PDA

View Full Version : Norwegian vil fly Bodø-London

CK
28-10-2005, 14:59
fra Avisa Nordland:
Norwegian-eier Bjørn Kjos håper han kan åpne direkteruter fra Bodø til London, Praha, eller baltiske land alt neste sommer.
– Det er Nord-Norge sin tur nå, og Bodø ligger midt i smørøyet, sier Kjos.

http://www.an.no/nyheter/article1801174.ece

THS
28-10-2005, 15:07
Her har de jo bommet totalt spør du meg. Det er jo Evenes som ligger midt i smørøyet. Det desidert største befolkningsgrunnlaget finner du her og man kan attpåtil ta bilen fatt fra Tromsø hvis man ikke ønsker å fly uten at det er alt for langt. Bodø derimot blir for langt unna Troms og Hålogalandsregionen (bl.a. Harstad og Narvik) hvis man tenker annen transport enn fly dit. Da reiser man liksågodt til Oslo og flyr videre derifra både med tanke på pris og tidsforbruk.

CK
28-10-2005, 15:15
og EVE er jo også en av de flyplassene med reduserte avgifter for utenlandstrafikk, n'est pas?? Kjsoern har vel hørt på Olebnos påstander om at BOO er "Norges luftfartshovedstad" (dattera hans er like ille....:spin: )

spitfire
28-10-2005, 16:05
THS, hvordan kan du si at det er det desidert største befolkningsgrunnlaget ut i fra Evenes? regner du med Tromsø som har 27 mil til Evenes, så kan du ta med området mellom Rana, Nesna og Hamarøy med i beregningene til Bodø! Mo i Rana er den tredje største byen med ca 25000 innb. den "knuser" Narvik og slår såvidt Harstad og det er "bare" 3 timer med bil eller tog fra Bodø.
Man rekker ikke fra Svolvær på 3 timer heller og Vestvågøy er enda lengre bort.

THS
28-10-2005, 16:29
Fordi det er fakta. Området rundt Evenes har ca. 100 000 innbyggere (da er Hamarøy, Lofoten, Vesterålen og Sør-Troms regnet med) og er det området i Nord-Norge med størst befolkningstetthet. Det er ikke jeg som har funnet på tallene, men dette er tall som har vært brukt mange ganger av myndigheter og næringsliv. Lofoten vil jo dessuten komme enda "nærmere" når Lofast åpner om ikke alt for lenge. Tromsø er ikke medregnet i dette men jeg tok det med fordi det kun tar ca. 3 timer å kjøre derifra til Evenes og dermed er det potensiale for enda flere passasjerer i de 60000 som bor der. De er nesten helt utelukket med Bodø som utgangspunkt. Da kan man liksågodt fly via Oslo. Og skal jeg trekke det helt ut kan man også ta med Kiruna som ligger 2-3 timer unna selv om Sverige er gode på billige billetter.

Klippe
28-10-2005, 16:57
Hva er galt med Bodø?

:smokin

spitfire
28-10-2005, 17:27
Tar du med Hamarøy må jo de med en ferge for å komme på riktig side. Sjekker du med SSB sine befolkningssider så er området Rana til og med nord Salten befolket med ca. 100.000, "Stor byene" i Nordland som ligger i det aktuelle området; Bodø 45000, Mo i Rana 25000, Fauske ca 10000. Narvik har vel ca 10000 og Harstad ca.22000.Jeg tror at mange i Lofoten vill valgt Bodø.
Uansett hvordan du vrir og vender på det så er områdene nesten helt like i befolkningsmengde.

MartinL
28-10-2005, 17:53
Og også nevnt i artikkelen, Norwegian har fått tilatelse tol å fly til russland. Jeg skal vedde mye på at St.Petersburg er rett rundt hjørnet!

THS
28-10-2005, 18:24
Vel, mitt poeng er uansett at det største kundegrunnlaget vil du finne i tilknytning til Evenes. Lofoten vil komme mye nærmere Evenes med Lofast og man forventer at flere Lofotværinger velger Evenes fremfor Bodø når den nye veiforbindelsen er åpnet fordi man da sparer penger ved å slippe en fordyrende flyreise til Bodø. Og som jeg sier har man muligheten til å trekke kunder fra Tromsø og Kiruna i ytterste konsekvens, noe man har i mye mindre grad i Bodø fordi det ligger for langt unna.

