PDA

View Full Version : Sommerjobb som check-in agent?

Sondbjo
02-05-2011, 19:14
Hei, jeg lurte på om man trenger noen spessiell utannelse for en sommer jobb som chekk inn agent? Er det noen som vet om det er noen ledige jobber på OSL elller RYG i sommer? Hvem jeg eventuelt kan kontakte for å spørre? Hva tjener en chekk inn agent i mnd etter skatt sånn ca? Takker for svar :)

PS: med chekk inn agent mener jeg de som chekker inn bagsje(bagdropp) eller de som du leverer billetten din til når du går ombord på flyet...

PhilipNH
02-05-2011, 19:32
Så vidt jeg vet, er det Norport Handling som driver med det meste av check-in på rygge. På OSL er det vel SGS (Sas Ground Service), Røros Flyservice og Menzies Aviation. Du kan jo ta kontakt med de! ;)

Sondbjo
02-05-2011, 19:37
Hvordan kontakter man M.A i norge kommer bare opp engelske kontakkt sider?

PhilipNH
02-05-2011, 19:40
Sjekk OSL`s sider!

:)

Superhai
02-05-2011, 20:30
Nå er det vel stort sett for seint for å søke denne sommeren.

JESPER
02-05-2011, 21:16
Nå er det vel stort sett for seint for å søke denne sommeren.

Er det ?
Bedriftene begynnte vell å se på ferielistene idag, og hvilket behov de har for ekstra mannskaper. Vil ikke tro de har bladd gjennom alle søknadene allerede ?

Superhai
02-05-2011, 21:24
Mulig kanskje Røros og Menzies begynner så seint men je tviler, i SGS må de ansatte ha opplæring og det er for seint nå, og ansettelsene er fullført. Nå kan det jo alltids skje ting som gjør at det blir behov for flere... men himmelen kan jo også falle ned.

learjet
02-05-2011, 22:12
Vet at vi i Menzies skal være ganske klare med ansettelser. Det drives kursing rimelig konstant om dagen. Men det vil nok alltid bli flere runder, og det overrasker meg ikke at det blir mer inntak før sommeren setter inn for fullt.

S

JoeW
02-05-2011, 22:27
Tror Røros - hovedsaklig gjennom bemanningsbyrået Academic Work også tar inn nokså kontinuerlig, selvom jeg vil anta sommeren er nokså besatt. Sjekk med Academic Work.

I tillegg bør du være over 18 år og disponere egen bil (eller "kjøretøy"...)

Sondbjo
02-05-2011, 23:59
Noen som vet hva man tjener på en slik jobb? pr mnd etter skatt...

Michael
03-05-2011, 00:16
Som vikar i RFLY via Academic Work med ca. 80 timer i mnd ligger det på en rundt 10.000 +/-. Kan jo jobbe mye mer enn det.

Mener det var 126,- i timen i vikarbyrå...

Sondbjo
03-05-2011, 00:27
Er dette etter eller før skatt?

LCH78
03-05-2011, 00:32
Vil tru at dette er før skatt ja, da skatten varierer fra person til person. Noen har %-trekk på skattekortet mens andre har tabelltrekk.

laurenz
03-05-2011, 00:58
Er det ?
Bedriftene begynnte vell å se på ferielistene idag, og hvilket behov de har for ekstra mannskaper. Vil ikke tro de har bladd gjennom alle søknadene allerede ?

Hvor mange som skal ha ferie er jo gitt så det har ikke noe å si. Opplæring må starte i god tid for at sommervikarene skal bli dyktige nok til å tåle sommertrafikken. Skrankene til Rfly er fullt av nye folk om dagen så de har nok fått inn det som trengs. Men ikke for det, timevikarer ansettes mer eller mindre fortløpende. Så er du interessert, ta kontakt, så kan du fort få 1 fot innafor døren.

Dreyer
03-05-2011, 01:01
Det virker som de fleste firma har tatt inn de dem trenger til sommeren. Men hvis du ringer inn til dem kan det hende du får et mer klart svar. Telefon nr finner du på hjemmesiden til selskapene, så setter dem deg over til korrekt person.

Da jeg ikke er helt sikker på om jeg kan poste telefon nr her, så bør du heller ringe inn til sentralbordet til OSL, så setter dem deg over til de forskjellige handlingagentene.

