View Full Version : Sola flymuseum
Hei.. va bort en tur til sola flymuseum for å titte litt.. selv om eg har vert der før..
Så legger eg merker til at det er lite nytt der, mye er utdatert og gammelt.
feks rommet der viser bilder av forskjellige flyselskaper som har fløyet til Sola, er gamle nå, og mye har skjedd i de siste 15 årene uten det er blitt publisert på museumet..
Diverse utstillinger burde oppgraderes synes eg..
Heron flyet kan man ikke se inn i kabinen gjennom vinduet når man er liten som 170cm høyt, der burde satt en liten krakk ellernoe sånt at me småe kan stå på og titte inni flyet.. og det samme med Fokker 27, der burde åpnes og me kan gå inn og se..
Butikken er nokså greit.. det er alltid noe nytt der hver gang eg er på tur der..
Kafeen burde flyttes til nærheten til utgangen.. så blir det bedre besøk og med vindu ut mot parkeringsplass.. det hadde slått an med antall besøkende..
Også burde de anskaffe kortterminal.
Hele burde pusses opp sånt det ser nytt og moderne ut som det er i bodø og gardermoen. Der som det er nå ser ut som tiden e stått stille siden 80-90 tallet.
Kanskje burde staten bevilge noe middler til oppussning eller ?
Hva mener dere om museumet.. ??
kjør debatten !!
Helt enig. Det er masse flott på museet men det virker som om miljøet er litt dødt. Med en skikkelig kafé, utsikt mot flyplassen e.l. så hadde det kanskje tiltrukket litt mer besøkende.
Men det står nok mest på pengene vil jeg tro...
ja... da lurer eg på hvordan fikk flymuseumene i Bodø og Gardermoen pengene fra ? virker som de får mer penger enn sola flymuseum får...
rhusberg
30-05-2011, 08:56
Hei,
Den STORE forskjellen er at Bodø og Gardermoen er bygget med offentlige
midler, mens Sola er tuftet på medlemskontigent, sponsorer og små bidrag
fra kommune etc. Og alt arbeidet som gjøres, blir gjort av medlemmer på
frivillig basis. Og de som gjør mest, er pensjonister som blir eldre og eldre...
Så dere er hjertelig vellkommne til å melde dere til tjeneste, bare ta kontakt
med museet. De har masse arbeid som skal gjøres, men mangler arbeidskraft til.
Det enkleste er jo å starte med å melde seg som medlem for alle flyhistorisk
intereserte som ikke allerede er det. Kontigenten vil komme svært godt med til
alle prosjektene museet jobber med.
Hilsen Ruben
Jumper G5
03-06-2011, 10:45
Støtter sterkt oppunder Rubens innlegg. Det er et sterkt spottermiljø på Sola, og dere vil ha en mengde kunnskap som vil komme godt med. Tilby dere for eksempel å oppdatere utstillingen om flyselskapene på Sola. Vær med å drive kafeen en dag eller to i uken, og kanskje dere kan reklamere for spotting i samme slengen, og at kafeen kan bli et uoffisielt møtelokale for dere. De "ekte" flyhistoriene vil dere få fortalt etterhvert som dere blir kjent med de eldre frivillige på Sola. Arbeidet som er gjort så langt er formidabelt, men det skal komme flere generasjoner etter dem, og det er det opp til dere yngre på Sola å bidra til. Jeg kommer gjerne og ser på resultatet!
Dette er et interessant tema! Jeg har på følelsen at de flyhistoriske miljøene rundt om i Norge, bokstavelig talt er i ferd med å "dø bort" - etterhvert som de trofaste gamle sliterne på Sola, Gardermoen, Kjeller og i Bodø blir eldre og må "gi seg". Mange av disse har gjort en formidabel innsats i mange tiår - men dessverre er ikke "tiden" nådig mot noen... Det er vel også et faktum at rekrutteringen til det flyhistoriske miljøet blant ungdom har vært ELENDIG i mange år! Personlig, må jeg innrømme at jeg i mange år, helt siden jeg meldte meg inn i Norsk Flyhistorisk Forening i ca 1982 som 16-åring har følt at miljøene har vært ganske lukkede og vanskelige å komme inn i for nye "utenfra" (selv om det for min del sikkert skyldes at jeg alltid har bodd geografisk langt borte fra sentrene for disse miljøene). Nytt blod er det garantert stort behov for fremover!