Apropos; det er vel ikke helt uten grunn at IKEA vurderer denne regionen som et av de mest aktuelle stedene å plassere et evt. fremtidig Nord-Norsk varehus i fordi det ligger sentralt til i forhold til resten av befolkningen i Nord-Norge. Bodø anses som uaktuell i den sammenhengen fordi det ligger for usentralt til i landsdelen.

Enda et poeng som CK allerede har nevnt er lavere avgifter for de selskapene som måtte starte nye utenlandsruter fra Evenes. Det er svært viktig i en oppstartsfase av en ny rute.

TOS
28-10-2005, 18:41
Jeg synes nå at DY burde begynne å fly fra Tromsø til London!!:D

Greit, så har Bodø-regionen og Harstad/Narvik-regionen 100.000 innbyggere. Tromsø har vel drøyt 60.000 innbyggere i kommunen. Tar vi med de 4-5 nærmeste kommunene (som alle ligger innen 2 timers kjøring) kan vi vel plusse på ca. 25.000.

Det er vel heller ikke bare antallet mennesker som bor i en region som er av betydning. Inntektsnivå, reisemønster osv. vil vel også spille en rolle (tradisjonelt har man vel sagt at tilbøyeligheten til å reise øker når inntektsnivået øker). Gjennomsnittsinntekten i Bodø kontra Tromsø er vel omtrent lik, men det er flere som bor i Tromsø. Gjennomsnittsinntekten i Troms fylke er høyere enn i Nordland, selv om det er små forskjeller. Men det er rimelig å forvente at gjennomsnittsinntekten i "dei omliggande strøka" er en god del lavere enn i byene. Det slår mer negativt ut for Bodø og Harstad/Narvik enn for Tromsø.

...men så kan man sikkert finne mye annen statistikk som gjør at man kan argumentere for Bodø og/eller Harstad/Narvik...;)

spitfire
28-10-2005, 18:47
Jeg gir meg ikke, det største kundegrunnlaget finner du ikke rundt Evenes, regionene er like store befolknigsmessig!
Vil du dra den så langt at du inkluderer Kiruna, så kan jeg dra den like langt som til Arjeplog... det er bare 3 timer til Bodø med bil.

Bodø er en større flyplass med mye mer trafikk og vil av den grunn tiltrekke seg flere enn Evenes, tror jeg.

dc-8-63
28-10-2005, 19:06
Naar kommer Oslo - Bremerton International ?:devot:

HMWK
28-10-2005, 21:38
?

enml
28-10-2005, 21:48
Enig med Kjos jeg... Han har vel sett at trafikken på BOO er over det dobbelte av EVE (ant pax altså). Samtidig har han sikkert sett et reisemønster som viser at det nok er endel som reiser mellom Bodø og London hver dag.

dc-8-63
28-10-2005, 23:02
Originally posted by HMWK

?

Bremerton (http://www.portofbremerton.org/default.asp?ID=69) er naerflyplassen min:p

THS
29-10-2005, 01:53
Originally posted by spitfire

Jeg gir meg ikke, det største kundegrunnlaget finner du ikke rundt Evenes, regionene er like store befolknigsmessig!
Vil du dra den så langt at du inkluderer Kiruna, så kan jeg dra den like langt som til Arjeplog... det er bare 3 timer til Bodø med bil.

Bodø er en større flyplass med mye mer trafikk og vil av den grunn tiltrekke seg flere enn Evenes, tror jeg.

Da er vi i hvertfall enige om å være uenige. Slik jeg ser det er det er det ingen tvil om hvilken flyplass som har størst befolkningsgrunnlag for en rute til utlandet. Det er uten tvil Evenes. Det er her man når flest mennesker på kortest mulig tid, så enkelt er det bare og det kan ingen argumentere mot.

THS
29-10-2005, 01:59
Originally posted by enml

Enig med Kjos jeg... Han har vel sett at trafikken på BOO er over det dobbelte av EVE (ant pax altså). Samtidig har han sikkert sett et reisemønster som viser at det nok er endel som reiser mellom Bodø og London hver dag.

Å måle antall pax blir alt for enkelt. Selvsagt har Bodø flere pax enn Evenes fordi WF flyr sine kunder fra Helgeland, Lofoten og Vesterålen via Bodø og ut til resten av landet. I tillegg er byen fylkeshovedstad, noe som genererer mere trafikk. Men det betyr derimot ikke at grunnlaget for en utenlandsrute er større enn det er på Evenes. Fakta er at det er flere mennesker som bor nærmere Evenes lufthavn enn Bodø og det kan man ikke komme unna uansett hvor mye man ønsker. Derfor mener jeg at Norwegian bør satse på en utelandsrute fra Evenes fremfor Bodø.

enml
29-10-2005, 02:17
Jeg ser hva du mener THS og du har et poeng, absolutt. Jeg er ikke lokalkjent akkurat i Nordnorge, men jeg antar at Norwegian ser et reisemønster mellom Bodø og London som de ikke ser på noen annen flyplass "nordpå". Så er det nettop som du sier, at WF har ruter fra flyplasser i distriktet som du ser på som Evenes sitt omland, inn til BOO. Antar at DY her ser det slik at folk da feks. heller vil fly i 50 min fra Svolvær til BOO for så å ta fly videre direkte til London, enn å kjøre 3 timer i bil til EVE for så å fly derfra til London....? Kanskje...? Bare mine tanker.

Men at det også finnes et grunnlag fra EVE skal jeg ikke motstride. Bare det at jeg tror at det er større fra BOO.

THS
29-10-2005, 02:26

Jeg ser hva du mener THS og du har et poeng, absolutt. Jeg er ikke lokalkjent akkurat i Nordnorge, men jeg antar at Norwegian ser et reisemønster mellom Bodø og London som de ikke ser på noen annen flyplass "nordpå". Så er det nettop som du sier, at WF har ruter fra flyplasser i distriktet som du ser på som Evenes sitt omland, inn til BOO. Antar at DY her ser det slik at folk da feks. heller vil fly i 50 min fra Svolvær til BOO for så å ta fly videre direkte til London, enn å kjøre 3 timer i bil til EVE for så å fly derfra til London....? Kanskje...? Bare mine tanker.

Men at det også finnes et grunnlag fra EVE skal jeg ikke motstride. Bare det at jeg tror at det er større fra BOO.

Vel, jeg tror faktisk prisen er avgjørende for hva folk velger å gjøre, og ikke akkurat reisetiden. For folk i Lofoten og Vesterålen vil det faktisk være ganske mye dyrere å reise med Widerøe til Bodø og videre derirfra enn å kjøre til Evenes og reise direkte til f.eks. London. Og når Lofast åpner er det faktisk ikke 3 timer fra Svolvær til Evenes, men heller snakk om halvannen time. Da blir det mye billigere og mye tid å spare på å reise via Evenes kontra Bodø for de fleste fra Lofoten. Man må ikke se seg blind på at Bodø har flere passasjerer enn Evenes. Man må heller se hva som skjuler seg bak tallene.

HMWK
29-10-2005, 10:11
THS, er ikke du litt inhabil i denne saken? Siden du holder til i Narvik!

enml
29-10-2005, 11:01
Nei, HMWK, THS er ikke inhabil, tvert imot. Han har da absolutt sin fulle rett til å argumentere for det han mener hadde vært det beste alternativ for Norwegian i regionen... Hvis THS skulle være inhabil her, så vil jo jeg og LN-SSL være inhabil i enhver "MOL vs KSU" diskusjon....

HMWK
29-10-2005, 14:12
Er dere ikke det da? I noen tilfeller er det greit at noen fra utsiden ser på saken også!

Jan H
29-10-2005, 14:48

heller vil fly i 50 min fra Svolvær til BOO for så å ta fly videre direkte til London, enn å kjøre 3 timer i bil til EVE for så å fly derfra til London....?

.

:) Det tar 20 min med fly fra svolvær til bodø, iallefall med en dash :)

Tror folk i bodø-distriktet er blitt vante til å må reise via ENGM for å komme seg til utlandet.....men en kan ikke utelukke at en lavprisrute enbo-utlandet direkte vil lønne seg for dy :) Kan faktisk bli stor suksess, og å bruke wf som "feeder" inn til bodø, kan faktisk lønne seg for dy. Maaaaasse folk reiser fra lofoten/helgeland osv via bodø og gardermoen også videre til utlandet fra før, så en direkterute BOO-utlandet kan absolutt kutte ned på den "vante" reisetiden/ruten for disse personene :)

catocontrol
29-10-2005, 18:31
THS har nok rett når det kommer til tettest befolkede område i Nord-Norge. Innhabil er jeg kanskje, men det er ikke meg som har laget statistikkene:)

spitfire
29-10-2005, 19:29
Her er statistikken fra SSB. Hold Sverige utenom og regn en radius på 3 timer som da inkl Tromsø for Evenes så kan dere selv se hvor store forskjellene blir.