Nulltimers kontrakter bør ikke være så alt for vanskelig å få tak i.

Michael
03-05-2011, 01:02
Jeg pleide å jobbe i snitt 100 timer i måneden som vikar og fikk vel rundt 10-11.000 etter skatt.

Er ikke verdens beste lønn, men jeg kan garantere deg at du kommer til å stortrives i miljøet på flyplassen, og at ingen dag er lik. Og etter seks måneder som vikar kan du også søke deg fast i Røros og da jobbe 0% vikar, 20% eller 80% stilling, alt ettersom. Da vil lønna også bli noe bedre...men du blir ikke millionær.

Men, som jeg sa...ingen dag er lik på jobb og det er sjelden det blir kjedelig. Spesielt om du sitter på DY ckin...der får du se mye rart. :)

Sondbjo
03-05-2011, 02:10
Jeg pleide å jobbe i snitt 100 timer i måneden som vikar og fikk vel rundt 10-11.000 etter skatt.

Er ikke verdens beste lønn, men jeg kan garantere deg at du kommer til å stortrives i miljøet på flyplassen, og at ingen dag er lik. Og etter seks måneder som vikar kan du også søke deg fast i Røros og da jobbe 0% vikar, 20% eller 80% stilling, alt ettersom. Da vil lønna også bli noe bedre...men du blir ikke millionær.

Men, som jeg sa...ingen dag er lik på jobb og det er sjelden det blir kjedelig. Spesielt om du sitter på DY ckin...der får du se mye rart. :)

Grunnen til at jeg tenker på en slik job er at jeg liker å reise mye! Derfor er en slik jobb mitt i blinken for meg. Det å jobbe i kassa på rimi frister ikke særlig siden hver dag er den samme! ;)

The Ticketor
03-05-2011, 09:14
Du får ikke reist mye som ansatt i handlingselskap, så der må jeg skuffe deg desverre. Men har du lyst å få en fot inn i luftfarten, så er dette en god måte. Og det er noe spesielt med å jobbe på flyplass.

Ring til Academic Work: 23 00 90 70

mo
03-05-2011, 22:55
Grunnen til at jeg tenker på en slik job er at jeg liker å reise mye!

Da er vel SAS Ground Services på OSL det eneste, som er en del av et flyselskap og du får dermed billettrettigheter. Men der er det ikke muligheter før til neste år vil jeg tro.

Sondbjo
04-05-2011, 05:12
Hva menes med billet retigheter? Selvom man kansje for 50% avslag så syns jeg fortsatt at SAS er dyrere en både Ryanair og norwegian... Men om de hadde vært gratis så hadde det ikke gjort noe :D Jeg tok kontakt med SGS men de hadde ansatt folk for sommern :(

The Ticketor
04-05-2011, 08:42
Med billettrettigheter menes at du har rett til å kjøpe billetter til ansattpris, det som heter ID-billetter, som oftest er stand-by (ikke bekreftet plass). Noen flyselskap gir sine handlingagenter ID-billetter også, men det varierer meget i vilken utstrekning. Det finnes også forskjellige typer ID-billetter.

Men for å si det på en annen måte: Skal du søke jobb i handlingselskap, så bør du ikke regne med at ID-billetter er en del av pakka. Det får du heller ta som en bonus, dersom du får noe.

De fleste opererer også med en minstetid før du kan få ID-billetter. 6 måneders ansettelse er ganske vanlig.

PH-BXA
04-05-2011, 10:22
Da er vel SAS Ground Services på OSL det eneste, som er en del av et flyselskap og du får dermed billettrettigheter. Men der er det ikke muligheter før til neste år vil jeg tro.

Man må være ansatt med min. 40%stilling, med en kontrakt lengre enn 6mnd.. (Korriger meg om jeg tar feil), så vil man få id-billetter etter 6mnd med alle selskap.. Er man timevikar, må man ha 100t hver 3mnd, for og få rettigheter med SK/WF/KF! :) I think!

LN-AØR
04-05-2011, 10:27
Hva menes med billet retigheter? Selvom man kansje for 50% avslag så syns jeg fortsatt at SAS er dyrere en både Ryanair og norwegian...(
Javel? Den påstanden der må du gjerne begrunne. Prisforskjellen er nemlig ikke alltid stor mellom DY, SK og FR.

