PDA

View Full Version : Leiebil: å krysse lande-grenser?

Sondbjo
03-05-2011, 02:03
Hei, Jeg har bestilt en flytur ned til Faro med FR i midten av mai :) kostet meg bare 670 kr tur/retur med bagasje og priorety boarding og annet av gebyrer... Jeg har lyst til å gjøre noe mere ut av turen min en bare Portugal, så det jeg egentlig har lyst til er å kjøre ned til Agadir å tilbake til Faro to dager senere... Er det noen leiebilselskap i Algarve området som tilater å ta med leiebilen til Marokko for en kort periode? Er det noen andre som har gjort det? Eventuelt leid bilen i fra Spania? Takker for svar :) Ps jeg er 20 år så det må også taes med siden ikke alle leier ut til de under 21....

LN-TIB
03-05-2011, 04:23
De gangene jeg har leid bil i Sør Spania har det ikke vært mulig å ta med bilen over til Afrika. Vet ikke om de praktiserer andre regler i Portugal.

På den annen side så er det ikke behov for å ta med bil. Det går hurtigbåter til Cauta og Tanger fra Algeciras (ved Gibraltar) og fra Tarifa til Tanger. Dette er undergjort på under timen. Begge steder er det greit med parkeringsplass for å ta en dagstur over.

Å driste seg ut på veiene i Marokko er ikke å anbefale.

sirpjalle
03-05-2011, 13:42
Jeg forstår lysten din til å reise rundt.

Jeg har selv leid bil i Spania to ganger, og til sommeren blir det leiebil i Portugal.

De gangene jeg har vært i Spania har det vært spesifisert klart at det ikke er lov å krysse grensen, men man kan fritt kjøre inforbi Spania. Det samme gjelder i Portugal. Har leid to biler fra to forskjellig leiebilutleiere), og det samme står i begge kontraktene.

Så jeg er redd at dette regelverket er ganske fastsatt? Og om det går, så blir nok prisen en del dyrere er jeg redd. Tenker da mht til forsikringer etc etc.

Men hvis du skal denne veien, ta en tur innom Gibraltar, planlegg litt, slik at du kan få noen gode flybilder fra "The Rock" :)

Sondbjo
03-05-2011, 17:27
Jeg har allerede vært i Gibralttar. jeg hvar der faktisk alene når jeg var 17. Jeg tok også fergen over til marokko(Algeciras-Tanger) . Jeg har lyst til å se mere av marokko en bare Tanger. Desuten har de åpnet en ny motorvei hele veien fra Tanger til Agadir via Marakesh. Jeg har også kjørt i Jordan så Marokko er jo ikke så forskjellig bare litt hissigere. Jeg syns det hvar svært "morssomt" å se hvordan de kjørte inn i runkjøringer, vikeplikt har de nokk ikke hørt om i rundkjøringer :D

Sondbjo
05-05-2011, 00:48
Da har jeg sankket med europcar og guerin men, ingen lar meg ta bilen til Marokko desverre...

Tommy777
05-05-2011, 04:24
Du kan leie bil i Marokko. Det har jeg selv gjort to ganger og det gikk som smurt. Har ingen betenkelighet med aa gjoere det igjen

Sondbjo
06-05-2011, 07:20
Jeg kan ikke leie bil i Marokko der er det 23 års grense! Jeg har foresten endret turen min til å dra til TBS isteden, siden det er mere intresant en Portugal syns jeg. Samt at jeg fant frem til en billig bilett hos Air baltic...

Så da har jeg en stk Portugal billet til salgs for bare 500 tur/retur! Gebyrer er selvsagt ikke inkludert :P (16-20 mai)

Tommy777
06-05-2011, 17:01
Jeg kan ikke leie bil i Marokko der er det 23 års grense! Jeg har foresten endret turen min til å dra til TBS isteden, siden det er mere intresant en Portugal syns jeg. Samt at jeg fant frem til en billig bilett hos Air baltic...

Så da har jeg en stk Portugal billet til salgs for bare 500 tur/retur! Gebyrer er selvsagt ikke inkludert :P (16-20 mai)

Proev finn.no eller andre steder enn dette forumet :rolleyes: