View Full Version : Har Spania APIS?
(Spilttet fra tripreport-tråd)
Hvorfor må man ha pass når man skal skrive ut boarding pass? Skal printe ut for 14 apekatter til uken, uten noe særlig tilgang på pass :o
Spania har vel APIS på linje med UK, så da sjekkes det nok en eller annen plass. Eller tar jeg feil?
Spania har ikke APIS - men for alt jeg vet krever FRs system passnummer "in case de hadde krevd APIS til Spania...".
Spania har ikke APIS
OK - takk for oppklaring, da var det noe som "hang igjen i hodet" etter at de hadde noe midlertidig en gang eller snakket om å innføre det på linje med UK.
OK - takk for oppklaring, da var det noe som "hang igjen i hodet" etter at de hadde noe midlertidig en gang eller snakket om å innføre det på linje med UK.
Når/hvis det kommer blir det antagelig felles for hele Schengen-området.
Når/hvis det kommer blir det antagelig felles for hele Schengen-området.
In 2004, in the aftermath of the Madrid bombings, the European Council established a legal basis for EU Member States to require Advance Passenger Information data from airlines for all passengers arriving from outside the Schengen area. As a result, the Spanish government authorities wanted to find an air transport industry (ATI) technology expert and partner who could deliver the information they needed, in the right format, at the right time. The Spanish government chose SITA, the global leader in air transport communications, IT solutions and border security.http://www.sita.aero/content/spain-s-apis-border-control-system-0
Hmmm...da husket jeg ikke veldig feil. De har (hadde) det fra Non-Schengen. Med andre ord har FR det bl.a. fra UK og innfører det vel over hele linja (på lik linje med passkravet TRF-Stockholm i sin tid)
Og fra Fr selv: http://www.ryanair.com/en/news/urgent-info-for-passengers-flying-to-spain-from-the-uk-ireland
Jobbet ganske mye med dette da jeg var i SITA. Spania ville opprinnelig ha APIS fra alle, i et non-standard format. Imidlertid ble dette møtt med massiv motstand, både av teknisk og politisk art så de måtte gi seg. Hele Schengen, inkludert de nordiske land, har imidlertid forpliktet seg til å innføre APIS fra utenfor-Schengen, men i mange av disse landene har ikke klartlagt hordan de skal administrere det. Noen må jo ta seg av disse listene også ...
Tre år siden jeg sluttet, så jeg aner ikke hvordan status er, men f.eks. Tyskland ville innføre det i 2008. Det har ikke skjedd ...
Men nå skal vi til Estland og ikke Spania, men har uansett begynt innsamlingen av data fra gutta