JoeW
04-05-2011, 10:41
Man må være ansatt med min. 40%stilling, med en kontrakt lengre enn 6mnd.. (Korriger meg om jeg tar feil), så vil man få id-billetter etter 6mnd med alle selskap.. Er man timevikar, må man ha 100t hver 3mnd, for og få rettigheter med SK/WF/KF! :) I think!

100 timer over de tre siste månedene mener jeg å huske var sentralt for å få rettigheter med SK/WF/KF som vikar - eventuelt et annet timetall over de siste 15 månedene. Som vikar vil du kun få billettrettigheter med SK/WF/KF. Ved fast ansettelse (men det kan du vel glemme hos SK for tiden, såvidt jeg har skjønt har de aller fleste som har blitt ansatt de siste årene gått på diverse midlertidige kontrakter) uavhenging av stillingsbrøk mener jeg du fikk rettigheter med SK/WF/KF etter 3 måneder. Ved over 40 % stilling så får du også på andre selskaper - kan godt være først etter 6 måneder.

Uansett, det er ikke ID-rettigheter som bør være driveren for valg av arbeidsgiver (det er heller ingen kontraktsfestet del av din compensation package...). Det er en fin bonus, men jeg vet om mange som benytter dem i svææært liten utstrekning - av egen erfaring vil jeg mene det enten er for svært korte reiser (intra-skandinavia) eller lange (intercont) hvor ID-billetter gir en besparelse å snakke om. Innen Europa vil du i stor grad få vel så billig billetter på det åpne markedet - ikke minst med fast plass - både hos tradisjonelle flag carriers as well as DY, FR med flere.

Novair
05-05-2011, 15:33
SAS på Facebook:

SAS Ground Services ved Stavanger Lufthavn Sola søker vikarer/ekstrahjelp til innsjekk. Arbeidet er skiftlagt.
Du som søker må ha:
-Fullført videregående skole
-Gode språkkunskaper i engelsk og norsk
-Utstrakt ønske om å yte service
-Gode evner til å samarbeide
-Vilje til å jobbe i et hektisk og spennende arbeidsmiljø
-Tilgang til bil
-Plettfri vandel

Søknad med CV sendes til vibeke.refsnes@sas.no innen mandag 18/5.

Sondbjo
14-03-2012, 10:17
Jeg gjenoppliver denne tråden litdt :) Nå har jeg blitt kalt inn til jobb-interjuv hos Academic Work på fredag som Chek in/gate agent :D Er det de som ansetter folk for Røros Flyservice?

The Ticketor
14-03-2012, 10:18
Det stemmer, Sondbjo.

catch
14-03-2012, 12:06
Det stemmer ikke fullstendig. Du må jobbe et viss antall timer - nærmere 500 for idet hele tatt bli vurdert av Røros Flyservice. Om du ønsker jobb i Røros etter de timene er fullført, Sondbjo, må du sende søknad direkte til Røros, for å så bli innkalt til intervju.

The Ticketor
14-03-2012, 13:57
Det er for så vidt korrekt. Først Academic, og så kan du søke til Røros/Aviator. I Røros går du vel noe opp i lønn og får mulighet til flere stillinger.

Sondbjo
14-03-2012, 14:19
Det er for så vidt korrekt. Først Academic, og så kan du søke til Røros/Aviator. I Røros går du vel noe opp i lønn og får mulighet til flere stillinger.

Hvet du hva lønna per time er? sån ca?

The Ticketor
14-03-2012, 14:27
Nei, men den er ikke fet. Det er generelt få fete lønninger på flyplass. Men ønsker du å få inn en fot i luftfarten, så er dette en god måte. Det er også ganske sannsynlig at du ikke får mer enn 80% stilling til å begynne med. Sånn var det i det minste for Academic Work når jeg jobbet i Røros.

Men alt dette får du svar på på intervjuet du skal på. Lykke til!

Sondbjo
14-03-2012, 14:51
Nei, men den er ikke fet. Det er generelt få fete lønninger på flyplass. Men ønsker du å få inn en fot i luftfarten, så er dette en god måte. Det er også ganske sannsynlig at du ikke får mer enn 80% stilling til å begynne med. Sånn var det i det minste for Academic Work når jeg jobbet i Røros.

Men alt dette får du svar på på intervjuet du skal på. Lykke til!

