-2011, 12:42
Om det bare var så vel. Vi ble nektet adgang med LH i C i fasttracken i dag og henvist til den ordinære sikkerhetskontrollen.

Så Lufthansa-logoen er bare til pynt, med andre ord. :drunk:

FlightDeck
26-12-2011, 12:57
Så Lufthansa-logoen er bare til pynt, med andre ord. :drunk:

Selv kom jeg faktisk gjennom med en SAS innenriksbillett i høst. Så her er man konsekvente! For et opplegg! :baeh

Hickok
27-12-2011, 09:34

w

Som nevnt tidligere, dette hadde jeg skrevet til LH om. De betaler nok i dyre dommer for dette tilbudet, og ser nok neppe mildt på at sine egne C-klasse passasjerer blir nektet adgang!

Hypern
27-12-2011, 09:58
Som nevnt tidligere, dette hadde jeg skrevet til LH om. De betaler nok i dyre dommer for dette tilbudet, og ser nok neppe mildt på at sine egne C-klasse passasjerer blir nektet adgang!

Jeg ble nektet adgang i sommer, de ville ha Eurobonus Gold i tillegg, det har jeg ikke så ble henvist til den ordinære kontrollen. Jeg skal prøve igjen på torsdag med Lufthansa C billett, satser på at det går bra. Det høre ut som dette fasttrack opplegget må tas med en klype salt når folk slipper igjennom med innenriksbilletter (såvidt jeg har skjønt skal KUN utenlandsbiletter slippe igjennom).

joamykle
03-01-2012, 06:47
Overhørte akkurat en samtale i businessloungen til SAS på OSL der en reisende med LH Businessbillett hadde blitt nektet adgang i fasttracken, og henvist til 30 min kø i den ordinære sikkerhetskontrollen.

Da han tok opp dette med SAS personalet i loungen fortalte de at de flere ganger hadde fått klager på dette, og at det var viderebrakt flere ganger, men det synes åpenbart ikke å ha noen effekt?!

Chriscross
03-01-2012, 07:16
Overhørte akkurat en samtale i businessloungen til SAS på OSL der en reisende med LH Businessbillett hadde blitt nektet adgang i fasttracken, og henvist til 30 min kø i den ordinære sikkerhetskontrollen.

Da han tok opp dette med SAS personalet i loungen fortalte de at de flere ganger hadde fått klager på dette, og at det var viderebrakt flere ganger, men det synes åpenbart ikke å ha noen effekt?!

Dette stemmer jo godt med det folk har meldt inn tidligere, men er jo allikevel utrolig. Men at noen har stått 30 min i sikkerhetskontrollen på Gardermoen synes jeg høres like utrolig ut. Det er da ekstremt sjelden det tar så lang tid?

Superhai
04-01-2012, 09:54
Dette stemmer jo godt med det folk har meldt inn tidligere, men er jo allikevel utrolig. Men at noen har stått 30 min i sikkerhetskontrollen på Gardermoen synes jeg høres like utrolig ut. Det er da ekstremt sjelden det tar så lang tid?

Nå er pax-i-kø-minutter minst dobbelt så lange som vanlige minutter. Men det har hendt enkelte ganger at det har vært ekstreme køer.

tafpl
04-02-2012, 23:33
Austrian (OS) tilbyr nå sine passasjerer fast track på OSL. HON, Senator, star gold og alle med business-billett har tilgang.

Chriscross
05-02-2012, 08:20
Austrian (OS) tilbyr nå sine passasjerer fast track på OSL. HON, Senator, star gold og alle med business-billett har tilgang.

Og dette skal liksom vekterne klare?:rolleyes:

Robbiedeluxe
05-02-2012, 10:34
Var ute og fløy forrige uke, OSL-MUC med LH i C. Viste frem boardingpasset og han insisterte på at jeg skulle dra mitt EuroBonus-kort. Sa at reisen ikke lå i min profil der (brukte mitt SEN) men han insisterte. Javel, sa jeg -- fant frem mitt EBG, gav det til han og der dukket det selvsagt ingenting opp.

Så tenkte han seg litt om og sa "det får være greit denne gangen". :D

Hickok
05-02-2012, 11:01

Det der kommer aldri til å fungere. Med LH og OS skal *G ha tilgang, mens hos SAS er det kun EBG som har tilgang, ikke *G. Det er dømt til å bli problemer!

Robbiedeluxe
05-02-2012, 11:19
Kan bli en del interssante komboer i fremtiden. Hva med når jeg er SEN eller EBG (status) men ønsker å opptjene poeng hos et annet *A program og jeg har basic-status der? Vil de klare å skille mellom FQTV og FQTS? SAS sine egne agenter klarer jo ikke dette (med unntak av han asiatiske Amadeus-guruen i gullkantinen).

Bruker ofte å ringe til LH så min status vises som SEN men at selve opptjeningen gjøres på EuroBonus.

Hickok
05-02-2012, 11:29
Kan bli en del interssante komboer i fremtiden. Hva med når jeg er SEN eller EBG (status) men ønsker å opptjene poeng hos et annet *A program og jeg har basic-status der? Vil de klare å skille mellom FQTV og FQTS? SAS sine egne agenter klarer jo ikke dette (med unntak av han asiatiske Amadeus-guruen i gullkantinen).

Bruker ofte å ringe til LH så min status vises som SEN men at selve opptjeningen gjøres på EuroBonus.

Nei, dette klarer de beviselig ikke. Jeg har blitt avvist i skranken med EBG på en billett på SAS metall, men med AC billett. Da var billetten registrert på mitt Aeroplan Elite kort. Det fungerte ikke.

Discus
05-02-2012, 11:51
Det der kommer aldri til å fungere. Med LH og OS skal *G ha tilgang, mens hos SAS er det kun EBG som har tilgang, ikke *G. Det er dømt til å bli problemer!
Det er jo allerede problemer ;)

Vil de klare å skille mellom FQTV og FQTS? SAS sine egne agenter klarer jo ikke dette (med unntak av han asiatiske Amadeus-guruen i gullkantinen).