http://www.ssb.no/emner/02/01/10/folkemengde/

TOS
29-10-2005, 21:01

Her er statistikken fra SSB. Hold Sverige utenom og regn en radius på 3 timer som da inkl Tromsø for Evenes så kan dere selv se hvor store forskjellene blir.

http://www.ssb.no/emner/02/01/10/folkemengde/

Jeg kan ikke skjønne annet enn at Tromsø må ligge ganske godt an....;) Jeg kommer til ca 95.000 i ca. 2 timers avstand fra Tromsø. Av disse er ca 63.000 i Tromsø kommune.

Edit: I tillegg har Tromsø en stor studentbefolkning, og ikke alle disse er folkeregistrert i Tromsø Kommune. Selv om både Narvik, Harstad og Bodø har studenter, så er nok Tromsø en mye større studentby - og studenter er som kjent veldig glade i å reise (spesielt midt i semesteret...:D )

Jack
29-10-2005, 21:06
Originally posted by TOS

Jeg kan ikke skjønne annet enn at Tromsø må ligge ganske godt an....;) Jeg kommer til ca 95.000 i ca. 2 timers avstand fra Tromsø. Av disse er ca 63.000 i Tromsø kommune.

Edit: I tillegg har Tromsø en stor studentbefolkning, og ikke alle disse er folkeregistrert i Tromsø Kommune. Selv om både Narvik, Harstad og Bodø har studenter, så er nok Tromsø en mye større studentby - og studenter er som kjent veldig glade i å reise (spesielt midt i semesteret...:D )

Og man bør ikke glemme at Tromsø har gode forbindelser til Kirkenes, Alta og Lakselv! Er noen skaller igjen der oppe også… og de liker å fly…
:devil :smokin

THS
29-10-2005, 21:08
Da har jeg regnet litt på tallene og ble faktisk overrasket over hva jeg kom frem til. Med en radius på 3 timer (med bil) når man ca. 105000 mennesker fra Bodø. Fra Evenes når man ca. 214000 mennesker. Da har jeg lagt inn at Lofast er åpnet noe som forkorter tiden det tar å kjøre fra Lofoten betraktelig.

Tar man med Kiruna som også ligger innenfor 3 timer bilkjøring blir tallet 237000.

spitfire
29-10-2005, 23:10
214000 du må ha regnet feil! det bor ca. 263000 mennesker i hele Nordland og kun ca. 150000 i hele Troms. Kan strekke meg til at man innen tre timers kjøring fra Evenes når 150000 mennesker, som er noe mer enn fra Bodø.

Av bekvemelighets årsaker tror jeg fortsatt mange vil velge å fly til Bodø fra SVJ og LKN mulighens også fra SKN for så og fly videre.

Som jeg tidligere har sagt så er Bodø en flyplass med mer trafikk og vil av den grunn generere mer trafikk for DY til LON enn fra EVE.
I 2004 var 1 178 501 pax innom BOO, mens tallene for EVE sier 423 609. http://www.avinor.no/Norsk/Trafikk/Statistikk/Ar_2004/filestore/2004_mnedsstatistikk_12_des.xls

Vil også tro at det er mange fra Helgeland som reiser via BOO istedet for TRD og ut i verden?

Kan forresten huske at to flyselskaper tror de het Ambassador og Excalibur fløy Charter fra Bodø til London hver søndag engang mellom 93 og 95, kostet 1500 for en uke med hotell i Bayswater.

THS
29-10-2005, 23:32
Nei, jeg har nok ikke regnet feil. Hvis du regner med alle kommunene fra Steigen i sør til Tromsø i nord og de fleste kommuner i Lofoten får du det tallet jeg presenterte. Alle ligger innenfor 3 timers biltur fra Evenes.

TOS
30-10-2005, 00:20
Ikke at jeg gidder å legge meg opp i diskusjonen Bodø kontra Harstad/Narvik, men jeg kan ikke se for meg at noen fra f.eks. Tromsø-regionen setter seg i bilen og kjører i 3+ timer for å fly fra Evenes til f.eks. London (og det er vel strengt tatt nærmere 3,5 timers kjøring fra Tromsø..?).

