Log in

View Full Version : Hvor kan jeg rette krav ?

daghoi
20-04-2011, 10:26
Hei !

Tidligere i vinter fløy jeg Oslo-Frankfurt-Doha-Siagon. (SAS/Lufthansa (codeshare) Oslo -Frankfurt. Frankfurt-Doha-Saigon, Qatar Airways).

Pga dårlig vært var vi forsinket (drøye 2 timer) til Frankfurt og mistet forbindelsen fra Frankfurt. Lufthansa var effektive og fikset overnatting og booket oss om til Vietnam Airlines som var første mulighet videre, neste morgen. Ved hjemreise viste det seg at Lufthansa hadde litt for effektive. Når vi sjekket inn for hjemreise fant ikke Qatar Airways retur biletten vår. Lang historie kort, når det var ca 30 minutter til avgang hadde vi ordnet dette selv. (Fikk forøvrig utrolig lite/dårlig hjelp av Qatar Airways sine folk i Saigon).

Siden insjekk var stengt ville de ikke sjekk oss inn og hjelpe oss til flyet. Så vi endte opp med et døgn til i Saigon. Ønsker å få refundert utfgitene vi hadde.

Jeg har hatt lange mail utvekslinger med Qatar Airways, Doha om dette. De avviser blankt kravet uten å gå i diskusjon.

Noen formening til hvor jeg kan henvende meg for å få refundert. SAS/Lufthansa eller forsikringsselskapet ? Innspill på hvordan jeg best "vinkler" kravet ?

Eller vil flyselskapene påberope seg at jeg skulle ha sjekket bilettene 48 timer før avreise ? :)

Beklager litt lang post.

Someone
20-04-2011, 10:34
Hadde gått på forsikringselskapet først. De er ofte enklere å ha med å gjøre enn flyselskapene og godtar de kravene blir det deres jobb å krangle med flyselskapene, mens du sitter fornøyd igjen med pengene dine. Skulle de si nei, så ville jeg gått til flyselskapet, i første omgang LH (hvis jeg tolker det du skriver riktig) da det ser ut til at det er de som har gjort en feil her

FlyHi
20-04-2011, 10:52
Enig i at det letteste nok er at gå til forsikringsselskabet.

Du kan også henvende dig til det sted du har købt billetterne. Man kan argumentere for at de ikke har leveret den vare du har købt og så må de tage den videre med Qatar.

Desværre har jeg set en del eksempler på lignende mangel på service og efterfølgende ignorering af henvendelser hos Qatar. Noget lettere når man flyver med EU-selskaber, hvor man rent faktisk har klageinstanser at gå til. Når det gælder selskaber baseret udenfor EU kan man let ende op med problemer, hvis flyselskabet ikke er samarbejdsvillige.

daghoi
20-04-2011, 11:15
Hei !

Takk for svar, fortsetter med å prøve meg på forsikringsselskapet :)

Heldigvis er det ikke snakk om store beløp. Kom unna med hotell, mat, drosje og telefon under 1000,- lappen for oss begge. Kjenner imidlertid sterk frustrasjon og irritasjon over ansvarsfraskrivelse og dårlig kundebehandling. Får ta det som erfaring og velge anderledes ved neste korsvei.

Har en bekjent i et etablert reisebyrå som tilbød seg å ordne flybiletter, men jeg fant disse ganske mye rimeligere på nett. Han advarte da mot at jeg ikke ville få hjelp hvis det ble problemer. Han fikk rett og lo godt på min bekostning når jeg fortalte om problemene :)

LN-MOW
20-04-2011, 12:36
Har en bekjent i et etablert reisebyrå som tilbød seg å ordne flybiletter, men jeg fant disse ganske mye rimeligere på nett. Han advarte da mot at jeg ikke ville få hjelp hvis det ble problemer. Han fikk rett og lo godt på min bekostning når jeg fortalte om problemene :)

Naa leser jeg ditt foerste innlegg som at alt er paa en gjennomgaaende billett. Hvis ikke vil jeg si at LH gikk 'above and beond' hvis de booket deg om. Og din bekjente burde vite at med gjennomgaaende billett skal man faa hjelp uansett pris ..