PDA

View Full Version : Sprekk i passet - Avvist ved innsjekk?

akira
02-05-2011, 20:34
Hei

Skal reise nå på fredag over dammen for noen ukers ferie. Jeg oppdaget på passet at den har fått en sprekk øverst til venstre på personalia siden. Den er ca 2,5 cm lang. Passet er produsert i 2004. Nå har jeg hørt masse scary historie at jeg kan bli avvist ved innsjekk pga sprekken på passet. Planen imorgen blir nok å stikke ned til Grønland politistasjon for å se om de får utstedt et nytt pass til meg innen torsdag. Har noe lignende skjedd med noen av dere? Og fikk dere komme inn i USA?

Superhai
02-05-2011, 21:11
Passet ditt er ikke gyldig, og du vil bli nektet å reise. Sist jeg var og fornyet passet på Grønland tok det noen dager. Si at du skal reise på fredag så ordner de nok det.

espenlok
02-05-2011, 21:13
Enda verre enn å bli avvist i kontrollen på Gardermoen er det vel å bli avvist i kontrollen vel framme i USA... Sprekken er et velkjent problem på passene, og du får nytt pass uten ekstra kostnad ved reklamasjon. Husk også at det er en egen knapp i kølappsystemet ved reklamasjon, og for meg virket det som om det gikk betydelig fortere enn for andre. Problemet ditt er at det er svært kort tid til avreise, og dermed antagelig vanskelig å få utstedt nytt ordinært pass i tide. Tror det kom i posten to dager etter for min del, men om det er normal tid eller ikke, kjenner jeg ikke til. Kanskje det er mulig å få hente nytt pass på stasjonen i stedet for at de sender det, og at du dermed kan spare litt tid?

Så vidt meg bekjent kan du ikke bruke nødpass til USA, og dermed fungerer ikke den løsningen, som gir pass på dagen.

Husk for øvrig at dersom du får nytt pass, så må du vel også få deg ny APIS ved innreise til USA, da APISen følger passet.

learjet
02-05-2011, 21:24
Ikke apis. Men esta. Esta følger passet og må søkes på nytt.

En liten revne vil kunne bli godtatt. Men jeg ville forsøkt nytt pass.

Dette basert på noen år på innsjekk bl a på CO

S

Superhai
02-05-2011, 21:27
Kanskje det er mulig å få hente nytt pass på stasjonen i stedet for at de sender det, og at du dermed kan spare litt tid?

Jeg kan bekrefte at det er mulig, siden jeg og flere andre har gjort det. Om du sparer noe tid på det i praksis vet jeg ikke, det har tatt like lang tid hjem i posten og.

Michael
02-05-2011, 23:59
Har siste halvåret jobbet på check-in for KL/AF på OSL, og vi har fått beskjed om at US Immigration tillater en rift på inntil 2.5 cm på bildesiden i passet, og at alt over det medfører innreisenekt.

Mener at pass som er produsert til og med oktober 05 (?) har en feil som gjør at det kan oppstå rift øverst på bildesiden og at du kan reklamere på det.

Ang. ny ESTA bør ikke det være en bekymring ift tid, da det er en god del som skal ut å reise som ikke har hørt om ESTA en gang som søker noen timer før avreise. Det har alltid gått i orden når jeg har vært til stede.
Selv om man helst skal søke senest 72 timer før avreise.

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke tatt sjansen å reise med det passet. Regner med at de klarer å ordne et nytt til deg før du reiser.

akira
03-05-2011, 00:19
Takk for svar alle sammen. Er det ikke sånn om jeg får et nytt pass at jeg beholder det gamle passnummeret som er på den opprinnelige passet mitt? Når jeg skal reklamere for passet, så lager de vel bare en ny en av den gamle passet, vis jeg forstår det rett?

Michael
03-05-2011, 00:23
Vil tro de lager et helt nytt med ulikt passnummer. Men ta det med en spade salt. :P

Martin
03-05-2011, 00:23
Takk for svar alle sammen. Er det ikke sånn om jeg får et nytt pass at jeg beholder det gamle passnummeret som er på den opprinnelige passet mitt? Når jeg skal reklamere for passet, så lager de vel bare en ny en av den gamle passet, vis jeg forstår det rett?

