View Full Version : OSL-RIO med Star Alliance?
SudCaravelle
14-04-2011, 10:31
Jeg skal på noen møter i Rio og omegn andre uken i Oktober. Er den noen tips til en fin måte å komme seg dit på med *A? Mest komfort for pengene? Beste flyplass for mellomlanding? Lettest rute å få oppgradert med poeng og/eller status?
Jeg må reise bak og det er fokus på pris (hos meg er de dyre reisene privat og de rimelige med jobb - firmaets mann ;) )
Det er mandag til fredag, men er det store forskjeller hvis man tar over weekend?
Takker.
Chriscross
14-04-2011, 11:52
Tipper du får turen til under halv pris om du legger inn natten mellom lørdag og søndag.
Tror ikke LH begynner å fly før 26 oktober. Mulighetene er vel da Tap via Lisboa eller TAM. TAM flyr iallfall til LHR, sikkert også til FRA og CDG.
Kom på at det går vel også an å fly via US of A. Da kan jo SK/CO være aktuelt til EWR og CO videre. Mulig at CO har fått på plass eco plus innen den tid. Da kan du kjøpe tilgang til litt bedre benplass (samme servering og sete), evt få min sølvkort hos CO/UA og få det gratis.
Bizflyer
14-04-2011, 12:08
Lufthansen flyr vel til Rio også. Dog via Sao Paulo mener jeg?
Har lenge synes at Rio har vært underdekket av Star A. Ser også at mellom USA og Rio er det heller ikke noe stor dekning.
Og jeg som trodde at Rio var så populært??
BF:cool2
SeatBelt
14-04-2011, 12:51
Tipper du får turen til under halv pris om du legger inn natten mellom lørdag og søndag.
Tror ikke LH begynner å fly før 26 oktober. Mulighetene er vel da Tap via Lisboa eller TAM. TAM flyr iallfall til LHR, sikkert også til FRA og CDG.
.
Yes, og Milano. Tror Tap vil være et godt alternativ. Kommer et godt stykke på veien på første leg også.
SudCaravelle
14-04-2011, 13:03
Kom på at det går vel også an å fly via US of A. Da kan jo SK/CO være aktuelt til EWR og CO videre. Mulig at CO har fått på plass eco plus innen den tid. Da kan du kjøpe tilgang til litt bedre benplass (samme servering og sete), evt få min sølvkort hos CO/UA og få det gratis.
Takk - jeg ser at LH har fligther men da på TAM materiale. TAP tror jeg man må ha en natt i Lisboa som jeg helst unngår.
Ser også ut som det blir over en helg..
Lufthansen flyr vel til Rio også. Dog via Sao Paulo mener jeg?
Har lenge synes at Rio har vært underdekket av Star A. Ser også at mellom USA og Rio er det heller ikke noe stor dekning.
Og jeg som trodde at Rio var så populært??
BF:cool2
LH starter Rio senere i år fra FRA. Det er pt. et sandt boom i interkontinentale ruter til GIG. TAM øger kapaciteten på mange ruter (LHR fordobles fra 3x til 6x ugentlig, JFK og FRA øges til daglig), LH starter op, og nu kommer EK (DXB-GIG-EZE). DL og AA starter også op nonstop, og rygterne siger også, at KLM begynder AMS-GIG, og at der kommer en rute til ZRH snart.
Hovedårsagen er i højere grad boomet i olieindustrien end turisme.
Solen skinner i øvrigt her til morgen i Ipanema, Rio de Janeiro. Forventer cirka 28 grader i dag... ;)
Singapore Airlines via BCN er vel også en mulighet.
Singapore Airlines via BCN er vel også en mulighet.
Da må man via GRU også.
Erfaring med TAP, OSL-LIS-GIG: Tydligvis har dei flytta avgangen til GIG, så du må ha ei overnatting -dette slapp du i november i fjor; uansett -økonomiklasse på nattflygning til GIG frå LIS, med 9.5 timer, var etter mitt syn grusomt (kanskje derfor den er flytta?). Setene var harde, og beinplassen eg fekk på 13B i 330'en, var sparsommelig. Hadde også ein tur med TAM's 320 bak gardina, bedre seter enn TAP's 330, og litt bedre beinplass, men kjenner ikkje TAM's long-houl maskiner i økonomi.
Erfaring med TAP, OSL-LIS-GIG: Tydligvis har dei flytta avgangen til GIG, så du må ha ei overnatting -dette slapp du i november i fjor; uansett -økonomiklasse på nattflygning til GIG frå LIS, med 9.5 timer, var etter mitt syn grusomt (kanskje derfor den er flytta?). Setene var harde, og beinplassen eg fekk på 13B i 330'en, var sparsommelig. Hadde også ein tur med TAM's 320 bak gardina, bedre seter enn TAP's 330, og litt bedre beinplass, men kjenner ikkje TAM's long-houl maskiner i økonomi.
Jeg har hidtil undgået JJ longhaul, da de har et forfærdeligt ry bag gardinet. Har fløjet TAP til Brasilien en del gange, og mens mad og vin er over middel, så er komfort og personale (air&ground) under middel. CR department er ignorante.
Boeing_fan
14-04-2011, 18:35
Jeg skal på noen møter i Rio og omegn andre uken i Oktober. Er den noen tips til en fin måte å komme seg dit på med *A?
Hvis du ikke absolutt må fly med Star kan man komme seg til Rio med AF via Paris til
8 090 ,- og det er jo ganske rimelig.
Evt. som nevnt over her, TAP tar deg til Rio via LIS til 7 200kr, men da må man ha en mellomlanding på vei nedover.
Man kan også komme seg ned med Swiss via ZRH til 9 500 ,-
Tommy777
14-04-2011, 20:41
Her er en flott webside man kan bruke dersom man har slike spørsmål:
http://matrix.itasoftware.com/
Man kan også komme seg ned med Swiss via ZRH til 9 500 ,-
LX flyver indtil videre desværre kun til GRU
Boeing_fan
14-04-2011, 21:03
LX flyver indtil videre desværre kun til GRU
Ja, sorry, glemte å nevne at man må via GRU også. Og prisen er fremdeles den samme. Jeg hadde nok gått for AF dersom jeg ikke hadde eller jaktet på gullstatus hos *A.
Jeg hadde et lignende spørsmål tidligere i denne tråden:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=80969
Etter mye fram og tilbake bestemte jeg meg for å reise med LH, via Frankfurt / Sao Paolo til Rio, og tilbake via Sao Paolo / Munchen.
Reiser men i economy så tror jeg LH via Munchen och Sao Paolo kan være et greit alternativ, da får man en A343 på det lengste legget med PTV. B744 via FRA bør unngåes for enhver pris i economy.