PDA

View Full Version : Sjokklanding!


GF1
21-10-2005, 22:30
Ta en titt på denne landingen. (http://media.putfile.com/Cool-landing-and-wet)

LN-SSL
21-10-2005, 23:53
Blankvannslanding er vel alltid litt tricky?:devot: Hvorfor finnes egentlig sjekklister i fly?:sarc :p Og på grunn av slike idi****, blir egenandelene og forsikringspremiene bare høyere og høyere......

Falcon
22-10-2005, 19:41
Jøje meg. Jeg har faktisk lurt på akkurat hvordan det ville sett ut om noen gjorde det der. Vel, nå vet vi det.:sarc

ANX
23-10-2005, 17:54
Var vel egentlig ikke blankvannet som var problemet her...

Når det gjelder halehjul, så har man "de som ikke har ground-loopet, og de som kommer til å gjøre det".

Når det gjelder amfibie-flottører, så har man "de som har landet med hjula på feil sted, og de som kommer til å gjøre det".

Har sett ørten videoer av div sjø/amfibiefly som har landet på vann med hjula ute. Det rare er at ingen gikk med. Ikke at jeg tror at alle bruker skulderbelter - så?

Blankvannslandingen ville vært grei hvis hjula ikke hadde vært ute på denne. Man setter opp en kontrollert gjennomsynkning på 50-100' mot target, og venter til det "lugger" fordi det betyr at man er waterborne.

ALWAYS KNOW WHERE YOUR WHEELS ARE!!! :cool2

LN-SSL
23-10-2005, 22:19
Var vel egentlig ikke blankvannet som var problemet her...

Nei da, skjønner det. Prøvde bare å være litt "småmorsom" :alien:

Det jeg mente var, hvis man ser bort fra den litt kjinkige plasseringen av hjul her, så er vel egentlig blankvannslanding iallefall èn av de vanskeligste tingene en sjøflyger kan drive med..., eller?:) (Tenker at det kanskje blir litt dårlig med referanser o.l.?).

ANX
24-10-2005, 19:40
Yikes, jeg mangler visst sans for humor... :sarc

Farene med blankvann blir stresset så hardt at de fleste får med seg at det MÅ foregå i kontrollerte og nøye innlærte former.

Fordi man ikke har reell visuell referanse (og det er IKKE lov til å TRO at man har noen) flyr man inn med motor på liten gjennomsynkning (i de verste fall 50') med nesten landingshastighet og nærme strandlinja. (Hei, dette er jo hele vitsen med airworks!)

Man skal ikke prøve å definere en vannflate, for den er i så fall en illusjon. Deretter venter man tålmodig på at det "lugger" og airspeed går ned, da er man waterborne og kan trekke av gassen. Veldig rar følelse.

Fenomenet relaterer kun til større vannflater, og da har man plass nok. På en liten pytt har man mer visuell referanse. Men likevel SKAL man bruke ovenstående prosedyre.

De idi***** som trekker opp forsikringspremien klarer å gjøre hvilke som helst dumheter hvor som helst. Selv når det stakkars flyet ligger fortøyd.
:pissed :pissed :pissed

LN-SSL
25-10-2005, 13:13
På en liten pytt

Tror nok ikke du mangler sans for humor nei.....:)

Det man må ha i mente på "en liten pytt" er vel at man godt kan ha god plass til å lande...., men så er det de greiene der med at man helst skal ha plass til å ta av igjen da. Det krever jo en del ekstra meter.....:spin:

Et spørsmål til dere ordentlige piloter [les: med tøffelsertifikat]: finnes det eksempler på "hot-shots" som har måttet ty til kran, eller andre virkemidler for å komme hjem igjen? Bare lurer....:)

ANX
26-10-2005, 21:41
Pytte-landinger? Joa, men IKKE kontrollerte blankvannslandinger.

Med sjøfly blir forskjellen på landing/avgang enda større (vann bremser veldig), så det kreves ikke altfor godt øyemål for å skjønne når man står overfor en dead-end mens motoren ennå snurrer og man har et valg.

Har hørt om en Luscombe som fikk motorkutt ved utflyvning fra Kilen. Landet på den lille pytten (som ER liten) midt på Nesøya og ble fraktet ut på henger.

:smokin