Godt tips om han karen, jeg har helt gitt opp å få registrert FQTV og FQTS. Stort sett ikke behov, men blir det irr-ops så kan det jo være nyttig har jeg erfart.

fuadtarin
10-02-2012, 14:06
Hei. Jobber som sikkerhetskontrollør på Gardermoen og er ofte og bemannet fasttracken. Jeg forstår mye av det dere sier her om at g4s personell ikke kan så mye om reglene for fasttracken. Personlig jeg og mitt team er veldig godt kjent med fasttrack reglene. Vet ikke hvorfor g4s personell ikke kan reglene så bra som dere sier, men så vanskelig er de heler ikke. Jeg personelig prøver å gjøre dagen hyggelig for dere som kommer igjennom fasttracken. Det finns både idioter her og der, men regner med at på begge sider så er de fleste hyggelige folk. Om dere mener at dere har rett til å bruke fasttracken så vennligst ikke stå å skjell oss ut men heler hent en SAS personell til å fortelle oss at du har tilgang. Ha en god dag:-)

apeks
10-02-2012, 15:19
Om dere mener at dere har rett til å bruke fasttracken så vennligst ikke stå å skjell oss ut men heler hent en SAS personell til å fortelle oss at du har tilgang. Ha en god dag:-)

Det er ikke lettere om dere heller lærer dere reglene da ? :)

Martin
10-02-2012, 15:37
Hei. Jobber som sikkerhetskontrollør på Gardermoen og er ofte og bemannet fasttracken. Jeg forstår mye av det dere sier her om at g4s personell ikke kan så mye om reglene for fasttracken. Personlig jeg og mitt team er veldig godt kjent med fasttrack reglene. Vet ikke hvorfor g4s personell ikke kan reglene så bra som dere sier, men så vanskelig er de heler ikke. Jeg personelig prøver å gjøre dagen hyggelig for dere som kommer igjennom fasttracken. Det finns både idioter her og der, men regner med at på begge sider så er de fleste hyggelige folk. Om dere mener at dere har rett til å bruke fasttracken så vennligst ikke stå å skjell oss ut men heler hent en SAS personell til å fortelle oss at du har tilgang. Ha en god dag:-)

Nå er ikke jeg noen storforbruker av fasttracken på OSL (har vel brukt den bare en gang, og da fløy jeg med C-klassebillett fra SAS, og da var det vel kun på den måten man fikk tilgang), men skal jeg gjennom en fasttrack, så føler jeg at jeg bør kunne forvente at de som skal kontrollere om jeg har adgang faktisk vet om jeg har det.

Hvis noen ikke vet det, så bør de læres opp til å vite det.

JoeW
10-02-2012, 16:28
Computer says no...

Høres ut som et litt typisk problem med outsourcede tjenester. Ved CPH bemanner jo SAS sin fast track selv med en drage. Klart ikke alle selskap/handlingsselskap kan ha en rep. i fasttracken, men med en tredje tjenesteleverandør blir det jo ihvertfall ikke noen enklere prosess.

Fly med oss
10-02-2012, 20:19
Om dere mener at dere har rett til å bruke fasttracken så vennligst ikke stå å skjell oss ut men heler hent en SAS personell til å fortelle oss at du har tilgang.

Sorry, men det må være tidenes fallitterklæring.

Hickok
11-02-2012, 08:42
Ikke mye poeng i Fasttrack om man først skal bli avvist, deretter snakke med SAS, og få de til å komme over og si OK. Da er det mye kjappere å bare hoppe over hele Fasttrack'en. Så mye tid sparer man tross alt ikke.

Basse-HAU
11-02-2012, 10:40
Kanskje det kunne vært en idé å ha ett oppslag hvor kunden peker på hva han har av fordeler som er godkjent i Fasttrack, ruels for dummies ;)

fuadtarin
11-02-2012, 12:55
Hei igjen:-) jeg forstår at det tar lenger tid å hente en SAS personell, ikke alltid de har tid heler. Men det er ikke sånn at passasjerene har alltid tilgang heler. Som sagt så vet jeg reglene på fastracken 100% og hver gang jeg står der så får jeg flere som krever å komme selv om de ikke har tilgang. Jeg har nektet folk adgang med pandion til innland som har stått og skjelt meg ut uten mening. Han mente han hadde ingang med pandion overalt. Okey, jeg forstår at pandion kortet er mektig, men hva skal vi gjøre med det.? Som Sagt så gjør g4s personel feil, men det gjør passasjerene også.

fuadtarin
11-02-2012, 13:03
Det er ikke lettere om dere heller lærer dere reglene da ? :)

Jeg kan kun snakke for meg selv og mitt team. Vi kan reglene. Trur dere virkelig at alle om sier de har blitt nektet inngang og hadde adgang fortell sannheten? Det er veldig mange som ikke har gyldig adgang på fasttrack som blir avvist, men likevel så skal de stå å kreve sitt. For all del, de fleste er ærlige mennesker, men det finn uærlige folk her og det.

JoeW
11-02-2012, 17:30
Så spørsmål: Hvis jeg kommer, med mitt fysiske Eurobonus Gold-kort, men har et boardingkort hvor mitt UA-kort er registrert (altså ikke printet med EBG på). Hvordan håndteres dette?

LN-MOW
11-02-2012, 18:00
Skal det ikke stå Fast Track på boardinkortet da?

fuadtarin
11-02-2012, 18:21
Så spørsmål: Hvis jeg kommer, med mitt fysiske Eurobonus Gold-kort, men har et boardingkort hvor mitt UA-kort er registrert (altså ikke printet med EBG på). Hvordan håndteres dette?

