PDA

View Full Version : USA høstferien 2011 - anbefalinger transatlantisk

baselutvann
05-05-2011, 07:57
Vi skal til statene i høstferien og uken etter. Vi skal først til Atlanta, før vi etter en uke peker nesa sørover til Orlando og Miami. Vi har tittet litt på biletter og lurer på hvem som gir det beste produktet over dammen. Siden vi er fler på tur blir det bak gardinen.

-- Marius --

ex_trd
05-05-2011, 09:09
Det beste er det som gir kortest reisetid og færrest mellomlandinger.

baselutvann
05-05-2011, 18:06
Det beste er det som gir kortest reisetid og færrest mellomlandinger.

Den ser jeg ikke, et bedre produkt kan godt kombineres med lengre reisetid.

Tommy777
06-05-2011, 17:05
Det finnes vel en stabel traader om dette i reiseforumet. Jeg ville kikket litt rundt.

Hva dere skal i Atlanta, stiller jeg meg litt undrende til. Det er ikke akkurat reisemaal #1, eller #100 for den del (bortsett fra aa besoeke Andreas som bor langt utenfor byen da :P)

Dag Viking
06-05-2011, 17:22
Den ser jeg ikke, et bedre produkt kan godt kombineres med lengre reisetid.

Bak gardinen er det stort sett same shit uansett selskap, jeg har ennå ikke prøvd noe som er verdt en omvei eller ekstra reisetid.

Cecilie
06-05-2011, 17:24
Lufthansa, KLM, BA, SAS - same shit, different wrapping! Gode erfaringer med alle egentlig, så ville kanskje brukt søkekriterier som tid, ventetid på flyplasser og pris.

Boeing_fan
06-05-2011, 17:37
Jeg er ikke enig med dem som sier alle er like bra, for det er faktisk ikke tilfelle. Først og fremst er det at man har skjermer i setet et viktig kriterium for meg. Andre viktige faktorer når jeg velger selskap på langdistanse er mat, service selvsagt pris og reisetid.

Noen selskaper og spesielle flytyper bør man unngå. Personlig liker jeg KLM, Avod i alle langdistansefly, alltid god mat og hyggelig service bak gardinen. Flott selskap!

Swiss er også veldig bra (de flyr ikke til ATL). Ellers er vel LH en mulighet, forsåvidt et greit selskap bare man slipper 747, men like bra som KLM (og AF) er de ikke.

Flying-news
06-05-2011, 20:52
Pris er vel det viktigste kriteriet, men prøv for all del å unngå flytyper som er single-aisle - det kan bli klaustrofobisk. Det blir litt som å sitte i en forlenget 737, det kan fort gå løs på generell trivsel når man skal sitte i det samme setet i en god del timer. Ellers er jo AVOD viktig.

Ifølge seatguru (som man ikke skal følge helt slavisk) så ser AA, BA, KL og OS sin 772 bra ut, BA og KL 744 ser bra ut, CO/UA som er twin-aisle (men ikke 744) ser bra ut, alt fra AY (som også har internett (ifølge seatguru)) er vel bra, alt fra FI (som er bra for de som blir lei av å sitte i det samme setet i såpass mange timer som man ellers gjør på transatlantiske flighter), alt fra LH er vel også greit med unntak av 744 som mange klager over, SK er vel greit hvis man foretrekker noe "trygt" mht kultur osv, alt fra LX er vel bra, US A333 og alt fra VS er vel bra.

baselutvann
06-05-2011, 21:39
Det finnes vel en stabel traader om dette i reiseforumet. Jeg ville kikket litt rundt.

Hva dere skal i Atlanta, stiller jeg meg litt undrende til. Det er ikke akkurat reisemaal #1, eller #100 for den del (bortsett fra aa besoeke Andreas som bor langt utenfor byen da :P)

Vi kaster oss i bilen og kjører til Chattanooga hvor vi skal besøke venner og bekjente fra den tiden mamma bodde der.

JoeW
06-05-2011, 21:42
Pris er vel det viktigste kriteriet, men prøv for all del å unngå flytyper som er single-aisle - det kan bli klaustrofobisk. Det blir litt som å sitte i en forlenget 737, det kan fort gå løs på generell trivsel når man skal sitte i det samme setet i en god del timer. Ellers er jo AVOD viktig.

