PDA

View Full Version : SAS and Singapore Airlines to strengthen partnership


sail4fun
19-05-2011, 11:07
SAS and Singapore Airlines to strengthen partnership

Scandinavian Airlines and Singapore Airlines have signed a Letter of Intent to further develop and enhance their partnership. This may cover additional codeshare flights, as well as network co-operation on potential new sectors between Scandinavia and Singapore.

SAS and SIA entered into a codeshare agreement in December 2010 under which SAS added its SK code to Singapore Airlines-operated flights between Copenhagen and Singapore, and selected flights between Singapore and Bangkok. On a reciprocal basis, the SQ prefix was added to SAS-operated flights from Copenhagen to Helsinki, Oslo and Stockholm.

In a joint statement, SAS Chief Commercial Officer, Robin Kamark, and SIA Senior Vice President Marketing, Tan Chik Quee, said:"We see opportunities for deeper co-operation which will strengthen our customer offering and provide more options for seamless travel between Northern Europe and South East Asia. We look forward to announcing these plans once they are finalised."

For more information, please contact:

Anders Lindström
PR Director, Scandinavian Airlines
Telephone: +46 70997 3394
E-mail: anders.lindstrom@sas.se (anders.lindstrom@sas.se)

Someone
19-05-2011, 11:10
Så kan man håpe på noe mer konkret en bare mer codeshare på allerede eksisterende flighter?

Boeing_fan
19-05-2011, 11:47
Kanskje en rute til Oslo hadde vært på sin plass!? :)

Fysikeren
19-05-2011, 14:26
Man kunne håbe på en højere frekvens, mere end de tre ugentlige i dag :D

Lars

LN-BLO
19-05-2011, 14:41
Man kunne håbe på en højere frekvens, mere end de tre ugentlige i dag :D

Lars

Tror det er større sannsynlighet for høyere frekvens på SIN-CPH før SIA kommer til OSL eller ARN...

PP
20-05-2011, 15:17
Lidt mere om dette fra tic-travel som refererer norske Finansavisen:

SAS på vej med Singapore-rute (http://www.tic.travel/news/19052011/sas-p%C3%A5-vej-med-singapore-rute)

Ifølge den norske Finansavisen har forhandlingerne mellem SAS og Singapore Airlines stået på i omtrent et år, og er nu så langt at man har bedt om konkurrencemyndighedernes godkendelse.
Den norske avis vil også vide, at de nuværende tre ugentlige afgange mellem København og Singapore skal øges til mellem fem og syv, som på sigt skal flyves af begge selskaber. I starten vil Singapore Airlines dog stå for hele rutedriften på grund af den aktuelle mangel på langrutefly hos SAS.

Singapore Airlines er efter min bedste overbevisning nød til at øge frekvensen på SIN-CPH til minimum 5x ugentlig for at konkurrere med Qatar, Emirates og Gulf Air til Sydøstasien - og et tæt samarbejde med SAS på ruten er nok heller ikke en dårlig ide i forhold til at møde konkurrencen...

LN-BLO
20-05-2011, 16:12
Lidt mere om dette fra tic-travel som refererer norske Finansavisen:

SAS på vej med Singapore-rute (http://www.tic.travel/news/19052011/sas-p%C3%A5-vej-med-singapore-rute)



Singapore Airlines er efter min bedste overbevisning nød til at øge frekvensen på SIN-CPH til minimum 5x ugentlig for at konkurrere med Qatar, Emirates og Gulf Air til Sydøstasien - og et tæt samarbejde med SAS på ruten er nok heller ikke en dårlig ide i forhold til at møde konkurrencen...

"som på sigt skal flyves af begge selskaber"

Ser vi kanskje en gjenåpning av SK og CPH-SIN en gang i framtiden?

FlightDeck
20-05-2011, 16:45
"som på sigt skal flyves af begge selskaber"

Ser vi kanskje en gjenåpning av SK og CPH-SIN en gang i framtiden?

I første omgang tror jeg det er vel så mye Singapore Airlines som er interessert i SAS enn SAS som er interessert i Singapore Airlines. Med oppstarten av en rekke nye interkontinentale direkteruter fra København, stiller Singapore Airlines ganske dårlig med sine tre ukentlige avganger. Om de i det minste tilbyr videreforbindelser over hele Skandinavia med SAS, står de i i hvert fall noe bedre stilt enn hva som var utgangspunktet. Dette, sammen med en frekvensøkning til København, tror jeg er mest sannsynlig på kort sikt.

Om SAS på et eller annet tidspunkt bestemmer seg for å utvide den interkontinentale flyflåten, vil Singapore være en sentral kandidat. Spørsmålet er hvordan et bedre samarbeid med Singapore Airlines vil påvirke samarbeidet med Thai. SAS har i større og større grad skjønt at de ikke kan gjøre "alt selv", og det er ikke få code-share-avtaler selskapet har inngått det siste året, så det skal bli spennende å se hva dette ender i ...

jikswoboB
20-05-2011, 16:52
Två dagliga avgångar på CPH-SIN sjunger överkapacitet. Tvivlar starkt att vi kommer få uppleva det.

