PDA

View Full Version : Finnair förebild för SAS


TG923
30-10-2005, 15:50
Jörgen Lindegaard berömmer Finnair för att ledningen tidigt såg behovet av att sänka kostnaderna.

"Finnair såg det här 1998-1999, när de startade, medan vi kom i gång först efter 11 september 2001. Därför har de haft en lägre kostnadsnivå än vi har, och vi håller på att komma ner på deras nivå", säger han.

Finnair har med viss hjälp av geografin varit särskilt framgångsrikt på Asien-rutterna. När SAS satsar framåt igen kommer SAS att uppnå sin naturliga marknadsandel på dessa rutter, enligt Jörgen Lindegaard.
"När vi når deras kostnadsnivå, är det min åsikt att vi gör det", säger han.

Anledningen är att flygbranschen är sammansatt så att kapacitet och marknadsandelar någorlunda följs åt - har du råd att sätta in kapacitet, får du också någorlunda den marknadsandel som passar till det. Vidare är SAS varumärke starkt. Folk vill gärna flyga SAS, enligt SAS-chefen.
"Har vi den rätta produkten till det rätta priset, då kommer folk tillbaka till oss. Därför är det inte en irreversibel process att förlora marknadsandelar", säger han.

Den lägre kostnadsnivån nås genom att hela tiden hitta nya besparingar. Turnaroundprogrammet som löpt sedan 2003 kommer att följas av ytterligare besparingar.

"Ja, det kommer lokalt anpassade förändringsprogram. Till exempel i Danmark där vi ska sänka kostnaderna med 20 procent. Det problemet har vi inte alls på den nivån i några av våra andra bolag", säger han.

Han nämner även SAS Component och groundhandling-verksamheten SGS som föremål för kostnadsöversyn. Den senare har problem med att gå med plus på grund av dyrare avtal än konkurrenterna Novia och Serviceair. Dessutom har SGS varit en integrerad del av SAS, medan Jörgen Lindegaard vill att de enskilda delarna i koncernen ska vara självständiga resultatenheter.


http://www.di.se/Nyheter/

EB
31-10-2005, 05:42
Godt å se at han er optimist...