View Full Version : Mumbai-reise i høst
Hei, mitt første innlegg her, trevlig forum dette! Forumnerd som jeg er må jeg nesten ta vekk nåt annat fra den daglige listen nå ,heh.
Jeg planerer en ukes reise til Mumbai, (eller skal vi kalle det Bombay?), i slutten av Oktober eller begynnelsen av November. Mitt hovedspørsmål er egentlig, når er det lurt å booke billetter: nå eller skal jeg ha is i magen?
Vi verdisetter raske flybytten og kort totaltid på reisen. Som boende i Stavanger blir nesten eneste alternativ KLM vi AMS eller Lufthansa via FRA.
Jeg får tak i billetter til ca 7-8K per pax med bra totaltider <14h.
Hvor trolig er det å finne bedre tilbud enn dette nærmere fram?
Og hva er best KLM eller Lufthansa?
Sen får gjerne alle som vært i Mumbai gi tips på bra opplevelser såklart!
Både SAS og BMI flyr jo også til LHR fra SVG, så det er vel også et alternativ.
Konkurransen er vel også størst derfra, så prisene er kanskje også lavere?
Air India, Jet Airways, British Airways og Kingfisher flyr alle nonstop. I tillegg kommer alle Gulf-selskapene og andre som flyr one stop.
Air India, Jet Airways, British Airways og Kingfisher flyr alle nonstop.
Virgin Atlantic flyr også non-stop LHR-BOM
Chriscross
05-05-2011, 12:01
Hadde ikke LH akkuart kampanjepriser til bl.a India? I så fall kan de komme igjen. Billigste vil nok uansett være å kjøpe billetter med BMI til LHR også nye billetter derfra dersom du har en god reiseforsikring vel og merke.
OT: Pass på å søke om visum i meget god tid. Jeg vet om folk som reiser til Oslo fra Bergen for å få ordnet visum, håpløst å sende inn i posten. Det tar laaaang tid å få søknaden behandlet. Mulig det er raskere i Sverige (mulig du må dit dersom du er svensk statsborger.
Flyreiser til New Delhi fra Stavanger er det vanskelig å finne til under 3000 kroner én vei, så dersom du finner billetter til Mumbai for rundt 6000 t/r så hadde jeg slått til.
Vær forberedt på masse folk som prøver å tjene penger i Mumbai, og måtte si nei 7-8 ganger før de tar poenget. Jeg var litt forkjølt når jeg var der og i dårlig humør så tror jeg såra følelsene til noen av selgerne. Det var i hvert fall det de sa, hehe.
Jeg var der kun to dager så av det jeg opplevde vil jeg anbefale å gå litt rundt i Colaba. Der har dere Gateway of India, masse praktfulle bygninger fra kolonitiden, flotte museer og kirker. Prøv å finne Crawford Market for å oppleve en travel og intim markedsplass.
Vil spesielt anbefale å ta en tur til "tomb of Haji Ali". Da går dere på en molo ut i havet og kan se byen rundt dere. Dette er et valfartsted for mange indere. Og vær forberedt på sterke inntrykk når dere går ut til Haji Ali - det sitter tiggere langs veien med avkapte armer og føtter.
Dersom du vil ha reisetips til resten av India er det bare å spørre :)
Når det gjelder visumsøknader til India så har jeg hørt mange rare historier. Men min bror reiste til Oslo og søkte om turistvisum og fikk det tilsendt i posten etter to ukers behandlingstid. Det var rimelig kjapt, siden det ofte tar mye lenger. Turistvisum pleier å vare i 6 mnd så det gjør ikke noe om dere søker litt tidlig - men ikke søk FOR tidlig (visumet begynner nemlig å vare fra den dato det blir behandlet).
Det skal være sagt at dette gjelder visum fra Norge. Fra Sverige er det godt mulig at det er helt andre regler og behandlingstid.
Hadde ikke LH akkuart kampanjepriser til bl.a India? I så fall kan de komme igjen.
Det er vel lite sannsynlig at de kommer igjen med det første, dersom det nettopp har vært en kampanje.
Takk for alle svar! Det er alltså sannsynligvis billigast at åka via LHR. For meg er det litt sport det at finne effektive anslutninger. Best-case og Benchmark är 12h med KLM.
LH hadde kampanje til India for noen uker siden ja, men det gjaldt ikke for turer i Oktober/November uten mer nære i tid..
Beste nå jeg får opp ca 15h begge veier for 6200 kr med Lufthansa,Swiss og SAS. Men 2stopp på veien hjem..
Det er kanskje ikke så dårlig da altså er konklusjonen?
SK har en avgang som ankommer LHR kl. 18.50. Det burde passe godt for korrespondanse med Jet, Kingfisher, BA og VS som alle har avganger til BOM mellom kl. 21 og 22.
Virgin flyr vel i codeshare med Jet Airways, der Jet er det selskapet som opererer flighten. Virgin flyr ikke lenger til Mumbai med eget materiell.
SK har en avgang som ankommer LHR kl. 18.50. Det burde passe godt for korrespondanse med Jet, Kingfisher, BA og VS som alle har avganger til BOM mellom kl. 21 og 22.
Er vel litt risky med 2 hours connection outbound om det er separate bookinger som i tillegg er ulike selskap og allianse?
Møter ikke mye goodwill i desken da vil jeg tro.
Uppføljning; Bokade med Lufthansa for 3500kr t.or. Stavanger-Mumbai, i slutten av Oktober, lysande tillbud synes jeg. 14h55m dit og 13h20min hjem. Litt usikker på setevalget dog, er meg og samboer, så tok 54B og 54C begge veier i 747-400, for å sitte "alleine". Blir sikkert bra eller noen med andre erfaringer?
2 seterene bakerst er å foretrekke, fremfor 3 seterene etter min mening
Boeing_fan
27-05-2011, 00:10
Og hva er best KLM eller Lufthansa?
KLM uten tvil!
Ellers vil jeg nok anbefale å søke litt på billetter fra Oslo eller London til Mumbai, og vurdere å reise på separate billetter dersom det er mye å spare på det.