Dag Viking
20-05-2011, 17:00
Två dagliga avgångar på CPH-SIN sjunger överkapacitet. Tvivlar starkt att vi kommer få uppleva det.
2xdaglig er vel ikke nevnt noe sted??
Begge selskap kan fly ruta likevel, men ikke nødvendigvis samme dag. Evt 2-5 ganger pr uke for hver av selskapene på sikt. SAS kan ikke delta nå, pga mangel på materiell.
http://travelnews.no/no/Fly1/SAS-partnerskap-med-Singapore/
..dagens tre ukentlige avganger København–Singapore skal økes til fem eller syv fra oktober i år. Senere blir Oslo og Stockholm vurdert. I utgangspunktet skal passasjerene flys 50/50 av SAS og Singapore Airlines, men på grunn av mangel på fly i SAS, tar Singapore hele operasjonen i starten.

Boeing_fan
20-05-2011, 17:22
2xdaglig er vel ikke nevnt noe sted??
Begge selskap kan fly ruta likevel, men ikke nødvendigvis samme dag. Evt 2-5 ganger pr uke for hver av selskapene på sikt. SAS kan ikke delta nå, pga mangel på materiell.

Litt off topic, men er det ikke andre ruter SAS heller burde prioritere fremfor SIN. F.eks CPH-DEL eller CPH-HKG eller CPH-SFO/LAX?

jikswoboB
20-05-2011, 17:25
Ok, jag misstolkade citatet. Upplägget framgår tydligare i den norska artikeln.

Dag Viking
20-05-2011, 17:27
De prioriterer de rutene der de ser størst potensial for inntekter, og da teller nok en *A hub i begge ender ganske mye.
Trafikken mellom Norge og Singapore er betydelig, så det er synd at SQ utvider på CPH i stedet for å flytte mellomlandingen fra Moskva til Oslo på vei til Houston. Jeg vil tro at nordmenn heller drar til ZRH, FRA, MUC eller ZRH for å få et mye nyere hard product enn det som tilbys fra CPH.

jikswoboB
20-05-2011, 17:33
Litt off topic, men er det ikke andre ruter SAS heller burde prioritere fremfor SIN. F.eks CPH-DEL eller CPH-HKG eller CPH-SFO/LAX?

Poängen är väl att man i detta fallet kan nyttja SQ:s kapacitet? - för SAS blir åtgången av egna flygplan mindre för att uttrycka sig banalt.

PP
20-05-2011, 22:16
Trafikken mellom Norge og Singapore er betydelig, så det er synd at SQ utvider på CPH i stedet for å flytte mellomlandingen fra Moskva til Oslo på vei til Houston. Jeg vil tro at nordmenn heller drar til ZRH, FRA, MUC eller ZRH for å få et mye nyere hard product enn det som tilbys fra CPH.

Synd for hvem - jeg er ganske godt tilfreds med dette scenario og det ved jeg andre også er :) Som udgangspunkt vil udvidet samarbejdet mellem SK og SQ og øget frekvens på CPH-SIN bidrage med større fleksibilitet og tilgængelighed for hele det skandinaviske marked.

Du skal forresten ikke se bort fra at CPH fra November måske ikke længere har et ældre og dårligere hard product end de nævnte europæiske destinationer ;)

Dag Viking
20-05-2011, 22:19
Du skal forresten ikke se bort fra at CPH fra November måske ikke længere har et ældre og dårligere hard product end de nævnte europæiske destinationer ;)

Du har sagt før at du ikke har noe med CPH å gjøre :lol:
Mener du at CPH får 77W? Noe annet kan ikke ligge i den uttalelsen ;)
Flighten ligger forøvrig fremdeles inne med samme config som nå.

At SQ øker på CPH er fint for Danmark og de som er i nærheten av CPH. Alternativet var kanskje å åpne på OSL eller ARN, og da ville det alternativet passet bedre for nordmenn eller svensker.
Vi har alle solbriller vi ser virkeligheten gjennom.

PP
20-05-2011, 22:36
Du har sagt før at du ikke har noe med CPH å gjøre :lol:
Mener du at CPH får 77W? Noe annet kan ikke ligge i den uttalelsen ;)
Flighten ligger forøvrig fremdeles inne med samme config som nå.

Læg mærke til at jeg skrev måske ;) Ja selvfølgelig ligger den pt. inde med samme frekvens, type og config - intet er endnu loaded endnu og lad det nu også først lige blive en realitet at der kommer ændringer...

Fredrik74
21-05-2011, 03:28
SQ har brist på 77W så jag har lite svårt att tro att de skulle använda dem på CPH men blir det så är jag den förste att tacka för det.

FlightDeck
21-05-2011, 10:13
Jeg vil tro at nordmenn heller drar til ZRH, FRA, MUC eller ZRH for å få et mye nyere hard product enn det som tilbys fra CPH.

Ja, de fleste har jo veldig god oversikt over sånne ting ... ;)

amatør
21-05-2011, 12:08
I firmaet hvor kona jobber foretas det mange forretningsreiser mellom OSL og SIN vært år, og det flys neste aldri via CPH, nettopp pga altfor få avganger. De bruker Thai via BKK mye, og er relativt fornøyde med det.

