PDA

View Full Version : Low cost marathon


Oluf Air
26-04-2011, 12:38
Jeg og noen kompiser planlegger en fotball tur til England i høst, vi er en gjeng fotball fans som elsker Engelsk fotball og favoritt laget til de fleste av oss er Arsenal. I høst var vi på Emirates og så Arsenal - Birmingham.

En ting er sikkert og det er at vi skal se Arsenal en søndag og ta direkte fly fra London Gatwick LGW med sas / norwegian hjem. Routingen bort vil vi prøve noe nytt og jeg har sett på flere artige alternativer... Vi planlegger nå og se en kamp før Arsenal altså på lørdagen...

Har sett på ett veldig artig alternativ med Wizzair og Ryanair! Wizzair fra BGO til GDN lander GDN 10.15. Og Ryanair fra GDN til BRS 11.05 ( HAR JEG TID, har lest mye rart om Ryanair?) Dette er ett eksempel torsdag 13.10. Vi reiser til uten bagasje så slipper mye utgifter der. Dette koster rundt 600-700 kr? Har visa electron så slipper noen utgifter eller? Er under 18 så, vet ikke? Håpløse avgifter de har? Det er ikke langt fra Bristol til London med tog så ja.

Flydde selv ruten BGO - GDN i februar på klassetur og var fornøyd med Wizzair. Jeg som hadde ordnet flybilettene og funnet Wizzair så var litt nervøs før vi skulle reise ! Men alt var bra, flyene var i rute osv. Det eneste minuset var at vi kom igjennom sikkerthetskontrollen med en i klassen som hadde med seg gitar på BGO, I GDN måtte han som hadde gitaren med seg betale 400 kr i gebyrer for 2 bagasje etter mye styr med de polske folkene på GDN! Forøvrig liten flyplass på GDN hehe, artig å mellomlande der?

I Bristol kan vi se enten Bristol Rovers eller Bristol city og vi er egentlig gira på dette! Er 1,85 cm høy, men liker forsatt low cost selskaper! Dårlig beinplass men...


Har selfølgelig tenkt å skrive trip report hvis jeg går for dette alternatativet :D

Boeing_fan
26-04-2011, 12:55
Høres artig ut, jeg synes dere skal gå for dette alternativet. Gleder meg til TripReport ;)

Someone
26-04-2011, 13:11
Har sett på ett veldig artig alternativ med Wizzair og Ryanair! Wizzair fra BGO til GDN lander GDN 10.15. Og Ryanair fra GDN til BRS 11.05 ( HAR JEG TID, har lest mye rart om Ryanair?)

50 minutters transfer på separate billetter er nok en særdeles dårlig ide.....ikke noe galt med Gdansk, men sjansen er like stor for at du da vil tilbringe kvelden der enn i Bristol

Oluf Air
26-04-2011, 14:48
50 minutters transfer på separate billetter er nok en særdeles dårlig ide.....ikke noe galt med Gdansk, men sjansen er like stor for at du da vil tilbringe kvelden der enn i Bristol


Tar det så lang tid da? Har ikke bagasje eller noe. Bare å ta innsjekk og løpe opp til flyet?

Morten
26-04-2011, 15:04
Om alt går etter planen, ja :-)

....(så har du alltid) MEN, om Wizzair skulle være sent ute fra BGO, og du ikke rekker FR til BRS, så blir du ståendes der uten noen form for hjelp. Det er jo ingen krise, så lenge du har ferie og fri (og penger), men som sagt, er det en viktig kamp som venter, så kan dette bli en krisesituasjon ;-)

robertaas
26-04-2011, 15:50
Wizzair har dårlig plass.
http://www.aftenposten.no/reise/article3272329.ece

Og husk at 10:15 er tiden da flyet skal lande etter skjema. Selv uten forsinkelse må du legge til tiden det tar å takse til terminalen og gå ut av flyet. Best case er du kanskje ute av flyet 10:25. Og ifølge Ryanair må du senest være på gaten 30 minutter før avgang eller 10:35. Dette er absolutt liten tid og helt uten sikkerhetsmargin.

Rekker dere det ikke blir det plutselig veldig dyrt.

Boeing_fan
26-04-2011, 16:03
Wizzair har dårlig plass.
http://www.aftenposten.no/reise/article3272329.ece

Rekker dere det ikke blir det plutselig veldig dyrt.

