View Full Version : Anbudsruter
Avgjørelsen er tatt:
http://odin.dep.no/sd/norsk/aktuelt/pressesenter/pressem/028001-990946/dok-bn.html
Heh .. Coast Air 'base' paa Andenes!! Ellers er vel alt som foer ... ??
Nesten. Widerøe mister Andenes og Røros, men kommer tilbake på Narvik.
En VELDIG gledelig nyhet for oss her i Narvik at Widerøe endelig er tilbake. Da er tre katastrofale år tilbakelagt og man kan se fremover mot en ny giv for flyplassen! :D
Coast Air skal betjene Andøya med ATR! Er ikke den i grunnen vel stor for den ruta? Hverken Andenes, Bodø eller Tromsø har problemer med å ta ned J31.
Originally posted by Trety
Coast Air skal betjene Andøya med ATR! Er ikke den i grunnen vel stor for den ruta? Hverken Andenes, Bodø eller Tromsø har problemer med å ta ned J31.
Anbudskravet på Andenes-rutene er fly med minimum 30 seter så Coast Air har nok regnet på det og funnet det forsvarlig å fly med ATR-42 selv om den kanskje er for stor for ruten.
-Og så blir det fortsatt DH8 på Namsos og Rørvik- til tross for at anbudskravet åpnet for fly med 15 seter og uten trykk-kabin. GLEDELIG!!:cheers:
Originally posted by pmb
-Og så blir det fortsatt DH8 på Namsos og Rørvik- til tross for at anbudskravet åpnet for fly med 15 seter og uten trykk-kabin. GLEDELIG!!:cheers:
Men folket på Røst vil nok fremdeles være noe mellomfornøyd, KATO flyr maurslukeren videre på Bodø-Røst. 19 seter og ingen trykkabin der i gården, det var jo et "krav" at de skulle få større maskiner...
Originally posted by THS
En VELDIG gledelig nyhet for oss her i Narvik at Widerøe endelig er tilbake. Da er tre katastrofale år tilbakelagt og man kan se fremover mot en ny giv for flyplassen! :D
Dette hadde kanskje vært noe for å feire dagen:
http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=21091969
:nor :nor
Stakkars Kato. Coastair har tatt Statoil-kontrakten fra dem, et svenskt selskap startet mandag å fly de nye postrutene i Finnmark så de har ikke lenger oppdrag for Caravanene, og Narvik blir tatt over av Widerøe. Blir spennende å se hva som nå skjer med dem.
Originally posted by Olebno
Dette hadde kanskje vært noe for å feire dagen:
http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=21091969
:nor :nor
Å ja, bud er lagt inn :)
Og heldivis får WF halde fram på Hovden, og fortsette den gode trenden som dei har starta på:)
Originally posted by Trety
Originally posted by pmb
-Og så blir det fortsatt DH8 på Namsos og Rørvik- til tross for at anbudskravet åpnet for fly med 15 seter og uten trykk-kabin. GLEDELIG!!:cheers:
Men folket på Røst vil nok fremdeles være noe mellomfornøyd, KATO flyr maurslukeren videre på Bodø-Røst. 19 seter og ingen trykkabin der i gården, det var jo et "krav" at de skulle få større maskiner...
Røst-væring og ex Statssekretær i SD, Arnfinn Ellingsen må jo være glad. Ihuga forkjemper for 15 setere som han var.:mol
Originally posted by LN-BRK
Stakkars Kato. Coastair har tatt Statoil-kontrakten fra dem, et svenskt selskap startet mandag å fly de nye postrutene i Finnmark så de har ikke lenger oppdrag for Caravanene, og Narvik blir tatt over av Widerøe. Blir spennende å se hva som nå skjer med dem.
Dette høres ganske stusselig ut for Kato, ja. Hvis man taper alle anbud fordi man ikke kan drive effektivt nok er det neppe liv laga. Har du satset på dem?
Og gratulerer, THS! Nå får vi endelig se om de svikefulle Narvikværingene er så lojale mot Widerøe som Fremover vil ha det til! ;)
...men ingen info om finnmarkskysten og Vardø-Kirkenes. Er det WF det også ?
Bizflyer
02-11-2005, 16:33
Heller ingenting om avganger fra Lista... :lol
bf:cool2
Originally posted by Falcon
Dette høres ganske stusselig ut for Kato, ja. Hvis man taper alle anbud fordi man ikke kan drive effektivt nok er det neppe liv laga. Har du satset på dem?
....ja, ca 10 kroner :)
Originally posted by Redcap
...men ingen info om finnmarkskysten og Vardø-Kirkenes. Er det WF det også ?
Disse rutene var ikke med i denne utlysningen fordi anbudsperioden gjelder frem til 31. mars 2007 for det aktuelle området.
Coast Air jubler i følge Haugesunds Avis, som også skriver at en tredje ATR skal kjøpes.
spørs om folket på RRS blir mere glad i ATR'en til Coast enn de var i Dash'n til WF...
Noen "dummme" spørsmål:
Fly kan jo leases, behøver vel ikke kjøpes?