Basse-HAU
21-05-2011, 16:49
Norske og danske firma oppererer mye i Singapore, kanskje svenske også. Mye shipping, olje, industri. Mye penger å hente her, så ville tro det ville være smartere å starte opp til SIN istedenfor SFO for SK.

Utflyttet
21-05-2011, 17:09
Norske og danske firma oppererer mye i Singapore, kanskje svenske også. Mye shipping, olje, industri. Mye penger å hente her, så ville tro det ville være smartere å starte opp til SIN istedenfor SFO for SK.

Historien har vist at det er ikke smart for SK å snakke høyt om SFO, men det er en annen historie.

Selv ser jeg at det er nok mer å hente om man hadde daglige avganger mellom CPH og SIN, men et samarbeide med SQ-SK gir to store spørsmål:

a) SQ opererer med helt andre priser enn SK på Europa-Asia, skal SK kunne selge seter på en codeshare operert av SQ så blir det enten veldig dyre billetter sett i SK-sammenheng eller veldig billige billetter sett i SQ-øyne.

b) Biz-produktene til SK og SQ er ganske langt unna hverandre, både det harde produktet, mat/drikke og ikke minst personalet. Jeg regner med at det ikke dukker opp en SK-flight med SQ-codeshare som noen lengre oppe antyder kan være en ide, da ville kundemassen til SQ antakelig begå en eller form for revolusjon.

Så gitt disse to punktene, hva er det de egentlig skal realistisk kunne samarbeide om?

-A

Superhai
21-05-2011, 17:23
Selv ser jeg at det er nok mer å hente om man hadde daglige avganger mellom CPH og SIN, men et samarbeide med SQ-SK gir to store spørsmål:


Begge spørsmålene er relevante for samtlige selskaper og deres codeshare partnere. Jeg vet ikke hva du mener SK skiller seg vesentlig fra AC, AI, NZ, OZ, MS, GA, KU, LO, LH, MH, SA, JK, LX, TK, US og VS?

Utflyttet
21-05-2011, 17:25
Begge spørsmålene er relevante for samtlige selskaper og deres codeshare partnere. Jeg vet ikke hva du mener SK skiller seg vesentlig fra AC, AI, NZ, OZ, MS, GA, KU, LO, LH, MH, SA, JK, LX, TK, US og VS?

Sant nok, men her er det konkret SQ-SK vi snakker om, og de har noen store motsetninger både på produkt og pris.

-A

Superhai
21-05-2011, 17:36
Sant nok, men her er det konkret SQ-SK vi snakker om, og de har noen store motsetninger både på produkt og pris.

Og det har ingen av de andre selskapene som jeg nevnte?

Utflyttet
21-05-2011, 18:07
Og det har ingen av de andre selskapene som jeg nevnte?

Igjen, dette er en tråd om SK-SQ, lag en tråd om det temaet generelt om du vil ta det opp.

-A

Fredrik74
21-05-2011, 18:40
Men han har ju en poäng i att det finns samma frågetecken för en del andra kombinationer och det fungerar ju uppenbarligen. Frågan är ju vad parterna vill ha ut av samarbetet och om de menar att eventuella nackdelar väger lättare än fördelarna.

US och SQ har codeshare och jämfört med US är inte SK speciellt dåliga så varför skulle inte SQ kunna vilja ha SK-kunder till sina MNL-flighter eller CHC-flighterna eller vad det nu man är ute efter? Jag tror också att SQ räknar med att deras premiumkunder mycket väl förstår informationen om att flighter opereras av SK(eller andra icke-SQ) och drar slutsatser av det.

Superhai
21-05-2011, 21:58
Igjen, dette er en tråd om SK-SQ, lag en tråd om det temaet generelt om du vil ta det opp.


Grunnen til at jeg tar det opp er at dette har absolutt noe med forholdet SK-SQ og gjøre. De selskapene jeg nevner er andre selskaper som SQ har satt sitt rutenummer hos. Og siden en god del av disse har en vesentlig annen pris enn SQ har, så mener jeg det ikke er så viktig for SQ sin vurdering. Business Class-produktet er også ulikt fra SQ og mange har også større ulikheter enn forholdet mellom SK/SQ og ennå så har det ikke oppstått noen stor revolusjon fra SQ sine kundemasser. Derfor er det heller ikke så utenkelig som du sier at SQ vil sette sitt rutenummer på en CPH(/ARN/OSL)-SIN flight operert av SK.

LN-KEH
22-05-2011, 10:02
Hei,

Det er rimelig mye trafikk med Nordmenn til shipping/offshore i Singapore.
Har inntrykk at det er mange som reiser med LH via Frankfurt eller Munchen, blir enda mer fristende fra oktober når de gamle 747erne byttes ut med Airbus 380 på ruta til FRA.


Eders
Knut Erik
(Som reiser bak i flyet, businessbilletter betaler bedriften bare i helt spesielle tilfeller)

Basse-HAU
22-05-2011, 10:42
Hei,

Det er rimelig mye trafikk med Nordmenn til shipping/offshore i Singapore.
Har inntrykk at det er mange som reiser med LH via Frankfurt eller Munchen, blir enda mer fristende fra oktober når de gamle 747erne byttes ut med Airbus 380 på ruta til FRA.


