PDA

View Full Version : SAS med last-minute og ungdomspriser til Europa


FlyHi
13-05-2011, 12:11
SAS lanserar ungdomspriser till Europa

SAS har lanserat två nyheter riktade till ungdomar under 26 år:
bokningsbara ungdomsbiljetter till alla europeiska destinationer, samt
möjligheten att köpa sista minuten-biljetter till hela Europa.

De nya ungdomsbiljetterna (http://www.sas.se/ungdom) kan bokas upp till
ett år i förväg, med priser från 570 kronor för resa inom Sverige och
från 595 för resa inom Europa. Dessa kan bokas både som envägsbiljett
eller som en kombinerad tur och retur. Sista
minuten-biljetterna (http://www.sas.se/ungdom) kostar från 470 kronor
för resa inom Sverige och från 395 kronor för resa inom Europa. De bokas
dagen innan avresa via www.sas.se (http://www.sas.se) och är
envägsbiljetter. Detta innebär att ungdomar kan köpa både
ungdomsbiljetter och sista minuten-biljetter till SAS samtliga
destinationer inom Skandinavien och i Europa. Ungdomar som köper
biljetterna erbjuds, som alltid på SAS, ett gratis incheckat bagage,
fritt val av säte och möjligheten att checka in 22 timmar före avgång.

- Vi har erbjudit diverse ungdomspriser på inrikes tidigare, men
på grund av ökad efterfrågan utökar vi nu detta till alla våra
europeiska destinationer. Det innebär att ungdomar antingen kan boka ett
år i förväg, eller så sent som bara några timmar i förväg om de väljer
sista minuten ungdom, säger Annelie Nässén, Vice President Leisure
i SAS.

Må indrømme at jeg faktisk bliver lidt provokeret af at man tilbyder lave priser på last-minute til unge, mens de samme billetter oftest er de aller-dyreste for os andre. De "normale" billetter er oftest voldsom dyre, hvis man forsøger at bestille i sidste øjeblik, så hvorfor skal man så kunne købe dem billigt blot fordi man er under en vis alder?

på grund av ökad efterfrågan utökar vi nu detta till alla våra
europeiska destinationer.

Mon ikke der også er stor efterspørgsel på billige last-minute eller rabatterede billetter hos andre aldersgrupper. Et argument som absolut ikke holder...

Får vi over 26, så også specielle tilbud? Eller kommer der specielle rabatter for rødhårede, folk med store ører? Eller arbejdsløse?

Burde faktisk være en sag for diskriminations-ombudsmanden....

Øivind
13-05-2011, 12:19
Dette er vel helt normalt og noe SAS har hatt tidligere også.
Jeg husker iallefall at jeg ofte kjøpte billige ungdomsbilletter i billettautomater på FBU i min ungodm. Også såkallte "sjansebilletter" måtte man være under 26 for å kjøpe.
Det er vel en måte å tiltrekke seg unge som ellers ville valgt en LCC. Så håper de kanskje at noen av de vil bli fremtidige lojale SAS-kunder.
Kan ikke si jeg føler meg spesielt provosert over å falle utefor målgruppen.

Jarlabanke Vking
13-05-2011, 12:19
Må indrømme at jeg faktisk bliver lidt provokeret af at man tilbyder lave priser på last-minute til unge, mens de samme billetter oftest er de aller-dyreste for os andre. De "normale" billetter er oftest voldsom dyre, hvis man forsøger at bestille i sidste øjeblik, så hvorfor skal man så kunne købe dem billigt blot fordi man er under en vis alder?



Mon ikke der også er stor efterspørgsel på billige last-minute eller rabatterede billetter hos andre aldersgrupper. Et argument som absolut ikke holder...

Får vi over 26, så også specielle tilbud? Eller kommer der specielle rabatter for rødhårede, folk med store ører? Eller arbejdsløse?

Burde faktisk være en sag for diskriminations-ombudsmanden....