Husk at SK ofte opererer med gunstige priser via Oslo - det er ikke uvanlig å finne t/r priser med SK fra TOS til LON til ca 2.500,-. Da kommer du deg til London på 5,5 timer fra Tromsø. Hva skal man tro at DY kan operere med av billigste billettkategori? 700-1.000,- en vei?

catocontrol
30-10-2005, 01:47
Hva med å utenlandsturer fra begge flyplassene:) hæ tenk det:D

Isbamse
30-10-2005, 08:48
Originally posted by TOS

Ikke at jeg gidder å legge meg opp i diskusjonen Bodø kontra Harstad/Narvik, men jeg kan ikke se for meg at noen fra f.eks. Tromsø-regionen setter seg i bilen og kjører i 3+ timer for å fly fra Evenes til f.eks. London (og det er vel strengt tatt nærmere 3,5 timers kjøring fra Tromsø..?).

Husk at SK ofte opererer med gunstige priser via Oslo - det er ikke uvanlig å finne t/r priser med SK fra TOS til LON til ca 2.500,-. Da kommer du deg til London på 5,5 timer fra Tromsø. Hva skal man tro at DY kan operere med av billigste billettkategori? 700-1.000,- en vei?

Godt poeng - ingen vil gidde å kjøre masse bil for å fly nånnståpp hvis det tilsammen krever mye mer tid enn et flybytte på Galemoen.

spitfire
30-10-2005, 17:41
Tar du med Steigen? Steigen, Hamarøy og halve Tysfjord må jo kjøre ca 1 time + ferge også 2 timers kjøring etter ferge for å nå Evenes, tror ikke det er mange som gidder det. Slik som veien er idag så er det jo nesten 4 timer fra Evenes til Svolvær! det er vel ingen Lofot kommuner som nås fra Evenes på 3 timer i dag!

Tror du skal være fornøyd med å få en internasjonal fiksetransport fra Evenes av og til.

Var en artikkel i Avisa Nordland(papirutg) i denne uken ang. forlengingen av rullebanen, hvor flyplassen hadde hatt kontakt fra selskaper som ønsket å fly fiske transp. ut fra Bodø med bla MD 11:up:

THS
30-10-2005, 18:02

Tar du med Steigen? Steigen, Hamarøy og halve Tysfjord må jo kjøre ca 1 time + ferge også 2 timers kjøring etter ferge for å nå Evenes, tror ikke det er mange som gidder det. Slik som veien er idag så er det jo nesten 4 timer fra Evenes til Svolvær! det er vel ingen Lofot kommuner som nås fra Evenes på 3 timer i dag!

Tror du skal være fornøyd med å få en internasjonal fiksetransport fra Evenes av og til.

Var en artikkel i Avisa Nordland(papirutg) i denne uken ang. forlengingen av rullebanen, hvor flyplassen hadde hatt kontakt fra selskaper som ønsket å fly fiske transp. ut fra Bodø med bla MD 11:up:

Jeg tror kanskje du bør begynne å lese hva jeg faktisk skriver!! Som jeg har sagt opp til flere ganger nå har jeg tatt i beregning at Lofast er åpnet, man kan jo ikke bare late som Lofast ikke finnes, det er jo det som er fremtiden! Kjøretiden fra Lofoten vil da bli betraktelig kortere og man kan nå Evenes fra lengst ute i Lofoten på 3 timer.

Og hvis det behager deg kan jeg selvsagt utelate alt sør for fergen Bognes-Skarberget, men det utgjør ikke den helt store forskjellen. Tallenes tale er klare uansett til fordel for Evenes, det kan jeg vanskelig se er noe å betvile.

Når det gjelder fisketransport er det jo bare å se hvilke flyplasser som faktisk har det pr. dags dato og har hatt det fra eller til i mange år; nemlig Evenes. At det er mange flyplasser som ønsker seg det og som har jobbet for det i mange år uten suksess sier vel kanskje litt om hvor strategisk flyplassen på Evenes ligger i forhold til akkurat det.

Men dette er end of discussion for min del. Det er tydelig at vi ikke blir enige her.