Eders
Knut Erik
(Som reiser bak i flyet, businessbilletter betaler bedriften bare i helt spesielle tilfeller)

Men de betaler da full pris økonomi som oftest, etter det jeg har hørt ifra venner som jobber offshore utfor norges grenser, biz er som oftest forbeholdt øvre skalaen av personell og spesielle tilfeller som du sier.

Dag Viking
22-05-2011, 14:45
Delvis OT, men jeg har sett litt på hvordan SAS priser seg i forhold til f.eks. Thai og Singapore.
Ruta er OSL-KUL i juni, SAS skal ha 24k, TG 36k og SQ skulle ha 51k. Andre har jo sagt at Norge og nordmenn er lite betalingsvillige, og det er jammen ikke rart at SAS sliter med inntjeningen når de som "home carrier" underpriser seg på den måten.

doffer
19-07-2011, 12:24
Noe nytt om dette? :) kanskje SQ-SK hadde vært en fin allianse kom jeg plutselig til å tenke på?? :)

Someone
21-11-2011, 08:29
Foreløpig har det ikke skjedd så mye her annet enn litt codeshare, men nå skal det visst være forhandlinger i gang om et langt tettere samarbeid, inkludert JV, for å øke tilbudet mellom Skandinavia og Singapore ifølge takeoff.dk

http://www.takeoff.dk/news/22098
Egentlig skulle det hele have været færdigt i oktober. Eller rettere i høsten, som koncernchef Rickard Gustafson tidligere har udtalt, uden at gå i detaljer med, hvad der arbejdes på bag kulisserne.

Fysikeren
11-01-2012, 08:31
Hej

Lidt nyt om SAS og Singapore Airlines fremtidige samarbejde:

http://www.takeoff.dk/news/22360

Lars

Fredrik Propell
11-01-2012, 09:12
Heller SK+SQ enn SK+QR. Vet at det ikke er snakk om ett oppkjøp, men det er et artig scenario allikevel.

Skipskatta
11-01-2012, 10:11
I og med at SAS har dementert at det skulle foregå noen forhandlinger med Qatar, er det vel dette som har fått aksjekursen til SAS til å stige:

http://www.takeoff.dk/news/22360

"SAS klar til snarlig forlovelse

Nyt spændende samarbejde med Singapore Airlines er færdigforhandlet og ventes offentliggjort i nær fremtid.

I løbet af denne eller næste uge ventes aftalen mellem SAS og Singapore Airlines offentliggjort.

Forhandlingerne har stået siden maj og har kun afventet den endelige interne godkendelse i SAS-Koncernen efter juleferien.

Der bliver tale om et endnu tættere samarbejde end det, der kendes i dag mellem SAS og Lufthansa, hvor man deler på bundlinjen. Til gengæld er det ikke et egentlig joint venture – et nyt selskab – som også har været på tale.

Det hele bygges op som et massivt værn og vækst af trafikken mellem hele Skandinavien og Fjernøsten mod konkurrenter som Finnair, Mellemøstenselskaberne og evt. Norwegian."

Dette høres riktig spennende ut...

Robbiedeluxe
12-01-2012, 10:18
SAS and Singapore Airlines partnership to boost flights between Scandinavia and Singapore

Scandinavian Airlines and Singapore Airlines have signed a Memorandum of Understanding with the aim of entering into a joint venture agreement to introduce a jointly operated non-stop route between Stockholm and Singapore, as well as increased frequencies on the Copenhagen-Singapore route.

The Memorandum of Understanding involves the co-ordination of flight schedules and joint sales activities.

Singapore Airlines currently operates three weekly flights between Copenhagen and Singapore. The partnership is expected to lead to growth in air services between Scandinavia and Singapore, and, depending on market conditions, pave the way for a new route between Stockholm and Singapore, served with Singapore Airlines aircraft. No airline currently operates non-stop flights between the two cities.

Interessant.

FlightDeck
12-01-2012, 10:37
Og her er siste del av pressemeldingen fra SAS.

"Due to the increased demand for travel to South East Asia, we are very pleased to be able to partner with Singapore Airlines to launch a new direct route between Stockholm and Singapore. We will also be able to offer both our corporate and leisure customers a wide number of beyond destinations across South East Asia thanks to our partnership with Singapore Airlines," says Robin Kamark, Chief Commercial Officer, Scandinavian Airlines.

... og pressemeldingen fra Singapore Airlines:

EXPANDED SIA AND SAS PARTNERSHIP TO BOOST FLIGHTS BETWEEN SINGAPORE AND SCANDINAVIA

12 January 2012 - Singapore Airlines and Scandinavian Airlines have agreed to boost air services between Singapore and destinations in Scandinavia - including with direct flights to the Swedish capital Stockholm.

Under a Memorandum of Understanding signed today, the Star Alliance partners plan to co-operate on existing as well as new flights. Subject to regulatory approval, the airlines are to participate in joint operations, including the co-ordination of flight schedules and joint sales activities. Such joint operations are expected to enhance efficiency while giving the travelling public greater choice and flexibility.

SIA currently operates three weekly flights between Singapore and the Danish capital Copenhagen. The partnership is expected to lead to growth in air services between Singapore and Scandinavia, and, depending on market conditions, pave the way for a new route between Singapore and Stockholm. No airline currently operates non-stop flights between the two cities.