* kremt*nå har vel SAS operert med en slags form for ungdomsbilletter i lang tid (norsk innenriks hvertfall) og de fleste transportselskaper av betydning her på berget opererer vel med visse rabatter for studenter etc, skal så da diskriminations-ombudsmanden skal bruke tid på dette?

Someone
13-05-2011, 12:21
Det gjelder å hanke dem inn som kunder når de er unge, for å håpe de fortsetter å fly med dem når de blir eldre og har råd til dyrere billetter :)

Mugnas
13-05-2011, 12:23
Forbanna irriterende at det bare gjelder ungdom ja...

Sjekka ARN-OSL i morgen og får prisen 438sek på alle avganger, ikke noe å si på den prisen.

Når man bestiller ungdomsbillett så må man fylle i födselsdato ser jeg. Sjekkes dette opp i realiteten ved gate?

JoeW
13-05-2011, 12:27
Jeg forbruker relativt mange ungdomsbilletter etter at dette ble innført intra-skandinavia for noen år siden. Tror den faste prisen på en ungdomsbilett er tilsvarende nest billigste bookingklasse normalt sett, men tilgjengligheten er til tider riktig god.

Hva gjelder disse last-minute-billettene er de 100 kroner billigere enn normal ungdomsbillettpris, såvidt jeg har forstått - jeg har selv ikke forsøkt disse. Verdt å merke seg er imidlertid at det må være ledige seter i bookingklassen for ungdomsbilletter. I det siste synes jeg det har vært vanskelig å få ungdomsbilletter på de SAS-flighter jeg har ønsket meg, selv en uke på forhånd, og jeg har sogar betalt enkeltbilletter til både 1200 og 1300 i normale bookingklasser - fordi det f.eks. kun var ledige ungdomsbilletter på et par formiddagsflighter OSL-CPH -- ikke så aktuelt for en dagstur.

Det er dermed ikke snakk om å kjøpe en fleksibel businessbillett til lavpris. Det er snakk om å kjøpe en billig last-minute billett dersom det fortsatt er ledige plasser i ungdomsbookingklassen - og det ser ut til å avhenge av bookingen på resten av flyet. Ser ingen grunn til panikk, FlyHi. Du skal være temmelig fleksibel for å gjøre nytte av last-minute billettene -- de fleste dager har ihvertfall en til to flighter hvor dette er tilgjenglig - men hvis du finner ut at du vil dra klokken åtte på morgenen er det godt mulig det ikke er ledig ungdomsbilletter før siste flight klokken 22.

FlyHi
13-05-2011, 12:43
Det er dermed ikke snakk om å kjøpe en fleksibel businessbillett til lavpris. Det er snakk om å kjøpe en billig last-minute billett dersom det fortsatt er ledige plasser i ungdomsbookingklassen - og det ser ut til å avhenge av bookingen på resten av flyet. Ser ingen grunn til panikk, FlyHi. Du skal være temmelig fleksibel for å gjøre nytte av last-minute billettene -- de fleste dager har ihvertfall en til to flighter hvor dette er tilgjenglig - men hvis du finner ut at du vil dra klokken åtte på morgenen er det godt mulig det ikke er ledig ungdomsbilletter før siste flight klokken 22.

Netop og derfor kunne man lige så godt lade dette tilbud gælde alle og ikke diskriminere dem over 26 ;)

Jeg har naturligvis fuld forståelse for at SAS ønsker at tiltrække de unge, som så forhåbentligt fremover bliver kunder når de kan betale noget mere, men jeg synes nu stadig det virker diskriminerende når andre skal betale betydeligt mere for præcist samme billet. Det må være i SAS interesse at tiltrække alle kundegrupper - og ikke forfordele nogle fremfor andre.