MD11
30-10-2005, 22:34

214000 du må ha regnet feil! det bor ca. 263000 mennesker i hele Nordland og kun ca. 150000 i hele Troms. Kan strekke meg til at man innen tre timers kjøring fra Evenes når 150000 mennesker, som er noe mer enn fra Bodø.

Av bekvemelighets årsaker tror jeg fortsatt mange vil velge å fly til Bodø fra SVJ og LKN mulighens også fra SKN for så og fly videre.

Som jeg tidligere har sagt så er Bodø en flyplass med mer trafikk og vil av den grunn generere mer trafikk for DY til LON enn fra EVE.
I 2004 var 1 178 501 pax innom BOO, mens tallene for EVE sier 423 609. http://www.avinor.no/Norsk/Trafikk/Statistikk/Ar_2004/filestore/2004_mnedsstatistikk_12_des.xls

Vil også tro at det er mange fra Helgeland som reiser via BOO istedet for TRD og ut i verden?

Kan forresten huske at to flyselskaper tror de het Ambassador og Excalibur fløy Charter fra Bodø til London hver søndag engang mellom 93 og 95, kostet 1500 for en uke med hotell i Bayswater.

Det er jeg ikke så sikker på nei. Svært mange pax reiser Helgeland-TRD for så å fortsette til CPH/AMS/STN/PRG/ALC osv .Og selvsagt charter. Hvorfor reise nordover til BOO der man tvinges via OSL for å kommer seg ut i verden.

CK
31-10-2005, 08:15
men, vil det væe øknomi i å fly fra Nord-Norge til f.eks. London?? Hvor lang tid bruker en en 733 BOO-STN? 3-4 timer?? Regner du (for å være snill) en halvtime i hver ende, bruker du 9 timer av en 737s dagsproduksjon på en rute som er garantert low-yield??

TOS
31-10-2005, 10:23
Originally posted by CK

men, vil det væe øknomi i å fly fra Nord-Norge til f.eks. London?? Hvor lang tid bruker en en 733 BOO-STN? 3-4 timer?? Regner du (for å være snill) en halvtime i hver ende, bruker du 9 timer av en 737s dagsproduksjon på en rute som er garantert low-yield??

Nei, det er nok sannsynligvis ikke så enkelt å få dette til å lønne seg - iallefall ikke så lenge det er bedre alternative anvendelser for fly og crew. For mitt vedkommende så er vel dette mer snakk om ønsketenkning....:spin: - men da fra Tromsø og ikke Bodø el Evenes...

Farmer
31-10-2005, 13:44
Originally posted by CK

Det er jo fullt mulig å kjøre en nattavgang på denne ruten slik SAS gjorde med LON-TOS for noen år siden.. Da kan man jo øke døgnproduksjonen betydelig ..

catocontrol
02-11-2005, 07:35
Jeg sitter med noen fine papirer foran meg. En undersøkelse gjort da Evenes ble planlagt i 1965. De viser befolkningsgrunnlaget for samtlige større flyplasser i Nord-Norge. Ja det er frytelig gamle tall, men befolkningsveksten er ganske konstant, så dem gir i alle fall en liten pekepinn.

Innen en radius av 5 mil fra Evenes er det rundt 64.000 innbyggere. Innen 10 mil er det 130.000 mennesker - tilsvarende en tredel av Nord-Norges befolkning.

Innbyggere i en radius av 5 mil fra den respektive flyplass pr. 1. januar 1965
Kirkenes 15 945
Banak 18 479
Alta 14 515
Tromsø 48 469
Bardufoss 35 015
Evenes 63 619
Bodø 50 900

Som sagt er det gamle tall. Siden den tid er jo militæret nesten forsvunnet fra ENDU, diverse skoler etc er bygget. Dette er likevel hard facts!

RH
02-11-2005, 07:41
Håpløst gamle tall. Bare i Tromsø kommune er det 62558.

kilde befolkningsstatistikk fra ssb
http://www.ssb.no/emner/02/01/10/beftett/tab-2005-06-03-02.html

TOS
02-11-2005, 09:35
I dagens Nordlys står det en liten notis om at Norwegian kanskje skal begynne å fly på London fra Tromsø...