Nei. Du får nytt pass, med nytt nummer.

akira
03-05-2011, 00:33
Ok. Blir en ny ESTA søknad med en gang jeg får det nye passet.

TommyL
03-05-2011, 07:05
Slettet....må lære meg å lese innlegg ordentlig før jeg svarer...:)

akira
03-05-2011, 15:26
Sitter med det nye passet i hånda og ESTA'n er approved to travel. :)

sail4fun
03-05-2011, 16:02
Jøss, det gikk jo unna :)

Chriscross
03-05-2011, 20:15
Sitter med det nye passet i hånda og ESTA'n er approved to travel. :)

Var dette på Grønnland. Hvordan gikk du frem for å få det så raskt? Hvor lang tid tok det fra du kom til luken til du hadde det i hånden? Greit å vite til senere.

akira
04-05-2011, 01:02
Jepp, dette var på Grønland. Jeg stakk innom stasjonen da den åpnet kl.08. Det er egen ventelapp for reklamasjon av pass, forsåvidt var jeg den første, da de fleste trekker kølapp for ny pass o.l.. Jeg forklarte at jeg ikke oppdaget sprekken på passet før jeg startet å pakke, og prøvde på 72'timersregelen for ESTA'n. Hun sa hun skulle sette passet mitt som prioritert da det ikke er min skyld om ferien min gikk til he...te pga produksjonsfeilen på det gamle passet. Ba meg komme etter klokka 14 for å hente passet, kom tilbake kl 14 og passet var klappet og klart for henting. Så ca 6 timer fra jeg reklamerte for passet til jeg hadde det nye passet i hånda :)

The Ticketor
04-05-2011, 09:01
Meget bra. :-)

JoeW
04-05-2011, 10:18
Jepp, dette var på Grønland. Jeg stakk innom stasjonen da den åpnet kl.08. Det er egen ventelapp for reklamasjon av pass, forsåvidt var jeg den første, da de fleste trekker kølapp for ny pass o.l.. Jeg forklarte at jeg ikke oppdaget sprekken på passet før jeg startet å pakke, og prøvde på 72'timersregelen for ESTA'n. Hun sa hun skulle sette passet mitt som prioritert da det ikke er min skyld om ferien min gikk til he...te pga produksjonsfeilen på det gamle passet. Ba meg komme etter klokka 14 for å hente passet, kom tilbake kl 14 og passet var klappet og klart for henting. Så ca 6 timer fra jeg reklamerte for passet til jeg hadde det nye passet i hånda :) Ikke dårlig - og greit å vite at ting kan gjøres såpass hurtig.

Det tyder dog på at passene faktisk blir produsert på Grønland? Jeg trodde dette nå var sentralisert et eller annet sted?

Discus
04-05-2011, 15:36
Det tyder dog på at passene faktisk blir produsert på Grønland? Jeg trodde dette nå var sentralisert et eller annet sted?

Kan være sentralisert. Data ved registrering, bilder m.v. lagres sentralt og dersom det kjøres ut rett i "passprinteren" så burde de jo komme til Oslo i løpet av den tiden hvis det lages i sentrale strøk.

Superhai
04-05-2011, 16:26
Det er et firma i Oslo som lager passene, Gemalto heter det nå.

Tommy777
04-05-2011, 19:45
Hadde samme problem med mitt pass, dette ble erstattet gratis. Men jeg reiste inn og ut av USA over 30 ganger med en stoerre rift enn dette foer jeg fikk somla meg til aa hente nytt pass

akira
04-05-2011, 23:55
Jeg reiser veldig mye igjennom jobben, har kanskje hatt det riftet ganske lenge, men oppdaget ikke at riftet hadde gått opp så mye før på mandag, (urutinert av meg). Tok ikke sjansen å reise til USA med det, så det var en lettelse at det ordnet seg på tirsdag :)