Dette er vel helt normalt og noe SAS har hatt tidligere også.
Jeg husker iallefall at jeg ofte kjøpte billige ungdomsbilletter i billettautomater på FBU i min ungodm. Også såkallte "sjansebilletter" måtte man være under 26 for å kjøpe.
Det er vel en måte å tiltrekke seg unge som ellers ville valgt en LCC. Så håper de kanskje at noen av de vil bli fremtidige lojale SAS-kunder.

Ja, er godt klar over at SAS har praktiseret ungdomsbilletter/chance/joker-billetter igennem mange år, men synes nu at markedet og de generelle priser har ændret sig så meget at argumenterne for det forsvinder. For det første er det generelle prisniveau nu så lavt at alle kan være med - både unge og gamle.

Jeg kan ofte være fleksibel, men oplever gang på gang at SAS-billetter er meget dyre når man nærmer sig afgang - også selvom der er mange ledige sæder på flyet. Når LCC's samtidig har billetter til 25% af prisen på samme dage og nogenlunde samme (eller i nogle tilfælde bedre) afrejsetidspunkter, så bliver også folk over 26 år tvunget til at bruge konkurrenten selvom de måske hellere ville flyve SAS og endda er villige til at betale lidt mere for det.

Kan man bestille i god tid er situationen en anden - og her synes jeg ofte SAS er meget konkurrencedygtige, men det er som om man stadig har den opfattelse, at det skal koste 4000 kroner at flyve til London, hvis man først booker nogle dage før afgang - uanset belægning på flyet.

Hvis SAS kan forsvare en lav last-minute pris, så bør den gælde alle og ikke blot udvalgte, mens andre skal betale måske op til 6-8 gange så meget for samme billet. Oftest er de kunder man præsenterer for den høje pris faktisk de mest loyale (kunne ikke forestille mig at unge ikke ville vælge konkurrenten i de tilfælde de kunne spare 100 kroner). Det er ikke en måde at værdsætte gode kunder på, at udnytte deres større betalingvillighed, mens man forærer samme billet væk til andre.

Someone
13-05-2011, 13:07
Kan man bestille i god tid er situationen en anden - og her synes jeg ofte SAS er meget konkurrencedygtige, men det er som om man stadig har den opfattelse, at det skal koste 4000 kroner at flyve til London, hvis man først booker nogle dage før afgang - uanset belægning på flyet.




Jo, men det er nettopp disse som blir "tvunget" til å kjøpe en dyr billett i siste liten som er svært viktige og lønnsomme kunder for flyselskapene.

Det går riktignok utover endel andre ting, som du er inne på her, men det er heller ikke meningen av livet skal være rettferdig ;)

FlyHi
13-05-2011, 13:24
Jo, men det er nettopp disse som blir "tvunget" til å kjøpe en dyr billett i siste liten som er svært viktige og lønnsomme kunder for flyselskapene.

Det går riktignok utover endel andre ting, som du er inne på her, men det er heller ikke meningen av livet skal være rettferdig ;)

Men spørgsmålet er om man ikke går glip af lige så meget med de kunder man "skræmmer" over til konkurrenten.

Jeg sidder selv og booker billetter for en, der er i London flere gange om ugen. En mangeårig guldkort-kunde. Han vil helst flyve SK og er også villig til at betale en merpris for det, da produktet er bedre en konkurrenternes. Men der er trods alt grænser for meget ekstra man kan forsvare at betale.

Han bestiller et mix af last-minute og booket et par uger i forvejen.

Desværre sender vi ham i 8 ud af 10 tilfælde med DY eller EZ - udelukkende af den grund at SK's priser - specielt på last-minute er voldsomt meget dyrere end konkurrenternes.

F.eks. ville SAS have omkring 4500,- DKK for den sidste booking vi lavede, mens DY kunne flyve ham retur for 1.100 DKK og EZ for 800,- - og det er et meget tydeligt mønster vi ser næsten hver gang vi forsøger at booke 2-3-4 dage for afgang. Og her var det en SK afgang, som jeg ved havde mange ledige sæder

Bestilles der derimod et par uger i forvejen, så er SAS ganske konkurrence-dygtige og bliver klart foretrukket. BA er som oftest altid dyrest uanset hvornår der bookes.

Resultatet er blevet at han nu er blevet blevet "tvunget" til at flyve DY og nu nedgraderet til sølv hos EB - og dermed har han endnu mindre grund til at vælge SAS fremover når han heller ikke har EBG-fordelene - og her taler vi faktisk om en kunde, der til enhver tid ville vælge SAS hvis der var rimelighed i priserne og som altid brokker sig over kvaliteten og oplevelsen hos DY og EZ når han flyver med dem.

Når han så en sjælden gang imellem har købt de dyre SAS last-minute-billetter, så er det blot for at opleve at flyet kun er halvfyldt - og derfor ville det give langt mere mening at sælge kunden billetterne i de sidste 8 af 10 tilfælde til en mere konkurrencedygtig pris og beholde kunden hos SAS og som trofast guld-kunde.

Jeg kan love dig, at han vil blive forbandet når han opdager at unge kan købe billige last-minute-billetter på samme halv-tomme fly, mens han (som ikke forventer de aller billigste billetter, men dog konkurrence-dygtige priser ift. konkurrenterne) stadig bliver tilbudt priser til London, som man i de fleste tilfælde ville kunne flyve long-haul for.

JoeW
13-05-2011, 13:33
Det hele handler jo om pris og inkomstelasticitet. Personen di snakker om har aapenbart booket dyre billetter - men en 22-aaring som meg selv ville neppe booke noen billett til 5000 til London. Akkurat som en bruktbilselger ville gitt meg et bedre prisoverslag enn om en 40-aring i dress kom inn i butikken. Det hele handler jo om aa faa mest mulig ut av hvert segment - din businessreisende har jo aapenbart anlednin til aa betale mer enn 18-aaringen.

FlyHi
13-05-2011, 13:45
Det hele handler jo om pris og inkomstelasticitet. Personen di snakker om har aapenbart booket dyre billetter - men en 22-aaring som meg selv ville neppe booke noen billett til 5000 til London. Akkurat som en bruktbilselger ville gitt meg et bedre prisoverslag enn om en 40-aring i dress kom inn i butikken. Det hele handler jo om aa faa mest mulig ut av hvert segment - din businessreisende har jo aapenbart anlednin til aa betale mer enn 18-aaringen.

Men pointen er jo netop at han ikke vælger at betale 4500DKK for at flyve med SAS og dermed vælger konkurrenten til en fjerdedel af prisen i langt hovedparten af tilfældene. Til trods for at han

Men det er klart hvis SAS' beregninger viser at der er mange der vil betale den høje pris, så er det jo god business, men jeg forstår dog ikke hvorfor SAS hellere vil have en 25-årig med til en lav pris og lade den 40-årige flyve med DY - i stedet for at lade begge flyve med SAS til rimelige priser.

Flybilletter er efterhånden så prissensitive for alle målgrupper at argumentet for at de kun er unge der skal have billige billetter forsvinder. Hvad med lav-indkomstgrupper som arbejdsløse osv. - de har heller ikke samme betalingsvillighed - uanset om de er 25 eller 40?

L-1011
13-05-2011, 13:45
Detta är inte alls något konstigt i Sverige och SAS artikeln ovan verkar gälla Sverige i detta fall. Medparten av flygbolag, buss och tågföretag i Sverige tillämpar ungdoms priser och studentpriser.
SJ( Staten Järnvägar) har precis samma upplägg, ungdoms och last minute priser för personer upp till 26 år.
Så har det säkert varit åtminnstonne de senaste 15 åren hos både SJ och SAS.

SAS-Steward
13-05-2011, 13:52
Over hele verden finnes det ungdomspriser på det meste av offentlig kommunikasjon, og i mange andre bransjer.
Også i Danmark så vidt jeg vet.
Det er vel bare for fly at dette av enkelte vil oppfattes som forskjellsbehandling og diskriminering.
Men nå er det desverre engang blitt slik at det SKAL være billig å fly.