Jeg er helt enig med RH - tallene fra 1965 er vel ikke akkurat relevante hard facts i dagens situasjon. Mye har skjedd i Tromsø siden da - etableringen av verdens nordligste universitet, universitetssykehuset, høgskolen osv. som alle trekker svært mange folk til byen med ikke bare verdens nordligste universitet, men også byen med verdens nordligste bryggeri. Hva har man på Evenes å selge til eventuelle engelske turister...?;) ;)

catocontrol
02-11-2005, 09:37
hehe leser dere ikke hva jeg skriver eller? Ja selvsagt er tallene gamle, men jeg håper for guds skyld ikke dere mener at det er kun i Tromsø befolkningen øker???

TOS
02-11-2005, 09:39
Originally posted by catocontrol

hehe leser dere ikke hva jeg skriver eller? Ja selvsagt er tallene gamle, men jeg håper for guds skyld ikke dere mener at det er kun i Tromsø befolkningen øker???

Neida. Ting har selvsagt skjedd også i din del av verden - det er vel likevel en klar tendens til sentralisering også i Nord-Norge, men Harstad og Narvik har sikkert også fått sin del av denne sentraliseringen. Mitt poeng var vel bare å reagere på å kalle dette hard facts...

MartinL
02-11-2005, 09:52
Jeg synes diskusjonen sklir litt ut her, for i stede å diskutere hvilke flyplass som er best skikket for slike ruter. det mest positive må vel være det at Norwegian har lyst til å satse fra Nord Norge! At de viser en interesse for vår nordlige landsdel.

Og det er da ikke lenger fra Tromsø til London enn det er fra Oslo til Malaga?
Her kan man jo lett få tur retur billetter til rundt to flak. Hvorfor er flyutnyttelsen fra oslo til Malaga så mye bedre enn Tromsø - London.
Og Bodø - London for den slags skyld er vel ikke lengre enn mange mellomeuropeiske destinasjoner som norwegian flyr fra Oslo.
:naughty:

TOS
02-11-2005, 09:55
Originally posted by MartinL

Jeg synes diskusjonen sklir litt ut her, for i stede å diskutere hvilke flyplass som er best skikket for slike ruter. det mest positive må vel være det at Norwegian har lyst til å satse fra Nord Norge! At de viser en interesse for vår nordlige landsdel.

Og det er da ikke lenger fra Tromsø til London enn det er fra Oslo til Malaga?
Her kan man jo lett få tur retur billetter til rundt to flak. Hvorfor er flyutnyttelsen fra oslo til Malaga så mye bedre enn Tromsø - London.
Og Bodø - London for den slags skyld er vel ikke lengre enn mange mellomeuropeiske destinasjoner som norwegian flyr fra Oslo.
:naughty:

Lokaliseringsdebatter har en tendens til å skli ut...;)

RH
02-11-2005, 11:16
Der har TOS et poeng. Lokaliseringsdebatter fremkaller sterke følelser, ofte ikke fundert på rasjonelle argumenter. Se bare en aktuelle debatten om hurtigrutefunsjonen. Sterke meninger på nordnorske nettaviser.

Dersom DYs londonplaner blir en offentlig debatt på samme nivå som denne debatten, kan resultatet blir at nordlendingene fortsatt må fly til London via andre flyplasser. BOO, TOS og EVE slår hverandre i hodet. Resultater kan bli at Norwegian trekker seg. :lol

MD11
02-11-2005, 18:32
Jeg tør påstå at det overhodet ikke finnes marked i Nord Norge for direkteruter ut i Europa annet enn i sommersesongen. En sommerrute til LON ville hatt en bra load vil jeg tro takket være mye turister inn.

Men det finnes tross alt en vinter...og i dag gikk renten opp:naughty:

TOS
02-11-2005, 20:23
Originally posted by MD11

Jeg tør påstå at det overhodet ikke finnes marked i Nord Norge for direkteruter ut i Europa annet enn i sommersesongen. En sommerrute til LON ville hatt en bra load vil jeg tro takket være mye turister inn.

Du skal ikke se bort fra at det finnes ganske mange turister som er spesielt interessert i å komme nordover på vinteren - f.eks. for å se nordlyset og opplevet mørketida osv. Jeg har snakket med endel engelskmenn som virker mer interessert i å komme oppover i mørketida enn midt på sommeren. Ordentlig sommer blir det jo ikke uansett, og midnattsolen er vel ikke akkurat synlig hver dag gjennom sommeren.....:spin:

THS
02-11-2005, 21:02
Er billettprisene lave nok er det et marked. Og i England kan man vel ikke påstå at det ikke er et marked. Der er de i hvertfall nok mennesker.

