View Full Version : Bali fast track
pollymoe
22-05-2011, 21:23
Hei, skal en tur til Bali mot slutten av juni, ankommer midt på dagen og har hørt rykter om at det kan være god kø for å komme inn. Fannt denne på nett http://www.bali-fast-track.com/2010/08/vip-voa-service-1.html De tilbyr å geleide deg gjennom visa on arrival, toll osv i høy hastighet for 18 dollar. Er det noen som har erfaring med dette? Høres i utganspunktet ut som en grei deal å betale 18 dollar for å slippe kø etter 24 timer på reisefot.
robertaas
23-05-2011, 21:19
Dro til Bali i påsken og hadde ingen problemer med litt kø. Det var flere "koffertbærere" som prøvde å tilby sine tjenester på flere strekninger gjennom passkontroll og tollen. De som lot seg lure så ikke ut til å bruke mindre tid, men de måtte betale ubule priser.
Dro til Bali i påsken og hadde ingen problemer med litt kø. Det var flere "koffertbærere" som prøvde å tilby sine tjenester på flere strekninger gjennom passkontroll og tollen. De som lot seg lure så ikke ut til å bruke mindre tid, men de måtte betale ubule priser.
De er flinke å kreve tips de "koffertbærerne" Jeg presterte å bli shanghaiet og etter at jeg tilbydde det jeg mente var tilstrekkelig med tips maste de om mer. Frekke som f. Gjør ikke det igjen, selvom jeg gjerne sparte 10 min i toll køen. Også utenfor når man skal kjøpe taxi voucher er de masete og frekk som få andre jeg har møtt på mine reiser.
Det mest irriterende med en reise til Bali er når man skal reise ut av flyplassen igjen og de krever 200 000 rupiah (mener jeg det var) Dette informeres det ikke om noen steder og jeg måtte ut helt ut av flyplassen for å komme til en minibank å ta ut de 50 000 jeg manglet. Ikke tar de kort i skranken heller. Jeg ble skikkelig forbanna, men så ikke til at de som satt der ga det noen ettertanke. Så et godt tips er å ha 200 000 i lommen når du skal reise hjem igjen :)
Vi ankom sammen med 2, 747 og 1, A330 - så ja. Vi brukte sinnsykt lang tid. Og ikke hadde vi dollar, pund eller lokal valuta. Kanon bra ^^
Så et godt tips er å ha 200 000 i lommen når du skal reise hjem igjen :)
Likte formuleringen, "småpenger" :D
Forøvrig merkelig konsept det der med å betale for å kunne dra hjem igjen..
Vi ankom sammen med 2, 747 og 1, A330 - så ja. Vi brukte sinnsykt lang tid. Og ikke hadde vi dollar, pund eller lokal valuta. Kanon bra ^^
Likte formuleringen, "småpenger" :D
Forøvrig merkelig konsept det der med å betale for å kunne dra hjem igjen..
Ganske lite trafikk akkurat når vi kom med våres A320 fra Air Asia så gikk radig nok med oss. Det skal forøvrig også sies at om man reiser med de fra Bali, beregn god tid til innsjekk av bagasje. Aldri vært borti et tregere system og like lang kø. 200 m + -
Ja det må kunne sies å være en smule uvanlig og skikkelig frustrerende når det er kort tid til avgang og du må gjennom ny sikkerhetskontroll og på utsiden av terminalbygget for hente cash. Skjønner jo at de vil melke turistkuen så godt de kan, men de kan i det minste informere om det.
Noen andre på forumet som vet om dette en unikt for Bali eller om det regelen i hele Indonesia?
espenlok
24-05-2011, 00:11
Noen andre på forumet som vet om dette en unikt for Bali eller om det regelen i hele Indonesia?
Jeg var innom et par forskjellige flyplasser i Indonesia, og mener ganske bestemt at det var betaling på alle. Men i Jakarta slapp vi å betale siden vi bare mellomlandet på vei til Yogyakarta.
Men denne betalingen var også ganske tydelig beskreivet i guideboka, og på Bali mener jeg også at jeg så noen oppslag om det på flyplassen, jeg mener de også sa ifra ved innsjekken, og ikke minst; fyren i vekslingsbua på flyplassen på Bali passet på at jeg fortsatt hadde nok lokal valuta til å betale gebyret før han ville veksle pengene mine til dollar.
Men det er selvfølgelig ikke sikkert alle som jobber der sier ifra på samme måten...
Jeg var innom et par forskjellige flyplasser i Indonesia, og mener ganske bestemt at det var betaling på alle. Men i Jakarta slapp vi å betale siden vi bare mellomlandet på vei til Yogyakarta.
Men denne betalingen var også ganske tydelig beskreivet i guideboka, og på Bali mener jeg også at jeg så noen oppslag om det på flyplassen, jeg mener de også sa ifra ved innsjekken, og ikke minst; fyren i vekslingsbua på flyplassen på Bali passet på at jeg fortsatt hadde nok lokal valuta til å betale gebyret før han ville veksle pengene mine til dollar.
Men det er selvfølgelig ikke sikkert alle som jobber der sier ifra på samme måten...
Da var du heldigere enn meg, hehe. Leste ikke noen guidebok på turen så gikk glipp av hintet der. De skiltene gikk meg hus forbi hvertfall. De 50 000 jeg manglet hadde jeg brukt på noen vannflasker 10 minutt før, og ikke tale om han i kiosken ga noen hint. Litt uflaks skal man jo ha i blant så får le av det og lære til neste gang. I hele landet altså. Da syns jeg synd på indoneserne som må fly ofte, med mindre de er unntatt fra betaling kanskje? Jaja. Glad det ikke er normen i andre land jeg har vært i.
robertaas
24-05-2011, 00:28
Anbefaler å bruke Wikitravel, de har grei info om spesielle forhold på flyplasser selv om enkelte av prisene ikke er helt oppdaterte:
http://wikitravel.org/en/Bali#Get_in
Chriscross
24-05-2011, 06:34
Da var du heldigere enn meg, hehe. Leste ikke noen guidebok på turen så gikk glipp av hintet der. De skiltene gikk meg hus forbi hvertfall. De 50 000 jeg manglet hadde jeg brukt på noen vannflasker 10 minutt før, og ikke tale om han i kiosken ga noen hint. Litt uflaks skal man jo ha i blant så får le av det og lære til neste gang. I hele landet altså. Da syns jeg synd på indoneserne som må fly ofte, med mindre de er unntatt fra betaling kanskje? Jaja. Glad det ikke er normen i andre land jeg har vært i.
Er det ikke bare snakk om flyplassavgift da, som ikke betales når du kjøper billetten (som i Norge), men når du skal reise? Var vel samme i Thailand frem til nylig. Er for øvrig enig i at det er forferdelig irriterende at de ikke kan kreve inn dette via flyselskapet.
Basse-HAU
25-05-2011, 12:06
Svigerinnen min fikk heller ikke ned seg dette, iom at hun ikke tenker så langt, så hadde hun ikke cash og visa kortet tomt. MC og lignende tror jeg ikke hun er klassifisert til. Enden på visa ble at mor måtte overføre penger, hun rakk ikke opprinnelig flight, men hun fikk, free off charge, være med neste fly.
Men kan godt være det er dårlig ned oppslag etc....
robertaas
25-05-2011, 15:53
Det er snakk om ca 100 kroner. Alle som har reist litt vet at:
-Slike ekstra utgifter alltid kan forekomme
-Man alltid må ha med seg en liten sum i euro eller dollar nettopp for slike tilfeller
-Det flere steder er forbudt å ikke ha penger på seg
Og å flyplassen i Bali manglet det ikke akkurat på vekslingsboder eller andre reisende som kunne veksle tilbake til den lokale valutaen.
Basse-HAU
25-05-2011, 17:47
Det er snakk om ca 100 kroner. Alle som har reist litt vet at:
-Slike ekstra utgifter alltid kan forekomme
-Man alltid må ha med seg en liten sum i euro eller dollar nettopp for slike tilfeller
-Det flere steder er forbudt å ikke ha penger på seg
Og å flyplassen i Bali manglet det ikke akkurat på vekslingsboder eller andre reisende som kunne veksle tilbake til den lokale valutaen.
Har jeg sagt hun er normal??? Hehe....
har vært på Bali tre ganger nå, og aldri reagert på tiden det tar fra du lander til du er ute i friluft. Har kommet med Singapore's 777'ere hver gang. Så vår oppfatning er at det går rimelig greit.
Info om at du må betale ved utreise ser du på flyplassen, og i samtlige reiseguider og håndbøker :-)
Misunner deg masse, håper du får en flott tur!! Bali er bare sykt fantastisk, men husk å se selve bali, ikke bare Kuta og Nusa Dua!!