Jeg synes det er flott at det endelig er mulig å kjøpe ungdomsbilletter igjen til Europa. Dette er en viktig kundegruppe med generelt lav kjøpekraft. Så får man eventuelt ta det med at enkelte føler seg diskriminert og ikke er under 26 noe mer som et tap.

Neste vi kan ta oss av er at barn fly gratis innen Norge med WF og SAS i sommer, det er jo også diskriminering om man drar denne langt nok.
Her er det snakk om ulik pris til ulike kundegrupper, slik det er overalt ellers i samfunnet.

FlyHi
13-05-2011, 14:14
Over hele verden finnes det ungdomspriser på det meste av offentlig kommunikasjon, og i mange andre bransjer.
Også i Danmark så vidt jeg vet.
Det er vel bare for fly at dette av enkelte vil oppfattes som forskjellsbehandling og diskriminering.
Men nå er det desverre engang blitt slik at det SKAL være billig å fly.

Jeg synes det er flott at det endelig er mulig å kjøpe ungdomsbilletter igjen til Europa. Dette er en viktig kundegruppe med generelt lav kjøpekraft. Så får man eventuelt ta det med at enkelte føler seg diskriminert og ikke er under 26 noe mer som et tap.

Neste vi kan ta oss av er at barn fly gratis innen Norge med WF og SAS i sommer, det er jo også diskriminering om man drar denne langt nok.
Her er det snakk om ulik pris til ulike kundegrupper, slik det er overalt ellers i samfunnet.

Jeg synes for såvidt også det er fint nok med ungdomspriser når man bestiller i god tid m.v. - men det jeg primært føler mig provokeret af er last-minute-billetterne, som man overfor ungdomssegmentet sælger billigt, mens man sælger de samme billetter til en voldsom "overpris" til andre segmenter.

Har svært ved at følge argumentet om at den selvsamme flybillet bestilt med kort varsel skal koste 500,- for den ene person, mens en anden, der er 1 år ældre skal betale 2500,-. Overfor den ene målgruppe er "last-minute" argumentet for at billetten er dyr, mens samme argument bruges for at den er billig overfor en anden målgruppe.

Mht. at børn flyver gratis, så er der tale om en tidsbegrænset kampagne, som jeg synes er en helt anden ting end en generel prisstruktur. Nu ved jeg godt at børn får rabat på de almindelige priser, men her er der tale om en meget mindre rabat, som man vel kan betegne som en kvantums-rabat, da de flyver sammen med voksne. Børn under to er en anden pris, da de får et andet produkt (ikke eget sæde).

Fint nok at give rabat til visse segmenter, men i last-minute-tilfældet vil der være tale om meget store prisforskelle, som jeg ikke synes er rimeligt.

FlightDeck
13-05-2011, 14:22
Dette har jo vært tilgjengelig i over to måneder. Også omtalt her:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=82392

SAS-Steward
13-05-2011, 14:47
Jeg synes for såvidt også det er fint nok med ungdomspriser når man bestiller i god tid m.v. - men det jeg primært føler mig provokeret af er last-minute-billetterne, som man overfor ungdomssegmentet sælger billigt, mens man sælger de samme billetter til en voldsom "overpris" til andre segmenter.

Har svært ved at følge argumentet om at den selvsamme flybillet bestilt med kort varsel skal koste 500,- for den ene person, mens en anden, der er 1 år ældre skal betale 2500,-. Overfor den ene målgruppe er "last-minute" argumentet for at billetten er dyr, mens samme argument bruges for at den er billig overfor en anden målgruppe.