Hei. Det spørs hvilken selskap du reiser med da? Men eurobonus gullkoret må ikke være registrert for at du skal få tilgang så lenge du reiser med ett selskap som har tilgang på fasttracken. Og kun utlands billet er gyldig på fasttracken. Er ikke eurobonus kortet registrert på billeten så er det bare å lese billeten manuelt siden maskinen avviser den. Men som sagt, ikke alle selskaper er villig til å betale for fasttracken. Itillegg så er det ikke kunn eurobonus gullkort som er gyldig, reiser du med klasse C og Y utlands, så får du tilgang med SAS, blue1, lufthansa, apollo,widerøe samt noen andre få selskaper selskaper. Kommer ikke på akkurat nå hvilke. StarAllianse så er det kunn SAS gullkort og pandion som er gyldig.

Discus
11-02-2012, 18:56
Itillegg så er det ikke kunn eurobonus gullkort som er gyldig, reiser du med klasse C og Y utlands, så får du tilgang med SAS, blue1, lufthansa, apollo,widerøe samt noen andre få selskaper selskaper. Kommer ikke på akkurat nå hvilke. StarAllianse så er det kunn SAS gullkort og pandion som er gyldig.

Fint at du kaster deg inn i debatten, men en del av det du seier her stemmer ikke ihht. selskapene, og er det som lager krøll for mange:

Jeg vil bare opplyse om at LH vil fra 1. juni tilby fasttrack på OSL for sine kunder. Gjelder for alle C-class og Star Gold pax på LH operating flights, men de må ha Boarding Pass med barcode.

Passengers with seating class “C” (regardless of booking class).

I tillegg står følgende på LH Miels&more sine sider vedr. SN:

With Brussels Airlines, when you travel with a b.flex economy+, b.business or Business Class ticket, you can access the dedicated security control and reduce your waiting time by half.

HON Circle members and Senators can access the fast lane security control when travelling in all classes.

Dag Viking
11-02-2012, 19:00
Itillegg så er det ikke kunn eurobonus gullkort som er gyldig, reiser du med klasse C og Y utlands, så får du tilgang med SAS, blue1, lufthansa, apollo,widerøe samt noen andre få selskaper selskaper. Kommer ikke på akkurat nå hvilke. StarAllianse så er det kunn SAS gullkort og pandion som er gyldig.

Y-klasse hos Lufthansa gir adgang til Fast-track? Den var ny!

Jeg kan kun snakke for meg selv og mitt team. Vi kan reglene.
Høres ut som en god holdning.

Denne tråden burde sendes til Lufthansa som skrekk og advarsel og et bevis på at de ikke får det de betaler for på OSL.

Hickok
11-02-2012, 19:33
Hei. Det spørs hvilken selskap du reiser med da? Men eurobonus gullkoret må ikke være registrert for at du skal få tilgang så lenge du reiser med ett selskap som har tilgang på fasttracken. Og kun utlands billet er gyldig på fasttracken. Er ikke eurobonus kortet registrert på billeten så er det bare å lese billeten manuelt siden maskinen avviser den. Men som sagt, ikke alle selskaper er villig til å betale for fasttracken. Itillegg så er det ikke kunn eurobonus gullkort som er gyldig, reiser du med klasse C og Y utlands, så får du tilgang med SAS, blue1, lufthansa, apollo,widerøe samt noen andre få selskaper selskaper. Kommer ikke på akkurat nå hvilke. StarAllianse så er det kunn SAS gullkort og pandion som er gyldig.

Dette er positivt feil. I praksis vil maskinen pipe (siden det er UA kortet som er registrert), og da blir man bortvist, selv om man kan vise til et EBG kort. "Gå bort å snakk med SAS" er standardsvaret.

fuadtarin
11-02-2012, 19:37
Y-klasse hos Lufthansa gir adgang til Fast-track? Den var ny!

Høres ut som en god holdning.

Denne tråden burde sendes til Lufthansa som skrekk og advarsel og et bevis på at de ikke får det de betaler for på OSL.

Beklager. LH har kunn med klasse C, eurobonus gullkort og star alliance gullkort. Så den var feil fra min side. Og Brussel airline ha tilgang med eurobonus gullkort.

Hickok
11-02-2012, 19:39
Beklager. LH har kunn med klasse C, eurobonus gullkort og star alliance gullkort. Så den var feil fra min side. Og Brussel airline ha tilgang med eurobonus gullkort.

Brussel har ikke adgang med EBG, nei, kun M&M SEN og HON

fuadtarin
11-02-2012, 20:21

Brussel airline har tilgang med EBG. Og kunn eurobonus gullkort, pandion kort, Lufthansa og star aliance gullkort er gyldig på fasttracken i Gardermoen. Hva slags selskaper de er gyldige for er en annen sak.

Dag Viking
11-02-2012, 20:34

Hvorfor ikke?
Brussel er med i *A og i følge SAS
Gullmedlemmer kan bruke Fast Track i Oslo, København og Stockholm også på reise med selskaper innen Star Alliance

http://www.sas.no/Alt-om-reisen/For-reisen/Fast-Track/

JoeW
11-02-2012, 20:38
En god gammeldags fast track sticker/voucher kan muligens forenkle dette, men vil jo vaere problematisk for alle som ellers ikke er inneom check-in...

janarne101
11-02-2012, 22:42
Amen!

De har blitt flinke med en slik papirlapp i BKK.

rymle
11-02-2012, 22:44
Eventuelt bare spikre opp en plakat ved fast-track hvor det står svart på hvitt hvem som har tilgang. Til lære både for kunder og security.

fuadtarin
12-02-2012, 02:45
Dette er positivt feil. I praksis vil maskinen pipe (siden det er UA kortet som er registrert), og da blir man bortvist, selv om man kan vise til et EBG kort. "Gå bort å snakk med SAS" er standardsvaret.

Da er det personen som sår der og bemanner posisjonen som gjør feil. Reiser du med en selskap som har tilgang på fasttrack, utlands, så har det ingenting å si om kortet er registrert på billeten eller ikke. Står klart og tydelig i instruksen. Men hvor har du reist og hvilken selskap?

Hickok
12-02-2012, 06:41
Da er det personen som sår der og bemanner posisjonen som gjør feil. Reiser du med en selskap som har tilgang på fasttrack, utlands, så har det ingenting å si om kortet er registrert på billeten eller ikke. Står klart og tydelig i instruksen. Men hvor har du reist og hvilken selskap?