“We are extremely pleased to have reached this breakthrough agreement. SIA and SAS share a common desire to provide more travel choices to our customers, and through our partnership we can jointly offer more flights between our home markets, which would otherwise be difficult to provide on our own,” said SIA Executive Vice President Commercial, Mr Mak Swee Wah.

Since December 2010, SIA has been codesharing on SAS-operated flights beyond Copenhagen, to Helsinki, Oslo and Stockholm. SAS has in turn been codesharing on SIA-operated flights between Copenhagen and Singapore as well as on selected flights between Singapore and Bangkok.

In May 2011, the airlines announced a Letter of Intent to explore ways to further develop their partnership. The Memorandum of Understanding signed today is a major step forward in this process.

ute_til_lunsj
12-01-2012, 10:44
Må sies å være en god start på dagen.
Noen som vet når flyvningene vil starte?

Fredrik74
12-01-2012, 11:15
EDIT: Det stod faktiskt att SQ flyger.

ILS2
12-01-2012, 11:19
SAS har ikke kapasitet til å operere på den ruten, så blir 100% codeshare fra SAS' side. Med andre ord et håpløst prosjekt ift. bonusopptjening i Economy. Business / First pleier som regel å følge hverandre som noen lunde parallelt. Tipper vi får se flere slike avtaler fremover, bl.a. for å gjøre DYs inntreden i det nordiske IC-markedet vanskeligere.

FlightDeck
12-01-2012, 11:31
SAS har ikke kapasitet til å operere på den ruten, så blir 100% codeshare fra SAS' side. Med andre ord et håpløst prosjekt ift. bonusopptjening i Economy. Business / First pleier som regel å følge hverandre som noen lunde parallelt. Tipper vi får se flere slike avtaler fremover, bl.a. for å gjøre DYs inntreden i det nordiske IC-markedet vanskeligere.

Singapore Airlines har en helt annen kvalitet enn SAS, så det er jo ingen ulempe at det er de som skal operere rutene. Om SAS får flere langdistansefly kan det på sikt gi en annen fordeling.

Et partnerskap med et slikt selskap må være gull verdt for SAS, som virkelig trenger noen å spille ball med på interkontinentale ruter. Samtidig er det skandinaviske markedet meget lukrativt for Singapore Airlines, særlig når de får tilgang til hele SAS-gruppens rutenett.

Ellers ville jeg ikke bekymret meg for bonusopptjeningen på en dag som denne.

FlyHi
12-01-2012, 11:44
Tipper vi får se flere slike avtaler fremover, bl.a. for å gjøre DYs inntreden i det nordiske IC-markedet vanskeligere.

Jeg tror faktisk ikke dette SK/SQ samarbejde har meget med DY's IC planer at gøre. Det hænger nok meget mere sammen med den udvikling som sandkasseselskaberne har haft og vil have de kommende år.

L-1011
12-01-2012, 12:31
Spännande tider.
Jag antar att Singapore Airlines avser flyga linjen SIN-ARN-SIN med Boeing 777-200ER.
Hoppas satsningen slår väl ut och SIN-ARN/CPH blir daily.
SAS/SIA kommer förmodligen kunna erbjuda bra transfer till OSL/BGO/TRD i Norge från ARN.

http://di.se/

Bizflyer
12-01-2012, 13:07
Det som er minus med slik det er i dag, er jo at SQ sine priser i biz ligger ca 33% høyere enn andre Star A selskaper til SørØstAsia. Men det har vi jo diskutert før.

SQ er et utmerket selskap å fly med. Til og med på turistklasse.
Det har også vært vanskelig å finne tilslutningsbilletter til Norge uten at prisen er skyhøy, så la oss håpe dette endrer seg ved det nye samarbeidet.

Det kan jo bare bli bedre! Eller hur?

BF:fly

jameson82
12-01-2012, 13:56
Blir det SQ eller Scoot som flyr fra ARN?

L-1011
12-01-2012, 14:10
Pressmeddelandet säger att Singapore Airlines ska flyga SIN-ARN.

jikswoboB
12-01-2012, 15:01
Väldigt kul. SQ till ARN är mer än vad jag kunnat hoppas på. Glädjande också att SAS visar en vilja att värna om sina marknadsandelar på IC-trafiken till och från Stockholm. Återstår bara att se när denna linje kan komma att bli aktuell. Pressmeddelandet var lite vag på den punkten.

peraARN
12-01-2012, 15:37
Pressmeddelandet säger att Singapore Airlines ska flyga SIN-ARN.

Samtidigt är pressmeddelandet ganska försiktigt formulerat. Det innehåller bl.a. en reservation om att en direktförbindelse (självklart) förutsätter en tillräcklig marknad. Linjen befinner sig således på ett mycket tidigt planeringsstadium.

Vi kan bara avvakta den framtida händelseutvecklingen. Under alla omständigheter känns det som en (försiktigt) positiv nyhet för såväl ARN som CPH.

IL-2
12-01-2012, 17:18
At SAS gjennom dette styrker IC fra ARN og CPH, må være en retorisk gavepakke til Hr. Kjos. Dersom han starter opp div. IC fra OSL, sjølsagt.

sail4fun
12-01-2012, 17:27
At SAS gjennom dette styrker IC fra ARN og CPH, må være en retorisk gavepakke til Hr. Kjos. Dersom han starter opp div. IC fra OSL, sjølsagt.

