PDA

View Full Version : F-Lying Blue offers - om (dårlige) bonusporgrammer


jefi99
30-04-2011, 12:06
AFKL F-Lying Blue har tilbud i maj/juni på OSL-CDG, GOT-AMS og AAL-AMS samt en række andre ruter. Hvis man har miles til overs, kunne det måske friste? Vær forberedt på at betale en formue i skatter...:

http://www.flyingbluenews.com/promotions/spendingmiles/promoawards.html

dc-8-63
30-04-2011, 12:46
...akkurat det med skatter er et interessant paradoks, som en som pendler mellom Seattle og Oslo har jeg spart over USD 1900 i skatter og avgifter ved å bruke Air France vs Lufthansa.....så på den kontoen kan jo jeg tåle noen skatter avgifter....når det er sagt er Flying Blue "just another useless Mileage Program" på linje med Smiles & More....har passert grensen til Silver på Flying Blue de siste 6 månedene, men FB bruker tydligvis Kalender år.....etter 6 turer med LH på LH metall fra Vestkysten i USA til Oslo hadde jeg vel totalt 20 Status poeng...jippi....

jefi99
30-04-2011, 14:43
...akkurat det med skatter er et interessant paradoks, som en som pendler mellom Seattle og Oslo har jeg spart over USD 1900 i skatter og avgifter ved å bruke Air France vs Lufthansa.....så på den kontoen kan jo jeg tåle noen skatter avgifter....når det er sagt er Flying Blue "just another useless Mileage Program" på linje med Smiles & More....har passert grensen til Silver på Flying Blue de siste 6 månedene, men FB bruker tydligvis Kalender år.....etter 6 turer med LH på LH metall fra Vestkysten i USA til Oslo hadde jeg vel totalt 20 Status poeng...jippi....

Det lyder interessant - men næppe sandt!

dc-8-63
30-04-2011, 16:54
Hva er du i tvil om - Forskjellen mellom Air France og Lufthansa er USD 320.00 mindre i Taxes når reisen starter i Seattle (320 x 6 = 1920.00 USD). På mitt Smiles & More kort fikk jeg omtrent aldri status miles - for ordens skyld det var et Swiss program som konvertert av LX/LH - jeg reiste 3x fra PDX til OSL - fikk miles men ingen status poeng, 2 x fra YVR til OSL også LH metall zilch status poeng - 1x SEA - OSL men noen få status poeng - totalt 35.000 miles null status i løpet av 12 måneder - fremdeles blått kort

jefi99
30-04-2011, 19:33
Du nævte ikke noget om at de $1900 er baseret på seks ture. Det er $32.000 på 100 ture... Totalt irrelevant for bonusrejser. Lying Blue kræver absurd høje skatter ved bonusrejser. Jeg forærede nogle FB-point til en bekendt, der ville til MRS (CPH-CDG-MRS). Pointene jeg forærede ham var alligevel ved at udløbe. Prisen på en regulær billet var DKK2200. Han måtte af med DKK1200 i skatter.
Lying Blue er et ringe program, når det kommer til optjening i lave bookingklasser (ligesom Eurobonus). Men overall vil jeg nu hævde at EB er markant bedre.
Jeg fik statusmatch fra FB i sidste måned, og fløj GIG-CDG-CPH for et par dage siden. For den tur fik jeg mindre end 2000 point ialt... Loungeadgang, biz class check-in, sæde ved emergency exit, champagne (men ikke kold) - altsammen fint, men kun champagnen får jeg ikke med et guldkort hos Star Alliance. Til gengæld var maden katastrofalt ringe, og det samme var udbuddet af film ombord. Sædet forårsagede også, at jeg muligvis skal en tur til kiropraktor på mandag...

Du får statuspoint på alle LX og LH fly med Miles&More. Det lyder som om at det måske er 6-8 år siden, du har fløjet med LH.

dc-8-63
30-04-2011, 20:26
Du nævte ikke noget om at de $1900 er baseret på seks ture. Det er $32.000 på 100 ture... Totalt irrelevant for bonusrejser. Lying Blue kræver absurd høje skatter ved bonusrejser. Jeg forærede nogle FB-point til en bekendt, der ville til MRS (CPH-CDG-MRS). Pointene jeg forærede ham var alligevel ved at udløbe. Prisen på en regulær billet var DKK2200. Han måtte af med DKK1200 i skatter.
Lying Blue er et ringe program, når det kommer til optjening i lave bookingklasser (ligesom Eurobonus). Men overall vil jeg nu hævde at EB er markant bedre.
Jeg fik statusmatch fra FB i sidste måned, og fløj GIG-CDG-CPH for et par dage siden. For den tur fik jeg mindre end 2000 point ialt... Loungeadgang, biz class check-in, sæde ved emergency exit, champagne (men ikke kold) - altsammen fint, men kun champagnen får jeg ikke med et guldkort hos Star Alliance. Til gengæld var maden katastrofalt ringe, og det samme var udbuddet af film ombord. Sædet forårsagede også, at jeg muligvis skal en tur til kiropraktor på mandag...