Det er bullcrap å generalisere slik. Jeg har ingen problemer med single aisle, enten det er over atlanteren eller Hawaii. Seriøst. Ser poenget ditt, men å advare mot dette på generell basis er tøv. Tror de færreste egentlig bryr seg.

Fantastisk at "alt fra FI" likevel er bra..!

LN-MOW
06-05-2011, 22:58
Man overlevde DC-8 og 707 også ... ;)

Det viktigste er 'personlig plass'. Å sitte midt i en 5-seter på en stappfull nattflight er det verste som finnes - uten sammenligning ...

IFE? Iphone og en bok holder lenge ....

RWY 24
07-05-2011, 00:19
Man overlevde DC-8 og 707 også ... ;)

Det viktigste er 'personlig plass'. Å sitte midt i en 5-seter på en stappfull nattflight er det verste som finnes - uten sammenligning ...

IFE? Iphone og en bok holder lenge ....

Jeg er så enig! De mest klaustrofobiske flyopplevelsene har jeg hatt i fulle widebodies. Du får jo ikke bare videre kabin, men MYE folk og leven på kjøpet. En toseter i en stappa DC-9-21, derimot, opplevdes helt fint.

Nei, jeg ville nok prioritert i denne rekkefølgen: pris, reiserute, flytype, flyselskap, IFE. Og reservert sete på forhånd.

robertaas
07-05-2011, 19:07
Unngå mellomlandinger i USA, heller to mellomlandinger i Europa enn én i USA.

Dag Viking
07-05-2011, 19:49
Unngå mellomlandinger i USA, heller to mellomlandinger i Europa enn én i USA.

Unngå mellomlandinger i Europa på vei tilbake til Norge. Heller to i USA enn en i Europa. Ikke noe er bedre enn å lande etter den transatlantiske flighten på Gardermoen og bare dra hjem!
Vestover spiller det liten rolle, men greit å unngå LHR, FRA og CDG.

SQ 777
07-05-2011, 19:58
Ingenting er som å lande på OSL om morgenen enn 05.45 i FRA, MUC, AMS, LHR etc...:).. Etter immigration i USA er man domestic, og greit å strekke litt på beina før en drar videre.

Flygærne som oss , kommende juni , måtte vente mange timer på EWR før MSY flighten med 737G videre.

Men vi ringte CO og booket om til IAH med 772ER og deretter videre til MSY med 753.. Rekker også et par drinker i Presidents både på EWR og IAH...:drunk::colgate:

Ankomst MSY samtidig som opprinnelig booking med lang venteid på EWR...:up:

Flying-news
08-05-2011, 16:12
Det er bullcrap å generalisere slik. Jeg har ingen problemer med single aisle, enten det er over atlanteren eller Hawaii. Seriøst. Ser poenget ditt, men å advare mot dette på generell basis er tøv. Tror de færreste egentlig bryr seg.

Fantastisk at "alt fra FI" likevel er bra..!

Vel.. kanskje jeg burde formulert det noe annerledes, men personlig foretrekker jeg twin fremfor single. Det er rett og slett bare hva jeg mener, ikke en "advarsel på generell basis". Har dessuten hørt mange si det samme. Når jeg sier "ser bra ut", så henviser jeg bare til den infoen jeg finner på seatguru, og da legger jeg vekt på om det er avod eller ei, og om pitchen er gjennomsnittlig eller bedre.

Kan godt være det er dumt å si "alt fra FI" og flere andre ser bra ut, men for å holde innlegget kort, så ser det faktisk ganske greit ut (ifølge infoen på seatguru). Nevner igjen at man skal ta den siden der med en klype salt da.

SudCaravelle
08-05-2011, 18:35
Jeg har nevnt det før i en annen tråd, men vi har valgt en i pose og sekk løsning nå til sommeren hvor vi tar Swiss ned til Miami og hjemturen fra EWR med SAS. Da slipper vi mellomlandingen i US på vei til, og samtidig "våkner opp" på OSL på hjemturen. Da slipper man jo også disse "fryktelige" single aisle flyene (som forøvrig jeg liker ;) )

Jeg forstår at Swiss også gir blant de bedre opplevelsene vestover bak gardinen og bestiller man i god tid så kan man jo velge seter litt taktisk.

Dette ordnet vi ved å bestille manuelt på telefon via Widerøe og de ga oss meget god service.