Ja , som Kjos sier, det er naturlig å fly til østen fra ARN...

SVG
12-01-2012, 17:39
Dersom det satses fra ARN bør det vel også bli forbindelse med Star Allianse selskap (les SAS) fra SVG. Satsingen til SAS mellom SVG og ARN har i beste fall hvert halvhjertet (hvis ikke fraværende) helt siden 70-tallet med sommerrute fra New York via SVG til ARN kun i østgående retning pga. for kort rullebane på SVG for å fly vestover med DC 8-63 som ble brukt på den tiden !!!:headbang

L-1011
12-01-2012, 18:12
Flög inte SK ARN-SVG med 736 för några år sedan? Jag antar att linjen inte var så lönsam. SK flyger året runt till OSL/BGO/TRD i Norge från ARN.
Singapore Airlines/SAS är nog främst ute efter affärsresenärerna till Asien/Australien. Konkurrenterna på ARN blir nog främst Turkish Airlines, Thai Airways & Qatar Airways.

Kjos LCC bolag tror jag främst kommer konkurrera mot Ving & Star Tour till Thailand från Sverige.

FlightDeck
12-01-2012, 19:22
Flög inte SK ARN-SVG med 736 för några år sedan? Jag antar att linjen inte var så lönsam. SK flyger året runt till OSL/BGO/TRD i Norge från ARN.
.

SAS startet en sommerrute fra Stockholm til Stavanger i 2008 med fire ukentlige avganger. Ruten ble fløyet med både Boeing 737-600 og MD-80, men ble altså lagt ned.

FlyCarl
13-01-2012, 09:54
Står på takeoff.dk at Thai muligens inkluderes i samarbeidet også. Mon tro hva det vil bety for Bangkok-rutene fra Skandinavia?

L-1011
13-01-2012, 11:20
Jag har hört från trovärdiga källor att Tha komma öka kapacieten på ARN till vintern 12/13. Ryktet säger att TG kommer flyga ARN-HKT-BKK-ARN med Boeing 777-200ER 2ggr/vecka(onsdag & söndag) + vanliga dagliga 747-400 BKK-ARN-BKK.
OM allt stämmer får ARN en rejäl boost till Sydostasien från Star Alliance flygbolagen Singapore Airlines & Thai Airways.

Discus
13-01-2012, 15:10
<mod>

Det er et ønske fra deltagere om at vi ikke sporer av med alt mulig annet fremover.

Fokus ---> SAS and Singapore Airlines

</mod>

Fysikeren
13-04-2012, 14:42
Det kniber åbenbart lidt med at blive enige om prioriteringerne:

http://check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=61047

L-1011
13-04-2012, 14:53
SQ Boeing 787 hade varit "dreamlinern" för en SIN-ARN-SIN linje.

sail4fun
11-05-2012, 11:08
The CEOs of Scandinavian Airlines and Singapore Airlines, Rickard Gustafson and Goh Choon Phong, today signed a joint venture agreement in Singapore. This follows the Memorandum of Understanding that was signed in January and covers routes between Scandinavia and Singapore.

With a signed joint venture agreement, the Star Alliance carriers can now move forward to plan further business opportunities within the partnership, such as the co-ordination of flight schedules and joint sales activities, all of which is subject to regulatory approval. Regulatory approval will now be sought from authorities in Singapore and Europe.

The partnership is expected to lead to growth in existing air services between Singapore and Scandinavia, and, subject to market conditions at the appropriate time, pave the way for a new route between Singapore and Stockholm. Singapore Airlines currently operates three weekly flights between Copenhagen and Singapore in a code-share partnership with SAS.

"We are pleased that the joint venture agreement is now signed and we can proceed with expanding our partnership and thereby also improve the service and benefits for Scandinavian travelers. Singapore Airlines will be a vital part of our Asian strategy and we look forward to jointly explore further growth opportunities in this exciting and important market," said Rickard Gustafson, President and CEO, SAS.

"This agreement is a win-win for SIA and SAS, and benefits our customers by making air travel more convenient between Asia and Scandinavia. We look forward to co-ordinating schedules to enable more seamless connections to points in Northern Europe, as well as Asia and Southwest Pacific, through our respective hubs. When market conditions allow for it we also look forward to expanding frequency between Singapore and Copenhagen, and adding new destinations in Scandinavia," said Goh Choon Phong, CEO, Singapore Airlines.

For more information, please contact:

Anders Lindström, PR Director

+46 70 997 3394; anders.lindstrom@sas.se

SAS discloses this information pursuant to the Swedish Securities Market Act and/or the Swedish Financial Instruments Trading Act. The information was provided for publication on 11 May 2012 at 11.05 a.m. CET.

This information was brought to you by Cision http://www.cisionwire.com The following files are available for download:
http://mb.cision.com/Main/290/9258370/12359.pdf

sail4fun
15-05-2012, 08:07
Ser vi her grunnen til at AY trapper ned SIN og at Interline avtaler med BA avsluttes.
Skal SK satse mer på sine egne i *aliansen ,er det også noe på gang med Atlantic + snart tro.