Mht. at børn flyver gratis, så er der tale om en tidsbegrænset kampagne, som jeg synes er en helt anden ting end en generel prisstruktur. Nu ved jeg godt at børn får rabat på de almindelige priser, men her er der tale om en meget mindre rabat, som man vel kan betegne som en kvantums-rabat, da de flyver sammen med voksne. Børn under to er en anden pris, da de får et andet produkt (ikke eget sæde).

Fint nok at give rabat til visse segmenter, men i last-minute-tilfældet vil der være tale om meget store prisforskelle, som jeg ikke synes er rimeligt.

Jeg er forsåvidt enig med deg.
Men det jeg sliter litt med, er hvorfor er ikke dette ok når det gjelder flybilletter. Mens i en rekke andre bransjer er dette helt ok og vanlig?
Tenker på buss, ferge, tog, diverse kultur, videre er det også gode tilbud for ungdom i bank, forsikring, osv. Hvorfor er det ok, men ikke fly?

Superhai
13-05-2011, 15:18
Det er umulig å finne en perfekt prisstruktur som alle kan være fornøyd med. Ungdomsbilletter er hverken nytt eller unikt for SAS, flybransjen eller generelt. Grunnene er flere. Først og fremst så har de i snitt en mye lavere kjøpekraft, men de gir også positiv respons for de unge og større sjanse for lojalitet. Noen synes det er urettferdig at de som bestiller lang tid i forveien bare betaler en brøkdel, og at andre synes det er urettferdig at noen født før en viss dato får billigere billetter er da heller ingen overraskelse.
SAS vet veldig godt at prisstrukturen vil få enkelte til å velge konkurrenter, på samme måte som alle andre aktører i bransjen vet og i sannsynligvis alle andre bransjer.

SAS-Steward
13-05-2011, 15:29
Det er umulig å finne en perfekt prisstruktur som alle kan være fornøyd med. Ungdomsbilletter er hverken nytt eller unikt for SAS, flybransjen eller generelt. Grunnene er flere. Først og fremst så har de i snitt en mye lavere kjøpekraft, men de gir også positiv respons for de unge og større sjanse for lojalitet. Noen synes det er urettferdig at de som bestiller lang tid i forveien bare betaler en brøkdel, og at andre synes det er urettferdig at noen født før en viss dato får billigere billetter er da heller ingen overraskelse.
SAS vet veldig godt at prisstrukturen vil få enkelte til å velge konkurrenter, på samme måte som alle andre aktører i bransjen vet og i sannsynligvis alle andre bransjer.

Veldig godt oppsumert.
Me like.

God helg til alle.

AirbusTrond
13-05-2011, 16:19
Skjønner overhodet ikke problemstillingen. Hele prisstrukturen ville jo kollapse hvis man kunne tilby slike billetter til alle.

Novair
14-05-2011, 00:28
Adressa.no med prissammenligning SAS vs NAX (http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1632427.ece)

Keypoint
14-05-2011, 04:21
Last-minute er jo et genialt trekk... her klarer SAS både å utnytte kjøpeviljen til "voksne" (som oftest er villig til å betale en dyr billett for "må-bare-dra-på-sparket-faktoren"), samtidig som man fyller opp setene med "ungdom" som ellers aldri hadde kjøpt billett så tett på.

Genial og enkel pris/intektselastisitet, selv om det kan virke urettferdig og kynisk... når har vel egentlig det å drive butikk ikke vært urettferdig for noen?

Angående aldersgrensen så er det nå slik at man følgelig må sette en alder som ultimatum. Jeg er nå glad at SAS har så høyt som 26, som er mye høyere enn andre ungdomsgrenser i transportsektoren.

Farmer
06-10-2011, 16:06
Da er Last Minute Ungdomsbilletter tilgjengelig på www.wideroe.no også, hvor det er lagt opp slik at disse kommer automagisk fram i enveissøk på de strekninger hvor de måtte finnes om man booker tett opp mot avgang på SAS strekninger. Ikke noe behov for å gå inn på en egen dedikert link slik det er hos sas.