Blir det mer en 120 kr/T tror du? Det er vel det de fleste butikk jobber ligger på.

Ser det står i anonsen at det er chek in/gate agent de søker etter. Blir man ansatt som begge deler eller bare en av delene?

Theaviator
14-03-2012, 14:54
Se her SONDBJO...
Menzies Aviation søker Check-in/gate agenter for sommeren 2012!
Dersom det skulle være spørsmål vedrørende stillingen kan disse rettes til HR Consultant Mette Skattebo.
Søknad og CV sendes til osl.admin@menziesaviation.com med emne Check-in/gate agent". Søknadsfrist 18.mars 2012.

Annonsen ligger også ute på NAV om du vil lese mer.

LYKKE TIL

The Ticketor
14-03-2012, 15:01
Sondbjo, det blir bare innsjekk til å begynne med. Litt etterhvert kan du bli boardingassistent på gate, men å bli ansvarig for en gate (Gate Manager) blir du først etter eget kurs du må søke på. Ikke helt sikker på hvordan det funker med Academic Workansatte i forhold til det kurset.

Men søk også hos Menzies! På Røros vil du i begynnelsen utelukkende jobbe med DY (kanskje litt DX også), og det å sitte på insjekk på DY er ikke "ekte" innsjekk. DYs sterke side er at alt er strømlinjeformet og enkelt, og det gjelder også der. Selskapene Menzies handler har alle "ekte" sjekk-inn. På Røros får du sjekke inn "på ordentlig" om du får KLM/Air France-kompetanse, men det får du ikke med en gang.

JoeW
14-03-2012, 15:02
Sondbjo, det blir bare innsjekk til å begynne med. Litt etterhvert kan du bli boardingassistent på gate, men å bli ansvarig for en gate (Gate Manager) blir du først etter eget kurs du må søke på. Ikke helt sikker på hvordan det funker med Academic Workansatte i forhold til det kurset..
Jeg innbiller meg at kun normale ansatte i Røros Flyservice som vurderes til gate managers.

The Ticketor
14-03-2012, 15:09
Jeg innbiller meg at kun normale ansatte i Røros Flyservice som vurderes til gate managers.

Det tror jeg stemmer, men helt sikker er jeg ikke. Men det er definitivt ingen umulighet å gå fra Academic Work til Røros, det er vel den normale gangen, så ikke la det avskrekke deg.

Beste tips dersom du skal søke hos mine venner i Menzies også, som har mange artige selskaper dem handler, er at du sjekker nøye hva slags stillingsprosent det er snakk om. Dem har noen kreative prosenter dem opererer med. Det er vel en stor sannsynlighet at du får Altea-kurs i Menzies, og det er en fin ting å ha. Det er en stor Alteatrend i bransjen nå, mange som skal bytte til Altea eller som bruker det allerede. En del av Røros selskaper skal også over til Altea, men det ligger nok litt lenger inn i fremtiden.

Sondbjo
14-03-2012, 15:25
Det tror jeg stemmer, men helt sikker er jeg ikke. Men det er definitivt ingen umulighet å gå fra Academic Work til Røros, det er vel den normale gangen, så ikke la det avskrekke deg.

Beste tips dersom du skal søke hos mine venner i Menzies også, som har mange artige selskaper dem handler, er at du sjekker nøye hva slags stillingsprosent det er snakk om. Dem har noen kreative prosenter dem opererer med. Det er vel en stor sannsynlighet at du får Altea-kurs i Menzies, og det er en fin ting å ha. Det er en stor Alteatrend i bransjen nå, mange som skal bytte til Altea eller som bruker det allerede. En del av Røros selskaper skal også over til Altea, men det ligger nok litt lenger inn i fremtiden.

Jeg holdte på å trykke send på mailen min, da jeg oppdaget at man trengte erfaring fra luftfart for søke hos Menzies så lot jeg det være.... Man trenger ikke erfaring hos AW. Burde jeg søke selvom? Jeg er over gjenomsnitet reiselivs/luftfarts intresert.

learjet
14-03-2012, 15:27
Jeg holdte på å trykke send på mailen min, da jeg oppdaget at man trengte erfaring fra luftfart for søke hos Menzies så lot jeg det være.... Man trenger ikke erfaring hos AW. Burde jeg søke selvom? Jeg er over gjenomsnitet reiselivs/luftfarts intresert.