Planlegger da Coast Air å fly med egne besetninger?
Eller kan de sette sitt rutenr på et utenlandsk selskap?
Slik SK-nr opereres av svenske/finske "små" selskaper.
Uansett har jeg hørt at ATR er et meget godt fly. :smokin
Ikke dumme spørsmål i det hele tatt.
Ja.
Ser ut som Coast skal kjøpe en tredje ATR, og da blir det vel mer crew.
Ja. Se bare på WF. Wet-lease er helt ok det. Skyways, Maersk og Denim Har fløyet/flyr for WF på WF rutenr.
Tror ikke SD egentlig bryr seg om hva som står malt på flyene. Coast får et beløp fra SD og så lenge de fyller betingelsene i anbudet er alt greitt. Om Coast eller andre wet-leaser og dette koster mer en hva som ligger i anbudet, ja så er det "just to bad".
Har en tur med ATR, Danish på svensk innland for. Det skranglet fælt.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/HAU/Cockpit-01.jpg
Siden jeg flydd både i kabin og i cockpit (på klapp) med Coast Air's ATR42 vil jeg si at den virket veldig stødig til å være et så lite fly og på det 1988-eksemplaret (LN-FAP) jeg fløy med var det ikke noe ulyder. Det var litt spesielt å gå inn til cockpit fra kabinen - gjennom bagasjerommet på en smal gangvei med netting på begge sider - nesten som en hengebro. Som klappsetesitter fikk man utdannelse i takluke- og rømningstauoperasjon. Forøvrig hørte jeg på scanneren at 2P fra min tur i cockpit fremdeles fløy ATR søndag 16. oktober (flight til SVG fra OSL) - enkel stemme å kjenne igjen.
ATR er litt trang i skjæret sammenlignet Dash-8, men ellers tror jeg at både folk på Røros og Andenes kan være riktig fornøyd.
Hvorfor er anbudsperioden så kort som 3 år? Det må da kreve store investeringer for såpass kort anbudsperiode. Selv i bussbransjen er det jo vanlig med minst 5 års anbudsperiode.
Men Watle er tydeligvis fornøyd:
http://www.boarding.no/art.asp?id=18741
Originally posted by CK
spørs om folket på RRS blir mere glad i ATR'en til Coast enn de var i Dash'n til WF...
Hvem kan bli glad i en flyrute med så håpløse avgangstider, uansett flytype?
Originally posted by Isbamse
Originally posted by CK
spørs om folket på RRS blir mere glad i ATR'en til Coast enn de var i Dash'n til WF...
Hvem kan bli glad i en flyrute med så håpløse avgangstider, uansett flytype?
Nå er det nok mer enn bare flytype og rutetider som er avgjørende her. Rørosfolk har alltid krevd (hylt og skreket om er også beskrivende) gode ruter. I 1990 hadde Braathens tre daglige avganger fra Røros. To var med Busy-Bee Fokker 27 og den midt på dagen var med 737-500. Dette ble endret til to daglige med 737-500 (torsdag og søndag var det -400 pga kongresser etc). Formiddagslingen gikk TRD-RRS-FBU. BU122 på ettermiddagen gikk FBU-RRS-TRD-FBU. Problemet var (og er) at rørosingene ikke brukte fly. Befolkningsgrunnlaget der oppe tilsier ikke fly. De bruker det ikke og ingen kan drive den ruta med overskudd. Man har tog (som ingen bruker), buss som skolebarn bruker. Ellers går det i bil.
Her er det hverken flytype eller avgangstider som er problemet. Hovedproblemet er for få innfødte som gidder å ta fly.
Har alltid hatt inntrykk av at "innlandsboere" ikke var fly-minded pga bedre veinett og mindre reiselyst. "Kystboere" derimot har funnet fly tjenlig for å slippe ferger og lange kjøreturer på smale veier langs bratte rasutsatte fjordskrenter.
Noen som har en aning om frekvensene på Røros og Andenes? :)
Andenes – Bodø v.v., Andenes – Tromsø v.v. samlet:
• Minst fire daglige tur/retur-flyginger mandag - fredag og minst fem tur/retur flyginger lørdag – søndag samlet.
• Publikums etterspørsel etter flyreiser forutsettes tatt i betraktning ved fordeling av antall daglige flyginger mellom Andenes – Bodø v.v. og Andenes – Tromsø v.v.
Andenes – Bodø v.v.:
• Minst to daglige tur/retur-flyginger mandag – fredag og minst to tur/retur-flyginger lørdag – søndag samlet.
Andenes – Tromsø v.v.:
• Minst en daglig tur/retur-flyging.
For Røros del er det "minst 6 ukentlige tur/retur-flyvninger" som er kravet.
En rundtur daglig OSL-RRS-OSL. ANX har totalt fem mot TOS og BOO.
Ikke for å forvirre deg ANX, men THS siterer kravet i anbudet. Jeg teller dagens trafikk på en normal ukedag.
tosfreight
04-11-2005, 16:06
Skal BX ha en egen maskin i nord, eller kommer de til å ha trafikk sør-nord også, mon tro?