PDA

View Full Version : Malta

Someone
26-04-2011, 12:53
Noen her som har noen erfaringer fra Malta og er det et egnet sted å tilbringe 4-7 dager i oktober?

ex_trd
26-04-2011, 13:40
Tror nok det er flott med en tur dit i oktober selv om det statistisk sett regner en del på den årstiden.

Mchansern
26-04-2011, 20:22
Yupp, var der midt på sommeren for to år siden, fløy Air Malta. Det var morsomt det, en relativt gammel A321 tror jeg det var.

Ellers har øyen mye å by på historisk, og det er en svært hyggelig øy. Ta en dagstur opp til Gozo, eller Mdina. Går hop on/hop off busser rundt hele øyen omtrent. Dårlig med strender, men finnes et par. Er mest klipper.

Maten er middelhavspreget, men jeg må si at andre middelhavsland scorer høyere på mat-tabellen.

Spør om du vil vite mer.

OEH
27-04-2011, 00:54
Mye folk, tror det er et av verdens tettest befolkede områder. Mye ungdommer på språk/fyllereise. Godt klima. endel severdigheter, bl.a noen av verdens eldste templer, eldre enn pyramidene i Egypt.
Maten godt under middels. Kaninkjøtt i brun saus og poteter er nasjonalretten. Ikke av det beste jeg har smakt akkurat, men noen gode fiskerestauranter finnes samt at det forefinnes endel brukbare lokale viner.
Ellers er det lett og billig å komme seg rundt på øya med buss.
Vi bodde i Sliema, som er øyas største by. Da vi var der, i begynnelsen av september i fjor var det plagsomt varmt og ingen vind. Sikkert bedre i oktober.
Alt i alt et ok sted, men det frister igrunnen ikke å reise tilbake.
På plussiden var lokalbefolkiningen hyggelige og jeg registerte ikke tigging eller innpåslitne selgere. Dessuten var det usedvanlig rent og pent overalt. Ingen søppel i gater og på fortauer. Fyrverkeri er definitivt noe de er glade i. Hver kveld var det spektakulære og høylytte oppskytninger. Jeg vil absolutt ikke karakterisere Sliema som et stille sted. Bråkete er vel en mer passende beskrivelse.

Someone
27-04-2011, 10:10
Poenget er vel først og fremst å slappe av og gjøre noen forskjellige aktiviteter. Hvis det blir å dra, så vil det bli kombinert med først 3 dager i Roma, slik at man får spist godt der ;)

jcnorway
27-04-2011, 10:50
Har tenkt meg til Malta i midten av juni, så tips tas i mot med takk her også. Har ikke bestemt 100% hvor man skal bo foreløpig.

kimpe
29-04-2011, 13:12
Heisann!

Har selv kontor på Malta, så er der en del i løpet av året. Reisen nedover går vanligigvis via Munchen, Frankfurt eller London. Men finnes en direkterute med SAS fra Stockholm på som kan brukes. Norwegian har også direkte fra oslo i perioder, men denne funker ikke for dere med connections fra andre byer.

Når det gjelder bosteder på malta kan følgende anbefales: Hilton St.Julians, Radisson Blu St.Julians og Le Meridien St.Julians. Dette er alle 5-stjerners hoteller,men prisnivået er veldig lavt på disse i forhold til andre hoteller, og du får garantert tak i rom til under €100 pr natt om du sjekker litt rundt. (Betaler selv fast €70 på Le Meridien..)

Maten er faktisk veldig god om du leter litt rundt, og jeg kan anbefale Zest i St.Julians som en veldig god og eksklusiv fusion-restaurant. Blue Elephant på Hilton er også verdt et besøk, men er noe dyr..

Ikke mange strender nei, men finn deg en liten brygge og hopp i vannet. Er kjempegode tempraturer i vannet helt frem til November, så god svømmetur! :)

Mchansern
29-04-2011, 13:55
Heisann!
Når det gjelder bosteder på malta kan følgende anbefales: Hilton St.Julians, Radisson Blu St.Julians og Le Meridien St.Julians. Dette er alle 5-stjerners hoteller,men prisnivået er veldig lavt på disse i forhold til andre hoteller, og du får garantert tak i rom til under €100 pr natt om du sjekker litt rundt. (Betaler selv fast €70 på Le Meridien..)