Reiste med SK OSL-MUC, med AC billett og mitt Aeroplankort registrert. Er EBG.

fuadtarin
12-02-2012, 13:56
Reiste med SK OSL-MUC, med AC billett og mitt Aeroplankort registrert. Er EBG.

Ja, som jeg vet, å kommer maskinen til å avvise billetten din, og ber om å vise eurobonus gullkortet. Så om personen bak disken bare avviser deg uten å be om EBG så gjør han/hun en stor feil som går utover deg som betaler for en tjeneste du ikke får. Og det er selfølgelig veldig kjedelig når du har adgang. Er du sikker i din sak, så be om å snakke med omådelederen. Det er de som må ta takk i dette. Oftest tar det ikke me enn 1min å hente han.

Hickok
12-02-2012, 16:08
Ja, som jeg vet, å kommer maskinen til å avvise billetten din, og ber om å vise eurobonus gullkortet. Så om personen bak disken bare avviser deg uten å be om EBG så gjør han/hun en stor feil som går utover deg som betaler for en tjeneste du ikke får. Og det er selfølgelig veldig kjedelig når du har adgang. Er du sikker i din sak, så be om å snakke med omådelederen. Det er de som må ta takk i dette. Oftest tar det ikke me enn 1min å hente han.

Neida, han gjorde ikke det. Jeg viste kortet, men han sa likevel at jeg ikke hadde adgang. Jeg prøvde da å peke på skiltet som sto 10cm fra hodet hans, men ble bare vinket meg bort og ba meg ta kontakt med SAS.

fuadtarin
13-02-2012, 01:05
Var ute og fløy forrige uke, OSL-MUC med LH i C. Viste frem boardingpasset og han insisterte på at jeg skulle dra mitt EuroBonus-kort. Sa at reisen ikke lå i min profil der (brukte mitt SEN) men han insisterte. Javel, sa jeg -- fant frem mitt EBG, gav det til han og der dukket det selvsagt ingenting opp.

Så tenkte han seg litt om og sa "det får være greit denne gangen". :D

Vi har faktisk fått streng beskjed fra SAS at ingenting skal leses manuelt. Kundene skal dra enten kort eller scane billett, å skal vi bare stå, se og godskjenne. Ganske dumt spør du meg siden 50% må leses manuelt, men det er faktisk sannheten. SAS vil at først så skal det scannes eller dras kort før vi gjør noe annet.

nick5000
13-02-2012, 03:53
Vi har faktisk fått streng beskjed fra SAS at ingenting skal leses manuelt. Kundene skal dra enten kort eller scane billett, å skal vi bare stå, se og godskjenne. Ganske dumt spør du meg siden 50% må leses manuelt, men det er faktisk sannheten. SAS vil at først så skal det scannes eller dras kort før vi gjør noe annet.

Så SAS sier at hvis det ikke funker automatisk så skal dere ikke sjekke manuelt? Dette høres jo veldig rart ut, ikke rart det blir problemer da.

dc-8-63
13-02-2012, 12:04

Dette blir jo litt merkelig. SAS er vel bare en av flere kunder OSL har i Fast Track Produktet. Slik jeg forstår det er dette et produkt / en service OSL tilbyr sine kunder (flyselskapene) mot betaling. OSL har valgt G4S som leverandør av tjenestene som fast Track består av:
- Sjekke adgang til Fast Track.
- Gjennomføre Sikkerhetskontrollen av Fast Track kundene.

Det er liten tvil om at OSL tar seg betalt for dette og er den som har ansvaret for å levere, men en kan vel stille spørsmål om de er i stand til å levere det de tar seg betalt for.

At man skyver problemene (høyt antall) videre til Kunde Nivå (SAS) og helt ned til passasjernivå - er totalt uforståelig. Å foreslå at vi som brukere skal hente en tredjepart (SAS er tredjepart når jeg reiser med Lufthansa) fra en allerede travel billettskranke et stykke unna er mildt sagt svært dårlig service fra G4S og OSL som er de som blir betalt for denne tjenesten (SAS på linje med Lufthansa BETALER for dette og får ikke levert det de betaler for).

Utflyttet
13-02-2012, 13:15

De gjenkjente ikke en QR C-billett, men siden jeg hadde EBG (som de ikke fant en billett på), så var det greitt... :p

-A

fuadtarin
13-02-2012, 16:31
Så SAS sier at hvis det ikke funker automatisk så skal dere ikke sjekke manuelt? Dette høres jo veldig rart ut, ikke rart det blir problemer da.

Egentlig ikke, om vi skulle følge de intruksene vi har fått fra dem. det er en perm med alle regler og instrukser på fasttracken hvor det står følgende: "ingen billett skal leses manuelt, kunn ved bruk av scaner og kortleser, g4s peronell som bemanner posisjonen skal kunn se og godskjenne". Men jeg syns at det blir for dumt. De maskinene som blir brukt på fasttracken har en god del feil. Som at de ofte godskjenner inneniksreiser, og de avviser ofte folk som har tilgang, da er det ikke noe logikk å ikke lese de manuelt. Hadde de vær 100% feilfrie så hadde jeg skjønnt det.

JoeW
13-02-2012, 16:33
Tror vel også noe av problemet -- og årsaken til fokus på elektronisk scanning -- er betalingsmodellen for fasttracken fra OSLs side. Antar fakturagrunnlaget kommer fra den elektroniske lesningen.

LN-MOW
13-02-2012, 16:36
JoeW - mistenker at du har helt rett der ...

dc-8-63
13-02-2012, 16:36
Tror vel også noe av problemet -- og årsaken til fokus på elektronisk scanning -- er betalingsmodellen for fasttracken fra OSLs side. Antar fakturagrunnlaget kommer fra den elektroniske lesningen.