Du får statuspoint på alle LX og LH fly med Miles&More. Det lyder som om at det måske er 6-8 år siden, du har fløjet med LH.

Jeg skrev at jeg pendler mellom Seattle og Oslo, det innebærer jo at det er noe mere enn en reise....og nei det er ikke lenge siden sist jeg fløy LH - det er en stund siden jeg fløy LX, men som bosatt i USA (US Addresse på LX Miles & More Kortet) har ihvertfall ikke jeg fått status miles. Jeg er enig at Flying Blue ikke noe bedre....men AF gir meg USD 320 rett i lommen for hver eneste tur sammenlignet med LH....og det har så langt blitt USD 1920.00 og det er skikkelig bonus program det !!!
Ut av Seattle flyr både LH og AF A330 - for meg er det ingen forskjell på setekomforten hos dem...maskinene er svært like...begge har nøyaktig samme Catering selskap....på turist skal en lete med lupe for å finne noen forskjell...for mitt behov er Inflight Entermaintment helt OK hos begge....ser ingen grunn til å betale USD 320.00 ekstra for Star.

jefi99
01-05-2011, 00:04
Jeg er overrasket over, at du vælger flyselskab ud fra hvem der har de laveste skatter, og ikke den laveste totalpris...

Generelt er miles på min konto inden for max. en uge. Uanset program. Hvis jeg ikke har modtaget den inden for en måned, så sender jeg boardingkort ind. Hvis du ikke har gjort det, så er det nok din egen skyld. Men det tyder lidt på, at du har en forudindtaget holdning til M&M.

LN-MOW
01-05-2011, 02:22
Finn Erik ... Du skulle brukt Skymiles ... 100% opptjening stort sett uansett bookingklasse (ogsaa paa KL/AF) ... og dermed kjappere status .. og bonusinntjening .. og mer gratis bagasje ... oppgradering innenriks - som kan vaere behagelig ved flybytte paa oestkysten.

dc-8-63
01-05-2011, 10:45
Jeg er overrasket over, at du vælger flyselskab ud fra hvem der har de laveste skatter, og ikke den laveste totalpris...

Generelt er miles på min konto inden for max. en uge. Uanset program. Hvis jeg ikke har modtaget den inden for en måned, så sender jeg boardingkort ind. Hvis du ikke har gjort det, så er det nok din egen skyld. Men det tyder lidt på, at du har en forudindtaget holdning til M&M.

Nå er jeg riktignok en enkel IT-nerd men jeg kan da regne litt - og siden jeg betaler denne pendlingen ut av egen lomme er jeg litt mere forsiktig enn du tilevner meg. Basisprisene ut av Seattle skiller det kun noen få $ så forskjellen ligger avgiftene og dermed er totalprisen det som teller, på samme måte som med en haug miles + høye avgifter til FB så kunne en allikevel få en gunstig C-Klasse til Chicago sammenlignet med man eller må ut med....

Jeg har vel ikke noe sted antydet at jeg noen som helst problemer med å få mine miles inn på Smiles & More Kontoen, det har ikke vært noe problem, det jeg har opplevd er at jeg ikke har fått i nærheten av det jeg hadde forventet av Status Miles - 6 reiser Seattle - Europa innen 12 måneder burde ha gitt sølvnivå, det gjorde det ikke....kortet som jeg fremdeles bruker er ennå blått som den dagen de ble utstedt av Swiss.

Med Gull Status har du klart en annen opplevelse av MM enn det vi menige med Blå kort gjør, MEN det betyr ikke at vi er forutinntatt, kun at vi små blå ikke er i nærheten av de fordelene du har oppnådd (sikkert velfortjent).

Mere om prisene fra Seattle i denne Tråden http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=77322

dc-8-63
01-05-2011, 10:54
Finn Erik ... Du skulle brukt Skymiles ... 100% opptjening stort sett uansett bookingklasse (ogsaa paa KL/AF) ... og dermed kjappere status .. og bonusinntjening .. og mer gratis bagasje ... oppgradering innenriks - som kan vaere behagelig ved flybytte paa oestkysten.