Det er vel ikke for ingenting at det hver høst/vinter settes opp charterfly fra England til Nord-Norge (Sverige eller Finnland for den saks skyld). I løpet november, desember og januar kommer det 12 charterfly fra England bare til Evenes. De kommer ikke for sol og varme, men for mørke, snø, nordlys, hvalsafari og for anderledes opplevelser.

MartinL
02-11-2005, 23:02
Riktig. I ett land med fire mill er det like viktig å være attraktiv i begge ender når man lanserer en ny rute!

MD11
02-11-2005, 23:26
Originally posted by MartinL

Riktig. I ett land med fire mill er det like viktig å være attraktiv i begge ender når man lanserer en ny rute!

Det er jo akkurat det jeg vil fram til her. Da tror jeg muligens at TOS vil være det riktige valget for DY's Londonrute. Finnmark er nærmere med sine opplevelser. I tillegg er TOS en trivelig by med et godt uteliv og naturen rett utenfor stuedøra. TOS er mye mer internasjonal enn BOO. Og flytiden fra TOS til STN er ikke stort lengre.

Finnene er jo mestere i å trekke folk til sine nordområder. Haugevis med charterflyvninger invaderer Rovaniemi hvert år.

TOS
02-11-2005, 23:41

Det er jo akkurat det jeg vil fram til her. Da tror jeg muligens at TOS vil være det riktige valget for DY's Londonrute. Finnmark er nærmere med sine opplevelser. I tillegg er TOS en trivelig by med et godt uteliv og naturen rett utenfor stuedøra. TOS er mye mer internasjonal enn BOO. Og flytiden fra TOS til STN er ikke stort lengre.

Finnene er jo mestere i å trekke folk til sine nordområder. Haugevis med charterflyvninger invaderer Rovaniemi hvert år.

På et helt objektivt grunnlag vil jeg si meg 100% enig med sistnevnte taler!!;) :biggrin

RH
03-11-2005, 07:56
Men i følge DY-Kjos, i dagens Aftenposten, er ruteplanene TOS-LON forkastet. Men deimot vurderer DY å fly østover fra Tromsø.

http://forbruker.no/reise/article1148264.ece

TOS
03-11-2005, 11:01
Originally posted by RH

Men i følge DY-Kjos, i dagens Aftenposten, er ruteplanene TOS-LON forkastet. Men deimot vurderer DY å fly østover fra Tromsø.

http://forbruker.no/reise/article1148264.ece

Samme sak kunne man lese om i dagens Nordlys. I tillegg ble det nevnt at Bodø var den byen i nord som var nærmest en direkterute til London.

Begrunnelsen fra Kjos for ikke å fly TOS-LON var at dette var en for lang flygning som "okkuperte" for mye av dagsproduksjonen til en maskin. Det vil vel også en rute mellom BOO og LON gjøre...? Det er vel ca 30 minutter mer flyging hver vei til TOS..?

Jeg synes nå likevel dette høres spennende ut. Jeg vet ikke helt om jeg har like mye til overs for ideene om rute til Murmansk el Arkhangelsk som til de baltiske land. Det er for mye ekstra styr med visum/invitasjoner osv. til Russland, som jeg antar at det er litt enklere å håndtere for de baltiske landene.

Isbamse
03-11-2005, 12:08
TOS-Baltikum? Høres meningsløst ut, fordi man uansett flyr sørover. Men flere ruter fra OSL til Baltikum ville sikkert gjort seg.

LN-HAT
03-11-2005, 20:51

Er du Revenue Controller du ?? :biggrin

Men, der er nok noe i det du sier

MD11
03-11-2005, 21:06
Originally posted by LN-HAT

Er du Revenue Controller du ?? :biggrin

Men, der er nok noe i det du sier

Kanskje det.....:thumbup

LN-MOW
03-11-2005, 21:26
Tromsoe til Baltikum hoeres helt sykt ut - mener naa jeg. Murmansk og Arkhangelsk ikke mye bedre, men kan man skape en mini-hub og feede in pax fra andre steder som Oslo og .. erm .. London .. saa ser det kanskje litt bedre ut. Markedene FRA Russland er ogsaa i vekst, og det er kanskje det Kjos tenker paa.
Men lokalmarkedet fra Tromsoe er ikke paa langt naer stort nok til aa fylle en 737, det trenger man ikke vaere analyst for aa se.