Ingen tvil

ILS2
13-02-2012, 16:46
Håpløst system. Fascinerende hvordan man i Norge alltid klarer å lage elendige løsninger for alt som har med elektronisk adgangskontroll å gjøre. Kostbart er det også. Se bare på t-banen i Oslo, der sperrene på sentrumsstasjonene har stått der i en halv mannsalder. Kostet 200 sykehjemsplasser, 150 fattigdomsbekjempende tiltak og 7 NAV-lønninger alene. Og det er ikke i nærheten av å fungere.

FlightDeck
14-02-2012, 16:04
Det står følgende i dagens nyhetsbrev til Austrian Airlines:

Fast track @ OSLO Airport

Austrian Airlines invites our premium passengers with Star Alliance Gold Card, HON and Senator Members and Business Class passengers travelling from Oslo Airport on Austrian operated flights to use the fast track security control. Welcome on board Austrian Airlines flights to enjoy our award winning services and "All Inclusive"-concept with free baggage allowance, return fares and much more.

Discus
14-02-2012, 20:25
Det står følgende i dagens nyhetsbrev til Austrian Airlines:
Ikke overraskende - bare LX i LH-familien som mangler (eller er de med allerede)? Da kan man vel også ønske Austrian lykke til :lol:

orhel
08-07-2012, 09:58
For ca. to uker siden fikk jeg beskjed i innsjekk hos Swiss at jeg kunne bruke Fast Track siden jeg reiste i C. Dette hadde jeg ikke hørt før og stusset litt, men tenkte at det var fint. Ved inngangen til FT ser jeg en Swisslogo og tenker med meg selv at da stemmer det vel. Gikk inn og leverte boardingcard til en godt voksen herre. "Har du gullkort hos SAS?" fikk jeg slengt surt imot meg. "Eh, nei.." "Da kommer du ikke inn her, gå der!" fikk jeg kontant tilbake, mens han pekte mot den vanlige kontrollen. Prøvde å forklare at jeg hadde fått beskjed i innsjekk at jeg kunne bruke FT og viste også til logoen bak han, noe han hverken ville se eller høre på "Gå der. Ikke prat til meg..!"

Siden jeg hadde dårlig tid og køen i den vanlige kontrollen var kort gadd jeg ikke krangle (selvom jeg kjente at jeg hadde lyst :P ) og gikk.

Så, hvem tar feil her? Swiss (Menzies?) eller den ufine kungen i sikkerhetskontrollen?

view
08-07-2012, 12:07
Nå står det vitterlig en Swiss logo på Fast Track inngangen da så jeg denne uken.

Sist måned reiste jeg i Swiss C med EBG og ble nektet Fasttrack. Ble en småopphetet diskusjon da fra min side, problemet var tydeligvis at jeg reise på en bonusbillett uten at EBG kortet var lagt inn, så maskinen godtok ikke kun boarding pass. Så scannet hun EBG, og da lyser det gult og står det "sjekk BP". Likevel nektet hun, "fordi jeg har fått beskjed om at det måtte lyse grønt på scanneren."

Jeg hisser meg opp over folk som er så firkantet som det der. Siden det var liten vanlig kø, gikk jeg heller der enn tilbake til Menzies innsjekk for å få nytt BP med EBG.

Til syvende og sist var dette slett service av Menzies, jeg spurte jo om Fasttrack da jeg sjekket inn og hun sa "ja, hvis du har EBG". Kjedelig at de da ikke legger inn EBG kortet slik at jeg unngår å havne i Fasttrack dragene sine klør. Spurte i loungen om de kjente til problematikken, det var da jeg fikk vite at EBG måtte ligge inne ellers var det no go.

Siden den gang har jeg registrert at det Swiss nå tilbyr FastTrack til sine rene C kunder, så det skulle jo da ikke være noe mer problem?
I følge Swiss ble det implementert 21. juni:

NEW: Fast track
SWISS HON Circle, Senator and Business Class customers have access to the fast track at Oslo Gardermoen Airport from 21st June 2012. Fasttrack is located at OSL Terminal 1, Departure level at the east end right next to the standard Passenger Security Control.

Access with 2D barcode on boarding pass:

HON Circle members travelling all classes on SWISS-operated flights
Senators travelling all classes on SWISS-operated flights
Business Class passengers travelling on SWISS-operated flights

http://www.swiss.com/countries/NO/local_content/airports/Pages/oslo_airport.aspx

apeks
08-07-2012, 12:47
For meg er det helt ubegripelig at det går an å få en fasttrack sluse og regelverk rundt så ufattelig kaotisk. Ennå mer ubegripelig at ingen får ryddet opp.

Jeg har forsøkt etter beste evne å lese tråden her men sitter fortsatt igjen som et stort spørsmålstegn. Synes det virker helt tilfeldig hva som kommer gjnnom hos dragene og ikke.

Vi for eksempel skal fly Lufthansa C neste uke. Men har ikke noe gullkort.
Kan vi da bruke fasttrack eller ikke ?

Eller vil vi i praksis bare bli avvist ?

For et rot :rolleyes:

kimmam
08-07-2012, 13:17
For meg er det helt ubegripelig at det går an å få en fasttrack sluse og regelverk rundt så ufattelig kaotisk. Ennå mer ubegripelig at ingen får ryddet opp.

Jeg har forsøkt etter beste evne å lese tråden her men sitter fortsatt igjen som et stort spørsmålstegn. Synes det virker helt tilfeldig hva som kommer gjnnom hos dragene og ikke.

Vi for eksempel skal fly Lufthansa C neste uke. Men har ikke noe gullkort.
Kan vi da bruke fasttrack eller ikke ?

Eller vil vi i praksis bare bli avvist ?

For et rot :rolleyes:

Du skal ha tilgang med Lufthansabillett i C. Jeg har blitt sluppet gjennom med det.

Dag Viking
08-07-2012, 16:29
Her må dere sende klager til Swiss. De betaler helt sikkert en god del for å bruke fast-track, og £$@€@ingene som står og håndhever reglene har som vanlig ikke peiling. Hvis ikke Swiss får vite om dette, blir det sikkert heller ingen bedring.