Nei jeg er medlem av det beste Programmet: FFF - FinnErik Frequent Flyer, hvor jeg setter inn det jeg sparer i forhold til neste prisnivå på en sparekonto, og etter 6 måneder står det nå USD 1920.00 - nok til 2x F PDX - OGG for den lille Italienerinnen og meg.....har Lounge program i Paris: Lunch i Latiner Kvartalet med en god vin og noen spennende oster - perfekt.

Flybytte på Østkysten er forbudt i mitt program, slik strafferunder slipper en i FFF - jeg er en enkel sjel som trives godt i de fleste flyseter, stilleste passasjer på rad 23 ved vinduet i den lille kabinen, får jeg litt å spise på, litt å drikke er jeg en fornøyd sjel......etter 108 flyselskaper i løpet av snart 50 år (startet med FOF til Bergen i 1961) er det bare en gang jeg har blitt skikkelig skuffet og det var LN-RRG til CPH.........

Discus
01-05-2011, 11:03
Jeg er overrasket over, at du vælger flyselskab ud fra hvem der har de laveste skatter, og ikke den laveste totalpris...


Jeg tror det han forsøker å si er at billettprisen er den samme, men avgiftene er vesentlig høyere hos LH m.fl. (dvs. totalprisen blir høyere hos de andre). Differansen i totalprisen skyldes dermed at LH ønsker å ta ut en vesentlig høyere fuelsurcharge enn AF, som som kommer den reisende tilgode.

(Formuleringen dc-8ern kommer med er nok preget av at man i USA opererer med billettpriser ex. taxes)

jefi99
01-05-2011, 17:02
Jeg har vel ikke noe sted antydet at jeg noen som helst problemer med å få mine miles inn på Smiles & More Kontoen



På mitt Smiles & More kort fikk jeg omtrent aldri status miles - for ordens skyld det var et Swiss program som konvertert av LX/LH - jeg reiste 3x fra PDX til OSL - fikk miles men ingen status poeng, 2 x fra YVR til OSL også LH metall zilch status poeng - 1x SEA - OSL men noen få status poeng - totalt 35.000 miles null status i løpet av 12 måneder - fremdeles blått kort

Jeg er klar over forskellen på bonus miles og status miles. Men et eller andet må være galt. Alle star alliance flyvninger giver status miles hos M&M, uanset om det er et LX M&M.

dc-8-63
01-05-2011, 17:56
Jeg er klar over forskellen på bonus miles og status miles. Men et eller andet må være galt. Alle star alliance flyvninger giver status miles hos M&M, uanset om det er et LX M&M.

Det kan jeg underskrive på at det ikke gjør.....om det er galt skal jeg ikke ha noen mening om...men henvendelser til Smiles & More i USA førte ikke til noe som helst og kortet er like blått som himmelen over Maui....(hvor jeg skal nyte mine FFF opptjente $$$ - FFF aksepteres hos Longhies, Mamas Fish House - ;);)

jefi99
01-05-2011, 18:33
Det kan jeg underskrive på at det ikke gjør.....om det er galt skal jeg ikke ha noen mening om...men henvendelser til Smiles & More i USA førte ikke til noe som helst og kortet er like blått som himmelen over Maui....(hvor jeg skal nyte mine FFF opptjente $$$ - FFF aksepteres hos Longhies, Mamas Fish House - ;);)

The miles you earn on any eligible Star Alliance flight count towards status in your selected frequent flyer programme.

http://www.miles-and-more.com/online/portal/mam/de/program/information?nodeid=2995259&l=en&cid=18002

http://www.miles-and-more.com/online/portal/mam/de/program/information?nodeid=2547702&l=en&cid=18002

jb1
01-05-2011, 23:38
The miles you earn on any eligible Star Alliance flight count towards status in your selected frequent flyer programme.

http://www.miles-and-more.com/online/portal/mam/de/program/information?nodeid=2995259&l=en&cid=18002

http://www.miles-and-more.com/online/portal/mam/de/program/information?nodeid=2547702&l=en&cid=18002

Glem medlemsservice hos M&M. Arrogant som få.

jefi99
02-05-2011, 00:04
Glem medlemsservice hos M&M. Arrogant som få.

Jeg har skippet M&M for nogle år siden, efter 5 år som SEN/FTL. Men jeg har altid fundet deres kundeservice enestående.
Nu er OZ Asiana Club mit foretrukne Star Alliance program.