PDA

View Full Version : Hva bygges på gardermoen om dagen?

flapjack
22-10-2005, 14:58
Var på OSL og så det reises et stort byggverk nordvest på flyplassen! Hva er dette og hvor står det?? Ny hangar perhaps?

Exiz
22-10-2005, 15:06
Det kan ikke være den nye fisketerminalen som er nevnt her vel?
Vet ikke om de har begynt å bygge den eller om den er ferdig... :p

ENGM RAMP
22-10-2005, 16:09
Det kan jeg fortelle...

Der bygges ny avisningshall for INFRARØD avisning....

Det er et samarbeidsprosjekt mellom amerikanske RADIANT, SGS og OSL som stiller med plass..

Tanken er at flyene skal kjøre inn i hallen, stå i "micro'en" en liten stund for så farte videre for take-off....

Tiden dette tar skal være omtrent like lenge som det tar å bruke konvensjonell de-cing.

Hallen skal være oppe og i gang i løpet av november en gang om jeg ikke husker feil....

:nor

Exiz
22-10-2005, 17:19
Se der ja... Hva folk vet! :thumbup

Herlov
22-10-2005, 17:21
I tillegg skal Radisson SAS Gardermoen bygges ut med endel rom ..

http://www.bygg.no/proff/DGSProjectShow.asp?WebProjectTypeID=2&ProjectID=10 39

Exiz
22-10-2005, 17:29
Originally posted by Herlov

Jøss, det visste jeg ikke!
Trodde det var mer enn nok hotell(senger) der allerede jeg men..

sail4fun
22-10-2005, 17:37
Originally posted by Exiz

Originally posted by Herlov

Jøss, det visste jeg ikke!
Trodde det var mer enn nok hotell(senger) der allerede jeg men..

Stadig fullt på Radisson i alle fall :) for de, men :( for oss

Tertit54
22-10-2005, 17:46
Radissson bygger ut og har "forsynt seg" av ansatte parkeringsplassen på vestområdet sånn uten videre. Først 2 dager etter oppstart reagerer Europark (som eier plassen) og sedner ut et "skriv" om dette og at nye parkeringsplasser vil bli laget ....snart.....? Er det noen der som sover på jobben ???:zzz

laurenz
23-10-2005, 01:29
Originally posted by Tertit54
Radissson bygger ut og har "forsynt seg" av ansatte parkeringsplassen på vestområdet sånn uten videre. Først 2 dager etter oppstart reagerer Europark (som eier plassen) og sedner ut et "skriv" om dette og at nye parkeringsplasser vil bli laget ....snart.....? Er det noen der som sover på jobben ???:zzz

Og Europark gir bort ansattparkeringsplasser til vanlige reisende. Lurer på om vi snart skal få lov å parkere på plassene til de reisende. Det er litt irriterende.

Men tilbake til saken. Det er bra at det bygges ut flere hotellplasser. Jeg har ved et par anledninger vært nødt å ringe til omtrent hvert eneste hotell i 100 km omkrets for å få tak i 30-100 senger nå fly har divertet til OSL. Så flere senger trengs.

Hilsen,
Laurenz

Exiz
23-10-2005, 11:56
Originally posted by laurenz
Men tilbake til saken. Det er bra at det bygges ut flere hotellplasser. Jeg har ved et par anledninger vært nødt å ringe til omtrent hvert eneste hotell i 100 km omkrets for å få tak i 30-100 senger nå fly har divertet til OSL. Så flere senger trengs.

Hilsen,
Laurenz

Er det lov å spørre hva du jobber med? Ble bare litt nysgjerrig.
:sarc

CK
27-10-2005, 15:34
fra SAS' intranett:

Først i Europa med infrarød avisning
SAS Ground Services Norway AS (SGS Norge) er den første bakkeoperatøren i Europa som skal teste bruken av infrarød avisning på fly. I disse dager rigges det opp en hangar for infrarød avisning på Oslo Lufthavn.
SGS Norge skal sammen med Radiant og Oslo Lufthavn AS teste ut bruk av infrarøde varmebølger for å avise fly. Fly som avises med denne metoden kjører gjennom en spesialbygget hangar der varmebølger gjør at snø og is fjernes. Ved infrarød avising reduseres utslipp av kjemikaliet glykol med ca 70%.

- Det er en del av vår strategi å teste nye produkter innenfor levering av bakketjenestene, slik at vi kan tilby flyselskapene mer effektive, økonomiske og miljøvennlige produkter i fremtiden, sier administrerende direktør i SGS Norge, Ola H. Strand.
Avisningshangaren forventes å tas i bruk for testing ved årsskiftet og vil fungere som et supplement til ordinær avisning resten av vintersesongen.

- Med god erfaring fra USA, ser vi frem til å starte opp med infrarød avisning i Europa, og er vi glad for at SGS Norge og Oslo Lufthavn er positive til å ta den nye metoden i bruk, sier Svein Utkilen, Radiant.

X-BU
27-10-2005, 16:16
Her er bilde av hangaren for infrarød avisning:

BILDE (http://www.osl.no/archive/Internett/osl.no/5%20Eiendommer%20bygg%20og%20anlegg/IR_avising/IRavising_stor.jpg)

MartinL
27-10-2005, 18:41
Passer denne bare til smågriser eller kan man dytte inn større maskiner også?

Men ikke det at vi er plaget med store maskiner på Osl da.......;)

Farmer
27-10-2005, 20:17
hmm, får håpe at det ikke blir en "Marsvin i mikrobølgeovneffekt" av dette da :p

laurenz
27-10-2005, 21:20
Originally posted by Exiz

Originally posted by laurenz

Hilsen,
Laurenz

Er det lov å spørre hva du jobber med? Ble bare litt nysgjerrig.
:sarc

Ja det er vel lov å spørre. Men om jeg svarer? :spin:

Jeg har Handling Coordinator (eller dispatcher, red-cap, kjært barn har mange navn). Men vi er ganske fleksible så det hender vi setter oss litt på Operations av og til. Spesielt sent på kvelden eller når de som jobber der fasttrenger pause. Vi har noen ganger hatt KLM fly fra Torp og Stavnger som landet på OSL sent på kvelden. Og da er det bare å sette i gang og ringe til diverse hoteller. Ganske håpløst av og til.

Hilsen,
Laurenz

laurenz
27-10-2005, 21:23
Originally posted by Farmer

hmm, får håpe at det ikke blir en "Marsvin i mikrobølgeovneffekt" av dette da :p

Mikrobølgeovn? I følge en vis tallsman for OSL så er det et telt som settes opp nå! :devot:

LN-BRK
27-10-2005, 21:56
Østlandssendingen hadde et innslag fra Gardermoen i dag om det nye isfjerningsteltet, men nevnte aldri noe om infrarød avising. I stedet ble det omtalt som avising ved hjelp av varm og tørr luft, og med stråleovner.

LN-KGL
27-10-2005, 22:29
Originally posted by LN-BRK
... med stråleovner.

Og hvilken stråling avgir stråleovner?

Infrarøde ståler

LN-BRK
27-10-2005, 23:20
Bestemora mi har stråleovn i stua, og der er det ikke mye infrarød stråling skal jeg si deg. Det var det første jeg tenkte på, og som sikkert 99% av seerne tenkte på også: http://www.jernia.no/page?id=1053&key=32308&origId=902

:)

HVI
28-10-2005, 00:14
Mulig jeg ikke henger helt med her nå, men dette systemet består jo nettopp av gassfyrte stråleovner...

http://www.radiantenergycorp.com/

OMW
28-10-2005, 12:15
Sender iallefall ut infrarøde stråler i følge selskapet selv :)