Maten er faktisk veldig god om du leter litt rundt, og jeg kan anbefale Zest i St.Julians som en veldig god og eksklusiv fusion-restaurant. Blue Elephant på Hilton er også verdt et besøk, men er noe dyr..

Ikke mange strender nei, men finn deg en liten brygge og hopp i vannet. Er kjempegode tempraturer i vannet helt frem til November, så god svømmetur! :)

Bodde selv på 5* midt i sommersesongen for under tusenlappen/natten så må jo være mulig å finne noe billigere i okt.

Artig at du nevner Zest og Blue Elephant, spiste på begge. Det er mine beste matopplevelser på Malta, selv om ingen av de var av Maltesisk/middelhavs-mat :) Book bord på Zest, ofte fullt, same goes for Blue Elephant.

Blackhawk
29-04-2011, 14:06
Malta er en liten perle, og desverre oversett av alt for mange.
Har mange gode minner derfra, skal poste noen bilder fra
80- og 90-tallet - med disse herlige gamle (grønne) bussene osv.

Mchansern
29-04-2011, 14:19
med disse herlige gamle (grønne) bussene osv.

Gule vel?

fyllepåmedtekstja.

Blackhawk
29-04-2011, 20:26
Neeeei, mener å huske ganske godt - at det var plenty
med lysegrønne busser; av ulike merker (men mye Leyland
tror jeg) osv.

Mchansern
29-04-2011, 22:04
Ah, ser nå på google bilder at det fantes grønne også. Jeg så kun gule når jeg var der. Kanskje de grønne er blitt for gamle og blitt til spiker?

Blackhawk
30-04-2011, 00:51
He he, ja altså de grønne jeg husker - det var fra 80-tallet ja.
Men det var den perioden jeg var mest der, husker jeg ble utrolig
fascinert over hvor utrolig bra disse gamle bussene gikk - må se
og få scannet inn noe av dette snart ja. Herlige minner.. ^_^

LN-KEH
07-05-2011, 15:45
Hei,

Var på Malta i januar, var rundt 15C og litt regn innimellom.
Oktober har nok bedre muligheter for gode norske sommertemperaturer.

Er gode handlemuligheter i selve Malta by og det er mye historie å få med seg.
Ville nok likevel heller tatt flere dager i Roma og ikke så mange på Malta.

Anbefaler en tur til Mdina, ikke så langt unna ligger det lokale flymuseet litt gjemt bak en brukskunstlandsby.
Flymuseet har fått et nytt stort utstillingslokale som de drev og flyttet inn i tidligere i år.
http://www.maltaviationmuseum.com/

Sliema er det stedet med flest hoteller og en kort buss eller båt tur fra det meste annet.
De gamle bussene er billige å reise med, men skranglete og skal byttes ut med nye, helt like kinesiske busser innen kort tid.

Eders
Knut Erik

Someone
17-01-2014, 10:00
Hvordan er været på Malta i siste halvdel av April? Sjøen er kanskje kald, men er det varmt nok til å nyte en bok i en solseng på den tiden?

Rosen
17-01-2014, 12:49
50/50 om det er fuld sommer eller konstant regn

TriStar
17-01-2014, 16:03
Hvordan er været på Malta i siste halvdel av April? Sjøen er kanskje kald, men er det varmt nok til å nyte en bok i en solseng på den tiden?

Var der i påsken 2012, det var den første uken i april. Vi hadde sol alle 5 dagene, temperaturen ofte oppe på 20-tallet midt på dagen. Men en del vind og litt kjøligere på kvelden selvfølgelig. Alt for kaldt til å bade, men solseng, bok, GT & kortbukse funket fint. Ble positivt overrasket over Malta, anbefaler også en dagstur til Gozo.