Bare søk!

Med interesse over gjennomsnittet så er du helt klar en aktuell kandidat.
(Har selv jobbet hos Menzies)

S

JoeW
14-03-2012, 15:28
Poenget er vel at erfaring alltid vil trekke opp -- men rent faktisk trengs ikke mange dagene opplæring for å være oppe å gå i jobben. Et annet mulig aber med Academic Work -- Proffice hadde vel i sin tid ikke betalt opplæring(kurs) (hvilket lovligheten av antagelig kan bestrides, men de kalte det vel "utdanning") -- betaler Academic Work under opplæring?

Theaviator
14-03-2012, 15:45
...åsså har du jo en flygal gjeng som oss her inne i ryggen... go for it, u can do it!!!!!!

Sondbjo
14-03-2012, 16:03
...åsså har du jo en flygal gjeng som oss her inne i ryggen... go for it, u can do it!!!!!!

Takk for støtten :) Da søker jeg likevell. Det værste som skjer er jo at jeg ikke for noe interjuv ;) Og om jeg for interjuv kan jeg jo smiske med BA silver card, siden Menzies er BA agent :D :P

Dreyer
14-03-2012, 16:12
Poenget er vel at erfaring alltid vil trekke opp -- men rent faktisk trengs ikke mange dagene opplæring for å være oppe å gå i jobben. Et annet mulig aber med Academic Work -- Proffice hadde vel i sin tid ikke betalt opplæring(kurs) (hvilket lovligheten av antagelig kan bestrides, men de kalte det vel "utdanning") -- betaler Academic Work under opplæring?

Angående check-in vet jeg ikke, men flere jeg jobber sammen med jobbet tidligere for AW/Røros fikk ikke betalt opplæring via AW for ramp handling hvertfall.
Men jobbet for Menzies før på ramp, og der fikk man betalt for opplæring, samme får man hos SAS hvor jeg er nå.

Sondbjo
14-03-2012, 16:25
Angående check-in vet jeg ikke, men flere jeg jobber sammen med jobbet tidligere for AW/Røros fikk ikke betalt opplæring via AW for ramp handling hvertfall.
Men jobbet for Menzies før på ramp, og der fikk man betalt for opplæring, samme får man hos SAS hvor jeg er nå.

Det sto: betalt to ukers utdaning full tid i 2 uker i ansonsen .

JoeW
14-03-2012, 17:22
Det sto: betalt to ukers utdaning full tid i 2 uker i ansonsen .
Da ville jeg ikke bekymret meg. Ihvertfall tidligere var det enklere å få høyere stillingsprosent i Røros enn det det var hos Menzies (og en del ex-Menzies-ansatte begynte hos Røros) -- det kan jo potensielt være en faktor å ta med seg.

catch
14-03-2012, 17:57

Det stemmer veldig godt. Det er kun faste ansatte i Rfly som idet hele tatt får søke om å bli Gate Manager. Om du isåfall blir det, blir det kommunisert ut om at det kjøres kurs. Da bes alle, uansett om du har vært ansatt lenge eller ikke, bedt om å sende en søknad hvor utvalgte ledere ser gjennomm søknaden og kaller inn til intervju om du blir vurdert. Jeg var heldig og få bli Gate Manager for en god stund tilbake, og husker prosessen var "tung", i tillegg til kursene, opplæringen, erfaringen ect. Men du bør søke uansett Sondbjo, har du en fot innenfor luftfarten, får du umiddelbart tilgang til en helt annen verden reisende ikke ser :-)

Sondbjo
16-03-2012, 14:02
Nå har jeg vært på interjuv på Gardermoen. :) Det gikk bra, og var igenting å grue seg til ;) De sa jeg fikk svar på mandag eller senest tirsdag, om jeg for jobben eller ikke så jeg venter i spenning.

Sondbjo
16-03-2012, 15:43
Nå har jeg vært på interjuv på Gardermoen. :) Det gikk bra, og var igenting å grue seg til ;) De sa jeg fikk svar på mandag eller senest tirsdag, om jeg for jobben eller ikke så jeg venter i spenning.

