FlyHi
18-05-2011, 12:24
Her følger Tripreport for CPH-SK-ORD-UA-CUN-MP-AMS-SK-CPH
Leg 1:
CPH-ORD
SAS
A340-300
SK943
Check-in foregår som altid med SAS let og enkelt online hjemmefra dagen før. Da vi ankommer til Københavns Lufthavn et par timer før afgang er det bare at gå direkte til bag-drop, hvor der kun var 2 minutters ventetid for at aflevere bags og få registreret overnatningsadresse i USA. Let og smidigt.
Vi medbragte klapvogn, som skulle afleveres ved odd-size – heller ikke her havde SGS nogen kø og i løbet af max. 10 minutter var vi ved security-check i CPH.
Som i de fleste tilfælde var der i CPH Security rimelig lang kø. Det er som om CPH har besluttet sig for at der altid skal være kø i security – også selvom der ikke var særligt mange pax, så fixer de det bare ved at lukke de fleste af skrankerne. For kø skal der være.
I CPH skal man tvinges igennem Tax-free-shoppen og parfume-afdelingen når man er kommet igennem sikkerhedskontrollen – og da jeg lider af overfølsomhed overfor parfume, så spørger jeg altid om de i sikkerhedskontrollen vil lukke mig igennem døren til transfer-centret, så jeg kan undgå flere timers hovedpine efter at være udsat for en masse parfume. I de seneste 10 tilfælde er det kun lykkes at møde venligt personale 1 gang og heller ikke denne gang lykkes det, så uanset argumenter, så måtte jeg starte rejsen med flere timers hovedpine efter tvangsruten gennem sikkerhedskontrollen – om igen CPH – det er ikke særlig god kundeservice, når I uden problemer kan åbne døren mod transfercentret - jeg ved selv hvor knappen sidder, men blev nægtet at bruge den. Der er ingen sikkerhedsissues med at bruge den.
Et hurtigt besøg i Diners-Loungen, som nu igen har fået lidt mad på menuen. Her blev det til et par stykker brød, en kop kaffe og en cola inden vi satte kursen mod SK943 og gaten. Som vanligt på SAS IC var der preboarding, hvilket gør at boarding ikke er nær så stresset – og ca. 30 min før afgang startede ombordstigningen.
Vi var seated på Economy Extra, som i dag kun var ca. ¼ fyldt – noget der gav os god plads at brede os på. På business var der ca. 10 pax og på economy ca. 40 ledige sæder, så alt i alt tydede det på en rolig flight med god plads til alle.
Afgang fra CPH på tid og en forventet flyvetid på 8t45m pga. modvind.
Rigtigt hyggeligt crew ombord på denne SAS afgang – lige med undtagelse af purseren, som jeg synes havde en mærkelig måde at opføre sig på – meget upersonlig og ikke særlig serviceminded. Alle andre i crewet var i topform.
Efter afgang blev det som vanligt til en pre-dinner drink – for mit vedkommende altid en Bloody Mary. Stor var glæden da jeg så de stadig havde Mr.&Mrs. T Bloody Mary Mix, noget jeg ikke havde regnet med efter at have læst her på forum, at SAS havde skiftet leverandør til Britvic og fordi de ikke længere har Mr.& Mrs T. afbildedet i deres BuyOnboard-brochure. Men en glædelig overraskelse, da en Bloddy Mary ikke er meget ved at drikke når det bare er tomatjuice, vodka og intet andet.
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=70&pictureid=353
Inden da blev der også uddelt amenity kit, som på Y+ ikke er noget særligt, men ok, hvor meget bruger jeg det i virkeligheden? Jeg kan godt lide SAS' skopose.
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=70&pictureid=350
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=70&pictureid=351
Desuden blev der også uddelt headphones, hvor SAS har fået nye - og det er absolut ikke nogen forbedring. Helt og aldeles elendig lyd i dem. Det er de aller billigste type in-ear a la dem CO også har. SAS har dog "født" dem med 2-ben og vedlagt en omformer, så man kan bruge dem "hjemme". Hvem i alverden vil bruge sådan noget hø derhjemme. Nej, jeg ville langt hellere have dem med 1 ben (så kan jeg stadig bruge dem derhjemme) og med en omformer med 2 ben, så jeg kan bruge mine egne - langt bedre headphone - ombord på SAS. Endnu et eksempel på hvor nogen af dem der skal lave ombord-koncepterne hos SAS snorksover og ikke tænker sig om.