Jeg er enig med Jumper G5 at ungdommene (og alle som er unge i sinnet) "flyspottermiljøet" kan være en redning! Det å få disse interessert i flyhistorie OGSÅ, samt få de til å oppsøke de lokale flyhistoriemiljøene for å bidra eller lære av "gamlekara", tror jeg vil være en mulig redning for miljøet. Også plastmodell-miljøet har vel rekruttert en del ungdommer opp gjennom årene, men også her blir det færre og færre nye?? Det ville være artig å høre hva andre mener om hva som kan gjøres for å skape større interesse for flyhistorie!
Mvh
Steinar
http://www.seabee.info
hvorfor er ikke sola flymuseum en del av de to andre museumet når det gjelder pengestøtte fra det offentlige.. kunne ikke sola flymuseum bli med en del av de to andre ??
Sola flymuseum kan være en bra sted å donere små flymodeller, gamle flyblader, bilder.. osv.. enn å kaste eller forsvinne bland antikkmesser eller finn.no.
OG for at sola flymuseum ska bli like bra som de to andre så må det statlige støtte for å få feks bygd nytt bygg enn det mørke gamle hangaren der synes eg.
Jumper G5
06-06-2011, 09:20
Den gamle mørke hangaren på Sola er i motsetning til byggene i Bodø og på Gardermoen av flyhistorisk verdi i seg selv, som tysk sjøflyhangar på Sola Sjø.
Det er vel eldre som "driver" stedet for det meste. Kanskje de kan ta imot tips fra de unge. Stedet har en fin atmosfære og utstillingen er verdt å se innimellom, men de skulle hatt større plass og kanskje hatt andre åpningstider slik at inntektene kanskje kunne rullet mer inn.
Synes det er stilig at de nå har satt et fly på utsiden, husker ikke hvilket fly det er- men det gir jo mer reklame.
Men jeg blir egntlig ikke lei av stedet uansett hvor mange ganger jeg har vært der- og den gamle Braathens 737 simulatoren er verdt de 10 kronene det koster i minuttet.....
Men som med alt- de kunne kanskje "oppdatert" stedet, men det er ikke bare å trykke F5..
Det har vært snakket om at FMS skulle ta over den sørlige 1/3-delen av hangaren når/hvis Sola vgs flytter ut derifra. Men om det er slik nå vet jeg ikke.
Det ser egentlig dårlig ut (for FMS sin del) med tanke på at planen var å bygge hangar til skolen rett ved siden av hovedskolen. Men det blir kanskje litt værre når planen var å legge denne hangaren der hvor tunnelen kommer ut nå (Sola-splitten).
Det har også vært en del ombygging/forbedring innvendig de siste årene, på skolen sin del. Så det er kanskje planer for at de skal være der en stund.
Det er kanskje bra reklame å ha Saab Draken stående ute, men da ville jeg heller hatt den mer ut mot veien, slik at den er mer synlig. Men det er kanskje planen å få den inn i utstillingen?
Det er kanskje bra reklame å ha Saab Draken stående ute, men da ville jeg heller hatt den mer ut mot veien, slik at den er mer synlig. Men det er kanskje planen å få den inn i utstillingen?
Inne er det fullt. FMS har fly på lager fordi de har for liten plass. Dette kommer til å bli et enda større problem når Arado 96 blir ferdig. Det jobbes ganske hardt på dette prosjektet nå.
Jeg tror Draken ville blitt mulig å overta for en symbolsk sum for seriøse mottakere.
De har ihvertfall fått på plass en ny webside.
http://www.flymuseum-sola.no/
Er ikke Sola-museet i ferd med å få et tettere samarbeid med Jærmuseet? Sistnevnte har vel brukbar funding fra det offentlige, og jeg mener jeg snakket med en konservator derfra på et flyhistorisk fagseminar for en stund siden som virket veldig positiv til å jobbe sammen med flygutta.