Dash
20-05-2013, 16:38
SAS og SQ øker code-share sammmarbeidet.

http://airlineroute.net/2013/05/20/sqsk-codeshare-may13/

Singapore Airlines / SAS Expands Codeshare Operation
by JL
Update at 1100GMT 20MAY13

Singapore Airlines starting today (20MAY13) expands codeshare partnership with SAS, which sees “SQ” coded flight numbers appearing on additional 19 routes operated by SAS, covering Scandinavia, Northern Germany, Poland, Finland and Lithuania. SAS’ “SK” code is appearing on SIA service to Australia and New Zealand.

Singapore Airlines operated by SAS (SQ2670 – 2769 Series)
Copenhagen – Aalesund
Copenhagen – Bergen
Copenhagen – Berlin Tegel
Copenhagen – Gdansk
Copenhagen – Gothenburg
Copenhagen – Hamburg
Copenhagen – Palanga
Copenhagen – Poznan
Copenhagen – Stavanger
Copenhagen – Trondheim
Copenhagen – Turku
Copenhagen – Vilnius
Copenhagen – Warsaw
Copenhagen – Wroclaw
London Heathrow – Copenhagen
London Heathrow – Gothenburg
London Heathrow – Oslo
London Heathrow – Stavanger
London Heathrow – Stockholm

SQ already codeshares with SAS on following routes:
Copenhagen – Helsinki
Copenhagen – Oslo
Copenhagen – Stockholm

SAS operated by Singapore Airlines (SK8001 – 8039 Series)
Singapore – Auckland
Singapore – Brisbane
Singapore – Melbourne
Singapore – Perth
Singapore – Sydney

SAS already codeshares with SQ on following routes:
Singapore – Bangkok
Singapore – Copenhagen

Fnate
20-05-2013, 18:16
Bra, men det går ikke an å booke på SAS.no. "SYD" = Ingen match funnet.

FlightDeck
20-05-2013, 18:21
Bra, men det går ikke an å booke på SAS.no. "SYD" = Ingen match funnet.

Det fungerer fint her. Koster i overkant av 30.000 kr. t/r Oslo-Sydney i fleksibel business class, ikke så verst til å være SQ.

hifiman
20-05-2013, 18:40
Ser at det står "Copenhagen-Trondheim" betyr det at Singapore Airlines flyr fra CPH til TRD?

Someone
20-05-2013, 18:42
Ser at det står "Copenhagen-Trondheim" betyr det at Singapore Airlines flyr fra CPH til TRD?

Hvilken del av "operated by SAS" er det som er uklart? ;)

Fnate
20-05-2013, 19:39
Det fungerer fint her. Koster i overkant av 30.000 kr. t/r Oslo-Sydney i fleksibel business class, ikke så verst til å være SQ.

Hm... Ja, nå funker det herfra også.

Someone
07-03-2016, 13:53
SAS og Singapore øker nå codeshare samarbeidet og flere SAS ruter får SQ-rutenummer

http://airlineroute.net/2016/03/07/sqsk-codeshare-s16/
Singapore Airlines starting 27MAR16 will further expand codeshare partnership with SAS, as SQ code will be placed on additional 17 routes across Europe. Planned new codesare routes as follow

Itillegg til 10 ruter ut fra CPH beregnet for feed til deres CPH-SIN flight, så er det også inngått codeshare på OSL og ARN til AMS/CDG/LHR, samt SVG-LHR. Det betyr også at de også går kraftigere inn for og feede andre ruter fra Europa til SIN, og ikke bare CPH-ruten

Glean EBG
07-03-2016, 15:10
Nekter sas fortsatt og feede en evt rute fra OSL og/eller ARN eller har de gitt seg på det tullet siden de feeder andre ruter fra europa

EvakCPH
07-03-2016, 15:12
Nekter sas fortsatt og feede en evt rute fra OSL og/eller ARN eller har de gitt seg på det tullet.

ARN-SIN er jo en fremtidig rute, som SAS og Singapore officielt har bekræftet, at de har i sinde at etablere, hvis markedet og kapaciteten tillader det.

Glean EBG
07-03-2016, 15:14
ARN-SIN er jo en fremtidig rute, som SAS og Singapore officielt har bekræftet, at de har i sinde at etablere, hvis markedet og kapaciteten tillader det.

Ja vell det har ikke jeg fått med meg.

EvakCPH
07-03-2016, 15:20
Ja vell det har ikke jeg fått med meg.

Det var en del af pressemeddelelsen, da Singapore gik fra 3 til 5 ugentlige afgange og samtidig etablerede joint venturet med SAS, mener jeg. :)

SQ321
07-03-2016, 15:32
ARN-SIN er jo en fremtidig rute, som SAS og Singapore officielt har bekræftet, at de har i sinde at etablere, hvis markedet og kapaciteten tillader det.

Jeg hadde nok ikke lagt alt for mye i den "avtalen" SAS og SQ inngikk om en fremtidig ARN rute. De er visst ikke helt enige om hva som er best for det nordiske markedet og det er nok noen interessekonflikter som må løses.

Vi får se.