2 retter at vælge imellem på Economy Extra. Noget Kylling Bearniase med kartoffelmos og en eller anden udefinerbar fisk. Purseren der serverede havde åbenbart ikke styr på hvilken mad de havde med, så kyllingen blev præsenteret som Kylling i tomatsauce med stegte kartofler – noget det altså på ingen måde var.
Jeg fik Kylling Bearnaise – og det var faktisk helt ok. Maden smagte godt, men som altid med SAS så er portionerne alt for små. Specielt som et economy extra måltid synes jeg mængden af mad skuffede. Udover hovedretten var der en lille salat, en kage og en ost med knækbrød. Ikke meget, men det smagte meget godt.
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=70&pictureid=355
Brødet er en historie for sig selv på SAS. Hvordan normalttænkende mennesker i cateringafdelingen kan finde på at servere sådan en gang juks er mig en gåde. Aldrig – gentager ALDRIG – har jeg fået serveret så dårligt og uspiseligt brød på noget flyselskab i verden – og jeg har fået meget dårlig brød igennem årene. Det er iskoldt, pakket i folie og så knastørt at det ganske enkelt er umuligt at skære det over – eller for den sags skyld tygge det efterfølgende. Dette galdt alle 3 pax, så det var ikke bare en enlig fejl – samme dårlige kvalitet sidst jeg var på SK IC også.
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=70&pictureid=356
IFE er også et sted hvor SAS bør få et up-to-date system. Det kan gå på Economy Extra og Business hvor du har AVOD, men på economy er det ganske enkelt for dårligt at man aldrig får set en hel film fordi timingen altid er dårlig. Udvalget af film for voksne var helt ok, men heller ikke mere end det. Men at man ikke har et ordentlig udvalg af børnefilm forstår jeg ikke. De fleste børn er faktisk ret taknemmelige mht. tegnefilm m.v., men ikke en eneste kanal viste tegnefilm for mindre børn. Der var et par enkelt film for større børn, hvilket var ok, men der mangler mindst en kanal med diverse tegnefilm for de 2-6 årige. Her er virkelig plads til forbedring.
Andet måltid blev serveret ca. 1,5 time før landing – og var 2 bittesmå stykker dansk smørrebrød. Som udgangspunkt er dette nok mit favoritmåltid ombord på et fly. Det er smagfuldt, det er en SAS signatur-ret, de fleste kan lide det og så er det faktisk let at opbevare uden at kvaliteten bliver meget dårligere. Thumps up for smørrebrød, men igen trækker det ned at portionerne er urimeligt små. Med denne mængde mad i små 9 timer, så er man altså meget sulten når man lander. Godt vi nåede forbi loungen inden afgang.
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=70&pictureid=359
Stewarden fra Business kom forbi og spurgte om vi ville have mere mad. Og JA – det kan du love for vi gerne ville. Vupti, så var der 2 stykker smørrebrød mere per person – hentet fra business. Klart bedre kvalitet end Eco Extra og præcis den ekstra mængde der skulle til for ikke at gå meget sulten fra flyet. Fantastisk service – Flere gange kom stewarden fra C forbi og spurgte om ekstra drikkevarer m.v. og det blev både til en Bloody Mary mere – serveret i biz-glas med selleri og et godt glas portvin til filmen.
Alt i alt – rigtig god service – med undtagelse af pursen. Præcist sådan SAS er når de er bedst. Maden var god, men i alt for små portioner – og brødet burde SAS skamme sig over. Det ville jeg ikke engang servere til en hest.
Lidt flere billeder:
God benplads på Economy Extra:
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=70&pictureid=358
Ikke mange pax på Y+ idag:
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=70&pictureid=354
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=70&pictureid=352
En lille bonus fra Biz-kabinen:
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=70&pictureid=357
Ups:
Crew – med en enkelt undtagelse
Check-in
Boarding-procedure med pre.boarding.
Gode sæder på Y+
God benplads
God kvalitet på det meste mad
Gratis drikkevarer
Downs:
En enkelt purser der var sur og uengageret
Brødet på bakken var pinligt dårligt
IFE på Economy er old-school
Udvalg af børnefilm for dårligt/ikke eksisterende
Billeder følger asap...
