View Full Version : Noe Trollsk stemning - HDR
Heisann
Fiksa sammen et HDR bilde tatt fra Taxiway X2 ved November i nord :) Eller enkelt tvers over Vollen. Er ikke noe fly her, men det er jo en flyplass og syns stemningen i bildet ble rett å slett litt trollsk :D
http://farm3.static.flickr.com/2519/5707681571_c972083c6a_b.jpg
Konstruktiv kritikk og kommentarer alltid velkomne!
Mvh Tommy :)
TobyAllan
10-05-2011, 22:40
ME LIKE !!! :colgate:
Torben
Virkelig ett herlig bilde;)
Skyliner
10-05-2011, 22:48
Tøft bilde:)
Jeg pleier ikke å være så veldig glad i HDR, men dette var helt fantastisk. Bra jobba.
Fint bilde, men med et større dynamisk omfang så ville du kanskje ha unngått at deler av himmelen er utbrent og deler av forgrunnen er litt mørk. Nå er jeg kritisk, men så heter det ikke High Dynamic Range for ingenting...
Hvor mange eksponeringer har du basert bildet på, og hvilke trinn?
starheim
10-05-2011, 23:10
Når man tar et HDR bilde, tar man da tre bilder med forskjellig eksponeringer? Helst med stativ kanskje?
baselutvann
10-05-2011, 23:12
Flott bilde. Satt selv på toget fra trondheim og ble passert av en Nax maskin på vei ned. Lyset var noe av det råeste jeg har sett på lenge! Får håpe noen knipsa!
Fint bilde, men med et større dynamisk omfang så ville du kanskje ha unngått at deler av himmelen er utbrent og deler av forgrunnen er litt mørk. Nå er jeg kritisk, men så heter det ikke High Dynamic Range for ingenting...
Hvor mange eksponeringer har du basert bildet på, og hvilke trinn?
Hmm, skal ha det også å bakhodet neste gang eg lager HDR, men du har et poeng. Baserte bildet på 3 eksponeringer med 1 helt trinn i begge retninger (hvis ikke eg har helt feil) :) Prøver med et nytt bilde, laget på nytt og prøvde å få himmelen noe mørkere/mindre utbrent, hva syns du nå? :)
http://farm3.static.flickr.com/2397/5707831373_1f7ed64b13_b.jpg
Når man tar et HDR bilde, tar man da tre bilder med forskjellig eksponering? Helst med stativ kanskje?
Ja, du stiller kameraet inn til å ta 3 forskjellige eksponeringer, stativ er best, men det går an på frihånd også, men større sjanse for at det blir forskjeller i de 3 bildene :)
viking1965
10-05-2011, 23:59
Spørsmålet er vel hva du ønsker å oppnå. Ønsker du vha HDR å skape en litt annen og spesiell stemning eller ønsker du "bare" vha flere eksponeringer å oppnå mere dynamikk i bildet slik at alt fremstår som tilnærmet korrekt eksponert?
Forøvrig enig med A346 da dynamikken i motivet overstiger det du har valgt mht antall eksponeringer og ev-trinn.Bildet fremstår da som en smule flatt med kraftig utbrenning i deler av himmelen.
På ditt andre forsøk har du vel løftet mellomtonene litt med det resultatet at bildet blir enda flatere..
Ikke enkelt dette:cry:
Spørsmålet er vel hva du ønsker å oppnå. Ønsker du vha HDR å skape en litt annen og spesiell stemning eller ønsker du "bare" vha flere eksponeringer å oppnå mere dynamikk i bildet slik at alt fremstår som tilnærmet korrekt eksponert?
Forøvrig enig med A346 da dynamikken i motivet overstiger det du har valgt mht antall eksponeringer og ev-trinn.Bildet fremstår da som en smule flatt med kraftig utbrenning i deler av himmelen.
På ditt andre forsøk har du vel løftet mellomtonene litt med det resultatet at bildet blir enda flatere..
Ikke enkelt dette:cry:
Hmm, skal prøve med 7 eksponeringer neste gang da, kan det vere lurt for å skape mer dynamikk i bildet :)