PDA

View Full Version : Anchorage (Alaska) m.m

NZ83
28-05-2011, 16:39
I gamle dager frem til slutten på 80-tallet gikk vel alle flyruter til Korea og Japan via Alaska.

Men er det noen som vet hvor lang tid denne turen tok? Dvs Lhr/Ams-Anc.

Og den DC10 som SAS hadde på ruten til BKK, måtte denne mellomlande i Midt-Østen eller hadde den nok fuelkapasitet til hele turen?

petru26
28-05-2011, 17:12
sas hadde vel dc-10-30, og den hadde vel range på rundt 10.000km tror jeg? Den gikk vel direkte den da.

SK384
28-05-2011, 19:27
Interessant tema. Har aldri fløyet du rutene, men jeg husker de eksisterte når jeg begynte å bli interessert i fly og luftfart. Great Circle mapper sier at det 7200 km fra LHR til ANC. Vil tro de har brukt mellom 8 og 10 timer til ANC. Har dessverre ikke noen av de gamle tidtabellene lenger. Husker også at Finnair fløy direkte fra HEL til NRT over nordpolen (utenom Sovjet) med en DC10-30 ER. Det var vel eneste selskap som fløy direkte fra Europa til Japan. Så hadde vi jo Transsibir ekspressen der de gikk nedom Moskva på vei til Japan. Mener å huske at når jeg begynte å lese tidtabeller på begynnelsen av 80 tallet så fløy SAS 3 ganger i uke via ANC og en gang i uken via SVO. De hadde rekkevidde til å fly hele turen nonstop over Sovjet, men sovjetiske myndigheter krevde at de måtte mellomlande i Moskva

NZ83
28-05-2011, 19:41
Interessant tema. Har aldri fløyet du rutene, men jeg husker de eksisterte når jeg begynte å bli interessert i fly og luftfart. Great Circle mapper sier at det 7200 km fra LHR til ANC. Vil tro de har brukt mellom 8 og 10 timer til ANC. Har dessverre ikke noen av de gamle tidtabellene lenger. Husker også at Finnair fløy direkte fra HEL til NRT over nordpolen (utenom Sovjet) med en DC10-30 ER. Det var vel eneste selskap som fløy direkte fra Europa til Japan. Så hadde vi jo Transsibir ekspressen der de gikk nedom Moskva på vei til Japan. Mener å huske at når jeg begynte å lese tidtabeller på begynnelsen av 80 tallet så fløy SAS 3 ganger i uke via ANC og en gang i uken via SVO. De hadde rekkevidde til å fly hele turen nonstop over Sovjet, men sovjetiske myndigheter krevde at de måtte mellomlande i Moskva

Er du sikker på at SAS fikk fly gjennom Sovjet?

Jeg har nemlig blitt fortalt at Finnair var det første "ikke Warszawa-pakt" selskapet som fikk fly over Sovjet. Og at det var etter Gorbasjov ble president at man forandret reglene.

Selv fløy jeg som liten unge Nrt-Anc-Lhr men hadde knapp sluttet med bleier.......... Så noe annet enn at det tok lang tid husker jeg ikke.

En annen pussig historie er denne. Korean Air flyet som navigerte feil og ble skytt ned skulle faren til en kompis av meg vært med i. Men han kom for sent til gaten..................

SK384
28-05-2011, 19:46
Jeg er helt sikker på at de fløy over Sovjet, men som sagt med mellomlanding i Moskva. I boken SAS fly gjennom tidene står det at SAS allerede 3.april 1971 åpnet ruten CPH-SVO-NRT med DC8-62. Jeg husker selv at de fløy den med DC10 på 80 tallet.Det er godt mulig at Finnair var første selskap som fløy nonstop over Sovjet.

Utflyttet
28-05-2011, 19:51
Mens vi er inne på dette temaet, så er et annet spørsmål jeg har lurt på: når man endelig fikk fly igjennom USSR, så var det så langt jeg vet i ganske strengt definerte korridorer. Hva gjør man da med vær, om det er skikkelig muggent vær midt i ruten?

-A

Discus
28-05-2011, 20:08
Her kan du finne noen rutetider LON-NRT via Anchorage

http://www.departedflights.com/BA011680p7.html

Spacetime
28-05-2011, 23:52
En av mine yidlige langdistanse flighter var FBU-LHR og så Japan Airlines til Narita over Moskva. Det var med en 747. Det måtte ha vært sommeren 1982. Vi måtte gå av i Moskva og det var skikkelig Sovjet. Hjemover fløy jeg Northwest Airlines (mener jeg å huske) 747 nonstop NRT-LAX. Og så videre med SAS LAX-CPH, også det nonstop med 747.