Someone
08-04-2016, 08:17
Itillegg til 10 ruter ut fra CPH beregnet for feed til deres CPH-SIN flight, så er det også inngått codeshare på OSL og ARN til AMS/CDG/LHR, samt SVG-LHR. Det betyr også at de også går kraftigere inn for og feede andre ruter fra Europa til SIN, og ikke bare CPH-ruten

Ser ut som dette er avlyst og de begrenser seg til code-share til/fra CPH

http://airlineroute.net/2016/04/08/sqsk-codeshare-s16update2/

SQ321
08-04-2016, 08:33
Ser ut som dette er avlyst og de begrenser seg til code-share til/fra CPH

http://airlineroute.net/2016/04/08/sqsk-codeshare-s16update2/

Kan lure på om SQ blir presset hardt av EK og QR i Norden så er avhengig av å fylle maskinen med høyest yield for å unngå lekasjer der SQ allerede fyller flyene uansett..

petter380
29-06-2016, 16:44
Ser ut som dette er avlyst og de begrenser seg til code-share til/fra CPH

http://airlineroute.net/2016/04/08/sqsk-codeshare-s16update2/

Tilbake igjen nå. Litt sent for min del, som har separat booking BGO-AMS og AMS-SIN (må jo fly A350 ;) )

Singapore Airlines this week expands codeshare network coverage with SAS, covering additional routes to Scandinavia. Planned codeshare routes effective from 27JUN16 as follow.


Singapore Airlines operated by SAS
Amsterdam – Copenhagen
Amsterdam – Oslo
London Heathrow – Oslo
London Heathrow – Stavanger
London Heathrow – Stockholm Arlanda
Paris CDG – Copenhagen
Paris CDG – Oslo
Paris CDG – Stockholm Arlanda

Note these routes previously scheduled to commence in Late-March 2016.

Roxman
29-06-2016, 22:16
Tilbake igjen nå. Litt sent for min del, som har separat booking BGO-AMS og AMS-SIN (må jo fly A350 ;) )

KLM og Singapore har avtale for å selge gjennomgående billetter. Så det skulle vært mulig å funnet BGO-AMS-SIN som gjennomgående billett. Bare til info ;)

petter380
30-06-2016, 08:29
KLM og Singapore har avtale for å selge gjennomgående billetter. Så det skulle vært mulig å funnet BGO-AMS-SIN som gjennomgående billett. Bare til info ;)


Så det. Ikke verdt de 3000 ekstra ;)

EvakCPH
20-06-2018, 22:43
Beklager at jeg henter frem gammel tråd uden noget nyt, men:

Oprindeligt blev det sagt, at SAS og SIA på sigt skulle flyve ruten i fællesskab, men at SIA i starten ville stå for dette, da SAS ikke rådede over ledigt materiel.


... Hvad tænker I om dette, nu hvor SAS står på tærsklen til en større flådeudvidelse og i øvrigt skal omrokere i forbindelse med flytning af HKG-ruten?

Jeg synes i øvrigt at det er mærkeligt, at SAS ikke ser Singapore som en egen destination (ref. deres kort over destinationer i seneste udgave af Scanorama eller hvad magasinet hedder), når nu de flyver ruten i JV.

FBI2012
21-06-2018, 10:17
Enig! Det har vært merkelig stille etter at det ble annonsert JV med SIA for noen år tilbake. Trolig ønsker SAS å benytte A350 på en slik strekning og derfor avventer til disse blir levert.

Personlig mener jeg SAS første direkte rute østover fra OSL bør være til SIN, evt til PEK. Men dette skjer neppe før de første A350`ene er i flåten.

JELSC
21-06-2018, 10:41
.


... Hvad tænker I om dette, nu hvor SAS står på tærsklen til en større flådeudvidelse .....
udviddelse? er der ikke tale om at 350 erstatter 340 1:1?

haakonks
21-06-2018, 11:06
udviddelse? er der ikke tale om at 350 erstatter 340 1:1?
SAS har sagt at de vurderer å beholde flere A340-maksiner lenger ...

EvakCPH
16-07-2018, 10:27
Lidt info om Singapore Airlines Skandinavien-ruter:

”Siden maj sidste år har vi også haft fem ugentlige fly fra Singapore til Stockholm, men det til trods har vi ikke set nedgang af svenske passagerer på vores i forvejen eksisterende direkte rute fra Singapore til København.."

”De fem ekstra flyvninger om ugen mellem Singapore og Stockholm har kun gjort markedet større og tiltrukket flere passagerer mellem Skandinavien og Singapore. Vi har i hvert fald kun set fremgang siden vi åbnede på Stockholm,”

”Vores kabinefaktor på ruten fra København til Singapore svinger – men er typisk i starten af 80’erne og op til sidst i 80’erne. Jeg er i hvert fald meget positivt overrasket over udviklingen, også siden åbningen på Stockholm. Vores passagertal fra København har ikke været aftagende.”

Og sidst nævnes det, at passagererne på CPH-ruten primært kommer fra DK og sydlige del af Sverige, men at der også er PAX fra Norge, Baltikum og Nordtyskland ombord.

EKSTRA VIGTIGT: Hverken ARN eller CPH ruten står til at gå op i frekvens lige foreløbig ...

https://standby.dk/singapore-airlines-tilfreds-med-skandinavien/