JoeW
08-05-2011, 22:02
Vel.. kanskje jeg burde formulert det noe annerledes, men personlig foretrekker jeg twin fremfor single. Det er rett og slett bare hva jeg mener, ikke en "advarsel på generell basis". Har dessuten hørt mange si det samme. Når jeg sier "ser bra ut", så henviser jeg bare til den infoen jeg finner på seatguru, og da legger jeg vekt på om det er avod eller ei, og om pitchen er gjennomsnittlig eller bedre.

Kan godt være det er dumt å si "alt fra FI" og flere andre ser bra ut, men for å holde innlegget kort, så ser det faktisk ganske greit ut (ifølge infoen på seatguru). Nevner igjen at man skal ta den siden der med en klype salt da.Det jeg reagerte mest på ang. FI var at "alt er bra" når de, meg bekjent kun har single aisles... (Om jeg husker helt rett har de også EN 767 som går på SEA, men that's it).

LN-MOW
08-05-2011, 22:11
(Om jeg husker helt rett har de også EN 767 som går på SEA, men that's it).

Nei - de hadde en 767 for to år siden. Den gikk på SFO. Det ble med den sommeren..

JoeW
09-05-2011, 10:03
I stand corrected, men endrer ikke paa det faktum at de har utelukkende single aisles som det blir hevdet man maa styre unna ,men tydeligvis ikke hvis det staar FI utenpaa! :)

ex_trd
09-05-2011, 11:09
Nå koker vel alt dette ned til at det er individuelt hva som er den "beste" måten å reise fra Norge til USA på. Når familien Junaiten reiser sammen til USA kan det f.eks. være slik:

Per (46) er far i familien. Reiser mye i jobben, da i business, og synes at alle reiser i economy er tortur og gir ham flashbacks til da han var nyansatt i firmaet og måtte reise i economy titt og ofte. Ser helst at lidelsen gjøres så kort som mulig, men gjerne med alliansen han har status i.

Mari (42) er mor i familien. Reiser aldri i jobben, har ikke den største reiseerfaringen og er egentlig likeglad til reiserute og valg av flyselskap. Lett til sinns og er mest opptatt av at de andre i familien skal ha det bra. Mener dog at flyreisen mest av alt er transport og at den bør være så billig som mulig slik at pengene kan brukes i USA.

Sander (16) er storebror og flygal. Han spiller flysimulator, spotter på fly og er aktiv medlem på flyprat.no. Han vil helst prøve så mange flyselskaper og flytyper som overhode mulig. Fryder seg over å skulle mellomlande på store flyplasser som Frankfurt og Heathrow.

Kristin (12) er lillesøster og mest opptatt av sminke, hårprodukter, ørebobber og kule smykker. Har en tendens til å bli utålmodig og grinete under lengre flyturer, blant annet i fjor da familien var i Dubai.

Som en ser er det ikke lett å gjøre alle til lags.

BårdK
09-05-2011, 17:07
Kunne ha vært oss dette, på alder og alt, bortsett fra at jentene våre er 8 og 10. Jeg gjorde alle (mest meg) ved å booke biz med LX til hele gjengen.

Cecilie
09-05-2011, 18:35
Nå bor ikke alle rundt OSL så for oss ute i provinsen ender det opp med mellomlanding i Europa på vei ut og tilbake uansett. Hadde reiseruten MCO-FRA-CPH-KRS på onsdag og det gikk utmerket. Kort reisetid (13 timer totalt) og selv med to mellomlandinger i Europa våknet jeg opp norsk tid på den transatlantiske. Meget god reiserute for min del. Tid er penger, og om jeg kan betale litt mer for å komme meg hjem raskere, gjør jeg gladelig det.

Flying-news
10-05-2011, 11:30
Det jeg reagerte mest på ang. FI var at "alt er bra" når de, meg bekjent kun har single aisles... (Om jeg husker helt rett har de også EN 767 som går på SEA, men that's it).

Ja, skjønner hva du mener, og er ikke meningen å dra denne noe lenger. Men tenkte nå at FI ikke flyr transatlantisk på "lik linje som alle andre" (kort sagt), iom at det er transfer ca halvveis over dammen.

Discus
11-05-2011, 18:24
Men tenkte nå at FI ikke flyr transatlantisk på "lik linje som alle andre" (kort sagt), iom at det er transfer ca halvveis over dammen.

Tja...
OSL-EWR: 3697 nm
KEF-SFB: 3534 nm
KEF-SEA: 3622 nm