EDIT: Jeg fikk jobben :D

LN-MOW
16-03-2012, 15:52
Gratulerer! Ditt liv er herved ødelagt ... Hilsen en som aldri klarte å komme seg ut av bransjen til tross for flere forsøk ... :p

Martin
16-03-2012, 15:58
Beklager hvis jeg ikke er helt oppdatert her: var det Menzies eller Røros du fikk jobben hos?

Gratulerer uansett :)

Sondbjo
16-03-2012, 16:04
Beklager hvis jeg ikke er helt oppdatert her: var det Menzies eller Røros du fikk jobben hos?

Gratulerer uansett :)

Takk :) Det er hos Academic work aka: Røros Flyservice.

Oluf Air
16-03-2012, 16:46
Noen som har noen tips hvis jeg skal skaffe meg deltidsjobb / sommerjobb osv på BGO med noe flyrelatert?

The Ticketor
16-03-2012, 18:08
Gratulerer Sondbjo!

Snart får du flyplassbasiller i blodet du også, og da er det kjørt! ;-)

Sondbjo
16-03-2012, 18:22
Noen som har noen tips hvis jeg skal skaffe meg deltidsjobb / sommerjobb osv på BGO med noe flyrelatert?

Bare søk på finn.no, men er du under 18 så er det nok vanskelig... Sommerjobbene begynner å komme nå :)

LN-CMN
16-03-2012, 18:39
Jeg ønsker veldig gjerne å søke på de nevnte stillingene her, men jeg besitter ikke egen bil, men vet at det er mange som jobber som dette uten å besitte bil, hvor stor er sjangsene for å bli vurdert likevel? (Jeg bor 1min unna flybussen som starter klokken 4 om morningen)

LN-MOW
16-03-2012, 19:14
Det er vel ikke noen som krever at du har bil, men du må ha sertifikat og du må kunne være på plass når skiftet ditt begynner .. om du bruker bil, båt eller trehjulssylkkel er opp til deg.

The Ticketor
16-03-2012, 20:47
Jo, det er krav for å jobb i Rfly siden vaktene kan starte før første flybuss kommer. Men det er ikke nødvendigvis et absolutt krav, det er folk som har fått jobb uten. Men om du får jobb, og ikke har bil, så må du forberede deg på å dra opp med siste flybuss/tog før vakten din starter og sitte på OSL og ugle et par timer.

JoeW
16-03-2012, 21:07
Tidligste vaktene hos Roeros begynner 0330 om sommeren, og 0415 og 0430 er det normale for check-in....foer forste buss kommer. Hva soeren er det vi har holder paa med?

The Ticketor
16-03-2012, 21:24
Min første vakt begynner 0800 nå. Ahh, it's the good life for me! ;-)

LN-CMN
18-03-2012, 23:59
Nå har jeg søkt hos både Menzies og hos Academic Work, så er bare å vente og se :)

-Daniel92
20-03-2012, 22:11
Takk :) Det er hos Academic work aka: Røros Flyservice.

Skal du på kurset som starter 16 april?

LN-CMN
20-03-2012, 22:28
Så skal man på intervju hos Menzies, så er bare å krysse fingrene :)

-Daniel92
20-03-2012, 22:43
Så skal man på intervju hos Menzies, så er bare å krysse fingrene :)

Det går nok fint :D.
Jeg søkte jobb hos Aca W på tirsdag for to uker siden, ble innkalt på jobbintervju to dager senere og fikk jobben dagen etter :) kurs starter 16 april og varer i to uker..

Sondbjo
20-03-2012, 23:19
Nå har jeg søkt hos både Menzies og hos Academic Work, så er bare å vente og se :)

Da er det bare å krysse fingrene :) Jeg søkte på menzies jeg også men, fikk ikke noen svar fra de... Det virker som de er uter noen som har jobbet på flyplass eller innen luffart tidligere.

LN-CMN
21-03-2012, 13:11
Da er det bare å krysse fingrene :) Jeg søkte på menzies jeg også men, fikk ikke noen svar fra de... Det virker som de er uter noen som har jobbet på flyplass eller innen luffart tidligere.

Jeg har ingen luftfartserfaring - Men jeg studerer Reiselivsledelse ved Handelshøyskolen BI i tillegg til at jeg er ansatt hos HSMAI som er norges største interesseorganisasjon for reiseliv, så regner med at det kanskje har gjort utslaget, intervju i morgen - håper på det beste :)