ILS2
08-07-2012, 16:36
Jeg tror jeg begynner å forstå hvorfor OSL kan hevde at de ikke har kapasitet til å håndtere Fast Track på innenriks - det skyldes rett og slett manglende mental kapasitet hos de ansatte... :rolleyes:

GFL
08-07-2012, 23:15
Jeg tror jeg begynner å forstå hvorfor OSL kan hevde at de ikke har kapasitet til å håndtere Fast Track på innenriks - det skyldes rett og slett manglende mental kapasitet hos de ansatte... :rolleyes:

Ja, det er problem å få tak i flinke folk til å bli vektere. Det kan vel skyldes lønna? Derfor er det viktig at flyselskapene får vite tidspunkt for passering, slik at disse ansatte kan få en "oppfrisking", eller at de setter kyndig personell på denne posten.

Islending
11-07-2012, 13:37
Postet av Swiss på Facebook i dag:

A new advantage for SWISS passengers flying from Oslo
You are flying from Oslo? Get to your gate even faster since we now offer access to the fast track at Oslo Gardermoen Airport in Terminal 1 for SWISS HON Circle, Senator and Business Class customers. Avoid queuing and enjoy some precious time before your next trip!

http://www.swiss.com/countries/NO/local_content/airports/Pages/oslo_airport.aspx?wt.ac=SMM_Facebook_NO_OsloFastTr ack_120706

Så får vi se om det fungerer på torsdag neste uke...

andyp
11-07-2012, 23:03
Reiste med LX i C forrige tirsdag og så da skiltet ved fasttrack med Swiss logoen. Antok dermed at dette ville være problemfritt, men neida. Vakta scannet boardingkortet både med scanner 1 og 2 uten at det gav hverken rødt eller grønt lys. Noe usikker begynte han å lure på om jeg hadde "et kort" uten at det hjalp nevneverdig. Påpekte derfor Swisslogoen på skiltet, noe som han også var enig i at skulle fungere, men beklaget og ba meg gå bort i "mengden".
Ikke noe kritisk for min del, men kommer til å sende en mail til både Swiss og OSL angående problemet.

RSL
11-07-2012, 23:31
Reiste med LX i C forrige tirsdag og så da skiltet ved fasttrack med Swiss logoen. Antok dermed at dette ville være problemfritt, men neida. Vakta scannet boardingkortet både med scanner 1 og 2 uten at det gav hverken rødt eller grønt lys. Noe usikker begynte han å lure på om jeg hadde "et kort" uten at det hjalp nevneverdig. Påpekte derfor Swisslogoen på skiltet, noe som han også var enig i at skulle fungere, men beklaget og ba meg gå bort i "mengden".
Ikke noe kritisk for min del, men kommer til å sende en mail til både Swiss og OSL angående problemet.

Det virker jo som om de som jobber bak fast tracken bare gjør jobben sin. De har sikkert fått beskjed av sin sjef om å ikke slippe inn noen uten at lampen lyser grønt. Når valget står mellom å gjøre kundene fornøyd, og sjefen fornøyd, så er valget alltid like enkelt.

Nei, det må mer opplæring og gis mer ansvar og dømmekraft til de som bevokter fast-tracken.

Discus
12-07-2012, 10:33
Det virker jo som om de som jobber bak fast tracken bare gjør jobben sin. De har sikkert fått beskjed av sin sjef om å ikke slippe inn noen uten at lampen lyser grønt. Når valget står mellom å gjøre kundene fornøyd, og sjefen fornøyd, så er valget alltid like enkelt.

Så burde noen (les: selskapene eller OSL) fortelle "sjefen" at systemene ikke funker og at de bør få et "jukse-ark" som de har i loungen. med flytskjema/sjekkpunkter.

1) Har pax LX-billett - hvis ja se 2
2) Har PAX C-klasse - slippes gjennom, hvis ikke se 3
3) Har pax Swiss gull-kort - slippes gjennom, hvis ikke vanlig
eller noe slik...

"Problemet" er vel at om de slipper gjennom pax uten å scanne BP så "taper" OSL penger, så da er vel regelen at man ikke skal slippe folk gjennom selv om de har krav på det :rolleyes:

janarne101
12-07-2012, 21:25
Hadde problem i forrige måned med US billett.

SK C til LHR. Fungerte ikke. Jeg gikk tilbake til innsjekkingsskranken og fikk med ei dame tilbake.

Hun ba meg stille meg i køen (10 pax), men jeg sa at det ikke ble aktuelt en gang til, og ble med henne til "dragen". Da var det plutselig i orden.

tafpl
13-07-2012, 13:06
Kom til min overraskelse igjennom med business-billett hos Thai i forrige uke.

Hypern
13-07-2012, 13:41
Kom til min overraskelse igjennom med business-billett hos Thai i forrige uke.

Med Eurobonus Gold? Tror ikke at Thai tilbyr fasttrack med kun et C boarding pass i handa.

tafpl
13-07-2012, 16:04
Med Eurobonus Gold? Tror ikke at Thai tilbyr fasttrack med kun et C boarding pass i handa.

Har ikke EBG. Lyste grønt når de scannet boardingpasset.

ILS2
13-07-2012, 16:30
Det er Thai-logo ved inngang til Fast Track. Sjekket idag.

TG923
13-07-2012, 17:11
FAST TRACK FOR BUSINESSKLASSE PASSASJERER

Fra 01 April12 har alle Thai Airways passasjerer som reiser i Royal Silk klasse tilgang til fast track på Gardermoen

http://www.thaiairways.no/cms.cfm?nPageNo=38855

SQ 777
14-07-2012, 06:23
Utrolig ^_^ i dag meget laang kø til Security. Damen i gullskranken anbefalte oss å ta Fast Track som vi lenge har droppet grunnet dragene . Man blir irritert hver gang. Hun sa at LH i økonomi og UA * G vil gå. Hvis ikke hent henne. Det gikk som en drøm. Norsk dame sjekket oss.

For første gang viste UA *G på boarding passet fra SK. Før UA *B. Samme var det alltid med CO. Hadde alltid CO *B i tiden mens vi hadde One Pass på SK boarding pass.