Senere fløy jeg over Anchorage flere ganger. Også SAS DC-10 fra CPH et par ganger. En gang på første klasse som de hadde den gangen. Business class fantes ikke så vidt jeg husker. Det må ha vært i 1985-6. Husker CPH Anchorage var den lange leggen (kanskje 9 timer), Anchorage - Tokyo var kortere (kanskje 5 timer)

Husker også at jeg på den tiden fløy innenriks Tokyo-Osaka med 747. Hadde sete 1K helt fremme i tuppen. Men det var bare maksstappet turist klasse hele 747'n og jeg mener vi satt 3 i bredden selv på rad 1 i tuppen.

Fløy mange eksotiske reiser på den tiden. I ettertid er jeg fornøyd med at jeg fikk med meg Boeing 707 fra Peking til Hong Kong med CAAC (1985 tror jeg). Det var tider for oss innkjørte .... :-)

SK384
29-05-2011, 08:33
Condor flyr FRA - ANC med en 767-300. Flytiden er 9:40 ene veien og 9:45 andre veien i følge hjemmesiden deres.

sk931
29-05-2011, 09:15
Da SAS startede Trans Sibirian Express som den blev kaldt...var det til at starte med via MOW...Det var noget med at russerne forlangte at alle selskaber der fløj via Sibirien skulle have russisk navigatør ombord, på samme måde som Trans Asian Express, som jo mellemlandede i TAS.
Og hvis jeg ikke husker meget galt var SAS sammen med Finnair de første selskaber som fik lov til at flyve nonstop...
At flyve direkte østud istedet for via ANC var jo en kæmpegevinst, tidsmæssig. idag tager turen CPH-NRT 10.40 timer, og jeg håber da at der inden længe kunne blive 2 daglige ture mellem Norden og Japan, f.ex til OSA eller NGO med rute nr. 2.
OSA har SAS jo betjent før
Hilsen Ole

FBU 4EVER
29-05-2011, 10:00
Faren min fløy både DC-8 og DC-10 for SAS. De kunne fly CPH-SVO uten ekstra mann i cockpit, men fra SVO og østover Sibir måtte man ha en som kunne prate russisk på radioen. Det var ingen som snakket engelsk der nede på bakken. Det er det blitt en ordning på, og russeren er fjernet. Men det koster flesk å fly over Russland, bl.a. er den gamle landingsavgiften fra SVO lagt til underveisavgiften. Men så lenge pengene går med til å åpne flere airways over Sibir, så er det greit. Er blitt temmelig trangt i luftrommet etterhvert!

rhusberg
30-05-2011, 09:02
Jeg hadde gleden av å fly CPH-ANC den 12.6.88 med SAS DC-10-30 SE-DFE og
vi logget 8:15 på turen. Det var kun vi to kompiser på spottingtur og crewet som
gikk av. Resten av passasjerene skulle videre til Tokyo. Returen den 20.06 tok 5 min
kortere og gikk med LN-RKA.

Happy spotting,
Ruben

BU767
01-06-2011, 07:36
Edelweiss begynte sesong start ZRH-ANC 30. mai, noe nytt og Europeisk her i ANC denne sesongen. Fikk tatt noen bilder da det landet her. Er dette første rute flyvning til USA for Edelweiss?

SK384
04-06-2011, 07:20
Sitter her på morgenkvisten og titter litt i boken Luftens Vikingen av Åke Hall. Her står det at Trans Polar ruten ble åpnet 27. februar 1957. Flyet som ble brukt den gangen var DC-7C. LN-MOD statet fra CPH oh LN-MOE startet Hanede og de møttes rett over Nordpolen. Siste gangen SAS fløy denne ruten var i følge samme bok 30. april 1991. Dette var også siste offisielle turen med DC10 i SAS regi.

skipper09
25-09-2013, 16:05
Oppdaget plutselig denne tråden om SAS og flyvningene over Sovjet. Jeg var selv med som steward DC8 / DC10 ( 1975 - 80 ) på både Dc 8 og DC 10 med "tekniske" mellomlandinger i Tasjkent, tidl. i Sovjet men nå hovedstad i Uzbekistan. Bakgrunnen var Sovjets krav på mellomlanding hvis en skulle fly over landet. Husket godt når vi fløy med testutstyr på den robuste DC8 for å sjekke om den kommende mer sofistikerte DC10 ville tåle påfrestningene på en mgt dårlig runway. Der var aldri noen pax til/fra men vi fikk noe cleaning av kabin fra sjarmerande babusjkor med kost. Sovjetisk militærpoliti voktet exits men var mest interessert i våre ukeblader og vertinnene. Den gang var dette som å bli flyttet 50 år bak i tiden.