Ellers har jeg de samme erfaringene som Steinar. NFF var i grunn ikke så gode på å ta imot nye folk, og jeg har forsøkt å bidra i et par museer som ligger på GEN. Det har imidlertid vært vanskelig fordi de også har vært relativt lukkede miljøer som i stor grad har bestått av pensjonister og gamle venner.
Vi setter igang Fornebu-foreningen for fullt nå. Vi håper på å ha en bredere appell noe ikke minst beliggenheten bør bidra til. Min erfaring er at en del folk som kunne vært aktive i SAS/DNL historielag rett og slett ikke orker å dra opp til Gardermoen. Vi håper på å tiltrekke oss en del av dem.
Kristian
Jærmuseet overtok driften av flymuseet ved nyttår. Jærmuseet har store ressurser, og ble blant annet sponset med 9 millioner av Statoil, og 8 millioner av Skagenfondene rett før jul, men hvor mye som evt. drysser på flymuseet er uvisst.
http://www.jaermuseet.no/component/content/article/74-nytt-fra-jaermuseet/672-signering-i-sola
Jeg er skikkelig på sliter'n når det gjelder flymuseer i Norge :D. Det er ett jeg ikke har besøkt - og det skammer jeg over siden jeg har kjørt forbi ofte nok - og det er Nord-Østerdal Fly og Militærhistoriske Forenings (http://www.nofmf.org/) museum på Tolga.
Som jeg har sagt i en annen tråd. Det er mye spennende i Norge og Norden. Noen ganger drar vi over bekken (evnt Nordsjøen) etter vann. Støtt opp om de lokale initiativene - ellers blir de borte!
Jærmuseet overtok driften av flymuseet ved nyttår. Jærmuseet har store ressurser, og ble blant annet sponset med 9 millioner av Statoil, og 8 millioner av Skagenfondene rett før jul, men hvor mye som evt. drysser på flymuseet er uvisst.
[...]
Dette er gode nyheter, og takk for linken!
KOG: Lag deg et museum sjæl, da vel. :)
Er'e ikke det vi holder på det da, din suppekoker :p
Like, like.
Jeg tror at en viktig (om ikke kritisk) suksessfaktor er å ha et tett samarbeid med de store museale miljøene, typisk Teknisk museum (som har en masse stæsj og interesserte konservatorer) og SAS-museet. Norsk Folkemuseum og Oslo bymuseum er også interessante, faktisk. Kontakten med den lokalhistoriske samlingen i Bærum kommune v/Bærum bibiliotek er allerede etablert. Om det skal være slik at et etablert offentlig museum skal gå inn i Fornebu-prosjektet så mye som Jærmuseet har gjort er imidlertid usikkert og muligens tvilsomt. Det er en mye større greie å koordinere sammenslåingen av Rogaland Krigsmuseum og flyfolket og fordele ressurser enn det vi kommer til å stå overfor. De sier forøvrig at krigsminnemuseet skal ned til Sola Sjø. Det er jo knallnyheter.
Jeg skal ta opp alt dette på det flyhistoriske fagseminaret til Norsk Luftfartsmuseum om et par uker. Det skal bli interessant å få feedback og sikkert mange tips fra de folkene som harfått til mye både i Tolga, i Bodø, på Sola og på GEN (;-)).
Kristian
Like, like.
De sier forøvrig at krigsminnemuseet skal ned til Sola Sjø. Det er jo knallnyheter.
Kristian
Det er først når de har fått seg egnet bygg. De skal ikke inn i flyhangaren slik jeg har fortått det. Men igjen, Jærmuseet skal stå for utstillingene i både Krigsmuseet og Flyhistorisk Museum Sola, kanskje de har andre ideer? Det er vel krefter igang for å få kommunen til å overta forsvarets "leir" Sola Sjø.
Flymuseet er også registrert som mottaker av grasrotandelen. Søk flyhistorisk.
https://www.norsk-tipping.no/grasrotandelen/grasrot_sok