Eirik
14-07-2012, 10:45
Kom igjennom med Sas økonomibillett og LH gullkort i går, lyste ikke grønt noe sted, men hyggelig fyr slapp meg likevel gjennom, var laang kø i vanlig sikkerhetskontroll.

SQ 777
14-07-2012, 10:58
Var ca nr 10 i fasttrack køen da de åpnet 0600. Alle lyste rødt, men damen på en skjerm til høyre for seg før hun lot alle inn.

Er nå i Senator MUC . For første gang i evigheter slapp vi inn ved scanning med SK BP uten å vise kortet.

Så kanskje har SK endelig ordnet sine systemer. LH BP har alltid fungert for CO/UA *G

orhel
19-07-2012, 21:46
Har fått svar fra OSL. Venter på Swiss.

Vårt vaktselskap, G4S, er satt til å håndheve de til enhver tid gjeldende sikkerhetsbestemmelsene ved Oslo Lufthavn.
De utfører sitt arbeid i henhold til gjeldende instrukser og regelverk, og arbeidet med å sikre dette pågår kontinuerlig.

På bakgrunn av din henvendelse har vi vært i kontakt med G4S som har gjennomgått sine rutiner for fast-track, da spesielt for Swiss-kunder.
Det viste seg å være en intern svikt i rutinene som har ført til at du som Swiss-kunde ble nektet adgang til fast-track denne mandagen.

Vi beklager på vegne av G4S at vi ikke har klart å levere en fullgod tjeneste til deg som kunde. Dette er nå rettet opp, og vi håper dette ikke vil skje igjen.

Så får vi se da, om det faktisk er rettet opp..

andyp
19-07-2012, 22:27
Fått tilsvarende svar fra OSL (venter også svar fra LX):

Dear Andreas,
We refer to your e-mail from July 12th 2012.
Our security company, G4S, is set to enforce the current safety regulations at Oslo Airport. They perform their work in accordance to existing instructions and regulations.
We are continuously working together with our vendor to ensure this

Based on your request, we have been in contact with G4S and reviewed the procedures for fast-track, particularly for Swiss customers.
It turned out to that there had been a procedural error that resulted in that you were denied access* through fast-track this Tuesday.
The vendor has ensured us that this has now been corrected, and we hope it will never happen again.
*
Please accept our sincere apologies that we did not manage to deliver a satisfactory service to you as our customer.

We thank you for your inquiry, and hope you have positive experiences at Oslo Airport in the future.
*
*
*
*
Best regards
K___ O___
Executive Secretary Terminal Operations
Oslo Airport
Phone:* +47 64 81** ** /*+47 951 ** ***

Basse-HAU
20-07-2012, 07:11
Noe sier meg at det ikke bare er en dag det har skjedd feil her... :rolleyes:

Hickok
20-07-2012, 07:49
Noe sier meg at det ikke bare er en dag det har skjedd feil her... :rolleyes:

Når man har standardiserte svar på slike spørsmål, til og med på flere språk, så er det vel stor sjanse for at dette er noe som skjer temmelig ofte, ja... :rolleyes:

Islending
20-07-2012, 15:53
Kom meg igjennom fast track med LX C billett i går. Det lyste rødt, men dragen lot meg passere...

Sondbjo
20-07-2012, 16:14
Jeg kom meg igjenom med LH C i dag. Ingen "drage" ved inngangen da :D

fuadtarin
14-08-2012, 04:37
Hei.
Ansatt i g4s på gardermoen.
Lest litt gjennom deres innlegg og jeg forstår deres frustrasjon veldig godt.

Grunnen til at folk bare scanner boardingpass og drar kort på kortlesere, og ikke leser manuelt er enkelt og greit at det står følgende i instruksen vår; "ingen billet etc. skal leses manuelt. Boardingpass skal scannes først ved maskin 1, gis det grønt lys kan pax passere. Om det gis rødt lys, kan billet scannes på maskin 2. Gis det grønt lys, kan pax passere. Gir maskinen rødt lys informeres pax om at boardingpass ikke er autorisert til bruk på fasttrack. Ikke diskuter med kunden, send dem til deres respektive selskap."

Jeg har jobbet ett par år på gardermoen og kan alle reglene på fasttrack, fordi før fikk vi opplæring på fasttrack, med en perm om alle reglene der. Nå pr.dag gis det "håpløst nok" ikke opplæring lenger. Den permen vi hadde med alt av info er plutselig borte. Den benyttes ikke lenger fordi osl mener at maskinene der er perfekte. De gjør ingen feil sier dem.
De bare setter folk der, og ber dem dra enten kort, ellers scanne billet på maskinene. Og de fleste som bemmaner posisjonen har dessvere ikke peiling på hvem som har rett til å bruke fasttrack og ikke. Det eneste de kan er å bruke maskiene der. Så om dere kommer la oss si 10ganger på fastracken i osl på en mnd med en boarding pass som er gyldig på fasttracken, men ikke lagt inn i billeten så er det stor sannynlig at vekteren der ikke slipper dere gjennom de fleste gangene.

Jeg syns det er tåpelig og jævla dumt. Men hva kan sikkerhetskontrollørene for det, når sas, g4s og osl ikke er interressert i at vekterne der skal vite hva de gjør.

Igjen, syns det er synd både for dere og oss. Håper dere får en hyggelig opplevelse når dere benytter fastracken eller vanlig sikkerhetskontroll på gardermoen.

BårdK
14-08-2012, 07:57
God forklaring, fuadtarin. Det å lav være å lære opp medarbeiderne og derfor nekte dem å bruke hodet gir sjelden god kundeservice.

Discus
14-08-2012, 21:29
Jeg syns det er tåpelig og jævla dumt. Men hva kan sikkerhetskontrollørene for det, når sas, g4s og osl ikke er interressert i at vekterne der skal vite hva de gjør.

