PDA

View Full Version : Tips takk - Pris sesong - "kombiturer" Minneapolis


gebe
02-05-2011, 22:53
Skal ledsage min 13 årige datter fra Trondheim til Minneapolis månedsskiftet desember-januar 2012. Jeg skal tilbake til Trondheim etter en uke.

Sommeren 2012 skal jeg tilbake til Minneapolis, sammen med kone, en 5 åring og en 15 åring, og altså hente 13 åringen hjem. Dato er ikke bestemt.

Synes prisen for reisen nå er høy, og ubeskrivelig for en enveis for min 13 årige datter.
Kan noen bistå med noen spørsmål?

1. Har noen erfaring med om flypriser blir billigere nærmere desember?
2. En enveis for 13 årig datter koster i dag kr. 20.000 ! Det er da vanvittig for en billett ? Billetter for hennes retur i juli 2012 er ikke lagt ut enda?

Kan noen hjelpe meg med noen gode råd, anbefaling om flyselskaper, og hva en slik kombinasjonsreise burde koste?

Takk

Hickok
02-05-2011, 23:04
Du må kjøpe T/R. I verste fall med en fleksibel retur. Hvis du vet dato for returen, så er det klart billigste å kjøpe en T/R.

BårdK
03-05-2011, 10:36
Jeg kjøpte nylig biz-billetter (J) til familen t/r OSL-EWR med Swiss med utreise i juli i år og retur i slutten av juni 2012 for 56K for to voksne og to barn (8 og 10 år).
Ringte og spurte først, og fikk bekreftet at jeg kunne bestemme meg for tidspunkt på returen når returflyene for juni 2012 dukker opp på dere hjemmesider. De billigste enveisbillettene fant jeg hos Iceland Air (alle fire for ca. 16K på economy pluss).

gebe
10-05-2011, 00:47
Takk for tilbakemelding. Er ikke dreven i dette språket 56K betyr? Har noen erfaring med "Åpen" retur med selskaper som Delta, KLM eller United?
Når tror dere returbillettene i juni/juli 2012 dukker opp? Har ikke fått noen svar på når dere tror at flybilletter t/r USA /Minneapolis er på det rimeligste?

Martin
10-05-2011, 00:50
56K betyr?

http://no.wikipedia.org/wiki/Kilo

K betyr altså tusen, og 56K blir da 56.000 ;)

BårdK
10-05-2011, 06:51
Er ingen ekspert selv, men det med billigste tidspunkt er vanskelig å svare på. Kommer an på konkurranse og etterspørsel, sistenevnte typisk avhengig av ferie ol. Grunnen til at jeg ringte Swiss var at billetten hadde en kode som indikerte fleksibel (J i motsetning til Z som jeg vanligvis bestiller, hvor Z er ufleksibel biz-billett), samt at returflightene i juni 2012 ennå ikke var dukket opp på deres websider. Jeg ville (a) ha ringt de ulike flyselskapene eller (b) brukt et reisebyrå (ser mange her er veldig fornøyd med Widerøe).

Mjolnir
12-05-2011, 20:52
gebe: hvilke selskap etc. er det du har sett på?

Europa-New York koster ganske jevnt over kr 5000 per person tur/retur utenfor høysesongen i økonomiklasse, men det blir fort en del dyrere når man reiser fra flyplasser mindre enn Gardermoen. Innenriksflygninger i USA er relativt billige, så en billett t/r New York-Minneapolis burde koste noen få tusen NOK, max.

Dere kan vurdere å reise på forskjellige bookinger, f.eks. finne et bra tilbud fra Oslo, og reise ned dit fra Trondheim med Norwegian eller SAS på en egen billett (men beregn da GOD tid mellom flygningene!)

Merk som nevnt, at en del av de store nettverksselskapene har et prissystem som gjør at en enveisbillett i noen tilfeller er dyrere enn en returbillett på samme strekning.

Dag Viking
12-05-2011, 21:34
Det går vel også an å kjøpe tur/retur og bare sette en dato for returen. Hvis man ikke har de billigste økonomi-billettene så kan man endre returen for noen hundrelapper når det nærmer seg. Har gjort tilsvarende, og det kostet ca 6000kr for billetten og 500kr for endring.