Leg 1:
CPH-ORD
SAS
A340-300
SK943
Check-in foregår som altid med SAS let og enkelt online hjemmefra dagen før. Da vi ankommer til Københavns Lufthavn et par timer før afgang er det bare at gå direkte til bag-drop, hvor der kun var 2 minutters ventetid for at aflevere bags og få registreret overnatningsadresse i USA. Let og smidigt.
Vi medbragte klapvogn, som skulle afleveres ved odd-size – heller ikke her havde SGS nogen kø og i løbet af max. 10 minutter var vi ved security-check i CPH.
Som i de fleste tilfælde var der i CPH Security rimelig lang kø. Det er som om CPH har besluttet sig for at der altid skal være kø i security – også selvom der ikke var særligt mange pax, så fixer de det bare ved at lukke de fleste af skrankerne. For kø skal der være.
I CPH skal man tvinges igennem Tax-free-shoppen og parfume-afdelingen når man er kommet igennem sikkerhedskontrollen – og da jeg lider af overfølsomhed overfor parfume, så spørger jeg altid om de i sikkerhedskontrollen vil lukke mig igennem døren til transfer-centret, så jeg kan undgå flere timers hovedpine efter at være udsat for en masse parfume. I de seneste 10 tilfælde er det kun lykkes at møde venligt personale 1 gang og heller ikke denne gang lykkes det, så uanset argumenter, så måtte jeg starte rejsen med flere timers hovedpine efter tvangsruten gennem sikkerhedskontrollen – om igen CPH – det er ikke særlig god kundeservice, når I uden problemer kan åbne døren mod transfercentret - jeg ved selv hvor knappen sidder, men blev nægtet at bruge den. Der er ingen sikkerhedsissues med at bruge den.
Et hurtigt besøg i Diners-Loungen, som nu igen har fået lidt mad på menuen. Her blev det til et par stykker brød, en kop kaffe og en cola inden vi satte kursen mod SK943 og gaten. Som vanligt på SAS IC var der preboarding, hvilket gør at boarding ikke er nær så stresset – og ca. 30 min før afgang startede ombordstigningen.
Vi var seated på Economy Extra, som i dag kun var ca. ¼ fyldt – noget der gav os god plads at brede os på. På business var der ca. 10 pax og på economy ca. 40 ledige sæder, så alt i alt tydede det på en rolig flight med god plads til alle.
Afgang fra CPH på tid og en forventet flyvetid på 8t45m pga. modvind.
Rigtigt hyggeligt crew ombord på denne SAS afgang – lige med undtagelse af purseren, som jeg synes havde en mærkelig måde at opføre sig på – meget upersonlig og ikke særlig serviceminded. Alle andre i crewet var i topform.
Efter afgang blev det som vanligt til en pre-dinner drink – for mit vedkommende altid en Bloody Mary. Stor var glæden da jeg så de stadig havde Mr.&Mrs. T Bloody Mary Mix, noget jeg ikke havde regnet med efter at have læst her på forum, at SAS havde skiftet leverandør til Britvic og fordi de ikke længere har Mr.& Mrs T. afbildedet i deres BuyOnboard-brochure. Men en glædelig overraskelse, da en Bloddy Mary ikke er meget ved at drikke når det bare er tomatjuice, vodka og intet andet.
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=70&pictureid=353
Inden da blev der også uddelt amenity kit, som på Y+ ikke er noget særligt, men ok, hvor meget bruger jeg det i virkeligheden? Jeg kan godt lide SAS' skopose.
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=70&pictureid=350
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=70&pictureid=351
Desuden blev der også uddelt headphones, hvor SAS har fået nye - og det er absolut ikke nogen forbedring. Helt og aldeles elendig lyd i dem. Det er de aller billigste type in-ear a la dem CO også har. SAS har dog "født" dem med 2-ben og vedlagt en omformer, så man kan bruge dem "hjemme". Hvem i alverden vil bruge sådan noget hø derhjemme. Nej, jeg ville langt hellere have dem med 1 ben (så kan jeg stadig bruge dem derhjemme) og med en omformer med 2 ben, så jeg kan bruge mine egne - langt bedre headphone - ombord på SAS. Endnu et eksempel på hvor nogen af dem der skal lave ombord-koncepterne hos SAS snorksover og ikke tænker sig om.
2 retter at vælge imellem på Economy Extra. Noget Kylling Bearniase med kartoffelmos og en eller anden udefinerbar fisk. Purseren der serverede havde åbenbart ikke styr på hvilken mad de havde med, så kyllingen blev præsenteret som Kylling i tomatsauce med stegte kartofler – noget det altså på ingen måde var.
Jeg fik Kylling Bearnaise – og det var faktisk helt ok. Maden smagte godt, men som altid med SAS så er portionerne alt for små. Specielt som et economy extra måltid synes jeg mængden af mad skuffede. Udover hovedretten var der en lille salat, en kage og en ost med knækbrød. Ikke meget, men det smagte meget godt.
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=70&pictureid=355
Brødet er en historie for sig selv på SAS. Hvordan normalttænkende mennesker i cateringafdelingen kan finde på at servere sådan en gang juks er mig en gåde. Aldrig – gentager ALDRIG – har jeg fået serveret så dårligt og uspiseligt brød på noget flyselskab i verden – og jeg har fået meget dårlig brød igennem årene. Det er iskoldt, pakket i folie og så knastørt at det ganske enkelt er umuligt at skære det over – eller for den sags skyld tygge det efterfølgende. Dette galdt alle 3 pax, så det var ikke bare en enlig fejl – samme dårlige kvalitet sidst jeg var på SK IC også.
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=70&pictureid=356
IFE er også et sted hvor SAS bør få et up-to-date system. Det kan gå på Economy Extra og Business hvor du har AVOD, men på economy er det ganske enkelt for dårligt at man aldrig får set en hel film fordi timingen altid er dårlig. Udvalget af film for voksne var helt ok, men heller ikke mere end det. Men at man ikke har et ordentlig udvalg af børnefilm forstår jeg ikke. De fleste børn er faktisk ret taknemmelige mht. tegnefilm m.v., men ikke en eneste kanal viste tegnefilm for mindre børn. Der var et par enkelt film for større børn, hvilket var ok, men der mangler mindst en kanal med diverse tegnefilm for de 2-6 årige. Her er virkelig plads til forbedring.
Andet måltid blev serveret ca. 1,5 time før landing – og var 2 bittesmå stykker dansk smørrebrød. Som udgangspunkt er dette nok mit favoritmåltid ombord på et fly. Det er smagfuldt, det er en SAS signatur-ret, de fleste kan lide det og så er det faktisk let at opbevare uden at kvaliteten bliver meget dårligere. Thumps up for smørrebrød, men igen trækker det ned at portionerne er urimeligt små. Med denne mængde mad i små 9 timer, så er man altså meget sulten når man lander. Godt vi nåede forbi loungen inden afgang.
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=70&pictureid=359
Stewarden fra Business kom forbi og spurgte om vi ville have mere mad. Og JA – det kan du love for vi gerne ville. Vupti, så var der 2 stykker smørrebrød mere per person – hentet fra business. Klart bedre kvalitet end Eco Extra og præcis den ekstra mængde der skulle til for ikke at gå meget sulten fra flyet. Fantastisk service – Flere gange kom stewarden fra C forbi og spurgte om ekstra drikkevarer m.v. og det blev både til en Bloody Mary mere – serveret i biz-glas med selleri og et godt glas portvin til filmen.
Alt i alt – rigtig god service – med undtagelse af pursen. Præcist sådan SAS er når de er bedst. Maden var god, men i alt for små portioner – og brødet burde SAS skamme sig over. Det ville jeg ikke engang servere til en hest.
Lidt flere billeder:
God benplads på Economy Extra:
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=70&pictureid=358
Ikke mange pax på Y+ idag:
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=70&pictureid=354
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=70&pictureid=352
En lille bonus fra Biz-kabinen:
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=70&pictureid=357
Ups:
Crew – med en enkelt undtagelse
Check-in
Boarding-procedure med pre.boarding.
Gode sæder på Y+
God benplads
God kvalitet på det meste mad
Gratis drikkevarer
Downs:
En enkelt purser der var sur og uengageret
Brødet på bakken var pinligt dårligt
IFE på Economy er old-school
Udvalg af børnefilm for dårligt/ikke eksisterende
Billeder følger asap...