Og når en del har gullkort som ikke ligger inne på billetten så blir jo dette bare for dumt og klønete. Slik jeg leser det du skriver så vil man da få rødt lys uten grunn. Her har noen i så fall laget et system som er langt fra feilfritt.

janarne101
14-08-2012, 22:24
Amatørmessig gjennomføring av noe som skal gjøre reisen lettere for folk.

Flyselskapene som betaler for tjenesten, burde jo slå i bordet.

jameson82
15-08-2012, 16:49
Boardingkortet mitt med LH C klasse lyste opp grønt og fint i fast tracken nå så kanskje verden går fremover?

Norge Rundt På 14 Dager
16-08-2012, 14:04
Jeg kom meg igjenom med LH C i dag. Ingen "drage" ved inngangen da :D

Ingen som passet på så hvem som helst kunne bare passere, høres betryggende ut

SQ 777
17-08-2012, 06:41
For en mnd siden minnet en ung dame meg på fastrack. Hun leste fra skjermen at LH ökonomi og *G kan brkes til fasttrack.

Dette har fungert flott den siste mnd. To ganger forelöpig.

I dag sa jeg ikke et ord ved sjekk-inn på gullskranken. Men dragen der hold et foredrag om at vi ikke kunne bruke den. Jeg höflig minnet om den unge damen for 4 uker siden i samme skranke. Mer foredrag om at SK betalefor det, så SK gull etc.

Vi bare gikk, og alt gikk greit på fasttrack for tredje gang på fire uker. Grönt lys..

Men jeg vet nå at drage-effekten er proposjonal med alder på dagene.. Erfart det lenge. Bare synd at ikke LH har andre til å sjekke inn... Noen som har gått på grunnkurs...:old:old

Våger å si det siden jeg er eldre enn dragene.:colgate:^_^

fuadtarin
20-08-2012, 01:10
Det stemmer at ludthansa økonomi klasse med star allianse har tilgang.

Du påstår at du kan si som du sier fordi du er eldre enn 'dragen bak skranken' .. Vel ordbruket ditt sier meg noe annet.

SQ 777
27-09-2012, 10:25
Litt OT i forbindelse med LH, men viktig.

UA har fasttrack nå også. En kompis, MP Plat gikk rett igjennom i dag med fruen . Står skilt der... Bare viste BP uten scanning...

Selv så jeg ikke skiltet for et par uker siden , men tittet ikke heller...

nick5000
27-09-2012, 22:06
Det lyste grønt for et par uker siden med SK eco billett (OSL ARN) og UA *G. Det trodde jeg ikke det skulle gjøre?

Spurte i ARN om jeg kunne bruke fasttrack der med SK billett og UA *G, og der sa de nei (prøvde ikke å scanne da UA *G kortet ikke lå inne)

SQ 777
28-09-2012, 08:30
Googlet litt og fant denne oppdatering fra OSL, hvor det står UA. Faktisk datert den dagen vi dro sist.... MEN jeg tittet ikke så nøye på tavla foran inngangen ^_^

http://www.osl.no/en/osl/baggageandcheckin/30_Security/X_Fasttrack

andyp
28-11-2012, 10:06
Noen som har noen ferske erfaringer med *G (TK) og LH eco billetter?
Er det nå innarbeidet at man har tilgang til fasttrack med dette?

SQ 777
28-11-2012, 10:17
Funket flere ganger for oss i senere mnd med LH øk og MP *G

SQ 777
29-11-2012, 08:16
Helt OK i dag og, selvfölgelig, naa er vl systmene oppdatert:o

andyp
29-11-2012, 13:16
Høres bra ut! Skal til FRA om en uke med LH så får satse på det går smertefritt. Måtte du gi beskjed at det var LH billett eller forsøker de begge scannerene?

SQ 777
29-11-2012, 15:12
Bare scannet , grønt ved første forsøk..

andyp
07-12-2012, 11:07
Fungerte smertefritt ja. Scannet boardingkortet uten problemer.
Godt å vite at "systemet" nå fungerer for Lufthansen.

Hickok
08-12-2012, 14:17
Jaja, om det er aldri så mye styr med Fasttrack på OSL, så er det godt å vite at det kan alltid bli verre. I går brukte jeg nøyaktig en time fra hjulene ble satt på bakken, til jeg stod airside i T5 på LHR, etter å ha brukt Fasttrack. Det var det sanne galehus i sikkerhetskontrollen!

andyp
08-12-2012, 14:45
Terminal 5 hvor? LHR?

Hickok
08-12-2012, 14:49
Terminal 5 hvor? LHR?

Ja. Beklager, lite detaljert fra min side. Endret nå.

Martin
13-01-2013, 18:40
Hvordan er status i Fasttracken nå?

Skal reise med LH i Y, og har *G fra Turkish. I utgangspunktet en kombo som bør gi adgang. Jeg får midlertid ikke lagt Turkish-kortet inn i bookingen (UA-award. Syntes jeg leste noe om at det faktisk var umulig å legge inn andre kort).

Noen nylige erfaringer med *G kort som ikke ligger inne på billetten man flyr på?

Hva er evt. TK sine kriterier? Så at de også gir adgang nå.

SQ 777
13-01-2013, 19:31
Undrer på om SK kan legge det inn ved sjekk-in ? Jeg la in UA MP ved sjekk inn med DM award ....

3tflyer
13-01-2013, 20:29
Hvordan er status i Fasttracken nå?

Skal reise med LH i Y, og har *G fra Turkish. I utgangspunktet en kombo som bør gi adgang. Jeg får midlertid ikke lagt Turkish-kortet inn i bookingen (UA-award. Syntes jeg leste noe om at det faktisk var umulig å legge inn andre kort).

Noen nylige erfaringer med *G kort som ikke ligger inne på billetten man flyr på?

Hva er evt. TK sine kriterier? Så at de også gir adgang nå.

Går neppe! Fløy Y med TK 27.des og har TK gull, men ikke Fasttrack nei! Dro frem EBG og da ble jeg bukket gjennom.

SQ 777
14-01-2013, 06:27
Vel, reglene sier LH Y med *G....