Det behøver nødvendigvis ikke bli veldig dyrt.

robertaas
26-04-2011, 17:19
Det behøver nødvendigvis ikke bli veldig dyrt.Kan du fortelle hvordan de på sparket billig kan reise videre samme dag?

T.A.K
26-04-2011, 17:43
Artig rute det der. Spenstig valg. Men du må virkelig være glad i å ta sjanser om du gjør det her. GDN er så liten som en flyplass kan bli og "transfer" går sikkert fort om alt går rett for seg på tid etc. Men Jeg hadde selv ikke hatt baller til dette her. Hadde du hatt en time ekstra derimot kunne jeg nok og tatt sjansen. Lykke til

Discus
26-04-2011, 20:50
Har sett på ett veldig artig alternativ med Wizzair og Ryanair! Wizzair fra BGO til GDN lander GDN 10.15. Og Ryanair fra GDN til BRS 11.05 ( HAR JEG TID, har lest mye rart om Ryanair?)

Er målet å se fotball så bør du definitivt ikke gå for dette alternativet. Er målet å se om det er mulig, eller hvordan GDN er så kjør på. Husk at du mister billettene med FR hvis du mister flyet. Og har du tenkt deg hjem en annen vei så må du jo ut med penger til ny billett hjem også.


Det behøver nødvendigvis ikke bli veldig dyrt.

Kan du begrunne det annet enn med at dersom de rekker flyet så koster det ikke noe ekstra? I mine øyne som satser man her på overnatting i GDN eller nye billetter en eller annen plass.

DHC8-103
26-04-2011, 23:02
Wizzair har dårlig plass.
http://www.aftenposten.no/reise/article3272329.ece

Og husk at 10:15 er tiden da flyet skal lande etter skjema. Selv uten forsinkelse må du legge til tiden det tar å takse til terminalen og gå ut av flyet. Best case er du kanskje ute av flyet 10:25. Og ifølge Ryanair må du senest være på gaten 30 minutter før avgang eller 10:35. Dette er absolutt liten tid og helt uten sikkerhetsmargin.

Rekker dere det ikke blir det plutselig veldig dyrt.

Tidene som er oppgitt fra flyselskapene er ON og OFF "BLOCK" tider (når flyet begynner/slutter å bevege seg) og inkluderer derfor all forventet taxe tid.
Er fortsatt helt enig i at man bør regne 5-10 min for å komme seg ut av flymaskina, men ville bare pirke litt på formuleringen :-D

A346
26-04-2011, 23:35
Min erfaring med FR er at de ofte pusher før tiden dersom flyet kommer inn tidlig. Det er definitivt et sjansespill, men kanskje dere finner en fotballpub i Gdansk som viser kampen?

Oluf Air
27-04-2011, 00:09
Har flydd BGO - GDN med wizzair før!

Virker som jeg heller burde prøve den nye London ruten med BMI til Heathrow istedenfor også kjøre tog eller noe. Søndags flightene fra LGW til BGO med DY eller SK passer sikkert bra hjem igjen, men har lyst å teste FR en gang og kom over dette.

Kanskje reise til HAU og fly til London med FR!

Mjolnir
27-04-2011, 20:32
For deg og reisekompisene dine og lommebøkene deres sin del ville jeg gått for BMI eller noe annet sikkert. For oss som spiser Trip Reports til lunsj ville jeg gått for LCCene ;) Leser også gjerne TR om du går for alternativet via HAU.

Bør nevnes at det er slutt på gebyrfriheten for Visa Electron. Man må dessuten ha kortnummer for å betale på nett, noe de færreste norske banker har på ungdomskortene sine.

Skal du betale gebyrfritt hos FR nå om dagen trenger du et prepaid MasterCard. Disse koster 50 kr i tillegg til beløpet du setter inn hos f.eks. DnB, men blir jo fort billigere enn FRs 50 kr per person per strekning.

PhilipNH
27-04-2011, 20:59
Dersom dere flyr med FR, er det en hel del utgifter dere må passe dere for. Dersom dere ikke allerede vet det, må dere for eksempel printe ut boardingkort selv hjemme, for å unngå enda et gebyr. Ellers høres det ut som en ganske spennende tur, kanskje utenom den korte transfertiden.

Vi gleder oss til TripReports! ;)